
Τεστ - χειμερινά ελαστικά 2025: Το 30%+ είναι επικίνδυνα
Το Touring Club Suisse δοκίμασε 31 χειμερινά ελαστικά 225/40 R18 92V και περισσότερα από ένα στα τρία απέτυχαν. Οι διαφορές στις αποστάσεις φρεναρίσματος φτάνουν τα 15 μέτρα, καθιστώντας τα φθηνά λάστιχα εν δυνάμει θανατηφόρα.


Λίγους μήνες πριν από την έλευση του χειμώνα, όσοι κατοικούν σε ορεινές περιοχές είναι ώρα να σκεφτούν τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου τους με χειμερινά ελαστικά.
Για να καθοδηγήσει τους οδηγούς στην επιλογή τους, το Touring Club Suisse δοκίμασε 31 χειμωνιάτικα λάστιχα διάστασης 225/40 R18 92V. Πάνω από το ένα τρίτο των μοντέλων που αξιολογήθηκαν δεν πέρασαν τις δοκιμές και κρίνονται ως μη συνιστώμενα. Όλα τα μοντέλα που δεν συνιστώνται ανήκουν στη φθηνότερη κατηγορία της δοκιμής.
Σε βρεγμένη άσφαλτο μάλιστα, οι αποστάσεις φρεναρίσματος των πιο αδύναμων μοντέλων μπορεί να είναι μεγαλύτερες κι από 15 μέτρα, γεγονός που αντιπροσωπεύει έναν δυνητικά θανατηφόρο κίνδυνο.
Προσοχή: Να έχετε πάντα κατά νου ότι τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και τα οδηγικά βοηθήματα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το επαρκές πέλμα σε ένα λάστιχο

Τα χειμερινά ελαστικά να θυμίσουμε ότι είναι ειδικά σχεδιασμένα για να αντιμετωπίζουν το χιόνι, τον πάγο και τις χαμηλές θερμοκρασίες. Εξασφαλίζουν καλή πρόσφυση και πετυχαίνουν υπό αυτές τις συνθήκες μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην ασφάλεια όλων των χρηστών στους χειμερινούς δρόμους.
Εφέτος, το τμήμα Test & Technique του Touring Club Suisse αξιολόγησε 31 χειμερινά ελαστικά στη διάσταση 225/40 R18 92V.
Τα προϊόντα κρίθηκαν βάσει 19 κριτηρίων δοκιμών, κατανεμημένων σε δύο μεγάλες κατηγορίες: «οδική ασφάλεια» και «περιβαλλοντικός απολογισμός».
Τα λάστιχα με διάσταση 225/40 R18 92V ταιριάζουν σε μοντέλα της κόμπακτ και μεσαίας κατηγορίας όπως VW Golf, Audi A3, BMW Σειρά 1, 2 και 3, Hyundai i30, Renault Mégane, Skoda Octavia, Toyota Corolla και ακόμα ακόμα και σε GR Yaris.
Τα μοντέλα που δοκιμάστηκαν καλύπτουν διαφορετικές κατηγορίες τιμής: 6 premium, 11 μεσαίας ποιότητας και 14 χαμηλού κόστους. Από τα 31 μοντέλα, τα 11 κρίθηκαν «μη συνιστώμενα».
Είναι εντυπωσιακό ότι όλα τα χειρότερα μοντέλα ανήκουν στο φθηνό τμήμα και είναι συνεπώς τα πιο οικονομικά της δοκιμής. Τα τρία πιο αδύναμα μοντέλα είναι τα Syron Everest 2, CST Medallion Winter WCP1 και Evergreen EW66, που κατέγραψαν καταστροφικά αποτελέσματα ως προς την οδική ασφάλεια.
Τέσσερα λάστιχα χαρακτηρίστηκαν «συνιστώμενα με επιφύλαξη», μεταξύ των οποίων το οικονομικό Point S Hiver S. Δέκα λάστιχα κατατάχθηκαν ως «συνιστώμενα», ανάμεσά τους τα οικονομικά Momo W-20 Pôle Nord και Matador MP93 Nordicca.

Τέλος, έξι ελαστικά κρίθηκαν «ιδιαίτερα συνιστώμενα», όλα από την premium κατηγορία. Τα τρία καλύτερα της δοκιμής είναι τα Goodyear UltraGrip Performance 3, Michelin Pilot Alpin 5 και Bridgestone Blizzak 6.
Οι διαφορές μεταξύ των καλύτερων και των χειρότερων ελαστικών είναι ιδιαίτερα έντονες, ειδικά στο φρενάρισμα σε βρεγμένο δρόμο. Σε φρενάρισμα πανικού από τα 80 km/h, το αυτοκίνητα με τα καλύτερα ελαστικά (Goodyear UltraGrip Performance 3) σταμάτησε σε 31,7 μέτρα. Με τα χειρότερα (Syron Everest 2) χρειάστηκαν 47,1 μέτρα – διαφορά 15,4 μέτρων για το ίδιο αυτοκίνητο στην ίδια ταχύτητα.
Η διαφορά είναι εξίσου σημαντική στην υπολειπόμενη ταχύτητα: Όταν το αυτοκίνητο με τα Goodyear έχει ήδη ακινητοποιηθεί, το όχημα με τα Syron κινείται ακόμα με 45,7 km/h. Μια σύγκρουση σε αυτή την ταχύτητα, με ενήλικο ή παιδί, θα μπορούσε να έχει τραγικές συνέπειες.
Για το κριτήριο «οδική ασφάλεια», η αξιολόγηση κάλυψε όχι μόνο τη συμπεριφορά σε στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα, αλλά και τις επιδόσεις σε χειμερινές συνθήκες. Τα λάστιχα δοκιμάστηκαν σε χιόνι και πάγο. Το κριτήριο «περιβαλλοντικός απολογισμός» περιλάμβανε επιδόσεις οδήγησης, φθορά, αποτρίμματα, απόδοση, θόρυβο και ανθεκτικότητα. Το τεστ αυτό παρέχει και εφέτος πλήρη και ανεξάρτητα αποτελέσματα. Όλα τα λάστιχα δοκιμάστηκαν σε Volkswagen Golf 8.

Οι συμβουλές του TCS για την επιλογή ελαστικών
- Το TCS συνιστά την αγορά ελαστικών που έχουν λάβει τουλάχιστον την ένδειξη «συνιστώμενα».
- Τα χειμερινά λάστιχα δεν προορίζονται αποκλειστικά για δρόμους με χιόνι. Έχουν διαφορετικό μείγμα καουτσούκ και προφίλ από τα θερινά, προσφέροντας καλύτερη πρόσφυση σε κρύους και υγρούς δρόμους.
- Τα χειμερινά λάστιχα πρέπει να έχουν υπόλοιπο βάθους πέλματος τουλάχιστον 4 χιλιοστών. Η μέτρηση μπορεί να γίνει με το «τεστ των δύο ευρώ»: Αν το χρυσό τμήμα του εισέρχεται έστω κι ελάχιστα μέσα στο πέλμα, τότε το βάθος είναι επαρκές.
- Τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας δεν μπορούν να αντικαταστήσουν το επαρκές πέλμα.
- Είτε πρόκειται για κίνηση εμπρός, πίσω ή τετρακίνηση, ο καθοριστικός παράγοντας είναι το λάστιχο.