node/30823

Βαρέα φορτηγά: Καλύτερο το υδρογόνο από τις μπαταρίες

Ο χώρος, το βάρος και ο χρόνος φόρτισης που απαιτούν οι μπαταρίες καθιστούν τα βαριά ηλεκτρικά φορτηγά ασύμφορα.

Θα πρέπει να ελαχιστοποιήσουμε τις εκπομπές ρύπων στα επιβατικά αυτοκίνητα ντίζελ, τα οποία, παρεμπιπτόντως, είναι καθαρότερα από ποτέ• αυτό όμως δεν θα λύσει το πρόβλημα των μεγάλων ρυπαινόντων: Τα βαριά φορτηγά. 

Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων McKinsey, το ηλεκτρικό φορτηγό δεν αποτελεί τη λύση. Και το υδρογόνο θα είχε μεγαλύτερο νόημα σε τέτοια οχήματα και όχι οι μπαταρίες.

Εάν ακόμα δεν βλέπουμε ηλεκτρικά βαριά φορτηγά στους δρόμους, είναι για πολλούς λόγους: Είναι πολύ βαριά, πολύ ακριβά στην κατασκευή και ειδικά οι μπαταρίες καταλαμβάνουν πολύ χώρο, ενώ απαιτούν πολύ χρόνο για την επαναφόρτισή τους. Για να μην αναφέρουμε το γεγονός ότι το δίκτυο των σταθμών φόρτισης είναι πραγματικά πολύ περιορισμένο στην Ευρώπη.

Η εταιρεία συμβούλων Mckinsey δικαίως είπε στους συναδέλφους μας στη γερμανική εφημερίδα Handlesblatt ότι σαφώς δεν μπορούσε να δει το ηλεκτρικό βαρύ φορτηγό να ευδοκιμεί στο μέλλον. Ο Ελβετός κατασκευαστής Eforce One, που ειδικεύεται σε αυτό το είδος οχήματος, επιβεβαίωσε ότι αυτό το έργο σήμερα θα ήταν πολύ περίπλοκο, με κόστος μπαταριών που εκτιμάται σε 200.000 ευρώ σε ένα τέτοιο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Μια νέα τεχνολογία που μπορεί να σώσει τους ντίζελ

Συνεπώς, το ντίζελ θα παραμείνει αναντικατάστατο, ως εκ τούτου αναπόφευκτο και για πολλά χρόνια. Αλλά επειδή τα βαριά φορτηγά απαντώνται σπάνια στις πόλεις, είναι ασφαλές να προβλέψουμε ότι θα περάσει ακόμα αρκετός χρόνος μέχρι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία προσφάτως έσφιξε λίγο τα λουριά, να επιβάλλει τους αντίστοιχους περιορισμούς των IX σε κατασκευαστές όπως η Volvo Trucks, η Mercedes, η Scania ή η MAN.

Ωστόσο, υπάρχει μια ιδανική λύση για το μέλλον των βαριών φορτηγών: H ενεργειακή κυψέλη καυσίμου. Σχετικά κόμπακτ σε διαστάσεις, σου επιτρέπει να οδηγείς χωρίς να χρειάζεται επαναφόρτιση. Μια διαδικασία που εξαναγκάζει σε αναμονή πολλών ωρών, συνώνυμη με καθαρή ζημία για τις εταιρείες μεταφορών. Αλλά και πάλι, η κατάσταση είναι πολύπλοκη, με τη μόνη χώρα που αναπτύσσει ραγδαίως την υποδομή να είναι η Γερμανία: Διαθέτοντας αυτή τη στιγμή 45 σταθμούς για χρήση από ιδιώτες από τους 64 που υπάρχουν συνολικά στη χώρα. Μέχρι το τέλος του 2019, ο αριθμός αυτός αναμένεται να φτάσει τους 100.

Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, με τη Γαλλία για παράδειγμα να διαθέτει μόλις 15. Εκτός Ευρώπης, πίσω από τη Γερμανία, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, κατατάσσονται οι ΗΠΑ με 40 σταθμούς, ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με 91 σταθμούς για ΙΧ.

h2 station world

node/35848

Υδρογόνο: Η (μισή;) αιτία της έκρηξης στη Νορβηγία

Πρατήριο που διένειμε υδρογόνο στη Νορβηγία και είχε εκραγεί πριν από λίγες ημέρες, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας έρευνας που δίνει τα πρώτα συμπεράσματά της.

Δευτέρα, 01 Ιουλίου 2019 | Γιάννης Κουτσουφλάκης Επικοινωνία

Υδρογόνο: Η (μισή;) αιτία της έκρηξης στη Νορβηγία

Η πρόσφατη εντυπωσιακή έκρηξη σε ένα πρατήριο διανομής υδρογόνου στη Νορβηγία έχει εγείρει πολλά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των εγκαταστάσεων.

Στην πραγματικότητα, ας θυμηθούμε, το υδρογόνο είναι ένα από τα ελαφρύτερα αέρια και για να έχουμε επαρκή ποσότητα (σε κιλά) του αερίου στα αυτοκίνητα και στις δεξαμενές αποθήκευσης, είναι αναπόφευκτα απαραίτητο να το συμπιέσουμε σε πολύ υψηλές πιέσεις. Αυτό κάνει τον σχεδιασμό των δεξαμενών και των συστημάτων καυσίμων ιδιαίτερα ευαίσθητο.

Ο σταθμός Kjørbo απετέλεσε αντικείμενο έρευνας που παρέχει τις πρώτες πληροφορίες: «Η προκαταρκτική έρευνα της Gexco δείχνει ότι το περιστατικό ξεκίνησε με διαρροή υδρογόνου σε βαλβίδα δεξαμενής αποθήκευσης υψηλής πίεσης. Η διαρροή προκάλεσε ένα μίγμα αέρα/υδρογόνου που ανεφλέγη». 

norway

Η εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την έρευνα εξηγεί ότι οι έρευνες για να βρεθεί η πηγή της ανάφλεξης συνεχίζονται, παρόλο που το υδρογόνο είναι ένα αέριο που ανεβάζει τη θερμοκρασία του στην εκτόνωση, σε αντίθεση με τα αέρια του κλιματισμού, για παράδειγμα.

Η Gexco εξηγεί ότι το πρόβλημα στη βαλβίδα προέρχεται από σφάλμα εργοστασιακής συναρμολόγησης και ότι οι άλλες δεξαμενές δεν επηρεάστηκαν. Αυτό αποδεικνύει, εν πάση περιπτώσει, την εξαιρετική προσοχή που πρέπει να δοθεί από τους κατασκευαστές στην κατασκευή δεξαμενών, οι οποίες πρέπει να αντέχουν σε τεράστιες πιέσεις.

node/35630

Νορβηγία: Έκρηξη πρατηρίου υδρογόνου, Toyota και Hyundai σε αναμονή

Είναι η πρώτη φορά, γι’ αυτό και προκαλεί αίσθηση: Ένας σταθμός υδρογόνου για αυτοκίνητα εξερράγη στη Νορβηγία. Η Toyota και η Hyundai, που είναι πρωταγωνιστές στο είδος, ανέστειλαν τις πωλήσεις των Mirai και Nexo, αντίστοιχα.

Τετάρτη, 12 Ιουνίου 2019 | Γιάννης Κουτσουφλάκης Επικοινωνία

Νορβηγία: Έκρηξη πρατηρίου υδρογόνου, Toyota και Hyundai σε αναμονή

Δεν έχει συμβεί ποτέ στον τομέα της διανομής για αυτοκίνητα, αλλά θα μπορούσε να προκαλέσει κάποιους φόβους για τη χρήση του υδρογόνου, εν αναμονή των αποτελεσμάτων της έρευνας. Υπήρξε κάποιο ανθρώπινο λάθος ή το υδρογόνο είναι το μόνο υπεύθυνο γι’ αυτή την τεράστια έκρηξη που έγινε στη Νορβηγία, στην περιοχή της Sandvika, στις 10 Ιουνίου;

Ευτυχώς, δεν αναφέρθηκαν θάνατοι, αλλά κάμποσοι άνθρωποι μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο με ελαφρά τραύματα λόγω των… αερόσακων! Πράγματι, η έκρηξη ήταν τέτοια που πυροδοτήθηκαν οι μηχανισμοί των αερόσακων σε αρκετές δεκάδες αυτοκίνητα. Και όποιοι βρέθηκαν μέσα στα αυτοκίνητά τους εκείνη τη στιγμή, τραυματίστηκαν ελαφρά.

Άμεσες συνέπειες
Αυτή η έκρηξη, η οποία θα καταχωριστεί σαφώς στην «ιστορία» του υδρογόνου, ώθησε ήδη την Toyota και τη Hyundai να σταματήσουν προσωρινά τις πωλήσεις των μοντέλων τους με κυψέλες καυσίμου. Επομένως, οι πωλήσεις των Mirai και Nexo αναστέλλονται προς το παρόν, εν αναμονή των συμπερασμάτων της έρευνας και επίσης, πιθανότατα, προκειμένου να βελτιωθεί περισσότερο η ασφάλεια αυτών των οχημάτων. Μην ξεχνάμε ότι ο κύριος κίνδυνος γι’ αυτά τα αυτοκίνητα παραμένει πάντα η έκρηξη λόγω του υδρογόνου, αερίου εξαιρετικά πτητικού και αποθηκευμένου υπό τεράστια πίεση, αρκετών εκατοντάδων bar.

norway

Ας μην ξεχνάμε ωστόσο, ότι ο κίνδυνος δεν είναι μηδενικός για τους άλλους κινητήρες. Ένα συμβατικό βενζινάδικο που διανέμει καύσιμα σε θερμικά οχήματα μπορεί κι αυτό υπό προϋποθέσεις να αναφλεγεί, ενώ έχουμε δει μπόλικα αυτοκίνητα με μπαταρίες να αναφλέγονται χωρίς λόγο. Πυρκαγιές που κάνουν το καθήκον των πυροσβεστών ιδιαίτερα περίπλοκο –η κατάσβεση μιας πυρκαγιάς που οφείλεται σε μπαταρίες λιθίου είναι σημαντικά πιο περίπλοκη από μια συμβατική φωτιά.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το νέο υδρογονοκίνητο Toyota Mirai

Ωστόσο, η παράμετρος «έκρηξη» για το υδρογόνο εγείρει προφανώς σημαντικά ζητήματα ασφάλειας.

Ασφάλεια
Τα αυτοκίνητα υδρογόνου διαθέτουν δεξαμενές αποθήκευσης που πιστοποιούνται υπό αυστηρές προδιαγραφές και συνθήκες. Είναι αλεξίσφαιρες και δοκιμάζονται σε φωτιά και σύγκρουση. Σε περίπτωση σφοδρής πρόσκρουσης, η δεξαμενή οφείλει να διατρηθεί με πολύ ειδικό τρόπο, έτσι ώστε να αποφευχθεί η μεγάλη εγκοπή και η έκρηξη. Πιστοποιούνται δε για αρκετούς κύκλους πλήρωσης (2.000 ή και περισσότερους) και πρέπει να ελέγχονται κατά την περίοδο και μέχρι την ημερομηνία λήξης τους -στα 15 χρόνια.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Hyundai Nexo FCEV

Κατά τη πλήρωση της δεξαμενής, η διαδικασία είναι προφανώς πιο πολύπλοκη από ό,τι για ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. Το σύστημα πλήρωσης υπολογίζει (κατά κανόνα) την ταχύτητα πλήρωσης και προειδοποιεί τον οδηγό όταν το «ρουξούνι» μπορεί να ξεκλειδωθεί. Σε ορισμένα αυτοκίνητα δεν είναι καν δυνατή η εκκίνηση αν δεν έχεις κάνει τη διαδικασία σωστά και ειδικά εάν το ρουξούνι δεν είναι ξεκλειδωμένο. Το κύκλωμα πλήρωσης περιλαμβάνει μια βαλβίδα αντεπιστροφής και η μεταφορά υδρογόνου γίνεται μόνο μεταξύ του σταθμού και της δεξαμενής σε ένα κύκλωμα μόνο σε υψηλή πίεση.