
Χαλάρωση CO₂ από 2025: «Πράσινο φως» από Συμβούλιο της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλάζει τον τρόπο μέτρησης των εκπομπών CO₂ -χρονική ευελιξία αντί για αυστηρή ετήσια συμμόρφωση.


Είναι πλέον επίσημο: Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκρινε την πρόταση της Κομισιόν για χαλάρωση των κανόνων εκπομπών CO₂ για τα αυτοκίνητα, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα μεγαλύτερης ευελιξίας στους κατασκευαστές.
Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί μια νίκη για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία καλείται να ισορροπήσει μεταξύ των οικολογικών απαιτήσεων και της βιομηχανικής πραγματικότητας. Το αρχικό κανονιστικό πλαίσιο προέβλεπε ετήσιο έλεγχο των επιδόσεων εκπομπών CO₂ για κάθε κατασκευαστή από το 2025. Πλέον, η συμμόρφωση θα αξιολογείται βάσει τριετούς κυλιόμενου μέσου όρου (2025-2027). Σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, αυτή η προσέγγιση δίνει περισσότερο χρόνο και ευελιξία για την πράσινη μετάβαση του κλάδου.
Η ευελιξία υπολογισμού CO₂ θα αποδυναμώσει τα κίνητρα για επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης, καθώς μειώνεται η πίεση για άμεση μετάβαση;
Η αλλαγή αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του στρατηγικού διαλόγου για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, που ξεκίνησε στις αρχές του 2024. Αν και οι τελικοί στόχοι μείωσης εκπομπών δεν αλλάζουν, η μέθοδος επίτευξής τους αναπροσαρμόζεται.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει λόγο για «ευελιξίες», δηλαδή δυνατότητα αντιστάθμισης των χαμηλών επιδόσεων μιας χρονιάς με καλύτερα αποτελέσματα την επόμενη. Ο στόχος είναι να μειωθεί η άμεση πίεση στους κατασκευαστές, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση παραμένει σταδιακή και απαιτεί τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές και τεχνολογία.
Η συμφωνία είχε ήδη εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και πλέον, με τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου, η απόφαση θα τεθεί σύντομα σε ισχύ -με την δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ τις επόμενες εβδομάδες.
Επισημάνσεις που αξίζουν προσοχή
- Το πλαίσιο δεν μειώνει τους στόχους εκπομπών, αλλά αλλάζει τον τρόπο μέτρησης της συμμόρφωσης, προσφέροντας μεγαλύτερο περιθώριο στους κατασκευαστές για να φτάσουν σταδιακά στους στόχους.
- Ενδέχεται, ωστόσο, αυτή η ευελιξία να αποδυναμώσει τα κίνητρα για επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης, καθώς μειώνεται η πίεση για άμεση μετάβαση.