Europe car sales 2019

Η Ευρώπη ξεπέρασε σε πωλήσεις την παγκόσμια αγορά το 2019!

Οι αγορές της τελευταίας στιγμής τον Δεκέμβριο βοήθησαν στην αντιστροφή της αρνητικής τάσης που παρατηρήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στη Γηραιά Ήπειρο.

• Η ευρωπαϊκή αγορά ξεπέρασε όλες τις άλλες, παρά τις δυσκολίες που δημιουργούνται από τις αυστηρότερες ρυθμίσεις και την παγκόσμια αβεβαιότητα. 
• Τα SUV αντιπροσώπευσαν το 38,3% της συνολικής αγοράς, νέο ρεκόρ για την κατηγορία.
• Συνολικά 1,28 εκατομμύρια εξηλεκτρισμένα οχήματα ταξινομήθηκαν το 2019

 
Η αναταραχή που έπληξε την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία το 2019 δεν ήταν αρκετά δυνατή για να επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Στην πραγματικότητα, ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,1% για την αγορά επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ των 27, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα αρνητικά αποτελέσματα που σημειώθηκαν στην Κίνα και στις ΗΠΑ, όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 8% και 2% αντίστοιχα.

Επιπλέον, το 2019 ήταν η πέμπτη συνεχής χρονιά ανάπτυξης για την Ευρώπη, με το υψηλότερο αποτέλεσμα να το έχουμε δει 12 χρόνια πίσω, το 2007, όταν η αγορά υπερέβη το όριο των 16 εκατομμυρίων μονάδων. Συνολικά, 15.757.412 νέα αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν τη χρονιά που μας πέρασε, 171.452 περισσότερες πωλήσεις απ’ ό,τι το 2018.

Europe Car  Sales 2019

Ωστόσο, τα θετικά αυτά αποτελέσματα εξηγούνται σε μεγάλο βαθμό από τις αγορές που πραγματοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο για να αποφύγουν οι αγοραστές τους νέους κανονισμούς της ΕΕ για τις εκπομπές που τέθηκαν σε ισχύ στις αρχές του 2020.

Στην πραγματικότητα, τα ετήσια στοιχεία από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2019 έδειχναν ότι οι ταξινομήσεις είχαν μειωθεί σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018 κατά 0,4%. Οι πράξεις που έγιναν όμως τον τελευταίο μήνα του 2019 για την αντικατάσταση ρυπογόνων οχημάτων που θεωρούνταν απαράδεκτα σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ για τις εκπομπές, ώθησαν τις συνολικές πωλήσεις σε θετικό πρόσημο.

Ο Felipe Munoz, παγκόσμιος αναλυτής της JATO Dynamics, δήλωσε: «Παρά την τεχνητή επίδραση των στοιχείων του Δεκεμβρίου, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη παρέμειναν σταθερές μέχρι τον Νοέμβριο. Το περασμένο έτος δεν ήταν εύκολη περίοδος για τη βιομηχανία, αλλά η Ευρώπη απέδειξε τη δύναμή της παρά τις προκλήσεις. Το ερώτημα είναι αν αυτή η δυναμική θα συνεχιστεί με ακόμη πιο αυστηρούς κανονισμούς».

Europe Car  Sales 2019

Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι τέσσερις αγορές εμφάνισαν αριθμούς ρεκόρ για τις ταξινομήσεις του 2019. Η Πολωνία έγινε η έκτη μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη, προσπερνώντας το Βέλγιο, τη Δανία, τη Σλοβακία και το Λουξεμβούργο. Η Ουγγαρία παρουσίασε επίσης τα καλύτερα αποτελέσματα από το 2007. Η Ρουμανία και η Κροατία έκαναν ρεκόρ πωλήσεων που ίσχυε από το 2008, ενώ και η Γερμανία έδειξε επίσης υψηλότερο επίπεδο ταξινομήσεων από το προηγούμενο ρεκόρ του 2009.

Εν τούτοις, δεν κατεγράφη θετική η πορεία σε όλες τις αγορές, καθώς 12 χώρες παρουσίασαν μείωση των αριθμών σε σύγκριση με το 2018, περιλαμβανομένων του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ισπανίας.

Ο Munoz σημείωσε: «Τα καλά αποτελέσματα μπορούν να εξηγηθούν εν μέρει από καλύτερες προσφορές και, ουσιαστικά, από τις περισσότερες εταιρικές ταξινομήσεις που αυξήθηκαν κατά 4%, φτάνοντας το 58% της αγοράς. Αξίζει μάλιστα να θυμόμαστε ότι ιδιωτικές ταξινομήσεις αποτελούν μεγάλο μέρος των εταιρικών ταξινομήσεων».

Europe Car  Sales 2019

Περισσότερα από 350.000 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τα εξηλεκτρισμένα οχήματα απετέλεσαν για το 2019 το 8,1% των συνολικών ταξινομήσεων, ορίζοντας ένα νέο παγκόσμιο ρεκόρ γι’ αυτόν τον τύπο αυτοκινήτου. Ο όγκος ανήλθε στις 1.277.908 μονάδες, αυξημένος κατά 35% σε σύγκριση με το 2018. Αυτή η ισχυρή ανάπτυξη έρχεται σε αντίθεση με τη μείωση κατά 12% που σημειώθηκε στις ταξινομήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και τη δειλή αύξηση της τάξης του 5% που σημειώθηκε στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.

Ο Munoz σημειώνει: «Οι αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ευρώπη εδραιώνουν τη βασική θέση τους στην παγκόσμια αγορά. Εκτός από τη σημασία της Ευρώπης ως αναπτυξιακού κόμβου, η Γηραιά Ήπειρος γίνεται πλέον και η πιο σημαντική αγορά για τη διείσδυση των EV, πίσω μόνο από την Ιαπωνία και τα δημοφιλή υβριδικά της».

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευσαν το 28% όλων των ταξινομήσεων EV, με συνολικό όγκο 356.300 μονάδων. Αποτέλεσαν δε το 2,3% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ρεκόρ γι’ αυτό το είδος οχήματος. Η Κίνα ήταν η μόνη αγορά που ξεπέρασε τα ποσοστά αυτά, ενώ τα νούμερα της Ευρώπης ήταν υψηλότερα από το σύνολο των BEV που πουλήθηκαν στις ΗΠΑ.

Europe BEV Sales 2019

Η Tesla είναι η φίρμα-κλειδί στα εξαιρετικά αποτελέσματα, καθώς το Model 3 κατήγαγε τεράστια επιτυχία κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους του στην αγορά και έγινε το top-selling αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η καλιφορνέζικη εταιρεία ταξινόμησε πάνω από 95.000 μονάδες από τη μεσαία premium μπερλίνα της, φέρνοντάς την στην 51η θέση στη γενική κατάταξη των μοντέλων.

Ο Munoz δήλωσε: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Model 3 διάτρησε την ευρωπαϊκή αγορά, καθώς έγινε το top-selling EV, εκτοπίζοντας άλλα μοντέλα-κλειδιά στην premium κατηγορία. Ωστόσο, πρέπει να θεωρήσουμε ότι πρόκειται για μια μπερλίνα, αμάξωμα που δεν είναι απαραιτήτως αυτό που αναζητούν οι καταναλωτές. Η επιτυχία του θα μετρηθεί με ακρίβεια μόνο όταν τα ηλεκτρικά SUV μπουν για τα καλά στην αγορά και οι καταναλωτές θα έχουν περισσότερες επιλογές». Άλλα BEV που έλαμψαν εμπορικά το 2019 ήταν το Renault Zoe, το BMW i3 και το Hyundai Kona.

Η υβριδική αγορά συνέχισε να κυριαρχείται από την Toyota, η οποία ελέγχει το 70% των ταξινομήσεων για αυτή την αγορά, πάντα σε συνδυασμό με τη Lexus. Ωστόσο, η Toyota έχασε μερίδιο αγοράς λόγω των εξαιρετικών αποτελεσμάτων της Mercedes-Benz και της Land Rover, των οποίων τα υβριδικά και ελαφρά υβριδικά έφτασαν τις 86.700 ταξινομήσεις.

Μόνο ένας κατασκευαστής, η Toyota, είχε πάνω από το ήμισυ των συνολικών του ταξινομήσεων εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα -εξαιρουμένης της Tesla που κατασκευάζει αποκλειστικά EV. Ακολούθησαν οι JLR, η Hyundai-Kia, η Honda και το Nissan Group. Αυτού του είδους τα αυτοκίνητα απετέλεσαν το 2% των συνολικών ταξινομήσεων του Ομίλου Volkswagen, το 3% του Groupe Renault και 0,2% του Groupe PSA.

Ο Munoz δήλωσε: «Ενώ η αγορά EV είναι αναμφισβήτητα αναπτυσσόμενη, είμαστε ακόμα πολύ μακριά από τον πλήρη εξηλεκτρισμό του στόλου των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Οι κορυφαίοι σε πωλήσεις αυτοκινητικοί όμιλοι στην Ευρώπη δεν κατασκεύασαν τον αναμενόμενο συνδυασμό που προέβλεπε ο κλάδος».

Europe Car  Sales 2019

Έξι εκατομμύρια SUV
Η κατηγορία SUV βίωσε το έβδομο κατά σειρά έτος διψήφιας ανάπτυξης το 2019, καταλαμβάνοντας το 38% της συνολικής αγοράς. Οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 6.030.481 μονάδες, αυξημένες κατά 12% -αυτή όμως είναι και η πρώτη φορά που οι ταξινομήσεις υπερβαίνουν το φράγμα των έξι εκατομμυρίων μονάδων. Όμως, ενώ τα SUV κέρδισαν 3,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2018, τα σουπερμίνι, τα MPV, τα μικρά οικογενειακά και executive μοντέλα έχασαν σε σύνολο 3,6%.

Τα SUV αποτελούν βασική κινητήρια δύναμη για την αύξηση του όγκου και των κερδών και επομένως είναι εξαιρετικά σημαντικά για τη δύναμη των κατασκευαστών στην Ευρώπη. Τα SUV κέρδισαν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στον Όμιλο Volkswagen, όπου το μερίδιό τους στις πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκε κατά 8,7%, ακολουθούμενος από τη Volvo (+8,2%) και τη Suzuki (+6,5%).

Η δυναμική προσέγγιση της Volkswagen αποδίδει, δεδομένου ότι ταξινόμησε 1,38 εκατομμύρια μονάδες, αύξηση 37% από το 2018 και έγινε ο μόνος κατασκευαστής αυτοκινήτων που πούλησε περισσότερα από ένα εκατομμύριο SUV στην Ευρώπη.

Europe Sales Top 25 brands 2019

Ο όγκος αυξήθηκε με διψήφιο ρυθμό για μικρά και κόμπακτ SUV, των οποίων το χορό σέρνουν το Renault Captur και το Volkswagen Tiguan αντίστοιχα. Η κατηγορία premium έχει επικεφαλής την BMW X1, παρά τις απώλειες από το Audi Q3 και το Volvo XC40, το δεύτερο και το τρίτο στην κατάταξη των πωλήσεων premium SUV.

Η συνεχής άνοδος των SUV έρχεται σε βάρος των ταξινομήσεων για τα παραδοσιακά «ΙΧ» στην Ευρώπη, με τα SUV να ξεπερνούν τα χάτσμπακ και τις μπερλίνες, με τις τελευταίες να ξεπερνούν για πρώτη φορά τα MPV.

Ο Munoz σχολίασε: «Η συνεχιζόμενη επιτυχία των SUV αναδιαμορφώνει την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη. Αυτό αντιπροσωπεύει νέες προκλήσεις, περιλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο η βιομηχανία θα αντιμετωπίζει ολοένα και πιο σκληρούς στόχους σχετικά με τις εκπομπές».