Πώς ο κορονοϊός εκτοξεύει τις πωλήσεις αυτοκινήτων, ειδικά μεταχειρισμένων

Πώς ο κορονοϊός εκτοξεύει τις πωλήσεις αυτοκινήτων, ειδικά μεταχειρισμένων

Ο φόβος της μόλυνσης στα μέσα μαζικής μεταφοράς οδηγεί διεθνώς όλο και περισσότερους στη χρήση αυτοκινήτου για τις καθημερινές μετακινήσεις - Τεράστια κινητικότητα στην αγορά των μεταχειρισμένων.

«Όποιος με ξέρει γνωρίζει πόσο αντιστάθηκα στην αγορά δικού μου αυτοκινήτου» έγραψε πρόσφατα η δημοσιογράφος των New York Times Έμα Φιτσίμονς στο twitter. Τις τελευταίες εβδομάδες όμως αναγκάστηκε να αναθεωρήσει και να ανακρούσει πρύμναν. Με δυο μικρά παιδιά φοβάται, όπως λέει, μήπως κολλήσει κορονοϊό στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ο κύβος ερρίφθη στα τέλη Απριλίου. «Θα αγοράσουμε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο». Και αίφνης μια κατάσταση που μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες βύθιζε τους τζίρους χιλιάδων επιχειρήσεων, έγινε η ελπίδα ενός ολόκληρου κλάδου. Η πανδημία φαίνεται να οδηγεί σε ένα αναπάντεχο comeback του αυτοκινήτου.

«Οι άνθρωποι θέλουν ασφάλεια, προστασία και έλεγχο» σημειώνει ο Τζον Κάιζερ από την εταιρία καταναλωτικών ερευνών Ipsos η οποία έβαλε στο μικροσκόπιο την καταναλωτική συμπεριφορά χιλιάδων ανθρώπων την εποχή του κορονοϊού. Όπως προκύπτει από την έρευνα, πολλοί αισθάνονται στο αυτοκίνητο μεγαλύτερη προστασία έναντι του κορονοϊού απ΄ ότι στο λεωφορείο ή στο μετρό. Άλλοι συνδυάζουν ειδικά τώρα το αυτοκίνητο με τη δυνατότητα να αποδράσουν από τους τέσσερις τοίχους του σπιτιού τους. Και αυτό ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν τώρα επιπλέον κίνητρα, προσφέροντας τεράστιες εν μέρει εκπτώσεις. «Η πανδημία μπορεί να βοηθήσει όντως στο comeback του αυτοκινήτου» λέει ο Κάιζερ.

Μεταχειρισμένο και όχι καινούριο;
Μεγάλη ζήτηση έχουν αυτό το διάστημα ειδικά τα μεταχειρισμένα. Η μετοχή της διαδικτυακής επιχείρησης πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Carvana εκτοξεύθηκε τους τελευταίους στο +80%. Μόνον τον Απρίλιο οι πωλήσεις της ιντερνετικής πλατφόρμας αυξήθηκαν κατά 30% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Και αυτό την ώρα που οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες Ford, GM και Fiat-Chrysler κατέγραφαν τον Μάιο αντίστοιχη μείωση του τζίρου τους.

«Πιστεύουμε ότι η συγκυρία είναι πιο ιδανική για μεταχειρισμένα απ΄ ότι για καινούρια» εκτιμά ο αναλυτής της επενδυτικής CFRA Γκάρετ Νέλσον. Και αυτό όχι μόνον επειδή η αγορά των μεταχειρισμένων είναι σε πολλές χώρες εμφανώς μεγαλύτερη από εκείνη των καινούριων. Την εποχή του κορονοϊού «και λόγω των οικονομικών δυσκολιών λίγοι άνθρωποι μπορούν να αγοράσουν καινούριο αυτοκίνητο».

Σε αυτά τα συμφραζόμενα δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι άλλος ένας μεγάλος έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εισήχθη αυτές τις μέρες στο χρηματιστήριο. Ο λόγος για την επίσης διαδικτυακή εμπορική πλατφόρμα Vroom που την περασμένη Τρίτη έκανε το ντεμπούτο της στον τεχνολογικό δείκτη Nasdaq της Νέας Υόρκης. Μέσα σε λίγες ώρες η τιμή της μετοχής της εκτοξεύθηκε από τα 22 στα 48 δολάρια. Η εταιρία κατάφερε να συγκεντρώσει ήδη από την πρώτη μέρα συμμετοχής της στα χρηματιστηριακά δρώμενα 500 εκατομμύρια δολάρια. Μπορεί η Vroom να μην καταγράφει ακόμη κέρδη, και αυτό παρά τα 19.000 αυτοκίνητα που πούλησε την περασμένη χρονιά. Η χρηματιστηριακή της αξίας όμως εκτοξεύθηκε τώρα στα 2,5 δις δολάρια.

Ελπίδες και για καινούρια ΙΧ
Το παράδειγμα της Κίνας δείχνει την ίδια ώρα ότι και για τα καινούρια αυτοκίνητα υπάρχουν ακόμη ελπίδες. Οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί και πάλι σημαντικά το τελευταίο διάστημα. Ενώ τον Φεβρουάριο και όταν η πανδημία βρισκόταν εκεί σε έξαρση οι πωλήσεις είχαν μειωθεί κατά 80%, τον Μάιο αυξήθηκαν κατά 2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Οι κινεζικοί δρόμοι έχουν πλημμυρίσει και πάλι από αυτοκίνητα. Στις μεγάλες πόλεις μάλιστα, όπως το Πεκίνο και τη Σανγκάη κυκλοφορούν κατά μέσο όρο περισσότερα οχήματα απ΄ ότι πέρσι. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αντίθετα, δεν έχουν συνέλθει ακόμη.

«Το παράδειγμα της Κίνας γεννά ελπίδες στον κλάδο» σχολιάζει ο Στέφαν Μπράτσελ, επικεφαλής του Center of Automotive Management (CAM). Αυτό ωφελεί καταρχήν τους γερμανούς κατασκευαστές που σε αντίθεση με τους γάλλους και αμερικανούς ανταγωνιστές έχουν σαφώς μεγαλύτερη παρουσία στην Κίνα. Η VW πουλάει το 40% των νέων αυτοκινήτων της στην Κίνα και «παρά την πανδημία πούλησε εκεί τον Απρίλιο περισσότερα οχήματα απ΄ ότι πέρσι» επισημαίνει ο Μπράτσελ.

Παρά ταύτα ο ίδιος δεν συμμερίζεται τις εκτιμήσεις για ένα comeback του αυτοκινήτου. Η αγορά θα συνέλθει με αργούς ρυθμούς και στο πλαίσιο αυτό ενδεχομένως να υπάρξουν κάποιες βραχυπρόθεσμης διάρκειας διορθώσεις όπως λέει. Εντούτοις δεδομένων των εντεινόμενων προβλημάτων στις συγκοινωνίες -με κυριότερα την κίνηση στους δρόμους και την έλλειψη χώρων στάθμευσης- τα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να εξαφανίζονται από την εικόνα των πόλεων μόλις περιοριστεί η πανδημία, εκτιμά ο ειδικός.

[Πηγή: Deutsche Welle]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube