«Πόλεμος» για τα ηλεκτρικά πατίνια στις πρωτεύουσες της Ευρώπης

Νομοθετικές ρυθμίσεις φέρνει το υπουργείο Μεταφορών - Τα μέτρα που έχει ανακοινώσει η Γαλλία και η Γερμανία. 

Είναι μόδα ή ένας νέος τρόπος οικολογικής μετακίνησης μέσα στις πόλεις; 
Όπως και νάχει τα ηλεκτρικά πατίνια (σκούτερ κατ' άλλους) έχουν κυριεύσεις πολλές από τις πρωτεύουσες της Ευρώπη, που μπροστά στην έκρηξη χρήσης τους θέλουν να βάλουν κανόνες στην κυκλοφορία τους.
Και αυτό διότι πέρα από το να κινούνται ανεξέλεγκτα σε δρόμους και πεζοδρόμια, έχουν γίνει πολλές φορές και αιτία πρόκλησης ατυχημάτων. 

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ εννέα εταιρείες –μεταξύ των οποίων και οι καλιφορνέζικες Lime και Bird– λειτουργούν σήμερα περίπου 15.000 ηλεκτρικά πατίνια στο Παρίσι. Ο αριθμός αυτός εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στα 40.000 μέχρι το τέλος του έτους. Εταιρείες όπως οι Bolt, Wind και Voi έχουν επίσης ρίξει στην κυκλοφορία εκατοντάδες «τροτινέτ».

Οι εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν ετήσιο τέλος ύψους τουλάχιστον 50 ευρώ ανά ηλεκτρικό πατίνι για τα πρώτα 499. Το τέλος θα φτάνει τα 65 ευρώ ανά πατίνι για τις εταιρείες που έχουν περισσότερα από 3.000.

Τον Δεκέμβριο, ο δήμος της Μαδρίτης διέταξε τις εταιρείες Voi, Wind και Lime να απομακρύνουν τα ηλεκτρικά πατίνια τους από τους δρόμους, με το σκεπτικό ότι δεν τηρούσαν τον κανονισμό που όριζε σε ποιες περιοχές επιτρεπόταν να κυκλοφορούν.

xia

Οι όροι κυκλοφορίας στη Γερμανία 

Στη Γερμανία πάντως η κυβέρνηση ενέκρινε σήμερα την κυκλοφορία όχι μόνο των «οχημάτων με ηλεκτροκίνηση χωρίς κάθισμα» αλλά και των ηλεκτρικών «μονόκυκλων» στους δρόμους, που θα μπορούν να «συμβιώνουν» στο εξής με τους πεζούς και τους ποδηλάτες.

«Θέλουμε να ανοίξουμε νέους δρόμους για μια πιο σύγχρονη, υγιεινή και οικολογική μετακίνηση στις πόλεις», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών, τονίζοντας το «τεράστιο δυναμικό» των ηλεκτρικών πατινιών. Σύμφωνα με τον υπουργό, πρόκειται για «μια πραγματική εναλλακτική λύση, ιδανική για να καλύψει κανείς το τελευταίο χιλιόμετρο από τον σταθμό του μετρό ή τη στάση του λεωφορείου μέχρι το σπίτι του ή την εργασία του».

Το ρυθμιστικό πλαίσιο που εγκρίθηκε διαχωρίζει τα πατίνια η ταχύτητα των οποίων δεν υπερβαίνει τα 12 χιλιόμετρα (επιτρέπεται να τα χρησιμοποιούν και παιδιά, από 12 ετών και άνω, αλλά μόνο στα πεζοδρόμια) και εκείνα που φτάνουν τα 20 χιλιόμετρα (για άτομα άνω των14 ετών και μπορούν να κυκλοφορούν στους ποδηλατόδρομους).

«Αν τα ηλεκτρικά πατίνια επιτραπούν στα πεζοδρόμια, θα αυξηθούν τα δυστυχήματα», προέβλεψε ωστόσο στην εφημερίδα Neuen Osnabrucker Zeitung ένα στέλεχος ασφαλιστικής εταιρείας. Η ταχύτητα των 11,9 χιλιομέτρων την ώρα, εξήγησε, είναι «τουλάχιστον διπλάσια από εκείνη με την οποία κυκλοφορούν οι πεζοί» και επομένως για τους τελευταίους συνιστά κίνδυνο.

«Τα ηλεκτρικά πατίνια θα προκαλέσουν μια νέα ζώνη συγκρούσεων» στο αστικό τοπίο που «είναι ήδη επιβαρυμένο», σχολίασε εκπρόσωπος του αστυνομικού συνδικάτου GdP.

Από τα τέλη του 2017 τουλάχιστον 1.500 άνθρωποι νοσηλεύτηκαν στις ΗΠΑ εξαιτίας ατυχήμάτων με ηλεκτρικά πατίνια, ανέφερε τον Φεβρουάριο ο οργανισμός Consumer Reports ενώ αμερικανικά μέσα ενημέρωσης έκαναν λόγο για τέσσερα θανατηφόρα δυστυχήματα.

ppati

Τι κάνουν στο Παρίσι

Στο Παρίσι δραστηριοποιούνται 10 εταιρείες ηλεκτρικών πατινιών. Τα παράπονα από τη χρήση τους είναι και πολλά και συνεχή ενώ δεν λείπουν και τα ατυχήματα. 
Ετσι η Γαλλία αναγκάστηκε να προχωρήσει σε νομοθετικές ρυθμίσεις για τη χρήση τους, ενώ δράση αναλαμβάνει και η γαλλική αστυνομία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Παρίσι επιβάλλονται πρόστιμα 135 ευρώ για κυκλοφορία επί πεζοδρομίου (όπως στα ποδήλατα) και 35 ευρώ για ακατάλληλη στάθμευση.

Επίσης, από το νέο νόμο που καθιέρωσε η Γαλλία, προβλέπονται μεταξύ άλλων, τα εξής:

-Η χρήση του πεζοδρομίου θα γίνεται αποκλειστικά χωρίς ηλεκτροκίνηση (εκτός εάν οι Δήμαρχοι το επιτρέπουν).
-Η κυκλοφορία των ηλεκτρικών σκούτερ επιτρέπεται στους ποδηλατόδρομους,  ενώ εάν δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι θα μπορούν να χρησιμοποιούν οδούς με όριο ταχύτητας τα 50 km/h.
- Προβλέπεται καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας εάν το πατίνι δεν έχει «κόφτη» στα 25 km/h. Στην περίπτωση αυτή προβλέπεται πρόστιμο 1.500 ευρώ!
-Ελάχιστη ηλικία οδήγησης από τα 8 έτη και υποχρεωτική χρήση κράνους για τα παιδιά που είναι κάτω των 12 ετών.
-Απαγόρευση χρήσης ακουστικών.
-Υποχρεωτικά: φώτα, φρένα, κλάξον.

Τι μελετά για την Ελλάδα το υπουργείο Μεταφορών 

Νομοθετικές ρυθμίσεις για τα ηλεκτρικά πατίνια – σκούτερ, μελετά το υπουργείο  Μεταφορών, το οποίο σκοπεύει να θέσει συγκεκριμένους κανόνες για την λειτουργία τους, εντάσσοντάς τα στα «Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα» (ΕΠΗΟ).

Αυτό ανακοίνωσε ο διευθυντής Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του υπουργείου Μεταφορών, κ. Μάνος Παρίσης, σε εκδήλωση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) για την μικροκινητικότητα.

«Επί του παρόντος, δεν υφίσταται απαίτηση για καταγραφή ή ταξινόμηση των ηλεκτρικών σκούτερ», ανέφερε ο κ. Παρίσης, προσθέτοντας ότι και ότι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) δεν μπορεί να ρυθμίσει πλήρως τη λειτουργία τους.

Ωστόσο, στάθηκε κυρίως στις διαφοροποιήσεις που ήδη υπάρχουν στις εθνικές νομοθεσίες των κρατών – μελών της Ε.Ε για τα ΕΠΗΟ.

«Παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, η όποια προσπάθεια ρύθμισης της κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών, είναι σκόπιμο να λαμβάνει υπόψη της την ταχύτητα με την οποία κινούνται ή μπορούν να αναπτύξουν, ώστε να διασφαλιστεί το απαιτούμενο προστατευμένο περιβάλλον κυκλοφορίας για τον οδηγό και τους λοιπούς χρήστες», ανέφερε ο κ. Παρίσης.

Επίσης, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι υπάρχει σαφής διαχωρισμός των χρηστών, ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης.

tin

Οι σκέψεις

Στο σημείο αυτό, αποκάλυψε ότι είναι πολύ πιθανό να ακολουθηθεί και στην Ελλάδα το μοντέλο διαχωρισμού των πατινιών, ανάλογα με την ταχύτητα που αναπτύσσουν και συγκεκριμένα:

-Για ταχύτητα έως 6 km/h, τα ηλεκτρικά πατίνια - σκούτερ θα μπορούσαν να ενταχθούν στην κατηγορία των πεζών.
-Για ταχύτητα έως 25 km/h, τα πατίνια θα μπορούσαν να ενταχθούν στην κατηγορία των μηχανοκίνητων ποδηλάτων.
-Για ταχύτητα άνω των 25 km/h, θα πρέπει να ληφθούν αυστηρότατα μέτρα που θα φτάνουν έως και την απαγόρευση της κυκλοφορίας τους.

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Παρίση, υπάρχουν κι άλλα ζητήματα που θα πρέπει να  αντιμετωπιστούν όπως:

- Η σχεδιαστική ταχύτητα ή ταχύτητα κυκλοφορίας ή η ισχύς του κινητήρα.
-Πώς και ποιος θα πιστοποιεί τις τεχνικές προδιαγραφές τους (π.χ. την ταχύτητα).
- Η μεγάλης έκτασης ανεξέλεγκτη εισαγωγή – παραεισαγωγή στην ελληνική αγορά.
- Η ηλικία του χρήστη.
- Η ανάγκη ταυτοποίησης οχήματος και χρήστη.
- Η δυνατότητα έλεγχου στο δρόμο, η επιβολή κυρώσεων, ο έλεγχος της ταχύτητας.
- Η θέσπιση ελαχίστων απαιτήσεων από τις εταιρείες ενοικίασης.
- Ο εξοπλισμός προστασίας του χρήστη, όπως το κράνος κ.λ.π.

Ορισμένα από τα παραπάνω θεωρούνται από το υπουργείο Μεταφορών σημαντικά ζητήματα, δεδομένου ότι υπάρχουν εισηγήσεις να επιτρέπεται η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών μόνο στους ποδηλατόδρομους και να καταστεί υποχρεωτική η χρήση κράνους. Πάντως, οι ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα είναι ελάχιστοι, ενώ και τα πεζοδρόμια της πόλης στο 80% δεν καν έχουν το απαιτούμενο πλάτος!

Σημειώνεται, ότι μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπάρξει συνάντηση εκπροσώπων των υπουργείων Μεταφορών των κρατών – μελών της Ε.Ε, ώστε να δοθούν κατευθυντήριες οδηγίες, καθώς τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν πλέον διαδοθεί σε αρκετές πόλεις της Ευρώπης.

TAGS