node/36810

H Δανία καλεί την ΕΕ να σταματήσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης

Υπέβαλλε σχετική πρόταση με χρονικό ορίζοντα το 2030.

Η Δανία, υποστηριζόμενη από δέκα άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ζήτησε τη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ και βενζίνης, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης των πωλήσεων στα κράτη μέλη της ΕΕ μέχρι το 2030 για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Η Δανία υπέβαλε την πρόταση κατά τη διάρκεια συνάντησης των υπουργών περιβάλλοντος της ΕΕ στο Λουξεμβούργο την Παρασκευή.

Η νέος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula van der Leyen, έχει ως στόχο να καταστήσει την Ευρώπη την πρώτη ουδέτερη για το κλίμα ήπειρο μέχρι το 2050.

Η αντιπροσωπία της Δανίας υποστήριξε ότι για να επιτευχθεί αυτό, ο τομέας των μεταφορών πρέπει να μειώσει δραματικά τις εκπομπές ρύπων, καθώς είναι ο μόνος τομέας που σήμερα τις αυξάνει αντί να τις μειώνει.

Η ΕΕ σκοπεύει να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% μέχρι το 2030 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σχεδιάζει να τις μειώσει στο μηδέν μέχρι το 2050 για να βοηθήσει στην παύση της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

«Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη φάση και πρέπει να βιαστούμε» δήλωσε ο Dan Jorgensen, υπουργός Ενέργειας της Δανίας.  

Η Δανία πρωτοτύπησε τον Οκτώβριο του 2018 όταν η κυβέρνησή της ανακοίνωσε ότι θα απαγόρευε την πώληση όλων των νέων οχημάτων με ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2030, αλλά στη συνέχεια αναγκάστηκε να πάρει πίσω την απόφασή αυτή, διότι αυτό θα παραβίαζε τους κανόνες της ΕΕ.

Ο Jorgensen δήλωσε ότι προτείνει να επιτραπεί σε μεμονωμένα κράτη μέλη να απαγορεύσουν τις πωλήσεις σε νέα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα, ελπίζοντας ότι έτσι θα ασκηθεί πίεση στην Επιτροπή να προτείνει πλήρες μπλοκάρισμα των οχημάτων με ορυκτά καύσιμα στις επόμενες δεκαετίες.

Ο Jorgensen είπε επίσης ότι εάν η ΕΕ δεν μπορεί να συμφωνήσει σε μια πανευρωπαϊκή απαγόρευση, θα ήταν καλό να επιτραπεί τουλάχιστον σε μεμονωμένες χώρες να εφαρμόσουν ένα τέτοιο μέτρο.
Η Λιθουανία, η Λετονία, η Σλοβενία, η Βουλγαρία και πολλές άλλες χώρες πρότειναν ωστόσο να ληφθούν καταρχήν μέτρα έτσι ώστε να σταματήσει η «μεταφορά ρύπανσης» μέσω της πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από τη Δυτική Ευρώπη στην Ανατολική.