
Σε τροχιά πτώσης η Tesla στην Ευρώπη
Η Tesla καταγράφει πτώση ρεκόρ 49% στις ευρωπαϊκές πωλήσεις τον Απρίλιο, ενώ η αγορά ηλεκτρικών σημειώνει άνοδο 27,8% – Η BYD ξεπερνά για πρώτη φορά τον αμερικανικό κολοσσό.


Η Tesla αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, με τις πωλήσεις της να καταρρέουν σε μια περίοδο που συνολικά η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε άνοδο.
Τον Απρίλιο του 2025, οι ταξινομήσεις της Tesla στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 49% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, φτάνοντας μόλις τις 5.475 μονάδες, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και δημοσίευμα του Guardian.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων σε ολόκληρη την αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ για τον μήνα, σε απόλυτο αριθμό μονάδων. Το πλήγμα για την Tesla καθίσταται ακόμη πιο εμφανές αν ληφθεί υπόψη ότι στο ίδιο διάστημα, οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 27,8%, επιβεβαιώνοντας ότι το πρόβλημα δεν είναι η τεχνολογία αλλά η εταιρεία.
Μάλιστα, για πρώτη φορά η Tesla βρέθηκε πίσω από την κινεζική BYD στις ευρωπαϊκές πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV). Η BYD, η οποία άρχισε να επεκτείνεται σε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές πέρα από τη Νορβηγία και την Ολλανδία μόλις στα τέλη του 2022, κατέγραψε 7.231 ταξινομήσεις BEV τον Απρίλιο, ξεπερνώντας οριακά τις 7.165 μονάδες της Tesla, σύμφωνα με το Reuters.
Η ανοδική της πορεία φαίνεται ξεκάθαρα και στο πρώτο τρίμηνο του 2025, όπου η BYD είδε αύξηση πωλήσεων στην ΕΕ της τάξης του 223%, ενώ η Tesla κινείται σταθερά πτωτικά.
Η αποδυνάμωση της Tesla συνδέεται με μια σειρά από παράγοντες. Πρώτον, σημαντικό τμήμα των καταναλωτών φαίνεται να αποστασιοποιείται από την εταιρεία εξαιτίας της δημόσιας εικόνας του Elon Musk. Οι πολιτικές του τοποθετήσεις έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, ειδικά σε αγορές όπως η Γερμανία, όπου το πολιτικό κλίμα είναι ιδιαιτέρως ευαίσθητο.
Δεύτερον, η καθυστέρηση στην έλευση της ανανεωμένης έκδοσης του Model Y φαίνεται ότι λειτουργεί αποτρεπτικά για δυνητικούς αγοραστές, που επιλέγουν να περιμένουν ή να στραφούν σε ανταγωνιστικά μοντέλα που προσφέρουν πιο σύγχρονη πρόταση.
Και τρίτον, το ευρύτερο ανταγωνιστικό περιβάλλον έχει μεταβληθεί δραματικά μέσα σε λίγους μόλις μήνες. Κατασκευαστές όπως η Volkswagen, η Hyundai, η BMW και -φυσικά- οι Κινέζοι της BYD, προσφέρουν πλέον ηλεκτρικά μοντέλα με σαφώς πιο συμφέρουσα σχέση τιμής-τεχνολογίας, με αποτέλεσμα η Tesla να μην έχει πλέον το τεχνολογικό ή τιμολογιακό προβάδισμα που απολάμβανε έως πρότινος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εικόνα της αγοράς δεν είναι συνολικά αρνητική. Η διείσδυση των ηλεκτροκίνητων συνεχίζει να αυξάνεται, με τα αμιγώς ηλεκτρικά να φτάνουν σε μερίδιο ρεκόρ 12% επί των συνολικών ταξινομήσεων στην ΕΕ τον Απρίλιο. Αν συνυπολογίσουμε και τα υβριδικά (HEV και PHEV), τότε τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα αντιπροσωπεύουν πλέον το 59,2% των νέων ταξινομήσεων, από 47,7% έναν χρόνο πριν.
Το μερίδιο των θερμικών μοντέλων συρρικνώνεται σταθερά, ενώ τα ήπια υβριδικά (mild hybrid) και τα full hybrid κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού για ηλεκτροκίνηση δεν έχει ατονήσει. Απλώς μετατοπίζεται προς μοντέλα και κατασκευαστές που ανταποκρίνονται καλύτερα στις νέες ανάγκες, είτε αυτές αφορούν την τιμή, είτε τον εξοπλισμό, είτε την τεχνολογία.
Για την Tesla, η συγκυρία μοιάζει κρίσιμη. Αν δεν ανανεώσει έγκαιρα τη γκάμα της, δεν επανεκτιμήσει την τιμολογιακή της πολιτική και κυρίως αν δεν αποκαταστήσει τη σχέση εμπιστοσύνης με το ευρωπαϊκό κοινό, κινδυνεύει να χάσει το προβάδισμα που κατέκτησε σε λιγότερο από μια δεκαετία.