Mercedes-Benz 500Κ 1934-1936

Με το μακρύ καπό και τις νικελένιες εξατμίσεις της θα μπορούσε να περάσει για καθαρόαιμο σπορ αυτοκίνητο Στην πραγματικότητα όμως δεν ήταν «παρά» το καλύτερο GT της εποχής του.

Με λανσάρισμα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Βερολίνου το 1934 και εμπορικό λανσάρισμα την επόμενη χρονιά, η 500K φιγουράριζε ως η κληρονόμος και αντικαταστάτρια της υψηλού κύρους SSK. Του αυτοκινήτου που ήταν νικητής στις πιο μεγάλες αγωνιστικές διοργανώσεις της εποχής. 

Η 500Κ πήρε κάποια από τα δομικά και μηχανολογικά στοιχεία της «γιαγιάς» της, και τα έντυσε με οκτώ διαφορετικές επιθετικές καροσερί. Οπότε η πατρότητά της ήταν προφανής. Αλλά αν οι επιδόσεις της θα μπορούσαν να μπορούσαν να δημιουργήσουν μια ψευδαίσθηση για το τι πραγματικά ήταν το αυτοκίνητο, ο προσανατολισμός της ήταν σαφώς διαφορετικός. Πολύ πιο φρόνιμη και πολιτισμένη, η 500K ήθελε να σαγηνεύσει μια πελατεία που της άρεσε περισσότερο το μεγαλείο παρά η ταχύτητα. 

Βασισμένη πάνω σε ένα κλασικό ατσάλινο σασί σχήματος «U» με δύο διατιθέμενα μεταξόνια (2,98 m και 3,29 m), η 500Κ δανειζόταν την ανεξάρτητη ανάρτηση και στους τέσσερις τροχούς και το σε σειρά 8κύλινδρο μοτέρ της Mercedes-Benz 380 που εξέλιξε ο Hans Nible το 1932, σε σχέδιο του Friedrich Geiger. Με μεγαλύτερη διάμετρο που τον ανέβαζε στα πέντε λίτρα, ο κινητήρας απέδιδε 100 άλογα στην ατμοσφαιρική έκδοσή του και 160 στην έκδοση με κομπρέσορα Roots που διατίθετο έξτρα.

Mercedes-Benz 500Κ 1934-1936

Δύο και βάλε τόνοι πολυτέλεια
Το μοτέρ είναι η αλήθεια μπορούσες να το χρησιμοποιήσεις «πάση δυνάμει» για μικρές χρονικές περιόδους καθώς, παρότι στιβαρό, δεν άντεχε τις υψηλές θερμοκρασίες που προκαλούντο από την παρατεταμένη χρήση. Έστω με αυτή τη μικρής διάρκειας περίσσεια ισχύος, πετύχαινε ωστόσο αστραπιαίες επιταχύνσεις και έστελνε τους δύο τόνους της να φτάνουν στις νέες autobahn της Γερμανίας τα 160 km/h.

ΔΕΙΤΕ AKOMH Mercedes-Benz 300 S 1952-1958 [video]

Και αν το πάτημα της 500Κ ήταν απλησίαστο από τον ανταγωνισμό στην υψηλή ταχύτητα και αντάξιο επαίνων στις ανοιχτές καμπές με πολλά χιλιόμετρα, δεν συνέβαινε το ίδιο όταν ο δρόμος γινόταν πιο στριφτερός και απαιτητικός. Περισσότερο γρήγορη παρά σπορτίβ, η 500Κ θα έχτιζε πάνω απ’ όλα τη φήμη της στην έντονη προσωπικότητα των καροσερί της. Ειδικά στην περίπτωση της εμβληματικής ρόουντστερ, που βλέπετε στις φωτογραφίες, που χαρακτηριζόταν από το τεράστιο καπό του μοτέρ, πλαισιωμένο από έντονα ανάγλυφα φτερά και μεγάλες νικελένιες εξατμίσεις που έβγαιναν από το πλάι.

Mercedes-Benz 500Κ
Βλέποντάς την από εμπρός, η κυριαρχική εμφάνιση του αυτοκινήτου συντίθετο από τη θεαματική κάθετη μάσκα, διακοσμημένη με μεγάλους προβολείς. Από τις οκτώ συνολικά εκδόσεις της 500 K (πάνω σε τρία διαφορετικά σασί), αυτή της σπέσιαλ ρόουντστερ ήταν η πιο γοητευτική, η πιο κομψή και η πιο ακριβή: 28.000 Reichsmark, το ισόποσο 98.000 σημερινών ευρώ. Η τεράστια ουρά της στέγαζε ένα αρκετά γενναιόδωρο πορτμπαγκάζ. Αλλά το ιδιαίτερο σχήμα του τελευταίου απαιτούσε την αγορά των αποσκευών που είχε σχεδιάσει ειδικά η Mercedes-Benz για το αυτοκίνητο.

Mercedes-Benz 500Κ special roadster
Από τις συνολικά 58 ρόουντστερ 500Κ, οι 34 ήταν η σπέσιαλ έκδοση με πιο χυτή, μακριά ουρά και ανώτερες επιδόσεις. Αυτές είναι και τα ακριβότερα κομμάτια στο χρηματιστήριο του κλασικού αυτοκινήτου.


Στην καμπίνα με το νηφάλιο σχεδιασμό, τα καθίσματα ήταν ντυμένα με μπεζ δέρμα. Ο οδηγός καθόταν πίσω από ένα μεγάλο τιμόνι και είχε εμπρός του έναν πλήρη πίνακα με στρογγυλά καντράν και έβλεπε, μέσα από το διαιρούμενο παρμπρίζ, μακριά στην άκρη του καπό, το «αστέρι» της Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz 500Κ

Αφήνοντας χωρίς κόμπλεξ να υποτίθεται η αγριότητά της και προβάλλοντας επιδεικτικά μια οργιώδη πολυτέλεια, οι μόλις 58 ρόουντστερ 500Κ (εκ των οποίων οι 34 ήταν η έκδοση σπέσιαλ) θα επέβαλαν το εαυτό τους ως το αρχέτυπο του σπορ GT της δεκαετίας του ’30. Σε σημείο που να δημιουργήσει το μόδα ανάμεσα σε όλους τους στιλίστες του αυτοκινητικού κόσμου της εποχής. 

H 500K με μια ματιά
Κινητήρας Οκτώ κύλινδροι σε σειρά
Διάμετρος x διαδρομή 86 x 108 mm
Βαλβίδες Επικεφαλής, δύο ανά κύλινδρο
Εκκεντροφόρος Ένας πλάγιος
Τροφοδοσία Κάθετο διπλό καρμπιρατέρ Mercedes-Benz
Χωρητικότητα 5.019 cc
Συμπίεση 5,5:1 έως 6,5:1 ανάλογα με το καύσιμο
Μετάδοση 4άρι ή (έξτρα) 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο
Ισχύς 100 PS ο ατμοσφαιρικός και 160 PS/3.400 rpm με κομπρέσορα
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Βάρος Μέχρι 2.700 kg ανάλογα με την καροσερί 
Παραγωγή 354 αυτοκίνητα (1934-1936)
Τιμή σήμερα Πάνω από δύο εκατομμύρια ευρώ (Concours)