node/33515

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Δημήτρης Παπαστεργίου – Δήμαρχος Τρικκαίων

Αποφασίσαμε να κάνουμε αυτή τη συνέντευξη επειδή τα Τρίκαλα έχουν πολλές φορές απασχολήσει τις "ειδήσεις" με καινοτομίες στον τομέα των μεταφορών. Στην πορεία ανακαλύψαμε μια πόλη όπου η τεχνολογία έχει αλλάξει τη ζωή των ανθρώπων.

Δεν υπάρχει ο όρος «έξυπνη πόλη». Υπάρχει η πόλη που κάνει τη ζωή των πολιτών της πολύ πιο ανθρώπινη και άνετη. Kαι υπάρχουν άνθρωποι που εκμεταλλεύονται την τεχνολογία για να πετύχουν τον συγκεκριμένο στόχο.

Ξεκινήσαμε να πάμε στα Τρίκαλα για να μιλήσουμε για τη βιώσιμη κινητικότητα, αλλά ανακαλύψαμε πως εκεί γίνεται μια πολύ πιο σοβαρή δουλειά, όπου η τεχνολογία έχει αλλάξει τη ζωή των ανθρώπων.

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, είναι ο δήμαρχος που για πολλούς έβαλε την προσωπική του σφραγίδα στην εντυπωσιακή μετεξέλιξη των Τρικάλων σε μια πόλη-πρότυπο που όμοιά της δεν υπάρχει στην Ελλάδα.

Μια πόλη που κυκλοφορεί με ποδήλατο, που δεν καπνίζει σε δημόσιους χώρους, που μετέχει σε καινοτόμα προγράμματα όπως τα αυτόνομα λεωφορεία, που επικοινωνεί με τους πολίτες της μέσω apps στα smartphones, που έχει παντού ελεύθερο wi-fi, που πριμοδοτεί την ηλεκτροκίνηση και πολλά άλλα.

Δήμαρχος Τρικκαίων

Ο ίδιος δείχνει να απεχθάνεται την προσωποποίηση της επιτυχίας: «Οι πολίτες των Τρικάλων είναι ανοικτοί στην καινοτομία, δεκτικοί σε νέες ιδέες, έτοιμοι να οικειοποιηθούν τα αγαθά της τεχνολογίας. Δίχως αυτούς κανένα από τα προγράμματα δεν θα είχε προχωρήσει», μας τονίζει. «Αυτό που κάνουμε στα Τρίκαλα είναι να δημιουργήσουμε το περιβάλλον για να έρθουν φορείς τεχνολογίας να επενδύσουν. Σε λίγο θα έχουμε 5G στην πόλη και αυτό με τη συνεργασία κορυφαίας εταιρείας που είδε τι κάνουμε και θέλει να επενδύσει».

Τον συναντήσαμε ένα ηλιόλουστο Σαββατιάτικο πρωινό στην πόλη του. Χαλαρός, μακριά από «δήθεν» συμπεριφορές, ήρθε με ποδήλατo να μας κεράσει καφέ και να τα πούμε δίπλα στη μεγάλη του αγάπη -όπως καταλάβαμε- το ποτάμι. Αυτό που έχει μετατρέψει σε τόπο αναψυχής για τους δημότες της πόλης, αλλά και άξονα ανάπτυξης της πόλης.

Εμπρός μας σαφώς οριοθετημένοι ποδηλατόδρομοι με την εικόνα να θυμίζει Άμστερνταμ. «Έχουμε δρόμο ακόμη να διανύσουμε σε ό,τι έχει να κάνει με την κίνηση με το ποδήλατο», μας λέει με αφοπλιστική ειλικρίνεια. «Ελάχιστοι φορούν κράνος και οι περισσότεροι μπαίνουν και ανάποδα στους ποδηλατόδρομους. Αλλά θα φτιάξει και αυτό».

- Αυτόνομα λεωφορεία, wi-fi παντού, καινοτομίες μπόλικες. Γιατί εσείς και όχι και οι υπόλοιποι δήμοι της χώρας;
- Δεν είμαστε πλούσιος δήμος. Οι όποιες ενέργειες γίνονται μέσα από συνέργειες και από προγράμματα που τρέχουν μέσα από την ΕΕ. Το μυστικό είναι πως έχουμε μια ικανή ομάδα στελεχών που υλοποιούν μελέτες και τις καταθέτουμε μέσα στις προθεσμίες για να ενταχθούμε σε πρωτοπόρα προγράμματα. Το πρόβλημα με την ελληνική πραγματικότητα στη δημόσια διοίκηση είναι το «πότε» και εμείς έχουμε καταφέρει να το ξεπεράσουμε. Την ίδια στιγμή, η συνεργασία μας με όλες τις παρατάξεις μέσα στο δημοτικό συμβούλιο είναι άριστη.

Παράδειγμα για τα παραπάνω αποτελεί η υλοποίηση του προγράμματος για τα αυτόνομα λεωφορεία που έτρεξε ταυτόχρονα με τα Τρίκαλα και έξι ευρωπαϊκές πόλεις. Δεν ήταν κάτι που θα εύρισκε άμεση εφαρμογή, όμως βγήκαν χρήσιμα συμπεράσματα και κυρίως έβαλαν την πόλη και τους πολίτες της σε μια τροχιά εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες.

Σε συνέχεια του προγράμματος αυτού, ο δήμος έρχεται τώρα να διαθέσει δωρεάν στους δημότες, αλλά και σε επιχειρήσεις -πάντα σε πειραματικό στάδιο, ηλεκτροκίνητα οχήματα (τρίκυκλα και τετράκυκλα), έτσι ώστε αυτοί να μπουν στη λογική της ηλεκτροκίνησης.

Δήμαρχος Τρικκαίων

Την ίδια στιγμή από τα δύο δημοτικά πάρκινγκ, ο δήμος διαθέτει δωρεάν 50 ποδήλατα τόσο σε δημότες όσο και σε επισκέπτες, έτσι ώστε να αφήνουν εκεί το αυτοκίνητο, να κινηθούν με ποδήλατο και στη συνέχεια να το επιστρέψουν για να φύγουν.

- Τελικά αυτό είναι το «smart Trikala» που ακούμε συνέχεια;
- Είναι και αυτό. Αλλά κυρίως είναι η χρήση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα του πολίτη. Για παράδειγμα έχουμε το Σύστημα Έξυπνης Διαχείρισης Στάθμευσης, με το οποίο επιτυγχάνεται η εύρεση, η απεικόνιση και ο έλεγχος οριοθετημένων θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης. Τοποθετήθηκαν αισθητήρες σε οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης που ανάλογα με αν η θέση είναι κατειλημμένη ή όχι στέλνει σήμα στο κέντρο ελέγχου και από εκεί στα κινητά του χρήστη της εφαρμογής. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι να βλέπουμε αν σε θέσεις ΑΜΕΑ ή σε γωνίες είναι παρκαρισμένα αυτοκίνητα που εμποδίζουν και να επεμβαίνει άμεσα η δημοτική αστυνομία. Μέσω της εφαρμογής επίσης παρέχεται και δυνατότητα αυτόματης πληρωμής του τιμήματος στάθμευσης.

Τον βλέπουμε να αναλύει με ενθουσιασμό όλες αυτές τις ενέργειες και να μιλά για το όραμά του, για μια πόλη με επίκεντρο τον πολίτη. Τον αφήνουμε επίτηδες να μιλάει διότι μέσα από τις λέξεις ανακαλύπτεις ότι τελικά η τοπική αυτοδιοίκηση δεν θέλει τόσο κόπο όσο τρόπο. Δεν χρησιμοποιεί επιτηδευμένες φράσεις, κλισέ εκφράσεις, μάλλον δεν έχει τη στόφα του κλασικού πολιτικού.

«Ναι, το σκέφτομαι, κάποια στιγμή να κατέβω στην κεντρική πολιτική σκηνή, αλλά ακόμη δεν πιστεύω ότι είναι η ώρα. Προς το παρόν άλλη μια θητεία στο Δήμο θα βοηθήσει να υλοποιήσουμε όλα αυτά που σχεδιάζουμε. Μια ανάπτυξη με άξονα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής. Για παράδειγμα, αποφασίσαμε να επενδύσουμε στο φυσικό μας πλούτο και την ιστορία μας. Όταν πριν από 3.300 χρόνια περίπου, ο Ασκληπιός συγκέντρωνε, κατά το μύθο, φαρμακευτικά φυτά από το όρος Κόζιακας, γιατί κι εμείς να μην επιστρέψουμε στη φύση; Επενδύουμε στους νέους αγρότες που καθοδηγούνται τεχνολογικώς από την Αμερικανική Γεωργική Σχολή και το αμερικανικό πανεπιστήμιο Rutgers».

Άλλος θα έκρυβε τις πολιτικές φιλοδοξίες του, αυτός δεν λέει ψέματα.

- Μπορείς να μας περιγράψεις την ιδανική πόλη για σένα;
-Θα ήθελα να συνδυάζει την ομορφιά του Παρισιού, την κινητικότητα των πόλεων της Ολλανδίας και την πειθαρχία των Γερμανών. Δεν σου κρύβω πως υπάρχουν πράγματα που με τρελαίνουν: Κάποιοι για παράδειγμα αφήνουν τα σκουπίδια εκτός κάδων διότι, λένε, σιχαίνονται να σηκώσουν το καπάκι του κάδου που είναι άδειος. Τις προάλλες έγινε μια πορεία για τον Φύσσα (καλώς έγινε), αλλά κάποιοι έπιασαν και έβαψαν με σπρέι όλη την παλιά γέφυρα. Είναι κάποια πράγματα που δεν μπορώ να τα καταλάβω και με τρελαίνουν πραγματικά.
- Θα ’θελες να ’χουν τα Τρίκαλα την ανάπτυξη της Μυκόνου;
- Όχι. Ούτε ο δήμαρχός τους πιστεύω ότι θέλει αυτό που γίνεται. Τα νησιά αυτά δεν έχουν τις υποδομές να υποστηρίξουν την ανάπτυξη αυτή και κάποια στιγμή όλο αυτό που γίνεται, έτσι όπως γίνεται, κάνει ζημιά και στον τουρισμό και στον τόπο.

Πετάγεται από το ένα θέμα στο άλλο, αλλά πάντα στο επίκεντρο είναι η πόλη του. Άλλωστε -όπως είπε- όταν γεννήθηκε ο πατέρας του ήταν δήμαρχος, δεν θα μπορούσε να «ξεφύγει» από κάτι μέσα στο οποίο μεγάλωσε. Όμως ξεκαθαρίζει ότι δεν θέλει να είναι εσαεί σε αυτή τη θέση. Δεν είναι σωστό.

Περπατώντας, και συζητώντας (όταν δεν μας διακόπτουν οι δημότες που θέλουν όλοι να του πουν ή μια καλημέρα ή κάτι πιο ουσιαστικό), φτάνουμε στο κτίριο του δήμου. Στην είσοδο δεσπόζει ένα μεγάλο μηχάνημα κάτι σαν ATM, αλλά λεφτά δεν δίνει. Είναι ένα… ATM για πιστοποιητικά, μας εξηγεί, το e-ΚΕΠ. «Το φτιάξαμε είναι έτοιμο, μπορεί να εγκατασταθεί σε χωριά για να μην χρειάζεται να κατεβαίνουν οι πολίτες έως εδώ, αλλά ακόμη περιμένουμε το ΟΚ από την Πολιτεία…».

Πιο μέσα, μια αίθουσα γεμάτη ηλεκτρονικούς υπολογιστές και οθόνες. Υποψιαζόμαστε τι είναι, αλλά τον αφήνουμε να μας εξηγήσει: Είναι το κέντρο ελέγχου των ψηφιακών υπηρεσιών του δήμου προς τους δημότες, αλλά και το κέντρο ελέγχου του συστήματος ύδρευσης, του βιολογικού καθαρισμού, του έξυπνου φωτισμού και πολλών άλλων.

Οι εφαρμογές μέσω smartphones σε πρώτη διάταξη. Πέρα από το σύστημα της «έξυπνης στάθμευσης» που περιγράψαμε, υπάρχει μια άλλη εφαρμογή η «mobile Check app» μέσω της οποίας ο δημότης στέλνει το αίτημά του στο δήμο για προβλήματα στην περιοχή του (π.χ. καμένες λάμπες). Αυτό μπαίνει αυτόματα σε μια ειδική βάση δεδομένων από όπου παρακολουθείται η πορεία του αιτήματος και στο τέλος ο δήμος επικοινωνεί με το δημότη για να δει αν το αίτημα ικανοποιήθηκε σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Δήμαρχος Τρικκαίων

Ενδεικτικά η πλατφόρμα επίσης υποστηρίζει σε real time :

  • Σύστημα παρακολούθησης λειτουργίας φωτεινών σηματοδοτών. Προσφέρει online παρακολούθηση βλαβών και καμένων λαμπτήρων στους κυκλοφοριακούς κόμβους της πόλης που ελέγχονται από φανάρια.
  • Σύστημα αποτύπωσης κίνησης των δημοτικών οχημάτων.
  • Τη λειτουργία των κόμβων ασυρμάτου δικτύου παροχής δωρεάν internet.
  • Σύστημα παρακολούθησης και ρύθμισης για τις ηλεκτροβάνες του δικτύου ύδρευσης -ΔΕΥΑΤ.
  • Ανάρτηση ανοιχτών δεδομένων του δήμου Τρικκαίων.

Σκέφτεσαι ότι όλο αυτό το «πρότζεκτ» για να στηθεί κόστισε πολλά, αλλά «έχουμε μια ομάδα που μας έφτιαξε το λειτουργικό και το υποστηρίζει, τους δώσαμε τα απαραίτητα και τους δίνουμε τη δυνατότητα να το πουλήσουν όπου θέλουν. Έτσι είμαστε όλοι ικανοποιημένοι»…

Από τα αυτόνομα λεωφορεία έως τα δωρεάν ηλεκτροκίνητα οχήματα, τα ποδήλατα, το ποτάμι, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τα apps που σου κάνουν τη ζωή εύκολη, τα Τρίκαλα δείχνουν μια εικόνα που στην ελληνική πραγματικότητα φαντάζει έως και… διαστημική.

Ακόμη πιο «ξένη» η εικόνα με το σκούτερ στο πάρκινγκ του Δημαρχείου που κάνει δωρεάν διανομή πιστοποιητικών και λοιπών εγγράφων στους δημότες. «Μου κόστισε 50 ευρώ η υπηρεσία. Όσο τα αυτοκόλλητα πάνω στο σκούτερ που το είχαμε και έμενε παρκαρισμένο», μας λέει ο δήμαρχος, πριν μας χαιρετήσει και φύγει με το ποδήλατό του.

Δήμαρχος Τρικκαίων

Φεύγοντας σκέφτομαι δύο πράγματα: Αν θέλεις να πετύχεις κάτι, θα βρεις τον τρόπο, ακόμη και μακριά από τα λεγόμενα «κέντρα λήψης των αποφάσεων». Από την άλλη, όσο μεγαλώνω τόσο εκτιμώ τις συνθήκες ζωής μακριά από την τρέλα της Αθήνας. Αν με ρωτούσες για μια ελληνική πόλη που θα ζούσα άνετα, αυτή είναι τα Γιάννενα. Τώρα στη λίστα μπήκαν και τα Τρίκαλα.

Α!, και κάτι τελευταίο: Όλα αυτά τα χρόνια είχα την ευκαιρία να μιλήσω με μπόλικους πολιτικούς. Τούτος εδώ δεν είναι πολιτικός με την έννοια που όλοι γνωρίζουμε. Εκτός αν εγώ είμαι τόσο… βλήμα που να μην το κατάλαβα. Αλλά πάλι θα το είχαν καταλάβει οι δημότες του, που δείχνουν και να τον εμπιστεύονται και να τον θεωρούν δικό τους άνθρωπο.

Συνέντευξη στον Θοδωρή Τσίκα

 

TAGS
node/39103

Οδοιπορικό: Τα αστέρια έλαμψαν στον Β. Έβρο

Τη δύσκολη περίοδο των περιορισμών στην κυκλοφορία, κάθε κάτοικος του Βορείου Έβρου είχε δίπλα του μια Mercedes-Benz Α 160.

Παρασκευή, 29 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Οδοιπορικό: Τα αστέρια έλαμψαν στον Β. Έβρο

Όταν κάποιος ακούσει για αυτοκίνητα με το σήμα της Mercedes-Benz που κυκλοφορούν στους δρόμους του νομού Έβρου, μάλλον θα σκεφτεί αμέσως τα γνωστά τζιπ του στρατού. Το αθάνατο G-Class, στην πιο απλή εκδοχή του, είναι το όχημα που έχει επιλέξει ο ελληνικός στρατός για να μπορεί να ανταπεξέλθει στις πιο δύσκολες συνθήκες.

Τους προηγούμενους μήνες όμως, όποιος ταξίδευε στο βορειοανατολικότερο άκρο της Ελλάδας, στο νομό που κυριαρχεί το γκρι, το χακί, οι απέραντες πεδιάδες και ο διάσημος ποταμός, έβλεπε να κινούνται διαρκώς μερικές νέες Mercedes-Benz Α-Class. Κι αν αναρωτιόταν ποιος είναι ο σκοπός της παρουσίας αυτών των ολοκαίνουργιων αυτοκινήτων εκεί, τα ευμεγέθη αυτοκόλλητα με το σήμα του «Μένουμε Σπίτι» φανέρωναν τη συμμετοχή τους στη εθνική προσπάθεια καταπολέμησης της πανδημίας.

Τα διακριτικά της Α. Ισμαήλος Α.Ε., Εξουσιοδοτημένου Διανομέα και Επισκευαστή της Mercedes-Benz Hellas ήταν ήδη γνωστά στους κατοίκους. Η εταιρία εδώ και δύο χρόνια έχει «αγκαλιάσει» την περιοχή και στέκεται δίπλα σε βασικά προβλήματα της καθημερινότητας των κατοίκων της. Από τις αρχές του 2018, το βορειότερο σχολείο της Ελλάδος, στα ακριτικά Δίκαια του νομού Έβρου, βρίσκεται υπό την προστασία της εταιρίας μέσω ενός προγράμματος υιοθεσίας που δημιουργήθηκε μαζί με γονείς, καθηγητές και μαθητές. Οι δράσεις που γίνονται στα πλαίσια του προγράμματος αυτού έχουν δημιουργήσει μια ξεχωριστή σχέση.

Με την έξαρση της πανδημίας του κορονοϊού και την επιβολή των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, λειτουργώντας με πολύ γρήγορα αντανακλαστικά, δημιουργήθηκε ο συνεργατικός σχηματισμός TimetoAct. Η πρωτοβουλία των ανθρώπων της Α. Ισμαήλος Α.Ε έγινε άμεσα αποδεκτή από το Δήμαρχο Ορεστιάδας, κι έτσι ξεκίνησε η υλοποίηση της δράσης. Το TimetoAct λειτούργησε στα πρότυπα του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και η δράση του ήταν εθελοντική. Η συνεργασία για την δομή και την λειτουργία του απαίτησε τη μεταφορά τεχνογνωσίας από τη Δημοτική Αρχή προς τους εθελοντές και τα στελέχη της ενέργειας. Το κόστος της δράσης καλύφθηκε εξ ολοκλήρου από την Α. Ισμαήλος Α.Ε, ενώ τα έξοδα των καυσίμων των καθημερινών μετακινήσεων του προγράμματος ανέλαβε η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ).

Ismailos

Ως τομέας ευθύνης επιλέχθηκαν τα 25 χωριά που αποτελούν τη Δημοτική Ενότητα Τριγώνου και τη Δημοτική Ενότητα Κυπρίνου. Ένα ποσοστό του τοπικού πληθυσμού ανήκει στις ευπαθείς ομάδες, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας των κατοίκων των 25 χωριών είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην Ελληνική Επικράτεια. Κάθε κάτοικος μπορούσε με ένα απλό τηλεφώνημα να παραγγείλει ότι χρειάζεται και μέσα σε λίγες ώρες να το έχει παραλάβει στην πόρτα του σπιτιού του. Σκοπός ήταν να μην αισθανθεί κανένας κάτοικος αποκομμένος, και να συνεχιστεί η τροφοδοσία αγαθών προς όλους όσους έχουν ανάγκη.

Οι ολοκαίνουργιες Mercedes-Benz Α 160 ανέλαβαν δράση! Άλλωστε αποτελούν ιδανικό μέσο μετακίνησης, τόσο για τον ανοιχτό δρόμο, όσο και για τους ταλαιπωρημένους δρόμους των πιο απομακρυσμένων περιοχών. Προσφέρουν κορυφαία άνεση, χάρη στη μελετημένη ανάρτηση και την τέλεια ηχομόνωση, οικονομία στη χρήση αφού δε ζητούν πολύ πάνω από 6 lt/100 km, και ασυναγώνιστη ασφάλεια, η οποία παρέχεται από τα πιο σύγχρονα βοηθήματα και τους επτά αερόσακους. Η όμορφη σιλουέτα χαρακτηρίζεται και από τον κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή της κατηγορίας, Cd 0,25.

Οι 15 εθελοντές του προγράμματος στάθμευσαν τις A-Class, βάσει προγράμματος, στα χωριά του τομέα ευθύνης. Ήταν ιδιαίτερης σημασίας η εικόνα που αντίκριζε κανείς στις εισόδους χωριών που μετρούν λιγοστούς, ηλικιωμένους μόνιμους κατοίκους. Νεαροί εθελοντές, ολοκαίνουργια αυτοκίνητα και συνεχής τροφοδοσία, έχτισαν ένα κλίμα αλληλεγγύης, ανεβάζοντας το ηθικό τόσο των κατοίκων όσο και των διερχόμενων.

Το Σπήλαιο ήταν η μόνιμη βάση για μια από τις Α 160. Ο Τζίμης είχε αναλάβει δράση εκτελώντας καθημερινά δρομολόγια προς 6 χωριά που είχε υπό την ευθύνη του. Η σύζυγός του η Σούλα είχε αναλάβει το τηλεφωνικό κέντρο που δημιουργήθηκε για την περίσταση. Ήταν μια από τις οικογένειες που βοήθησαν εθελοντικά τη δράση. Τα σπίτια του Σπηλαίου έχουν κόκκινες στέγες με κεραμίδια και χτιστές καμινάδες, και τα δικά τους περιβόλια, ενώ η πλατεία του χωριού έχει υπεραιωνόβια δένδρα. Στο χωριό είναι η έδρα του αγροτουριστικού Συνεταιρισμού Γυναικών Τριγώνου Ν. Έβρου «Γαία», που ειδικεύεται στην παρασκευή παραδοσιακών τοπικών εδεσμάτων. Βόρεια του χωριού, στην τοποθεσία "Κορυφή", υπάρχει το δημοτικό αναψυκτήριο σε χαμηλό ύψωμα με θέα τον κάμπο του Άρδα και την Αδριανούπολη. Στο υπόγειό του υπάρχει η αρχαιολογική εκπαιδευτική έκθεση Σπηλαίου. Πρόκειται για φωτογραφική αρχαιολογική έκθεση, με ευρήματα από τις ανασκαφές των τύμβων του Σπηλαίου και άλλων περιοχών του βορείου τμήματος του Έβρου.

Ismailos

Ο Δίλοφος, λίγα χιλιόμετρα πιο μακριά, είναι το χωριό των ανθρακωρύχων. Στο χωριό ζουν μόλις 28 κάτοικοι, ενώ σήμα κινητής τηλεφωνίας δεν υπάρχει. Όλοι οι κάτοικοι είναι σκληραγωγημένοι και ολιγαρκείς. Αυτοκίνητο της δράσης δεν στάθμευε μόνιμα εκεί. Τα λιγοστά αιτήματα καλύπτονταν άμεσα από τα αυτοκίνητα που βρίσκονταν στα Δίκαια και στο Σπήλαιο. Ο Δίλοφος βρίσκεται δίπλα στη μεθοριακή γραμμή της Ελλάδας με την Τουρκία και κοντά στο κοινό σημείο συνόρων των δύο χωρών με τη Βουλγαρία, το «τριεθνές». Είναι κτισμένος στις όχθες του ποταμού Έβρου. Συχνά, όταν το ποτάμι φουσκώνει, το νερό φτάνει ως τις αυλές των σπιτιών. Στο χωριό βρίσκεται ο τάφος του καπετάν Αντρέεφ, εθνικού ήρωα των Βουλγάρων που πολέμησε εναντίον των Τούρκων στους Βαλκανικούς Πολέμους.

Ακολουθώντας τις διαδρομές του προγράμματος TimetoAct φτάνουμε στα Δίκαια. Από εδώ μπορεί να πει κανείς ότι έχει τις ρίζες της η ευαισθητοποίηση της Α. Ισμαήλος Α.Ε στην περιοχή. Στα δύο σχολεία στάθμευαν για κάποιες μέρες μερικές Mercedes-Benz Α 160 που οδηγούσαν οι εθελοντές. Εδώ ο Πέτρος είχε την υψηλή εποπτεία, παρακολουθώντας καθημερινά αν όλα κυλούν σωστά. Είχε μια έξτρα ευθύνη, καθώς είναι μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου και γνωρίζει τα θέματα των χωριών όσο λίγοι. Δεν ήταν μόνος βέβαια, γιατί ο κύριος Δημήτρης, ο διευθυντής του Λυκείου, κινούνταν ανάμεσα στις Καστανιές όπου μένει και στα Δίκαια. Είχε κι εκείνος μια Α 160 και συντόνιζε το έργο των εθελοντών, αφού γνωρίζει τις οικογένειες όλων των μαθητών από πρώτο χέρι. Στις Καστανιές, η κατάσταση ήταν πολύ καλή. Μετά τα πρόσφατα επεισόδια με τους παράνομους μετανάστες η παρουσία των αρχών είναι έντονη και ζητήματα τροφοδοσίας δεν υπάρχουν, καθώς το χωριό διαθέτει όλα τα απαραίτητα καταστήματα.

Κοντά στις Καστανιές είναι τα Μαράσια, με λίγο παραπάνω από 100 κατοίκους, για τους οποίους όμως η συγκοινωνία είχε διακοπεί. Εκεί ο Ραφαήλ, αν και μαθητής Λυκείου, ήταν κάθε μέρα από νωρίς στο τηλεφωνικό κέντρο, ενώ ο πατέρας του ο Σαράντης εκτελούσε τα δρομολόγια του τομέα που περιλαμβάνουν τα Μαράσια. Τα Μαράσια βρίσκονται δίπλα στη μεθοριακή γραμμή της Ελλάδας με την Τουρκία. Το χωριό είναι κτισμένο στο σημείο όπου ο ποταμός Άρδας (νότια) συναντάει τον Έβρο (βόρεια). Κυριολεκτικά βρίσκεται μόλις λίγα μέτρα από την Τουρκία. Στο ομώνυμο φυλάκιο του στρατού, στο τελείωμα του χωριού, μια γέφυρα 100 m χωρίζει την χώρα μας από τη Τουρκία. Σε 4,5 km από το χωριό βρίσκεται η Αδριανούπολη. Το χωριό έγινε πιο γνωστό το 2007, όταν η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε την «Κυρά των Μαρασίων» (Βασιλική Λαμπίδου-Φωτάκη), η οποία απεβίωσε στις 21 Ιουνίου 2011, σε ηλικία 107 ετών και κηδεύτηκε µε τιμές εν ενεργεία αξιωματικού των Ενόπλων Δυνάµεων.

Ismailos

Ταξιδεύοντας αντίθετα, στα όρια με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συναντάμε δύο χωριά με πολύ λίγους κατοίκους και χωρίς καταστήματα τροφοδοσίας. Εκεί ο Τόλης με το Γιώργο μοιράστηκαν μια ακόμα Α 160, όχι μόνο για να ανταπεξέλθουν στο καθημερινό πλάνο παραγγελιών, αλλά και για να δηλώσουν την παρουσία τους, και να επιβεβαιώσουν ότι όλοι οι κάτοικοι είναι υγιείς, πηγαίνοντας στη Μηλιά και το Θεραπειό. Η Μηλιά βρίσκεται στις όχθες του Άρδα, εκεί που εισέρχεται στην ελληνική γη. Έχει λιγότερους από 30 κατοίκους και όλοι ασχολούνται με αγροτικές εργασίες. Το Θεραπειό, που έχει μόνο ηλικιωμένους πλέον, έχει πάρει την ονομασία του από το ότι παλιότερα, οι χριστιανοί έκαιγαν ξύλα, ξάπλωναν πάνω στη στάχτη και θεραπεύονταν. Ακόμη, κοντά στο Θεραπειό, μέσα στο ποτάμι, υπήρχε μια πηγή που κάθε χρόνο το δεκαπενταύγουστο ανάβλυζε θερμό ιαματικό νερό. Η γέφυρα που διασχίζει κανείς για να πάει σε αυτά τα δύο χωριά είναι πολύ χαρακτηριστική.

Όλες οι διαδρομές και οι δρόμοι του νομού Έβρου σου μεταδίδουν ένα αίσθημα λιτής και ουσιαστικής διαβίωσης. Η καλλιέργεια της γης και η φύση του νομού είναι στοιχεία που ξεχωρίζουν. Όποιος βρεθεί στο οδικό δίκτυο που συνδέει τα 25 χωριά του Βόρειου Έβρου βλέπει απέραντες καλλιεργημένες εκτάσεις. Την περίοδο της πανδημίας, έβλεπε και αρκετές Mercedes-Benz A-Class, που βρίσκονταν εκεί για να βοηθήσουν τους ανθρώπους αυτού του ξεχωριστού τόπου. Να τους κάνουν να είναι και να νιώθουν ασφαλείς. Όσο ασφαλής νιώθει και όποιος βρίσκεται μέσα σε μια Mercedes-Benz.

[Δελτίο Τύπου Α. Ισμαήλος Α.Ε.]

node/39097

Στις 5 Ιουνίου ανακοινώνονται τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τι είπε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο ο πρωθυπουργός - Τι αναφέρουν πληροφορίες για το ύψος των επιδοτήσεων.

Πέμπτη, 28 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Στις 5 Ιουνίου ανακοινώνονται τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων, φορολογικά κίνητρα σε εταιρείες και δωρεάν στάθμευση, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που παρουσίασε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε μάλιστα στο Υπουργικό ότι προτίθεται να παρουσιάσει αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία μαζί με την ηγεσία του Υπουργείου «με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος στις 5 Ιουνίου 2020», τονίζοντας ότι «δεν μιλάμε μόνο για την ηλεκτροκίνηση, αλλά και για το πλαίσιο κινήτρων για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και του αποτυπώματος των αερίων του θερμοκηπίου».

ipourg

Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, που εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για «πράσινες» μετακινήσεις  και βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις, μεταξύ άλλων, προβλέπονται:

- Οικολογικό μπόνους (επιδότηση) για απόκτηση ηλεκτρικού ΙΧ, δικύκλου, ποδηλάτου και μικρών βαν που απευθύνεται σε φυσικά πρόσωπα, εταιρείες και ταξί.

- Φορολογικά κίνητρα σε εταιρείες  για απόκτηση /χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και προμήθεια και εγκατάσταση υποδομών φόρτισης.

- Δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενες θέσεις  για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα

- Χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης και φόρτισης από τους Δήμους.

- Μέτρα για διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στον Δημόσιο Τομέα.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η επιδότηση αγοράς για ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κινείται στα επίπεδα των 4.500-5.000 ευρώ.

Όπως είχε δηλώσει χτες, άλλωστε, ο υπουργός κ. Χατζηδάκης, για τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα ηλεκτρικά ποδήλατα οι επιδοτήσεις θα είναι πιο γενναίες, «γιατί θέλουμε να κάνουμε άνοιγμα στα δίκυκλα, ιδιαίτερα στα ποδήλατα. Θεωρούμε ότι είναι η κίνηση της νέας εποχής. Μας νοιάζει η νέα γενιά και μας νοιάζει ιδιαίτερα το ποδήλατο. Γι’ αυτό εκεί θα δώσουμε σημαντικά κίνητρα».