
Ηλεκτρικά φορτηγά, επιβάλλεται φόρτιση απευθείας στη βάση τους
Η φόρτιση στις βάσεις των φορτηγών και στα κέντρα logistics είναι κρίσιμη για την ταχεία μετάβαση στα ηλεκτρικά φορτηγά. Χαμηλό κόστος, απλή εφαρμογή, άμεση διαθεσιμότητα. Οι υποδομές πρέπει να αναπτυχθούν τώρα.


Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν αφορά πλέον μόνο τα επιβατικά . Τα ηλεκτρικά φορτηγά, με αυτονομία που φτάνει έως και τα 600 χιλιόμετρα, καθίστανται ολοένα και πιο ανταγωνιστικά, ιδιαίτερα στις περιφερειακές και εθνικές μεταφορές.
Ωστόσο, ένα κρίσιμο ζήτημα παραμένει: Η υποδομή φόρτισης. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ευρωπαϊκής οργάνωσης Transport & Environment (T&E), η λύση βρίσκεται στην ηλεκτροδότηση των κέντρων logistics και των βάσεων των φορτηγών, όπου τα περισσότερα οχήματα σταθμεύουν κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η δυνατότητα φόρτισης σε αυτούς τους χώρους μπορεί να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες των φορτηγών χωρίς την ανάγκη για εκτεταμένο δίκτυο δημόσιων φορτιστών.
Στην Ελλάδα, η απουσία σαφούς στρατηγικής να υπονομεύει την πράσινη μετάβαση στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του κανονισμού AFIR, προωθεί την εγκατάσταση ταχυφορτιστών στους κύριους οδικούς άξονες. Ωστόσο, για τις καθημερινές διαδρομές, η φόρτιση στις εμπορευματικές βάσεις, αποθήκες και κόμβους logistics προσφέρει μια πιο πρακτική και οικονομικά αποδοτική λύση. Η T&E προτείνει την καθιέρωση «δικαιώματος σύνδεσης» στο δίκτυο ηλεκτροδότησης και την ενίσχυση των δικτύων μέσης τάσης σε βιομηχανικές περιοχές, έτσι ώστε να υποστηριχθεί η αυξημένη ζήτηση για φόρτιση.
Στην Ελλάδα, η ηλεκτροκίνηση στα βαρέα οχήματα παραμένει σε πολύ πρώιμο στάδιο, με την απουσία σαφούς στρατηγικής να υπονομεύει την πράσινη μετάβαση στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών. Παρότι η κυβέρνηση προβάλλει φιλόδοξους στόχους, η πραγματικότητα στις υποδομές -ιδίως στα κέντρα logistics- παραμένει στάσιμη. Η έλλειψη κινήτρων, η πολυπλοκότητα της αδειοδότησης και η απουσία προτεραιοποίησης στα επενδυτικά εργαλεία δημιουργούν ένα περιβάλλον αβεβαιότητας για τις επιχειρήσεις. Αν δεν υπάρξει άμεσα πολιτική βούληση, η Ελλάδα κινδυνεύει να καταστεί ουραγός και θεατής της ευρωπαϊκής μετάβασης -μαζί με την Ιταλία.

Η Mercedes Trucks ανακοίνωσε πρόσφατα την παύση παραγωγής των eActros 300 και 400, επικεντρώνοντας τις προσπάθειές της στον νέο eActros 600, το οποίο προσφέρει μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία. Αυτό το μοντέλο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση στον τομέα των βαρέων οχημάτων.
Η επιτυχής μετάβαση στα ηλεκτρικά φορτηγά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών φόρτισης. Η εγκατάσταση φορτιστών στα κέντρα logistics προσφέρει μια άμεση και πρακτική λύση, επιτρέποντας στους μεταφορείς να επωφεληθούν από τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης χωρίς να εξαρτώνται αποκλειστικά από το δημόσιο δίκτυο φόρτισης.