Euro NCAP: Ριζικές αλλαγές στο πρωτόκολλο δοκιμών από 2026
Η νέα μεθοδολογία αξιολόγησης του Euro NCAP θα επικεντρώνεται σε τέσσερα στάδια ασφάλειας, με έμφαση στην πρόληψη της σύγκρουσης, στην προστασία των επιβατών και στη διαχείριση ύστερα από τη σύγκρουση.
Ο Euro NCAP προχωρά σε σημαντικές αλλαγές στα πρωτόκολλα αξιολόγησης της ασφάλειας νέων αυτοκινήτων.
Ο στόχος είναι να προσομοιώνουν καλύτερα τις σύγχρονες συνθήκες οδήγησης και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οδηγοί, επιβάτες και άλλοι χρήστες του δρόμου. Πρόκειται για την μεγαλύτερη αναθεώρηση από την εισαγωγή του συστήματος συνολικής αξιολόγησης το 2009, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή το 2026.
Με τα νέα πρωτόκολλα του Euro NCAP, η ασφάλεια στα αυτοκίνητα δεν μετριέται μόνο πριν και κατά τη σύγκρουση, αλλά και μετά
Η νέα μεθοδολογία βασίζεται σε τέσσερα βασικά στάδια ασφάλειας: Safe Driving (ασφαλής οδήγηση), Crash Avoidance (αποφυγή σύγκρουσης), Crash Protection (προστασία σε σύγκρουση) και Post-Crash Safety (ασφάλεια μετά τη σύγκρουση).
Κάθε στάδιο θα αξιολογείται με βαθμολογία έως 100 πόντους και θα επηρεάζει την τελική αξιολόγηση των αστεριών. Η νέα προσέγγιση βασίζεται στη μεθοδολογία Haddon Matrix, επιτρέποντας τη δοκιμή τεχνολογιών ασφάλειας ανά στάδιο, αλλά κι εκείνων που λειτουργούν σε πολλαπλά επίπεδα.
Οι αλλαγές ανταποκρίνονται και σε σχόλια των καταναλωτών. Τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης θα αξιολογούνται πλέον όχι μόνο στην πίστα, αλλά και σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας, με στόχο τη βελτίωση της αποδοχής τους από τους χρήστες. Παράλληλα, εισάγονται νέες, πιο απαιτητικές δοκιμές για την αξιολόγηση συστημάτων αποφυγής ατυχήματος, ειδικά σε περιβάλλοντα που αντικατοπτρίζουν πραγματικές συνθήκες.
Η προστασία των επιβατών επεκτείνεται έτσι ώστε να καλύπτει ευρύτερο φάσμα σωμάτων, από παιδιά έως ενήλικους διαφορετικού ύψους και βάρους, με συνδυασμό δοκιμών πρόσκρουσης, εργαστηριακών sled test και προηγμένων εικονικών προσομοιώσεων. Στον τομέα της Post-Crash Safety, νέα πρότυπα απαιτούν τη λειτουργικότητα ηλεκτρικών χειρολαβών για ευκολότερη διάσωση και τη σωστή μόνωση υψηλής τάσης στις μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Όπως επισημαίνει ο Dr. Michiel van Ratingen, γενικός γραμματέας του Euro NCAP: «Κάθε τρία χρόνια επανεξετάζουμε τα κριτήρια αξιολόγησης με απλό στόχο τη μείωση θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από αυτοκίνητα. Τα πρωτόκολλα του 2026 ενισχύουν τη σπουδαιότητα των δοκιμών μας και επιβραβεύουν τα οχήματα που αποδίδουν καλά σε όλα τα στάδια – πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από μια σύγκρουση».
Τα τέσσερα στάδια ασφάλειας
• Safe Driving Εστιάζει σε τεχνολογίες που βελτιώνουν την ασφαλή οδήγηση και την παρακολούθηση του οδηγού, περιλαμβανομένων των συστημάτων ανίχνευσης κόπωσης ή απόσπασης προσοχής, καθώς και δυνατότητας ανίχνευσης αλκοόλ ή φαρμάκων.
• Crash Avoidance Αξιολογεί συστήματα όπως Autonomous Emergency Braking και Lane Support, με νέα σενάρια που προσομοιώνουν πραγματικά ατυχήματα, περιλαμβανομένων συγκρούσεων με ποδήλατα και πεζούς. Στη βαθμολογία προσμετράται και η ευχρηστία και η ομαλότητα των συστημάτων στην καθημερινή οδήγηση.
• Crash Protection Περιλαμβάνει δοκιμές για ευρύ φάσμα σωμάτων, με έμφαση σε παθητική προστασία μέσω προσομοιώσεων πρόσθιας και πλευρικής πρόσκρουσης και έλεγχο για προστασία πεζών.
• Post-Crash Safety Νέα κριτήρια διασφαλίζουν λειτουργία ηλεκτρικών χειρολαβών, σωστή διαχείριση μπαταριών υψηλής τάσης, καθώς και αξιόπιστη ενημέρωση για αριθμό επιβατών, υποστηρίζοντας ταχύτερη και ασφαλέστερη αντίδραση των πρώτων ανταποκριτών.
Με τις νέες ρυθμίσεις, ο Euro NCAP θέλει να θέσει ακόμη υψηλότερα στάνταρ για την ασφάλεια των αυτοκινήτων, ενθαρρύνοντας τους κατασκευαστές να υιοθετήσουν και να βελτιώσουν τεχνολογίες που σώζουν ζωές, καλύπτοντας τόσο τους επιβάτες όσο και όλους τους χρήστες του δρόμου.




