
Όταν η BMW προσπάθησε να εξαγοράσει την Porsche!
Η Porsche είναι ένας από τους πυλώνες του Ομίλου Volkswagen και η BMW κυριαρχεί στην premium αγορά. Αλλά ο σημερινός κόσμος του αυτοκινήτου θα ήταν πολύ διαφορετικός αν η διοίκηση της BMW είχε αποδεχτεί την προσφορά πριν από 30 και βάλε χρόνια...


Η BMW και η Porsche δεν είναι άμεσα ανταγωνιστικές μάρκες, αλλά πιθανότατα έχουν το ίδια προφίλ για ορισμένους από τους πελάτες τους σε ορισμένα μοντέλα.
Παρόλο που η φίρμα Zuffenhausen διανύει τώρα μια περίοδο αναταράξεων και η παγκόσμια αγορά έχει γίνει κάπως περίπλοκη για όλες τις μάρκες πολυτελείας, μαζί με την BMW αποτελούν σημείο αναφοράς. Και είναι σταθερά εδραιωμένες στην αντίστοιχη κατηγορία τους και -φυσικά- δεν έχουν καμία απολύτως πρόθεση να συνενωθούν.
Η ειρωνεία της ιστορίας είναι ότι η BMW πιθανότατα θα είχε κάνει καλύτερo ντιλ αγοράζοντας την Porsche πανάκριβα από το να επιλέξει τελικά το Rover Group

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 όμως, παραλίγο να γίνουν αδερφές. Όπως αναφέρουν οι ειδικοί στο BMW Blog σε μια μάλλον συναρπαστική ιστορία στο βιβλίο «BMW’s Hidden Gems» της τριλογίας «BMW Behind The Scenes», η κατάσταση ήταν πολύ διαφορετική για τις δύο φίρμες εκείνη την εποχή.
Η BMW από την πλευρά της επιδίωκε να ξεπεράσει το κρίσιμο όριο του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων που πουλούσε ετησίως σε όλον τον κόσμο, επειδή οι οικονομικοί αναλυτές πίστευαν ότι οι όμιλοι αυτοκινήτων κάτω από αυτό το επίπεδο κινδύνευαν να πεθάνουν μεσοπρόθεσμα. Η Porsche, από την άλλη, αντιμετώπιζε σοβαρές οικονομικές δυσκολίες -να θυμίσουμε ότι η Boxster και η Cayenne δεν υπήρχαν ακόμη στην γκάμα.
Το αφεντικό της BMW, Eberhard von Kuenheim, ανέθεσε στη συνέχεια στον Wolfgang Reitzle, στενό συνεργάτη και μέλος του διοικητικού συμβουλίου, να εντοπίσει άλλες μάρκες αυτοκινήτων που θα μπορούσαν να αποκτηθούν για να διαπραγματευτεί την απόκτησή τους. Αφού προσπάθησε να αποκτήσει ολόκληρο το Rover Group, ο Reitzle επικοινώνησε με τη διοίκηση της Porsche με μια πρόταση εξαγοράς. Η διοίκηση της Porsche συμφώνησε και ζήτησε το τίμημα των 600 εκατομμυρίων δολαρίων, γεγονός που εξόργισε τον πρόεδρο της BMW, ο οποίος θεώρησε το ποσό αστρονομικό. Και οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν απότομα, με την BMW να αλλάζει αργότερα επικεφαλής.

Ο διάδοχος του Eberhard von Kuenheim στην BMW, ο Bernd Pischetsrieder, αποφάσισε τότε να αποκτήσει το Rover Group που είχε αποσυντεθεί εκείνη την εποχή και όχι την Porsche. Αγοράζοντας τελικά το βρετανικό γκρουπ από την British Aerospace έναντι £800 εκατ! Μια μετρίως (;) κερδοφόρα απόφαση όπως αποδείχτηκε, καθώς η εξαγορά του Rover Group είχε αποτέλεσμα σημαντικές οικονομικές ζημίες για την BMW, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τη στρατηγική επέκτασής της. Ακόμα κι αν η BMW τελικά διατήρησε τη MΙΝΙ στο πορτφόλιό της χάρη σε αυτή τη στρατηγική -πριν εξαγοράσει επίσης τη Rolls-Royce ύστερα από μονομαχία με τη Volkswagen.
Η ειρωνεία αυτής της ιστορίας είναι ότι η BMW πιθανότατα θα είχε κάνει καλύτερη συμφωνία αγοράζοντας την Porsche στην τιμή που προσφερόταν από το να επιλέξει τελικά το Rover Group. Και ολόκληρο το πρόσωπο του κόσμου της αυτοκινητοβιομηχανίας πιθανότατα θα είχε αλλάξει άρδην...
Αυτή κι άλλες ιστορίες μπορείτε να τις διαβάσετε στην τριλογία «BMW Behind The Scenes» του καταπληκτικού Steve Saxty, η οποία δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα: BMW by Design, BMW’s Hidden Gems και Art by Design. Με την τιμή αγοράς να είναι στα $300.