BMW M Visionary Materials: Όταν το κάθισμα γίνεται το κλειδί για ελαφρύτερα αυτοκίνητα
Το νέο πρωτότυπο της BMW M δεν είναι αυτοκίνητο, αλλά μια ριζοσπαστική προσέγγιση στη μείωση βάρους, που επαναπροσδιορίζει τον ρόλο και τη δομή των καθισμάτων.
Στην προσπάθεια της αυτοκινητοβιομηχανίας να περιορίσει το βάρος, υπάρχουν τομείς που συνήθως μένουν εκτός προβολέων. Ένας από αυτούς είναι τα καθίσματα, τα οποία οι περισσότεροι οδηγοί αξιολογούν κυρίως με βάση την άνεση, σπάνια όμως με βάση την πολυπλοκότητα και τη μάζα τους.
Όποιος έχει επιχειρήσει να αφαιρέσει κάθισμα από αυτοκίνητο γνωρίζει καλά ότι πρόκειται για ιδιαίτερα βαριά και σύνθετα εξαρτήματα.
Η απάντηση στο πώς θα γίνουν τα αυτοκίνητα ελαφρύτερα μπορεί να κρύβεται ακριβώς εκεί που… καθόμαστε
Τα σύγχρονα καθίσματα ενσωματώνουν μεταλλικούς σκελετούς, ηλεκτρικά συστήματα, μηχανισμούς ρύθμισης, θέρμανση και αερισμό, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις φιλοξενούν και τεχνολογίες ασφαλείας, όπως πλευρικούς αερόσακους. Όλα αυτά προσθέτουν κιλά, σε μια εποχή που κάθε γραμμάριο μετρά.
Σύμφωνα με την Thyssenkrupp, προμηθευτή εξειδικευμένων ελαφρών χαλύβων για δομές καθισμάτων, μόνο ο χαλύβδινος σκελετός ενός μέσου μπροστινού καθίσματος μπορεί να ζυγίζει περίπου 12,5 kg. Αν συνυπολογιστούν και τα πίσω καθίσματα, το συνολικό βάρος αγγίζει τα 50 kg. Η χρήση ελαφρών χαλύβων μπορεί να μειώσει αυτό το βάρος έως και κατά 15%, όμως η BMW M δείχνει ότι υπάρχει ακόμη μεγαλύτερο περιθώριο εξέλιξης.
Και μας το παρουσιάζει με το πρωτότυπο κάθισμα BMW M Visionary Materials, ένα ερευνητικό project που διερευνά τη χρήση ανακυκλωμένων και φυτικής προέλευσης πρώτων υλών, καθώς και εναλλακτικών λύσεων φυτικής προέλευσης δέρματος. Ωστόσο, το πραγματικά καινοτόμο στοιχείο δεν βρίσκεται στα υλικά της επένδυσης, αλλά στη δομή.
Σε αντίθεση με παραδοσιακές λύσεις -όπως τα πειράματα της Toyota με 3D-printed δομές ή το 3D-printed μπάκετ κάθισμα που ανέπτυξε η Porsche το 2021- η BMW ακολουθεί μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία. Ο σκελετός του καθίσματος κατασκευάζεται με τη μέθοδο ρομποτικής περιέλιξης συνθετικών ινών, σε συνεργασία με τη Gradel Light Weight, με έδρα το Λουξεμβούργο.
Η διαδικασία περιλαμβάνει έναν ρομποτικό εφαρμοστή που τυλίγει νηματοειδή φίλτρα, εμποτισμένα με ρητίνη, γύρω από ένα δίκτυο από καρούλια τοποθετημένα σε καίρια σημεία της δομής. Το αποτέλεσμα είναι ένας σκελετός που, σύμφωνα με τη Gradel, έχει αντοχή αντίστοιχη των συμβατικών υλικών, αλλά είναι έως και 60% ελαφρύτερος.
Η BMW χαρακτηρίζει αυτή την τεχνολογία «καταλύτη» για το project, καθώς εξαλείφει πλήρως τις κλασικές μεταλλικές δομές και μειώνει δραστικά τον αριθμό των επιμέρους εξαρτημάτων. Το όφελος είναι διπλό: σημαντική εξοικονόμηση βάρους και μια εντυπωσιακή, σχεδόν φουτουριστική αισθητική, που δείχνει πώς θα μπορούσαν να είναι τα καθίσματα του μέλλοντος.
Σε μια εποχή όπου η ηλεκτροκίνηση και οι αυστηρότεροι κανονισμοί εκπομπών πιέζουν τους κατασκευαστές να αναζητούν λύσεις σε κάθε λεπτομέρεια, το κάθισμα BMW M Visionary Materials αποδεικνύει ότι η απάντηση στο «πώς κάνουμε τα αυτοκίνητα ελαφρύτερα» μπορεί να βρίσκεται ακριβώς εκεί που… καθόμαστε.




