Δακτύλιος Αθήνας
node/42940

Δακτύλιος: Πόρτα σε όλα τα ΙΧ πλην EV

Ο Δακτύλιος επιστρέφει στην Αθήνα από 25 Οκτωβρίου, με το μέτρο των μονών ζυγών να ισχύει για όλα ανεξαιρέτως τα αυτοκίνητα εκτός από τα ηλεκτρικά που θα κυκλοφορούν ελεύθερα.

Από τις 25 Οκτωβρίου, ο Δακτύλιος επιστρέφει στην πρωτεύουσα, ανατρέποντας όμως τα μέχρι στιγμής δεδομένα. Το υπουργείο Μεταφορών αιφνιδίασε τους πάντες, απαγορεύοντας την ελεύθερη κίνηση και στα νέα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που μέχρι πρότινος κυκλοφορούσαν καθημερινά και χωρίς απαγόρευση στο κέντρο της Αθήνας.

Οι δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ήταν σαφείς: Για όλα τα ΙΧ ανεξαιρέτως ισχύει το μέτρο των μονών ζυγών, εκτός από τα ηλεκτρικά. 

Με άλλα λόγια, αποκλείονται από την ελεύθερη είσοδο στο Δακτύλιο όσα αυτοκίνητα κινούνται με αέριο καύσιμο, είτε είναι Euro 5 είτε Euro 6 είτε ολοκαίνουργια με ημερομηνία ταξινόμησης από 1η Ιανουαρίου 2021 και ύστερα και με χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Πρόκειται δηλαδή για τις κατηγορίες, οι οποίες βάσει της ΚΥΑ, επιτρεπόταν να εισέρχονται στον Δακτύλιο. Κοινή Υπουργική Απόφαση που είχε ενθαρρύνει πολλούς κατοίκους του Λεκανοπεδίου να επιλέξουν να αγοράσουν αυτοκίνητο από αυτές τις κατηγορίες.

Δακτύλιος Αθήνας

Να θυμίσουμε ότι με την απόφαση του Απριλίου του 2021, η οποία ανακοινώθηκε αλλά δεν εφαρμόστηκε λόγω των αλλεπάλληλων αναστολών του Δακτυλίου, επιτρεπόταν η ελεύθερη κυκλοφορία χωρίς κανέναν περιορισμό στα:

- Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και τα οχήματα που πληρούν εκ κατασκευής τις διατάξεις του Κανονισμού 715/2007 (Euro 5 και Euro 6) ή μεταγενέστερου, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το NEDC), ανεξαρτήτως του καυσίμου που χρησιμοποιούν (βενζίνη, πετρέλαιο, υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο), αν έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της ΕΕ ως και την 31/12/2020.

- Ηλεκτρικά υβριδικά οχήματα και τα οχήματα που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους αέριο καύσιμο (υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο) και είναι τεχνολογίας Euro 4, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km (τιμή συνδυασμένου ή σταθμισμένη συνδυασμένου κύκλου, αν πρόκειται για υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ή συνδυασμένου κύκλου του αερίου καυσίμου για αυτοκίνητα δύο καυσίμων Bi-fuel, σύμφωνα με το NEDC), αν έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της ΕΕ ως και την 31/12/2020.

- Οχήματα, τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της ΕΕ από την 01/01/2021 και εφεξής, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 175 g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου ή σταθμισμένου, αν πρόκειται για υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ή του αερίου καυσίμου για αυτοκίνητα διπλού καυσίμου Bi-fuel, σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων WLTP.

Δακτύλιος Αθήνας

Επανερχόμενοι στη νέα ρύθμιση, να σημειώσουμε ότι κατά δήλωση του υπουργού Μεταφορών, μελετάται η διεύρυνση των ορίων του δακτυλίου με την επέκτασή του και σε άλλες περιοχές της Αθήνας.

Ο «Καθαρός Δακτύλιος θα είναι η νέα φιλοσοφία του δακτυλίου που θα καταργεί όλα τα «παραθυράκια» και τις εξαιρέσεις, όπως είπε ο υπουργός. Και θα εντάσσεται στο πρόγραμμα «Ανάσα για την Αθήνα», με τρία στάδια όσον αφορά στη λήψη μέτρων: Άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

«Αυτός ο δακτύλιος θα βασίζεται σε πρώτη φάση στη λογική των μονών ζυγών. Αλλά με μία θεμελιώδη διαφορά: Τέρμα οι χιλιάδες εξαιρέσεις και κομμένα όλα τα “παραθυράκια”. Μέχρι σήμερα υπάρχουν πάρα πολλά αυτοκίνητα τα οποία εξαιρούνται από τον Δακτύλιο. Αυτό θα λήξει. Ο μόνος τύπος αυτοκινήτων που θα εξαιρούνται θα είναι τα ηλεκτρικά, γι’ αυτό θα τον ονομάσουμε “Καθαρό Δακτύλιο”», δήλωσε ο Κώστας Καραμανλής.

Δακτύλιος Αθήνας, Κώστας Καραμανλής

Από τις 25 του τρέχοντος μήνα, η παράβαση του δακτυλίου θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (άρθρο 52, παράγραφος 6), ενώ μπορεί να επιβληθεί και φυλάκιση μέχρι ενός έτους για τους παραβάτες που δε συμμορφώνονται με τις υποδείξεις των αστυνομικών οργάνων για άμεση έξοδο από τον Δακτύλιο.

Η νέα ρύθμιση έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις που θα δούμε πόσο και σε τι επίπεδο θα κλιμακωθούν. Το θέμα δεν είναι αν πρόκειται για μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά για την ακόμα μια φορά παγίδευση των Αθηναίων. Η παλινωδία του υπουργείου και συνολικά της κυβέρνησης στο θέμα του Δακτυλίου, οδήγησε πολλούς συμπολίτες μας σε αγορά νέου ή αυτοκινήτου ειδικής κατηγορίας που μπορεί και να μην ήταν στον προγραμματισμό τους. Και τις εταιρείες να φορτώσουν το στόλο τους με plug-in hybrid που πλέον τις μισές εργάσιμες τρώνε πόρτα από το κέντρο...