Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν
node/45315

DRIVE Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν

Στο κτίριο που στεγάζει την Λέσχη Αυτοκινήτου της Τσεχίας βρίσκεται η προτομή μιας γυναίκας, κάτι μάλλον σπάνιο σε τέτοιες λέσχες. Είναι αυτή της Elisabeth Junek, της πρώτης γυναίκας που νίκησε σε διεθνή αγώνα αυτοκινήτου.

Το ημερολόγιο έγραφε 6 Μαΐου 1928. Στη Σικελία, νοτιοανατολικά του Palermo, λίγους γύρους πριν από το τέλος του θρυλικού Targa Florio, μια γυναίκα παίρνει το προβάδισμα. Σε έναν από τους πιο επικίνδυνους αγώνες στον κόσμο! Το όνομά της είναι Eliška Junková-Khásová, αλλά είναι πολύ πιο γνωστή ως Elisabeth Junek. Στη Σικελία εκείνη τη μέρα, στο τιμόνι μιας Bugatti Type 35 B, ήταν η αγαπημένη των θεατών που την παρότρυναν με αγάπη αποκαλώντας την «Elisabetta».

Ο ενθουσιασμός είχε φτάσει στο αποκορύφωμά του! Τέταρτη στο τέλος του πρώτου γύρου, η «Elisabetta» μόλις είχε καταφέρει να σκιάξει μεγάλα ονόματα όπως τους Albert Divo, Giuseppe Campari, Luis Chiron, Luigi Fagioli, René Dreyfus… Στην επίθεση του τρίτου και τελευταίου γύρου της διοργάνωσης, προηγείτο. Μια 28χρονη γυναίκα θα νικούσε το Targa Florio! Τίποτα δεν φαινόταν να μπορεί να την σταματήσει. Αλλά ξαφνικά, η βελόνα της θερμοκρασίας νερού άρχισε να σκαρφαλώνει επικίνδυνα.

Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν

Ο μηχανικός της Elisabeth Junek τη συμβούλευσε να επιλέγει μεγάλες ταχύτητες στο σασμάν για να σώσει το μοτέρ. Τίποτα από αυτά όμως δεν βοήθησε. Ο κινητήρας έχασε σταδιακά την ισχύ του και η Elisabeth, τυφλωμένη από τον ατμό που έβγαινε από το ψυγείο, αναγκάστηκε να σταματήσει. Αφού έκανε μια αυτοσχέδια επισκευή, τερμάτισε τελικά πέμπτη, μόλις 9’ 40” πίσω από τον νικητή, τον Γάλλο Albert Divo, που όπως κι εκείνη έτρεχε με Bugatti 35 B.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ DRIVE Legend: Alice Huyler Ramsey 1886-1983, Woman Motorist of the Century

Η άλλη γυναίκα που συμμετείχε στη διοργάνωση, η υπερφίαλη Γερμανίδα κόμισσα Margot von Einsiedel που είχε διακηρύξει πριν από τον αγώνα, «θα νικήσω την Elisabeth Juneck διότι είμαι η πιο δυνατή», τερμάτισε μόλις 12η.

Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν

Η Junková γεννήθηκε στις 16 Νοεμβρίου του 1900 στο Olomouc της Μοραβίας και δηλώθηκε στο ληξιαρχείο ως Alžběta Pospíšilová. ΄Ήταν το έκτο από τα οκτώ παιδιά ενός σιδερά της τότε Αυστρο-Ουγγρικής αυτοκρατορίας και τη φώναζαν χαϊδευτικά smíšek (χαμόγελο) διότι χαμογελούσε διαρκώς.

Ύστερα από το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η γενέτειρά της, η Μοραβία, έγινε μέρος της νέας δημοκρατίας της Τσεχοσλοβακίας, βρήκε δουλειά σε τράπεζα στο Olomouc, χάρη στις πολύγλωσσες δεξιότητές της που βελτιώθηκαν μέσω της επιθυμίας της να ταξιδέψει στον κόσμο. Εκεί, σε ηλικία 16 ετών, γνώρισε τον νεαρό τραπεζικό Vincenc «Čeněk» Junek. Τελικά, αν και αρκετά χρόνια μεγαλύτερός της, συνήψαν σχέσεις και άλλαξε το μικρό της όνομα σε Eliška και το επώνυμό της Junková (το θηλυκό του Junek στα τσεχικά). 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ DRIVE Legend: Helene Rother 1908-1999, η νονά του εσωτερικού ντιζάιν

Το ζευγάρι που άλλαζε χώρες συχνά λόγω της δουλειάς του είχε γίνει αρκετά πλούσιο, οπότε ο Junek μπορούσε να ικανοποιεί το πάθος του για τα αυτοκίνητα. Η Eliška θα έλεγε αργότερα, «αν πρόκειται να γίνει ο έρωτας της ζωής μου, τότε καλύτερα να μάθω να αγαπώ αυτούς τους καταραμένους κινητήρες».

Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν

Όμως πολύ σύντομα υπέκυψε στη γοητεία των σπορ αυτοκινήτων της εποχής, ειδικά της Bugatti. Όταν επέστρεψαν στην Πράγα το 1922, η Elisabeth Junek έκανε μυστικά μαθήματα οδήγησης για να πάρει δίπλωμα. Την ίδια χρονιά μάλιστα νίκησε στην τοπική Ανάβαση Zbraslav-Jíloviště, χρονιά που τελικά παντρεύτηκαν με τον Junek. 

Στα χρόνια που προηγήθηκαν αυτού του επικού Targa Florio του ’28, η νεαρή Elisabeth Junek είχε ήδη την ευκαιρία να αποδείξει πολλές φορές τις οδηγικές της ικανότητες. Το 1926, μόλις δύο χρόνια αφότου άρχισε να αγωνίζεται σε διεθνείς αγώνες, απέναντι σε σπουδαίους οδηγούς όπως ο Luis Chiron και ο Bartolomeo «Meo» Costantini, η Juneck πήρε την πρώτη της νίκη στην Πράγα. Έτσι κατέκτησε έναν τίτλο που κανείς δεν θα μπορούσε ποτέ να της πάρει πίσω. Της πρώτης γυναίκας που νίκησε σε διεθνή αγώνα αυτοκινήτου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οι τοπ 10 γυναίκες στην αυτοκινητική ιστορία

Η Elisabeth Junek, φυσικά, δεν επρόκειτο να σταματήσει εκεί. Το 1927 και αφού συμμετείχε σε περισσότερους από δέκα αγώνες στην Ευρώπη, έτρεξε για πρώτη φορά στο Targa Florio μαζί με τον σύζυγό της, τον νεαρό και πλούσιο τραπεζίτη της Πράγας, Vincenc Junek. Δυστυχώς, ένα χτύπημα σε έναν βράχο κατά την τελευταία δοκιμαστική περίοδο, αποδείχτηκε ολέθριο στον δεύτερο γύρο του αγώνα, με το τιμόνι να σπάει. Το αυτοκίνητο βγήκε από το δρόμο και έπεσε σε ένα χαντάκι, αλλά ευτυχώς Ελισάβετ βγήκε αλώβητη.

Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν

Χρειαζόντουσαν όμως να συμβούν πολλά περισσότερα για να αποθαρρύνουν τη νεαρή γυναίκα. Την ίδια σεζόν, κέρδισε την κατηγορία της στο γερμανικό Grand Prix, το Κύπελλο Γυναικών στο Montlhéry πάλι με Bugatti και ανέβηκε ξανά στο πρώτο σκαλί του βάθρου στο Grand Prix του Salon de l’Automobile.

Η Elisabeth Junek θα αφιέρωνε το χειμερινό διάλειμμα στην προετοιμασία για το Targa Florio του ’28. Χρησιμοποιώντας αεροφωτογραφίες, ανέλυσε την πορεία του αγώνα, στροφή στροφή. Και οι στροφές του σικελικού αγώνα δεν ήταν λιγότερες από 1.500! Ήταν λοιπόν τέτοιο στο ταλέντο της και τόσο σχολαστική η «αναγνώριση» που η Elisabeth θα κατάφερνε να ηγηθεί στον αγώνα. Του οποίου την πρώτη θέση θα έχανε από μια γελοία διαρροή του συστήματος ψύξης της Bugatti.

Την ίδια χρονιά, ο σύζυγός της αποφάσισε να συμμετάσχει στο γερμανικό Grand Prix. Και δεν δυσκολεύτηκε να πείσει την Elisabeth να πάρει επίσης μέρος στο τιμόνι της δεύτερης Bugatti του ζευγαριού. Καλά πλασαρισμένη στο γκριντ, η Bugatti του Vincenc θα κρατούσε το προβάδισμα στην κατηγορία της έως ότου τα μεγάφωνα θα ανακοίνωναν ότι συνέβη ένα δυστύχημα. Θύμα του, ο σύζυγος της Elisabeth! Βαθιά σοκαρισμένη, η νεαρή γυναίκα αποχώρησε από τον αγώνα. Και εγκατέλειψε οριστικά τους αγώνες.

Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν

Η Eliška, ύστερα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ερωτεύτηκε και πάλι και παντρεύτηκε τον Τσέχο συγγραφέα Ladislav Khás. Όμως, από το 1948 έως το 1964, η κυβέρνηση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Τσεχοσλοβακίας, αποδοκιμάζοντας τον έντονο, «αστικό» τρόπο ζωής που είχε ζήσει, αρνήθηκε να της επιτρέψει να ταξιδέψει στο εξωτερικό. Και τελικά ξεχάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον κόσμο των αγώνων αυτοκινήτου. Το 1973, δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της Má Vzpomínka Je Bugatti -Η ανάμνησή μου είναι η Bugatti.

Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν

Η Eliška έζησε 93 χρόνια, μέχρι το 1994, αρκετά για να δει τα πράγματα στην Τσεχοσλοβακία να αλλάζουν και ως «βασίλισσα του βολάν» να πάρει τη θέση της στην ιστορία των αγώνων αυτοκινήτου.

Drive Legend: Elisabeth Junek 1900-1994, βασίλισσα του βολάν