DRIVE Legend: Roland Paulze d’Ivoy de la Poype 1920-2012

DRIVE Legend: Roland Paulze d’Ivoy de la Poype 1920-2012

Ο καπιταλιστής Ήρωας της Σοβιετικής Ένωσης που «εφηύρε» το Citroën Méhari.

Roland Paulze d’Ivoy de la Poype

Άσος του σμήνους Normandy- Niémen και ο δημιουργός του θαλάσσιου πάρκου Marineland στην Antibes, «Ήρωας της Σοβιετικής Ένωσης» και Compagnon de la Libération, εφευρέτης της πλαστικής συσκευασίας Dop για τη L’Oreal και του Citroën Méhari, o Roland de la Poype, διήνυσε τον 20ό αιώνα ως κορυφαίος πιλότος και μεγάλος καπετάνιος της βιομηχανίας.

Ο Roland de la Poype πήρε την τελευταία διάκρισή του τον Δεκέμβριο του 2008, με το βραβείο «Honneur et Patrie» στο Παρίσι, που του απονεμήθηκε από την Εταιρεία Αλληλοβοήθειας της Λεγεώνας της Τιμής για το βιβλίο του «Το έπος της Normandie-Niémen». Μια έκδοση στην οποία αυτός ο όμορφος ηλικιωμένος άνθρωπος με τη λευκή κόμη και το ένα γαλάζιο μάτι εξιστορούσε την πιο σημαντική περίοδο της εκπληκτικής, ασυνήθιστης ζωής του.

«Το όνομα ενός από τους προγόνους μου είναι γραμμένο πάνω στην Αψίδα του Θριάμβου», έλεγε o de la Poype, υπενθυμίζοντας μάλλον στον εαυτό του ότι ήταν εθνικό χρέος του να συνεχίσει την οικογενειακή παράδοση. Ο πατέρας του, έφεδρος συνταγματάρχης, σκοτώθηκε στο μέτωπο το 1940. Ένα χρόνο πριν σε ηλικία 19 ετών, ο Roland εκπαιδευόταν ήδη στην γαλλική πολεμική αεροπορία, ολοκληρώνοντας την εκπαίδευσή του τον Μάρτιο του 1940, λίγο πριν από τη γερμανική εισβολή στη Γαλλία.

Roland Paulze d’Ivoy de la Poype

Εν μέσω της κατάρρευσης του γαλλικού μετώπου, με συμμαθητές του από τη Σχολή Ικάρων στην Étampes, πέρασε στις Forces Aériennes Françaises Libres στη Γαλλική Ισημερινή Αφρική. Στη συνέχεια προσεχώρησε στη RAF όπου τον Αύγουστο του 1942 πέτυχε την πρώτη του νίκη, καταρρίπτοντας ένα Messerschmitt Bf 109, στο κόκπιτ ενός Supermarine Spitfire. Την ίδια χρονιά, προσφέρθηκε εθελοντικά να γίνει πιλότος στην καταδιωκτική μοίρα «Νορμανδία». Απόφαση που τον έφερε τον Νοέμβριο, με άλλους έντεκα Γάλλους πιλότους, στη Σοβιετική Ένωση, σε μια επικίνδυνη πορεία μέσω Λιβάνου και Ιράκ.

Η δράση του στο σοβιετικό μέτωπο άρχισε τον Απρίλιο του 1943, και με ένα σύνολο 200 και πλέον αποστολών κατάφερε να πετύχει 16 επιβεβαιωμένες καταρρίψεις και άλλες 12 πιθανές. Η μαχητική δεινότητα του de la Poype του απέφερε τη διάκριση του «Ήρωα της Σοβιετικής Ένωσης», παράσημο που πήραν μόνο τέσσερις Γάλλοι πιλότοι της μοίρας.

Roland Paulze d’Ivoy de la Poype

Στις 20 Ιουνίου 1945, όπως και όλοι οι πιλότοι της καταδιωκτικής μοίρας Normandie-Niémen, ο σμηναγός πλέον Roland de la Poype έφερε τιμητικά το Yak 3 πίσω στη Γαλλία, στο αεροδρόμιο Le Bourget, με εξουσιοδότηση του ίδιου του Στάλιν. Μια μοναδική αναγνώριση για την προσφορά των Γάλλων πιλότων στο Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο –από τους 97 σκοτώθηκαν οι 42.

Ο Roland συνέχισε να υπηρετεί στην αεροπορία μέχρι το 1947, αλλά αυτή τη φορά από διπλωματικό πόστο και από τη θέση του αεροπορικού ακολούθου, πρώτα στο Βέλγιο και κατόπιν στη Γιουγκοσλαβία. «Έφυγα από τον στρατό το 1947, επειδή δεν μπορείς εκεί να κάνεις περιουσία», είχε πει με την αφοπλιστική ειλικρίνειά του.

Roland Paulze d’Ivoy de la Poype

Η συνέχεια της καριέρας του δόθηκε στη βιομηχανία, όπου επίσης κατέγραψε μια εξαιρετική πορεία. Η αρχή έγινε με τη δημιουργία της Société d’Etudes et d’Applications du Plastique, εταιρεία μελετών και εφαρμογών στα πλαστικά, προβλέποντας πριν από όλους τους άλλους την άνοδο των συσκευασιών από πολυμερή. Το σαμπουάν Dopal της L’Oréal θα γνώριζε την επιτυχία διά μέσου τη πυραμιδοειδούς μικροσυσκευασίας Dop, που τη σχεδίασε ο Victor Vasarely και την παρήγαγε το 1952 ο Roland de la Poype.

Για χρόνια, το Dop, μέσω της εφευρετικής διαφήμισής του, πουλιόταν σε δεκάδες εκατομμύρια κομμάτια ετησίως με τη μορφή ενός μικροσκοπικού διαφανούς πλαστικού «μαξιλαριού» που ήταν γεμάτο με ένα μπλε, πράσινο, κίτρινο, κόκκινο, μοβ… σαμπουάν. Μεμονωμένα ή σε πολύχρωμα «ροζάρια».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Citroën Méhari 1968-1987

Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, ο Roland de la Poype επανήλθε στο προσκήνιο. Αυτή τη φορά, εφευρίσκοντας το Citroën Méhari, του οποίου το πλαστικό αμάξωμα, χάρη σε ένα ανθεκτικό συμπολυμερές βαμμένο στη μάζα του κατά την παρασκευή, ήταν πανεύκολο να συναρμολογηθεί. Η Citroën θα κατασκεύαζε 140.000 κομμάτια, τα οποία έκαναν παγκόσμια καριέρα, περιλαμβανομένων των ΗΠΑ, σε χρώματα που δεν είχε ξαναδεί η αυτοκινητοβιομηχανία: Κόκκινο, πράσινο, πορτοκαλί, μπεζ της ερήμου, κίτρινο...

Roland Paulze d’Ivoy de la Poype

Παρότι πιλότος, ο Roland de la Poype ήταν εραστής της θάλασσας και το περιβάλλοντός της. Έτσι, το 1970 δημιούργησε τη Marineland στην Antibes στη γαλλική Ριβιέρα για να «γνωρίσουν οι άνθρωποι τη ζωή των μεγάλων θαλάσσιων ζώων». Την ημέρα των εγκαινίων, έλεγε ο Roland de la Poype, «υπήρχε μόνο μια θεατής». Σήμερα, πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες θαυμάζουν όρκες και άλλα μεγάλα θηλαστικά των ωκεανών.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube