Το πετρέλαιο θα γίνει ακριβότερο από τη βενζίνη; Γιατί;

Το πετρέλαιο θα γίνει ακριβότερο από τη βενζίνη; Γιατί;

Το πετρέλαιο κίνησης πλησιάζει επικίνδυνα την τιμή της αμόλυβδης, με τις διεθνείς αγορές να πιέζουν και τη φορολογία να μην προσφέρει πια ουσιαστικό πλεονέκτημα. Τι σημαίνει αυτό για τους οδηγούς στην Ελλάδα;

Πετρέλαιο

Η τελευταία φορά που το πετρέλαιο κίνησης πλησίασε τόσο κοντά στην τιμή της αμόλυβδης ήταν το 2018 -χρονιά κατά την οποία η κοινωνική ένταση στη Γαλλία κορυφώθηκε με το κίνημα των «Κίτρινων Γιλέκων». 

Σήμερα, το φαινόμενο επανέρχεται -αλλά αυτή τη φορά σε όλη την Ευρώπη, περιλαμβανομένης και της Ελλάδας. Η ψαλίδα μεταξύ των δύο καυσίμων μικραίνει συνεχώς, εβδομάδα με την εβδομάδα.

Στις αρχές Αυγούστου 2025, η μέση πανελλαδική τιμή για το πετρέλαιο κίνησης διαμορφώθηκε στα 1,557 €/lt, ενώ η αντίστοιχη για την αμόλυβδη 95 οκτανίων SP95-E10 έφτασε τα 1,747 €/lt, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης. Η διαφορά είναι πλέον 19 λεπτά/λίτρο, όταν πριν από έναν χρόνο ξεπερνούσε τα 25 λεπτά. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως ένα γέμισμα 50 λίτρων με πετρέλαιο αποφέρει 9,5 ευρώ οικονομικό όφελος σε σχέση με τη βενζίνη -ποσό σημαντικό που όμως βαίνει συνεχώς μειούμενο. Φυσικά υπάρχει και το όφελος της μικρότερης κατανάλωσης των ντίζελ...

Το «φθηνότερο» πετρέλαιο μπορεί σε λίγο καιρό να αποτελεί μύθο. Εκτός κι αν αλλάξει δραστικά το παγκόσμιο σκηνικό, το ντίζελ φαίνεται να οδεύει προς ισοτιμία -αν όχι υπέρβαση- της τιμής της αμόλυβδης

Πετρέλαιο

Γιατί όμως το πετρέλαιο κίνησης πλησιάζει την τιμή της βενζίνης;

Αυξημένη ζήτηση και περιορισμένη προσφορά Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αγορές πετρελαίου κίνησης βρίσκονται υπό πίεση. Οι αποθέσεις στην Ευρώπη είναι οι χαμηλότερες των τελευταίων 18 μηνών, σύμφωνα με διεθνή πρακτορεία. Τον Ιούλιο 2025, οι στρατηγικές αποθήκες πετρελαίου της περιοχής ARA (Άμστερνταμ, Ρότερνταμ, Αμβέρσα) μειώθηκαν κατά 8% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, μείωση που αντιστοιχεί σε 152.000 βαρέλια λιγότερα την ημέρα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα συνδυασμένα αποθέματα ντίζελ σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Σιγκαπούρη είναι περίπου 20% κάτω από τον δεκαετή μέσον όρο, σύμφωνα με το Reuters.

Πετρέλαιο

Ακριβή εξάρτηση από εισαγωγές Η Ελλάδα -όπως και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες- δεν παράγει αρκετό πετρέλαιο κίνησης και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές. Πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία και το εμπάργκο της ΕΕ στη ρωσική ενέργεια, η Ρωσία κάλυπτε μεγάλο μέρος των αναγκών σε ντίζελ. Πλέον, η τροφοδοσία έρχεται από τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ, την Ινδία και την Τουρκία, γεγονός που συνεπάγεται υψηλότερο κόστος μεταφοράς και περιορισμένη διαθεσιμότητα.

Η αντίφαση της ελληνικής αγοράς Αν και οι πωλήσεις νέων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έχουν μειωθεί δραστικά (κάτω από 7% μερίδιο αγοράς το 2025), το σύνολο του στόλου των ΙΧ στην Ελλάδα παραμένει σε μεγάλο βαθμό πετρελαιοκίνητο, ιδίως στην περιφέρεια και στους επαγγελματίες οδηγούς. Η παρατεταμένη χρήση των παλαιών οχημάτων ντίζελ διατηρεί τη ζήτηση τεχνητά υψηλή, γεγονός που επηρεάζει την τιμή.

Πετρέλαιο

Η φορολογία δεν «πριμοδοτεί» πια το πετρέλαιο Το φορολογικό πλεονέκτημα του πετρελαίου έναντι της βενζίνης συρρικνώνεται. Η αντίστοιχη ελληνική φορολογία -ΕΦΚ και ΦΠΑ- αποδίδει πλέον μικρό πλεονέκτημα στο ντίζελ. Η τελική διαφορά φόρου ανά λίτρο είναι πλέον λιγότερη από 6 λεπτά, όταν πριν από δέκα χρόνια ξεπερνούσε τα 20 λεπτά.

Η παγίδα των «φθηνών» εισαγωγών Η TotalEnergies και άλλοι μεγάλοι όμιλοι προειδοποιούν ότι το ντίζελ θα παραμείνει ακριβό. Η περιορισμένη παραγωγή, η γερασμένη ευρωπαϊκή βιομηχανία διύλισης, και το αυξημένο κόστος εισαγωγής οδηγούν σε δομικά υψηλότερες τιμές για το πετρέλαιο κίνησης. Σε αντίθεση με την εποχή που το ντίζελ θεωρούνταν «οικονομικό», πλέον η διαφορά είναι οριακή.

Πετρέλαιο

Συμπέρασμα; Το «φθηνότερο» πετρέλαιο αποτελεί πλέον μύθο. Εκτός κι αν αλλάξει δραστικά το παγκόσμιο σκηνικό, το ντίζελ φαίνεται να οδεύει προς ισοτιμία -αν όχι υπέρβαση- της τιμής της αμόλυβδης. Και με τις συνεχείς πιέσεις για ηλεκτροκίνηση, τα επόμενα χρόνια ίσως φέρουν το τέλος εποχής για το ντίζελ.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube