Σχεδόν 800 ρυπογόνα μόρια προέρχονται από τα λάστιχα
Κάθε χρόνο στην Ελλάδα, πάνω από 8.000 τόνοι υπολειμμάτων καουτσούκ απελευθερώνονται από τα λάστιχα των αυτοκινήτων μας στο περιβάλλον. Η περιβαλλοντική οργάνωση Agir pour l’Environnement προειδοποιεί γι' αυτήν τη «σιωπηλή» και αόρατη μορφή ρύπανσης.
 Σε νέα έκθεση της οργάνωσης Agir pour l’Environnement, που παρουσιάστηκε από το Franceinfo, διαπιστώνεται ότι 785 διαφορετικές χημικές ενώσεις που περιέχονται στα λάστιχα παρουσιάζουν «σοβαρούς κινδύνους για την υγεία και το περιβάλλον».
Η ανάλυση βασίστηκε στη χημική σύνθεση ελαστικών έξι μεγάλων εταιρειών του κλάδου. Η φθορά των ελαστικών, σύμφωνα με την έρευνα, ρυπαίνει τα εδάφη, τα ποτάμια και, τελικά, την τροφική αλυσίδα.
Καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του, ένα λάστιχο αυτοκινήτου χάνει περίπου 2,5 κιλά καουτσούκ. Και τα 12 λάστιχα ενός φορτηγού με ρυμουλκούμενο, 200 kg
 
Ο διευθυντής της ΜΚΟ εξηγεί: «Ανακαλύψαμε 111 ουσίες εξαιρετικά τοξικές για τα υδάτινα οικοσυστήματα, 85 που μπορεί να αποδειχθούν θανατηφόρες σε περίπτωση κατάποσης ή εισπνοής, καθώς και 112 ενώσεις με καρκινογόνο, μεταλλαξιογόνο ή τοξική επίδραση στην αναπαραγωγή. Αυτά τα σωματίδια εκθέτουν ολόκληρο τον πληθυσμό -και κυρίως τα παιδιά- σε αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, νευρολογικών διαταραχών, αλλά και αναπνευστικών και καρδιαγγειακών ασθενειών».
Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Ελαστικών της Γαλλίας, Dominique Stempfel, προσθέτει: «Καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του, ένα λάστιχο αυτοκινήτου χάνει περίπου 2,5 κιλά καουτσούκ, ενώ τα δώδεκα ελαστικά ενός φορτηγού με ρυμουλκούμενο απελευθερώνουν σχεδόν 200 κιλά».
Αριθμοί που προκαλούν ανησυχία, αν αναλογιστεί κάποιος ότι σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια ελαστικά πωλούνται κάθε χρόνο στην Ελλάδα.
Οι συνέπειες αυτής της φθοράς είναι ήδη ορατές: «Σωματίδια καουτσούκ έχουν εντοπιστεί σε στρείδια, ενώ Ελβετοί ερευνητές βρήκαν ίχνη πρόσθετων από ελαστικά στο 30% των φρούτων και λαχανικών που καταναλώνονται στη χώρα», επισημαίνει ο Stempfel.
Και δεν είναι μόνο αυτό. «Εκτροφείς σολομού στις ΗΠΑ και στον Καναδά έχουν καταγράψει ανησυχητική μείωση της γονιμότητας των ψαριών, εξαιτίας της κατάποσης σωματιδίων που περιέχουν 6PPD, χημικό πρόσθετο που χρησιμοποιείται για να καθυστερεί τη γήρανση των ελαστικών».
Για τον Stéphen Kerckhove, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Αέρα της Γαλλίας, είναι «επείγον να αλλάξει η νομοθεσία που διέπει την παραγωγή των ελαστικών, έτσι ώστε να περιοριστούν οι περιβαλλοντικοί και υγειονομικοί κίνδυνοι».
 
Οι κατασκευαστές έχουν ήδη κάνει κάποια βήματα, αντικαθιστώντας ορισμένα χημικά συστατικά με φυτικά έλαια. Ωστόσο, η Agir pour l’Environnement ζητά περισσότερη διαφάνεια: «Πρέπει να αρθεί το βιομηχανικό απόρρητο γύρω από τη χημική σύνθεση των ελαστικών και να θεσπιστεί ευρωπαϊκή σήμανση που να περιλαμβάνει και την τοξικότητά τους».
Το αίτημα αυτό αγγίζει ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο ζήτημα -το εμπορικό απόρρητο των εταιρειών- αλλά, όπως υπογραμμίζει η οργάνωση, τίποτα δεν είναι πιο ευαίσθητο από την υγεία μας και την προστασία του περιβάλλοντος.
Μέχρι να «αποκαλυφθεί» η ακριβής συνταγή των ελαστικών, οι εκπομπές σωματιδίων από αυτά θα αρχίσουν να μετρώνται με την εφαρμογή του προτύπου Euro 7, το οποίο θα εισαγάγει νέους δείκτες ρύπανσης πέρα από τις εκπομπές καυσαερίων.



