Opel Calibra 1989-1997
node/40694

Opel Calibra 1989-1997: Πραγματικό κουπέ!

Στο τέλος της δεκαετίας του ’80, οι λίγοι Ευρωπαίοι που ανακατεύονταν με τα προσιτά κουπέ, έφτιαχναν μοντέλα αρχαιοπρεπή και τεχνολογικά ξεπερασμένα. Και τότε εμφανίστηκε το Calibra για να αλλάξει τα πράγματα!

Όταν η Opel πρωτοπαρουσίασε το κουπέ Calibra στην ΙΑΑ 1989, στη Φρανκφούρτη, ένας νέος άνεµος φάνηκε να πνέει στο στρατόπεδο των blitz. Παράλληλα, εκµεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να διακόψει την παραγωγή των µπαγιάτικών πια Manta B και Monza. Μοντέλα, ναι µεν µε κοµψή σιλουέτα, αλλά που επίσης πρόδιδε την ηλικία τους, για να µην αναφερθούµε στο παλιό, πισωκίνητο σασί τους…

Το «Calibra», το «διαµέτρηµα», µεταφορικά προσδιορίζει το ποιοτικό επίπεδο ενός πράγµατος ή ατόµου, συνήθως σε συσχετισµό µε κάτι άλλο, το οποίο θεωρείται ως µέτρο. Και πράγµατι, το κουπέ Calibra µε Cd 0,26 έθεσε το παγκόσµιο ρεκόρ στα 4θέσια αυτοκίνητα παραγωγής και θα µπορούσε το όνοµά του να αντιπροσωπεύει αυτήν την αεροδυναµική απόδοση. Μια ρευστή φιγούρα που συνδυαζόταν µε κοµψότητα και µε µια σπορ γραµµή που ήταν αδύνατο να βρεις κάτι για να της προσάψεις.

Το Calibra πατούσε πάνω στο σασί του Vectra από το οποίο ενσωµάτωνε και µια σειρά από µηχανικά στοιχεία. Προς χάρη µάλιστα της οικονοµίας κλίµακας, το Calibra φορούσε αυτούσιο το ταµπλό του Vectra, κάτι που επικρίθηκε σφόδρα από τον αυτοκινητικό Τύπο της εποχής. Εν έτει 1990, το Calibra λανσαρίστηκε και στην Ελλάδα µε µια γκάµα δύο δίλιτρων µοντέλων: 2.0i και 2.0i 16V.

Opel Calibra 1989-1997
Με αεροδυναμική σιλουέτα (και ουσία) και σχεδίαση που άφηνε πίσω της τα παλιομοδίτικα Μanta και Μonza, το Calibra έκρυβε απόλυτα ότι κάτω από τα ρούχα ήταν ένα Vectra.


Η πρώτη φορούσε το δίλιτρο ψεκαστό µοτέρ του Vectra µε τα 115 άλογα. Και παρά την ένδεια ισχύος, η αεροδυναµική απόδοση του κουπέ της Opel του επέτρεπε να ξεπερνά τα 200 km/h στη ευθεία. Η δεύτερη έκδοση φορούσε το ίδιο µπλοκ, αλλά µε 4βάλβιδη κεφαλή για κάθε κύλινδρο. Αναπνοή που εκτόξευε την ισχύ στα 150 άλογα και την τελική πάνω από τα 220 km/h. 

Οι πωλήσεις του Calibra απογειώθηκαν ταυτόχρονα µε το εµπορικό λανσάρισµά του. Επίδοση που προφανώς οφειλόταν όχι µόνο στη σαγηνευτική γραµµή, αλλά και στον πλούσιο εξοπλισµό που συνδυαζόταν µε δελεαστική τιµή για τέτοιο τύπο αυτοκινήτου. Συνδυασµός που κατάφερε να σεκλετίσει µέχρι και τους Ιάπωνες κατασκευαστές που τότε έπαιζαν µόνοι τους στην ευρωπαϊκή αγορά για τα κουπέ µαζικής παραγωγής, εκεί στo τέλος της δεκαετίας του ’80. Την ελκυστική προσφορά της Opel επιστέγαζαν οι γενναιόδωροι χώροι στο σαλόνι του Calibra, αλλά και το πορτµπαγκάζ των 300 lt που γινόταν 900 lt µε τα πίσω καθίσµατα ριγµένα.

Ένα χρόνο ύστερα από το ντεµπούτο του στην αγορά, η Opel λανσάρισε µια νέα έκδοση στην γκάµα του Calibra: Ένα 16βάλβιδο 4x4. Κάτι το αναµενόµενο, µιας και το Calibra ακολουθούσε κατά πόδας την γκάµα του Vectra, οπότε και επωφελήθηκε της τετρακίνητης έκδοσης της γερµανικής µπερλίνας. 

Το όφελος δεν ήταν προφανώς στις επιδόσεις που ήταν παραπλήσιες µε αυτές του προσθιοκίνητου µοντέλου, αλλά στο πάτηµα στον δρόµο. Έτσι, µε τις δυνατές επιδόσεις στο τσεπάκι, έγινε µεµιάς κορυφαίο. Ασφαλές, αποτελεσµατικό και γρήγορο, το Calibra 16V 4x4 φιγουράριζε πλέον ως µια ισχυρή εναλλακτική στην κατηγορία των κουπέ. Την ίδια εποχή µάλιστα, το Calibra 2.0i µετονοµάστηκε σε GT, εµπλουτίζοντας την γκάµα του µε αυτόµατη µετάδοση ως έξτρα. 

Opel Calibra 1989-1997
Η αυθεντικότητα του Calibra επλήγη στην καμπίνα για να διατηρηθεί η τιμή χαμηλά. Έτσι του κληροδοτήθηκε το ταμπλό του Vectra και, για να χρυσωθεί το χάπι, η Opel το φόρτωσε με ασυνήθιστα πλούσιο εξοπλισμό για την εποχή.


Ενθαρρυµένη από την εµπορική επιτυχία του Calibra, η Opel συνέχισε να διατηρεί σε φάση τις τεχνικές εξελίξεις µεταξύ του Vectra και της κουπέ «εκδοχής» του. Αυτά µέχρι τον Σεπτέµβριο του 1991, οπότε η Opel λανσάρισε την κορυφαία έκδοση ισχύος του Calibra: Το Turbo 4x4. Για την περίσταση, η Opel διατήρησε την τετρακίνητη µετάδοση, προκειµένου να πάρει τη µέγιστη απόδοση του πλαισίου, αλλά όσον αφορά τον κινητήρα προχώρησε σε πιο καινοτόµες επιλογές.

Το µοτέρ ήταν το γνωστό δίλιτρο 4κύλινδρο µε το 16βάλβιδο καπάκι, µόνο που τώρα απέδιδε 204 άλογα στη θέση των 150. Μπίνγκο! Για να φτάσει σε αυτό το αποτέλεσµα, η Opel µεταµόσχευσε στο µοτέρ ένα τούρµπο ΚΚΚ µε υγρόψυκτο εναλλάκτη αέρα/αέρα που φούσκωνε δυνατά στην καρδιά του δίλιτρου κινητήρα.

Ισχυρό αλλά και ροπάτο (280 Nm στις 2.400 rpm), έκανε το Calibra Turbo 4x4 να πηγαίνει σφαίρα. Το γερµανικό κουπέ χρειαζόταν µόλις 27” για να καλύψει το πρώτο χιλιόµετρο από στάση και έπιανε στην ευθεία τα 240 km/h. Νούµερα που το έβαλαν από τη µπροστινή πόρτα σε εκείνο το κλειστό κλαµπ των ξεχωριστών GT επιδόσεων.

Opel Calibra 1989-1997
Το δίλιτρο μοτέρ με το που απέκτησε 16βάλβιδο καπάκι ανέβηκε στα 150 άλογα, στέλνοντας την τελική του Calibra πάνω από τα 200 km/h.


Κατά τη διάρκεια του ίδιου ΜΥ, το Calibra 16V 4x4 εξαφανίστηκε από τον κατάλογο της Opel, για να µην ανταγωνίζεται µε τον νεοφερµένο, αφήνοντάς του ταυτόχρονα και την αποκλειστικότητα της τετρακίνησης. 

Με γκάµα τόσο ολοκληρωµένη, φρέσκια, πλούσια σε εξοπλισµό και σε µάλλον προσιτές τιµές, το Calibra έγινε χιτ στην Ευρώπη, και σε πολλές αγορές το best selling κουπέ. Το µόνο που έλειπε από την γκάµα, ήταν ένας πιο ευγενής κινητήρας, κάποιος που θα έκανε τους κυλίνδρους από τέσσερις, έξι… Στην Ευρώπη εάν ήθελες να απολαµβάνεις κύρους στην κατηγορία και να αναδεικνύεις την εικόνα της φίρµας, ένα από τα κουπέ σου έπρεπε να φορά κινητήρα µε τουλάχιστον έξι κυλίνδρους. Κατασκευαστές που αγνόησαν την συνταγή, όπως η Lotus ή η Alpine, παρέµειναν στο περιθώριο. 

Με αυτό κατά νου η Opel, το 1994, φόρεσε ταυτόχρονα στο κουπέ Calibra και στο Vectra έναν V6 2,5 λίτρων. Με αυτό το µοτέρ με την πιο ζυγοσταθµισµένη ηχητικά και ουσιαστικά λειτουργία, αντιπροσωπεύτηκε καλύτερα το πνεύµα GT, ρόλος που είχε µέχρι τότε ανατεθεί στο Turbo 4x4. 

Με 170 άλογα και 227 Nm από τις 4.200 rpm, το ψεκαστό 2,5λιτρο Calibra V6 κατέβαινε κάτω από τα 29” στα 0-1.000 m και έπιανε σχεδόν 240 km/h. Με ευγενές πια µοτέρ ερχόταν να υπερθεµατίσει και µε πληθωρικό εξοπλισµό: Υδραυλικό και ρυθµιζόµενο σε ύψος τιµόνι, θερµαινόµενα καθίσµατα, ηλεκτρικά ρυθµιζόµενοι καθρέφτες, ABS… Όλα τους ή σχεδόν όλα στάνταρ, όπως το 5άρι κιβώτιο ή προαιρετικά αυτόµατο σασµάν.

Opel Calibra 1989-1997

Ένα χρόνο ύστερα από την εµφάνιση του V6, η γκάµα Calibra υπέστη το αναλογούν της σε κοσµητικές αναβαθµίσεις και βελτιώσεις στον εξοπλισµό, την ίδια στιγµή που ο «δωρητής οργάνων», το Vectra πρώτης γενιάς κουνούσε στην αγορά το µαντίλι. Ως εκ τούτου, τροποποιήθηκε ελαφρά η µάσκα, ανασχεδιάστηκαν οι αλουµινένιες ζάντες και το καντράν απέκτησε λευκό φόντο. Ο εξοπλισµός εµπλουτίστηκε ακόµα περισσότερο σε όλη την γκάµα, ενώ µειώθηκε η τιµή του Calibra 16V.

To κύκνειο άσµα του Calibra ακούστηκε µε την απλοποίηση της γκάµας, µε τη βασική έκδοση των 115 ίππων και την Turbo 4x4 να αφαιρούνται από τον κατάλογο το 1996. Έτσι τα µόνα µοντέλα που επιβίωσαν ήταν το πληθωρικά εξοπλισµένο 2.5 V6 και το 16V που εν τω µεταξύ µετονοµάστηκε σε Calibra Cool Line 16V. Ο εξοπλισµός αυτού του τελευταίου περιελάµβανε µεταξύ άλλων κλιµατισµό, ABS, δερµάτινο τιµόνι, ηχοσύστηµα και αερόσακο οδηγού σε ένα ελκυστικό οικονοµικό πακέτο. 

Το Calibra αποχώρησε από το αυτοκινητικό προσκήνιο το 1997, αφήνοντας αυτή τη θέση ορφανή στην γκάµα της Opel µέχρι το 2000, οπότε και λανσαρίστηκε το κουπέ Astra. Μοντέλο που όµως άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο, µιας και η σιλουέτα του ήταν τόσο παρόµοια µε αυτή του οικογενειακού µοντέλου που αδυνατούσε να πείσει τους φανατικούς αυτής της κατηγορίας.

Κι αν µας ρωτήσετε τι θα προτιµούσαµε τότε και τώρα ως αγορά youngtimer, η απάντηση είναι µάλλον αναµενόµενη. Θα παλεύαµε να διαλέξουµε ανάµεσα στο Turbo 4x4 για τον εκρηκτικό κινητήρα και την αποτελεσµατική συµπεριφορά του στον δρόµο και στο V6 για τον χαρακτήρα του ως GT και ως ακάµατου ταξιδευτή. 

Στις φωτογραφίες βλέπετε το Calibra 2.0i  16V 1990-1994

To Calibra 2.0 16v MT5 σε αριθμούς
ΑΜΑΞΩΜΑ
Τύπος Αυτοφερόμενο ατσάλινο
Καροσερί Δίπορτη, κουπέ
Συντελεστής οπισθέλκουσας Cx 0,26
Διαστάσεις 4.492 mm x 1.688 mm x 1.320 mm
Μετατρόχιο εμπρός-πίσω 1.426 mm - 1.446 mm
Μεταξόνιο 2.600 mm
Βάρος 1.195 kg
Ωφέλιμο φορτίο 420 kg
Πορτμπαγκάζ 300/900 lt
Ρεζερβουάρ 63 lt 
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος GM Opel C20XE (Family II), ατμοσφαιρικός
Θέση Εμπρός, εγκάρσια
Υλικό Αλουμινένιος κορμός, αλουμινένιο καπάκι
Κύλινδροι Τέσσερις σε σειρά 
Χωρητικότητα 1.998 cc
Διάμετρος x διαδρομή 86 mm x 86 mm
Εκκεντροφόροι Δύο επικεφαλής, κίνηση με ιμάντα
Bαλβίδες Τέσσερις ανά κύλινδρο
Συμπίεση 10,5:1
Ανάφλεξη Ηλεκτρονική Bosch Motronic M 2.5
Τροφοδοσία Έμμεσος ηλεκτρονικός ψεκασμός 
Σύστημα λίπανσης Υπό πίεση, χωρητικότητα κυκλώματος 4,5 lt (με αλλαγή φίλτρου)
Σύστημα ψύξης Υγρόψυκτο, κλειστό κύκλωμα υπό πίεση, θερμοστατικά ελεγχόμενο ηλεκτρικό βαντιλατέρ, χωρητικότητα 7,2 lt
Μέγιστη ισχύς 150 PS/6.000 rpm
Μέγιστη ροπή 196 Nm/4.800 rpm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Τύπος Στους εμπρός τροχούς
Συμπλέκτης Ξηρός μονόδισκος
Κιβώτιο 5τάχυτο+όπισθεν (5η 0,886:1)
Τελική σχέση μετάδοσης 3,42:1
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός Ανεξάρτητη, γόνατα μακφέρσον, ελατήρια, υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω Ανεξάρτητη, υστερούντες βραχίονες, ελατήρια, υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδος 
Ζάντες Αλουμινένιες, 6,5J x 15”
Λάστιχα 205/55 VR15
ΦΡΕΝΑ
Τύπος Υδραυλικά, δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς (αεριζόμενα εμπρός), κατανομέας πίεσης στους πίσω τροχούς, διπλό κύκλωμα, σέρβο
Χειρόφρενο Μηχανικό στα πίσω δισκόφρενα
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Τύπος Υδραυλική κρεμαγέρα
Κύκλος στροφής 11,45 m
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Τύπος 12βολτο
Μπαταρία 44 ή 55Ah
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Τελική ταχύτητα 223 km/h (5η)
0-100 km/h 8,5”
0-1.000 m 29,2” @ 180 km/h
0-400 m 16,0” @ 140 km/h
Kατανάλωση 10,4 lt/100 km (μέση)
ΤΙΜΗ
Τιμή σήμερα €7.500 (άριστη κατάσταση)