Ή φαΐ ή οδήγηση! Διαλέξτε!

Ό,τι τρώμε επηρεάζει τις οδηγικές επιδόσεις μας. Αυτό αποδεικνύει πρόσφατη μελέτη: Ένα πολύ πλούσιο ή πολύ βαρύ γεύμα μειώνει την εγρήγορση και φέρνει υπνηλία.

Ανάμεσα στα πολλά πράγματα που πρέπει να προσέχουμε προτού να πάρουμε του δρόμους, είναι και το περιεχόμενο του πιάτου μας! Καθώς αυτό θα επηρεάσει καθοριστικά το μέγεθος της κόπωσης του οργανισμού μας. Μια μελέτη που διεξήγαγε η γαλλική ένωση «Attitude Prévention» μόλις κατέδειξε τον αντίκτυπο της διατροφικής συμπεριφοράς στην εγρήγορση κατά την οδήγηση.

Η ένωση διεξήγαγε δοκιμές με τους οδηγούς σε έναν προσομοιωτή για να αξιολογήσει τον κίνδυνο υπνηλίας ύστερα από ένα λουκούλλειο γεύμα. Οι θέσεις και η κίνηση των οφθαλμικού βολβού βιντεοσκοπήθηκαν και στη συνέχεια αναλύθηκαν.

Και το αποτέλεσμα είναι αδιάψευστο. Ένα γεύμα φουλ στις θερμίδες διαφοροποιεί σημαντικά την ικανότητα του οδηγού να φρενάρει αποτελεσματικά στις 100% των περιπτώσεων, με συνέπεια την αύξηση των αποστάσεων επιβράδυνσης. Το 60% των οδηγών ήταν λιγότερο προσεκτικοί. Σχεδόν ένας στους πέντε έφτασε στο μέγιστο επίπεδο της υπνηλίας. Η ένωση τονίζει την ανησυχητική πλευρά των αποτελεσμάτων καθώς η δοκιμή που διεξήχθη είχε διάρκεια μόλις 40 λεπτών. Αλλά ένα ταξίδι διακοπών διαρκεί πολύ παραπάνω, έως και αρκετές ώρες.

Σε αυτούς που έφαγαν ένα κανονικό γεύμα, μόνο το 17,5% έφθασε σε κατάσταση μέτριας υπνηλίας, αν και για τα τρία τέταρτα των οδηγών, η ικανότητα για φρενάρισμα αμβλύνθηκε, με ελαφρά επίπτωση στις αποστάσεις. Τέλος, για όσους δεν έφαγαν τίποτα, κανένας δεν επηρεάστηκε από υπνηλία.

Κι αν κάποιοι από εμάς χαμογελάμε με τα αποτελέσματα της έρευνας, καλό είναι να γνωρίζουμε ότι η υπνηλία αποτελεί την πρώτη αιτία θανάτου στους αυτοκινητοδρόμους, άξονες που έχουν την τιμητική τους κατά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Και υπολογίστε ότι τα γεύματα υψηλής θερμιδικής αξίας είναι πολλά το καλοκαίρι, όπως τα διάφορα σάντουιτς με κρύα τυριά και αλλαντικά και το διαρκές μασούλημα junk food στο τιμόνι, αλλά και οι στάσεις με τα… ξεσαλώματα σε διάφορες ψησταριές. Εάν δε στο γεύμα προστεθούν και άλλες συμπεριφορές που ενισχύουν την υπνηλία, όπως η κατανάλωση αλκοόλ και ο λίγος βραδινός ύπνος, τότε το κοκτέιλ γίνεται εξαιρετικά επικίνδυνο.

Και τι να φάμε πριν ή κατά το ταξίδι;
Ας δούμε λοιπόν τι είναι αυτά που συνιστούν ισορροπημένα γεύματα. Για πρωινό, δύο φέτες ψωμί ολικής άλεσης, ένα φρέσκο φρούτο, ένα μη ζαχαρούχο γαλακτοκομικό προϊόν. Μεσημεριανό και δείπνο: Σαλάτα, σάντουιτς ή ζεστό πιάτο με μερίδα αμυλούχων τροφών, λαχανικών, ψαριού ή κρέατος, φρούτων ή γιαουρτιού χωρίς ζάχαρη. Και για τη λιγούρα σε μια σύντομη στάση, μια μπάρα δημητριακών με λίγη ζάχαρη, ένα φρέσκο φρούτο ή αποξηραμένα φρούτα –ο κίνδυνος τρώγοντας και οδηγώντας είναι αντίστοιχος με το να καπνίζει ο οδηγός στο αυτοκίνητο, δηλαδή μεγάλος. Και βέβαια σημαντικότατη είναι η τακτική ενυδάτωση με νερό.