Mercedes-Benz: Έτσι θα μειώσει δραστικά το ανθρακικό αποτύπωμα των μοντέλων της
Με το φιλόδοξο πρόγραμμα Tomorrow XX, η Mercedes-Benz επενδύει σε κυκλικά υλικά, ανακυκλωμένα μέταλλα, «καθαρές» μπαταρίες και νέες μεθόδους παραγωγής, στοχεύοντας σε ουσιαστική μείωση εκπομπών σε όλο τον κύκλο ζωής των αυτοκινήτων της.
Η Mercedes-Benz παρουσιάζει το Tomorrow XX, το μεγάλο τεχνολογικό της πρόγραμμα που φιλοδοξεί να επιταχύνει τη δραστική μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των δραστηριοτήτων της.
Πρόκειται για ένα σύνολο 40 νέων πρωτότυπων εξαρτημάτων και υλικών, τα οποία δείχνουν τον δρόμο για σημαντική μείωση των εκπομπών CO₂ στα μοντέλα της. Δείτε τι πρέπει να γνωρίζετε.
Ο πυρήνας του προγράμματος Tomorrow XX της Mercedes-Benz βασίζεται στην αρχή της κυκλικής οικονομίας
Με το Tomorrow XX, η Mercedes-Benz επιδιώκει να επεκτείνει τη στρατηγική της για την απανθρακοποίηση πολύ πέρα από την ηλεκτροκίνηση.
Το πρόγραμμα καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας, από τον σχεδιασμό μέχρι την ανακύκλωση, με ξεκάθαρη προτεραιότητα τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των υλικών που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα. Αυτή η φιλοσοφία αποτυπώνεται σε περίπου 40 πρωτότυπα, που κυμαίνονται από ανακυκλωμένα πλαστικά έως δομικά εξαρτήματα αλουμινίου δεύτερης ζωής.
Ο πυρήνας του προγράμματος βασίζεται στην αρχή της κυκλικής οικονομίας. Η Στουτγάρδη θέλει τα εξαρτήματα να αποσυναρμολογούνται, να επισκευάζονται και να ανακυκλώνονται πιο εύκολα, κάτι που απαιτεί ανασχεδιασμό τους από τη βάση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι φωτιστικές μονάδες. Αντί για ενιαία, κολλημένα σύνολα που δεν επισκευάζονται, η Mercedes-Benz δοκιμάζει μια σπονδυλωτή αρχιτεκτονική, όπου κάθε στοιχείο βιδώνεται ξεχωριστά. Ο στόχος είναι διπλός: Λιγότερες δαπανηρές αντικαταστάσεις και μικρότερη ποσότητα υλικών που καταλήγουν στα σκουπίδια.
Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στο εσωτερικό. Ορισμένα πάνελ θυρών, που παραδοσιακά συγκολλούνται, πλέον συναρμολογούνται με αναστρέψιμες συνδέσεις. Μικρές, απλές αλλαγές που όμως μπορούν να διευκολύνουν τον διαχωρισμό υλικών και την ανακύκλωση, επηρεάζοντας μακροπρόθεσμα τα βιομηχανικά πρότυπα.
Η χρήση δευτερογενών υλικών αποτελεί έναν ακόμη βασικό μοχλό του σχεδίου. Η Mercedes-Benz εξελίσσει πλαστικά από ανακυκλωμένο PET, τα οποία μπορούν να μειώσουν έως και στο μισό το ανθρακικό αποτύπωμα ορισμένων εσωτερικών εξαρτημάτων. Παράλληλα, δοκιμάζεται η αξιοποίηση μεικτών πλαστικών από οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους -μια πρακτική που παραμένει σπάνια στη βιομηχανία. Ο στόχος είναι τα υλικά αυτά να χρησιμοποιούνται σταδιακά και σε εμφανή μέρη, όχι μόνο σε «κρυφά» εξαρτήματα.
Κομβικό σημείο του Tomorrow XX είναι και η μείωση των εξαρτημάτων που δύσκολα διαχωρίζονται. Η Mercedes-Benz εξετάζει λύσεις «μονοϋλικών» (mono-material), όπου ένα κομμάτι κατασκευάζεται από ένα μόνο υλικό, έτσι ώστε να διευκολύνεται η ανακύκλωση στο τέλος ζωής. Εκεί που σήμερα συναντάμε συνδυασμούς πλαστικού, αφρού και κόλλας, το πρόγραμμα προκρίνει πιο ομοιογενείς κατασκευές, χωρίς συγκολλητικά και σύνθετα μείγματα.
Η εταιρεία δηλώνει ότι σε ορισμένα εξαρτήματα μπορεί να χρησιμοποιεί έως και 86% ανακυκλωμένο αλουμίνιο. Παράλληλα, επενδύει στην ανάπτυξη χάλυβα χαμηλών εκπομπών, παραγόμενου με διαδικασίες που βασίζονται στο υδρογόνο ή στην ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια. Σε μεγάλη κλίμακα, τέτοιες επιλογές μπορούν να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο από μια απλή αλλαγή κινητήρα -και η Mercedes-Benz το γνωρίζει.
Φυσικά, οι μπαταρίες αποτελούν βασικό πεδίο δράσης. Το πλάνο περιλαμβάνει λιγότερο ενεργοβόρες διαδικασίες παραγωγής, χρήση ανακυκλωμένων υλικών σε καθόδους και ανόδους, καθώς και ανακύκλωση κλειστού κύκλου σε πιλοτικό εργοστάσιο στη Γερμανία. Στόχος είναι η μείωση κατά 70% των εκπομπών που σχετίζονται με την παραγωγή των κυψελών.
Παράλληλα, η Mercedes-Benz εξετάζει τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης των εργοστασίων της, με αυξημένη χρήση ανανεώσιμων πηγών και αυτοματισμούς που περιορίζουν τις απώλειες υλικών. Δοκιμάζονται επίσης ψηφιακές λύσεις ιχνηλασιμότητας, έτσι ώστε να παρακολουθείται καλύτερα η προέλευση, η σύσταση και οι δυνατότητες ανακύκλωσης κάθε εξαρτήματος.
Συνολικά, το Tomorrow XX φιλοδοξεί να σηματοδοτήσει μια αλλαγή κλίμακας στη στρατηγική βιωσιμότητας της Mercedes-Benz. Χωρίς να υπόσχεται έτοιμες λύσεις, χαράζει μια ρεαλιστική και πολυεπίπεδη πορεία απανθρακοποίησης, που ξεπερνά ξεκάθαρα το όριο της απλής ηλεκτροκίνησης.



