Maserati A6G/54 2000 Berlinetta 1957
node/38850

Maserati A6G/54 2000 Berlinetta 1954-1957: H ωραία άγνωστη

Όμορφα ντυμένη από τον Zagato, αυτή η «berlinetta» είναι η πρώτη Maserati που έχει πραγματικό προσανατολισμό για αυτοκίνητο δρόμου. Μια πρωτοπόρος για την Τρίαινα που αδίκως την έχουμε ξεχάσει.

Από τα σπάργανα κιόλας, από το 1914 που ιδρύθηκε η Maserati, δεν ανέπνεε παρά μόνο για τους αγώνες. Την Τρίαινα διηύθυναν τα τέσσερα αδέλφια Maserati: Ο Alfieri, o Bindo, o Ettore και ο Ernesto. Αλλά αυτοί οι Ιταλοί αρτίστες της μηχανολογίας ήταν από την άλλη ανίδεοι επιχειρηματίες και κακοί διευθυντές, αντιμετωπίζοντας ασταμάτητα «άλυτα» οικονομικά προβλήματα. 

Αρχής γενομένης από το 1933, σε συνέχεια του θανάτου του Alfieri που ήταν η πραγματική ψυχή της εταιρείας, η κατάσταση επιδεινώθηκε. Τέσσερα χρόνια αργότερα, η Τρίαινα πέρασε στον έλεγχο της οικογένειας Orsi. Ο Adolfo Orsi και ο γιος του Omer διατήρησαν τα τρία αδέλφια στην τεχνική διεύθυνση της εταιρείας. Επιπλέον είχαν την ιδέα να προσδώσουν στη Maserati και μια άλλη, πιο εμπορική διάσταση.

Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος καθυστέρησε τα σχέδιά τους, αλλά, το 1946, λανσάρισαν μια πρωτότυπη μπαρκέτα δρόμου στο σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. 

Maserati A6G/54 2000 Berlinetta 1957
Ανθεκτική αλλά και λεπτοκαμωμένη, αυτή η Maserati ανεβάζει το κοντέρ της μεταξύ 190 και 220 km/h, ανάλογα με την κλιμάκωση του σασμάν που θα επιλεγεί από τον ιδιοκτήτη της.


Maserati χωρίς τους… Maserati
Αυτή η μετάλλαξη προς τον «Μεγάλο Τουρισμό» σημάδεψε και τη ρήξη με το παρελθόν που ήταν αποκλειστικά προσανατολισμένο στους αγώνες. Συνέπεσε μάλιστα με την αποχώρηση των τριών αδελφών από τα τεχνικά πράγματα της εταιρείας, οι οποίοι θέλησαν να εμπλακούν εκ νέου στους αγώνες με τη νέα φίρμα τους, την Osca. 

To πρώτο μοντέλο της Τρίαινας με τον κωδικό Α6, όπου το «Α» απέδιδε τιμή στον Alfieri και το «6» αντιπροσώπευε το 6κύλινδρο μοτέρ, ήταν μάλλον ντροπαλό στην απόδοσή του. Από 1.500 κυβικά έβγαζε 65 άλογα, ενώ η μεγαλύτερη, δίλιτρη έκδοσή του μόλις έφτανε τα 80. Και γι’ αυτόν τον λόγο παρέμεινε εμπιστευτικό.

Maserati A6G/54 2000 Berlinetta 1957
Ενδιαφερόμενος σφόδρα για την αεροδυναμική των καροσερί, ο Zagato παρέμεινε πιστός στις εκλεπτυσμένες γραμμές του. Το ελαφρύ αλουμινένιο πέτσωμα του αυτοκινήτου είναι τόσο νηφάλια ρευστό όσο και κομψό.


Τα πράγματα άλλαξαν, παίρνοντας σοβαρή τροπή, με την έλευση του μηχανολόγου Gioacchino Colombo. Μην ξεχνάμε ότι ο Colombo είχε ήδη στο παλμαρές του το σχεδιασμό των θρυλικών Alfa Romeo Alfetta, διπλών παγκόσμιων πρωταθλητριών το 1950 και το 1951.

Υπό την καθοδήγηση και την επιρροή του Colombo, το 6κύλινδρο μοτέρ της A6 ανέπνεε πλέον με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και τρία διπλά καρμπιρατέρ Weber 40 DCO 3 που έριχναν στους κυλίνδρους βενζίνη που αναφλεγόταν από 12 μπουζί. Μια βαθιά ανάσα που ανέβασε την ισχύ του 6κύλινδρου κινητήρα στα 150 άλογα.

Maserati A6G/54 2000 Berlinetta 1957
Το 6κύλινδρο σε σειρά δίλιτρο μοτέρ ανασχεδίασε ο Gioacchino Colombo και εκτοξεύτηκε από τα 80 στα 150: 2 ΕΕΚ, τρία διπλά καρμπιρατέρ και δύο μπουζί ανά κύλινδρο.


Κούκλα διά χειρός Zagato
Το 1954, το δυνατό αυτό μοτέρ μπήκε στο μηχανοστάσιο ενός κουπέ με μάλλον αδέξια καροσερί που επιμελήθηκε και έντυσε η τορινέζικη carrozzeria του Serafino Alemano, σε σχέδιο του Giovanni Michelotti που εργαζόταν τότε εκεί. Αλλά το καλύτερο δεν είχε έρθει ακόμη: Η εκδοχή που παρουσίασε ο Elio Zagato στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1955. 

Υπέροχη με τη μεγάλη φαρδιά μάσκα στολισμένη με μια εξίσου μεγάλη τρίαινα, τα φουσκωμένα φτερά και τη σιλουέτα της εξ ολοκλήρου σε στρογγυλεμένα μοτίβα, η A6G/54 2000 Berlinetta ενεγράφη με το «καλημέρα» στο albo d’oro των πιο επιτυχημένων αισθητικά αυτοκινήτων της εποχής της.

Maserati A6G/54 2000 Berlinetta 1957
Το σπορ ντεκόρ στην καμπίνα δεν έχει τίποτα το λιτό. Τα δερμάτινα καθίσματα, οι δερμάτινες επενδύσεις στις πόρτες και οι δερμάτινες γαρνιτούρες στο ταμπλό δημιουργούν ένα φιλόξενο περιβάλλον.


Μπερλινέτα ράτσας, αυτή η Maserati ήταν ταυτόχρονα ένα καθαρόαιμο σπόρτσκαρ με τα 150 άλογα και τις οδικές δεξιότητές της. Παίζοντας παιχνίδι στα ίσα με τις Ferrari 166, διέγραψε μια πετυχημένη πορεία, παρόλο που τα 60 κομμάτια της μπορεί να ακούγονται σήμερα κάπως απογοητευτικό νούμερο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κατηγορία των GT μόλις γεννιόταν. 

Με 60 κομμάτια είναι λογικό η τιμή μιας Α6G/54 2000 να είναι αστρονομική. Ειδικά μιας από τις 20 μπερλινέτες του Ζagato -19 για την ακρίβεια, μιας και o καροσερίστας τη μία τη μετασκεύασε σε κουπέ ύστερα από ατύχημα που είχε ο ίδιος. Προφανώς εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με αυτοκίνητα σε αποδεκτή και πολύ καλή κατάσταση.

Εξ όσων γνωρίζουμε όλα τα κομμάτια που κυκλοφορούν κατά καιρούς στις διεθνείς δημοπρασίες είναι «Concours», με άλλα λόγια έτοιμα για διεθνή Concours d’Élegance. Οπότε ανάλογη είναι και η τιμή, που αποκλείεται να πέσει κάτω από τα 4,3 εκατ. ευρώ. Για την Ιστορία να πούμε ότι από τα υπόλοιπα 40 κομμάτια, τα 21 ήταν κουπέ της Carrozzeria Allemano, ενώ επτά κουπέ και 12 Gran Sport Spyder έντυσε ο Pietro Frua.

Maserati A6G/54 2000 Berlinetta 1957

Η Maserati A6G/54 2000 Berlinetta με μια ματιά
Κινητήρας 6κύλινδρος σε σειρά, 2 ΕΕΚ, δύο μπουζί ανά κύλινδρο
Χωρητικότητα 1.986 cc
Τροφοδοσία Τρία διπλά καρμπιρατέρ Weber 40 DCO 3
Ισχύς 150 PS/6.000 rpm
Ροπή 167 Nm/5.000 rpm
Διαστάσεις 4,55 x 1,62 x 1,40 m
Ρεζερβουάρ 70 lt
Βάρος 1.140 kg
Λάστιχα 6.00-16
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,6”
0-400 m 18,8” @ 129 km/h
0-1.000 m 33,4” @ 163 km/h
Τιμή σήμερα €4,5 εκατ. (Concours)

Οι φωτογραφίες της Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato είναι της Karissa Hosek, με την ευγενική χορηγία του οίκου RM Sotheby’s 

node/39946
Robert Kearns 1927-2005

DRIVE Legend: Robert Kearns 1927-2005

Σε όλη τη ζωή του, ο Kearns έκανε δόγµα του να µην οδηγεί αυτοκίνητα που εξοπλίζονταν την εφεύρεσή του: Υαλοκαθαριστήρες µε διακοπτόµενη λειτουργία. Ήταν ένας τρόπος διαµαρτυρίας για την αδικία που ένιωθε ότι είχε υποστεί από τις αυτοκινητοβιοµηχανία.

Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2020 | Γιάννης Κουτσουφλάκης Επικοινωνία

DRIVE Legend: Robert Kearns 1927-2005

Flash of Genius: Πιθανόν να έχετε δει την ταινία του 2008, αν και δεν σηµείωσε επιτυχία στις ελληνικές αίθουσες. Η ιστορία ενός ανθρώπου που, όπως περιγράφουν τα παιδιά του, ήταν «πεισµατάρης, αποφασιστικός, ιδιαίτερος και ακλόνητος». 

Ένας άνθρωπος που δεν πτοήθηκε από το µέγεθος και την επιρροή της Ford και της Chrysler, σέρνοντάς τις στα δικαστήρια και κερδίζοντας δύο από τις πιο γνωστές υποθέσεις διπλωµάτων ευρεσιτεχνίας κατά εταιριών.

Πατέρας µιας εφεύρεσης
Ο Kearns γεννήθηκε το 1927 στο Gary της Indiana και µεγάλωσε στο προάστιο River Rouge του Detroit. Ύστερα από το γυµνάσιο κατατάχτηκε στον Στρατό των ΗΠΑ και κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου ήταν µέλος του Γραφείου Στρατηγικών Υπηρεσιών, το οποίο αργότερα έγινε η CIA. Ύστερα από τον πόλεµο, απέκτησε πτυχίο µηχανικού από το Πανεπιστήµιο του Detroit και το Πανεπιστήµιο της Πολιτείας του Wayne, ενώ υπηρετούσε στους Έφεδρους Πεζοναύτες. Αργότερα εργάστηκε για την Burroughs Corp. επίσης στο Detroit.

Η ιδέα για τους καθαριστήρες µε διακοπτόµενη λειτουργία του καρφώθηκε στη δεκαετία του ’50, όταν ένας φελλός σαµπάνιας χτύπησε και τραυµάτισε το αριστερό µάτι του στον µήνα του µέλιτος. Ένα ατύχηµα που ταλαιπωρούσε τον Kearns όταν οδηγούσε το αυτοκίνητό του υπό ελαφρά βροχή λόγω της συνεχούς κίνησης των µάκτρων, επιδεινώνοντας την όρασή του. «Γιατί να µην εξελίξουµε υαλοκαθαριστήρες που θα “βλεφαρίζουν”, καθαρίζοντας διακοπτόµενα το παρµπρίζ;», σκέφτηκε.

Μέχρι το 1962, η εφεύρεση της διακοπτόµενης λειτουργίας του είχε γίνει πάθος και ο Kearns εργαζόταν µέχρι το ξηµέρωµα στο υπόγειο εργαστήριό του, στο σπίτι του στο Detroit. Και τελικά τοποθέτησε την εφεύρεσή του στο οικογενειακό κονβέρτιµπλ Ford Galaxie 500. To 1967, κατέθεσε την πατέντα και πήρε δίπλωµα ευρεσιτεχνίας, ενώ ενθαρρυνόταν τόσο από τη σύζυγό του Phyllis όσο και από έναν φίλο του, προµηθευτή της Ford, να προσπαθήσει να πουλήσει την ιδέα του στο Μπλε Οβάλ.

Καθώς λοιπόν ήταν καθηγητής στο Wayne State, ο Kearns είχε µια ευκαιρία να δείξει στους µηχανικούς της Ford πώς δουλεύουν αυτοί οι καθαριστήρες. «Τον κάλεσαν ως σύµβουλο», είχε πει η Phyllis κάποια στιγµή. «Ήταν πολύ ιδεαλιστής. Νόµιζε ότι θα ήταν σπουδαίο αν µπορούσε να προµηθεύσει µε καθαριστήρες τη Ford. Νόµιζε ότι ήταν η µεγάλη αµερικανική εταιρεία και τους εµπιστευόταν. Ήταν πολύ αφελής». Η Ford δήλωσε ότι ενδιαφέρεται. «Δείξε µας πώς λειτουργούν και θα τους αγοράσουµε. Αλλά δεν αγόρασαν την εφεύρεση», είχε εξιστορήσει ο γιος του Kearns, Dennis.

Ο ίδιος δήλωσε ότι ο πατέρας του δεν πληρώθηκε για το συµβουλευτικό έργο για τους υαλοκαθαριστήρες. «Έκανε κάποια συµβουλευτική εργασία για τη Ford και αργότερα πληρώθηκε γι’ αυτό, αλλά δεν είχε καµία σχέση µε τους υαλοκαθαριστήρες».

Το 1969, υαλοκαθαριστήρες με διακοπτόμενη λειτουργία εµφανίστηκαν για πρώτη φορά σε μοντέλο της Ford. «Θυµάµαι τις κραυγές και τις φωνές του όταν το ανακάλυψε», εξιστορούσε η Phyllis.

Robert Kearns 1927-2005
Ο πραγµατικός φόβος για τις Ford και Chrysler ήταν ότι ο Kearns δεν ήθελε χρήµατα, αλλά δικαιοσύνη...


Στα δικαστήρια
Το 1976, υαλοκαθαριστήρες που χρησιµοποιούσαν έναν µηχανισµό παρόµοιο µε του Kearns εµφανίστηκαν σε µια Mercedes-Benz. Αυτή η ανακάλυψη και άλλες πιέσεις τον οδήγησαν σε ψυχολογική κατάρρευση. «Τράβηξε τον υαλοκαθαριστήρα µιας Mercedes-Benz και τον έσπασε», είπε ο Dennis.

Ο Kearns εξαφανίστηκε για µέρες. Βρέθηκε σε ένα σταθµό λεωφορείων στο Tennessee, όπου η Phyllis, ο Dennis και ο άλλος γιος του, ο Pat, τον µάζεψαν. «Τα κόκκινα µαλλιά του είχαν ασπρίσει σε λίγες µέρες… Ποτέ δεν ξαναέγινε όπως παλιά». 

Ο Kearns κατέληξε σε ψυχιατρικό νοσοκοµείο του Maryland, για αρκετό καιρό πριν επιστρέψει σπίτι του. Το 1978, ανέθεσε την υπόθεση σε µια µικρή νοµική φίρµα των προαστείων του Detroit, τη Harness, Dickey & Pierce, για να τον εκπροσωπήσει στο δικαστήριο στη δίωξη κατά της Ford.

Ύστερα από 12 χρόνια νοµικής διαµάχης, τα δικαστήρια επιδίκασαν στον Kearns $5,16 εκατ. δολάρια, ψήγµα των 300 εκατοµµυρίων που ζητούσε µε την αγωγή του. Έτσι εφεσίβαλε την πρωτόδικη απόφαση, ανεβάζοντας την αποζημίωση το φθινόπωρο του 1990 στα $10,2 εκατ.

Επί σειρά ετών, ο Kearns κατέθετε αγωγές κατά 26 αυτοκινητοβιοµηχανιών, περιλαµβανοµένης της General Motors, Γερµανών και Ιαπώνων κατασκευαστών. Μέσα από αυτό τον ένδικο «πολυβολισµό», το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ του επιδίκασε ακόµα $20 εκατ. για την αγωγή κατά της Chrysler. «Τα µισά και παραπάνω από αυτά πήγαν προς πληρωµή των δικηγόρων και των νοµικών αµοιβών», δήλωσε ο Dennis Kearns. Οι αγωγές κατά της Ford και Chrysler ήταν οι µόνες που τελικά κέρδισε ο Robert Kearns.

Η εµµονή του Kearns µε την υπόθεση αυτή και οι ατέρµονες δικαστικές διαµάχες είχαν σηµαντική επίπτωση στην οικογενειακή και εργασιακή ζωή του. Η ανέχεια δεν τον εµπόδιζε να απορρίπτει σηµαντικές επαγγελµατικές προτάσεις, ενώ ήταν διαρκώς απών για τη σύζυγό του (µε την οποία χώρισε το 1981) και τα έξι παιδιά του. Παρόλα τα εκατοµµύρια που κέρδισε τελικά, η ζωή του ήταν απλή και µετρηµένη. 

Ο Kearns που πάλευε µε τη νόσο του Alzheimer, πέθανε από καρκίνο του εγκεφάλου το 2005 σε ηλικία 77 ετών. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του οδηγούσε ένα παλιό Ford pick-up του ’78 κι ένα ακόµα παλιότερο Chrysler New Yorker του ’65, που κανένα από τα δυο τους δεν είχε διακοπτόµενη λειτουργία καθαριστήρων...

node/39903

Maserati GranTurismo: Έρχεται το 2021

Η ολοκαίνουρια γενιά των Maserati GranTurismo και GranCabrio βρίσκεται προ των πυλών!

Σάββατο, 12 Σεπτεμβρίου 2020 | Θάνος Παππάς Επικοινωνία

Maserati GranTurismo: Έρχεται το 2021

Στη Maserati επικρατεί ενθουσιασμός καθώς η εταιρεία ετοιμάζεται για τη νέα εποχή της με έναν οργασμό από πρεμιέρες - για την ακρίβεια 13 νέα μοντέλα μέχρι το 2024. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της κεντρομήχανης MC20 με το ολοκαίνουριο μοτέρ V6, η Maserati έδωσε στη δημοσιότητα teaser του νέου SUV με το όνομα Grecale, αλλά και το πρώτο teaser για τη νέα γενιά GranTurismo! 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Maserati Grecale: Νέο SUV βασισμένο στην Alfa Romeo Stelvio

H ολοκαίνουρια Maserati GranTurismo αναμένεται να παρουσιαστεί το 2021 διατηρώντας τον χαρακτήρα Grand Tourer της προηγούμενης γενιάς. Όπως βλέπουμε από τη σκοτεινή εικόνα το μοντέλο έχει παρόμοια σιλουέτα με τον προκάτοχό του που χαρακτηρίζεται από μακρύ καπό, χαμηλό ρύγχος, επιθετικά φώτα, μετατοπισμένη προς τα πίσω καμπίνα, έντονη κλίση της οροφής και πιθανότατα διάταξη 2+2 στο εσωτερικό. Εκτός από το κουπέ αμάξωμα θα υπάρξει και ανοιχτή έκδοση GranCabrio με μαλακή αναδιπλόυμενη οροφή.

Κάτω από το καπό είναι βέβαιο ως θα δούμε το νέο twin-turbo V6 κινητήρα 3,0 λίτρων (Maserati Nettuno) ενώ όπως θα ισχύει για όλα τα μοντέλα της Τρίαινας θα υπάρξει και μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Επίσημο: Maserati MC20 [video]

Να θυμίσουμε πως η προηγούμενη γενιά GranTurismo παρουσιάστηκε το 2007 με αμάξωμα σχεδιασμένο από τον οίκο Pininfarina και κινητήρα V8 εξελιγμένο από την Ferrari, και έμεινει στην παραγωγή μέχρι το 2019 με συνολικές πωλήσεις 28.805 μονάδων (και επιπλέον 11.715 μονάδες της ανοιχτής GranCabrio).

Οι νέες Maserati GranTurismo και GranCabrio θα παράγονται στο εργοστάσιο της Maserati στο Τορίνο.