«Δίπλωμα οδήγησης» για τα αυτόνομα αυτοκίνητα ζητά η Ευρώπη

«Δίπλωμα οδήγησης» για τα αυτόνομα αυτοκίνητα ζητά η Ευρώπη

Ασφαλιστική εταιρεία προβλέπει έως και 50% λιγότερα τροχαία μέχρι το 2060 χάρη στην αυτόνομη τεχνολογία, αλλά προειδοποιεί: Χωρίς κοινά ευρωπαϊκά πρότυπα και διαφάνεια στα δεδομένα, η ασφάλεια μένει μετέωρη.

αυτόνομα αυτοκίνητα

Η μετάβαση στα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν είναι πια θεωρία. Τα πρώτα αυτοκίνητα Επιπέδου 3 κινούνται ήδη στους ευρωπαϊκούς δρόμους, ενώ τα Επιπέδου 4 δοκιμάζονται σε πραγματικές συνθήκες. 

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη της ασφαλιστικής Allianz, «HANDS OFF – The Safety Promise of Autonomous Mobility», το αποτέλεσμα μπορεί να είναι θεαματικό: 20% λιγότερα ατυχήματα ως το 2035 και πάνω από 50% ως το 2060. 

Η ασφάλεια του μέλλοντος μπορεί να περνά μέσα από τα αυτόνομα αυτοκίνητα, αλλά η ευθύνη της παραμένει στα ανθρώπινα χέρια

αυτόνομα αυτοκίνητα

Στο πλαίσιο του 13ου Allianz Motor Day 2025, η εταιρεία παρουσίασε τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης μπορεί να σώσει χιλιάδες ζωές -υπό μία προϋπόθεση: Να υπάρχει ενιαίο ευρωπαϊκό πλαίσιο ελέγχου και πιστοποίησης. 

Όπως τόνισε ο δρ. Klaus-Peter Röhler, μέλος του ΔΣ της Allianz SE, «η αυτόνομη κινητικότητα δεν είναι ζήτημα “αν”, αλλά “πόσο γρήγορα και πόσο με ασφάλεια” θα την υιοθετήσουμε». Η πρόταση της Allianz είναι σαφής: Να θεσπιστεί ένα «ευρωπαϊκό δίπλωμα οδήγησης» για αυτόνομα συστήματα, δηλαδή ένα κοινό μοντέλο πιστοποίησης που θα περιλαμβάνει ψηφιακές προσομοιώσεις, πρακτικά τεστ και πραγματικές δοκιμές σε διαφορετικές συνθήκες -από βραδινή οδήγηση μέχρι αυτοκινητόδρομο.

αυτόνομα αυτοκίνητα

Παράλληλα, ζητά τη δημιουργία μιας πανευρωπαϊκής βάσης δεδομένων κρίσιμων συμβάντων, όπου θα καταγράφονται όλα τα ατυχήματα και οι «παρ’ ολίγον» συγκρούσεις, με στόχο τη διαρκή βελτίωση των συστημάτων. 

Τα στοιχεία του Allianz Center for Technology (AZT) δείχνουν ότι η αλλαγή έχει ήδη ξεκινήσει. Τα σημερινά συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τα γνωστά μας ADAS, μειώνουν σημαντικά τις ζημιές: Η ύπαρξη αυτόματου φρεναρίσματος (AEB) μειώνει τις συγκρούσεις από πίσω κατά 30%, ενώ στις πιο εξελιγμένες εκδόσεις η μείωση αγγίζει το 66% στα χτυπήματα κατά την όπισθεν. 

Παρά τα εντυπωσιακά νούμερα, το κοινό παραμένει διχασμένο. Έρευνα της Allianz σε επτά ευρωπαϊκές χώρες δείχνει ότι 56% των οδηγών πιστεύουν πως τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα είναι πιο ασφαλή ή τουλάχιστον εξίσου ασφαλή με τον ανθρώπινο χειρισμό. Όμως 72% δηλώνουν πως η τεχνολογία είναι ακόμη «πολύ νέα και αδοκίμαστη», ενώ 64% θέλουν τη δυνατότητα να αναλάβουν τον έλεγχο αν κάτι πάει στραβά. 

αυτόνομα αυτοκίνητα
H έρευνα πραγματοποιήθηκε σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, όπου σε κάθε μια οι ερωτηθέντες ήταν 1.200+.

Η ασφαλιστική εταιρεία επιμένει ότι, ανεξάρτητα από το ποιος «οδηγεί» -άνθρωπος ή μηχανή, η ευθύνη πρέπει να παραμένει στον ιδιοκτήτη και ο ασφαλιστής να είναι πάντα η πρώτη γραμμή στήριξης του θύματος. «Ο στόχος μας είναι να μη χαθεί ποτέ η ανθρώπινη διάσταση της ασφάλειας», υπογράμμισε ο Röhler. 

Η Allianz αναγνωρίζει επίσης ότι, καθώς τα ατυχήματα θα μειώνονται, το κόστος κάθε ζημιάς θα αυξάνεται, λόγω των ακριβών αισθητήρων και λογισμικών. Παράλληλα, νέοι κίνδυνοι -όπως κυβερνοεπιθέσεις ή σφάλματα τεχνητής νοημοσύνης- θα απαιτήσουν διαφορετικά ασφαλιστικά προϊόντα και νέα μοντέλα τιμολόγησης. 

αυτόνομα αυτοκίνητα

Η αυτόνομη κινητικότητα υπόσχεται λιγότερα ατυχήματα, περισσότερη άνεση και μεγαλύτερη πρόσβαση για όλους –-από ηλικιωμένους μέχρι άτομα με αναπηρία. Όμως, όπως υπενθυμίζει η Allianz, η ασφάλεια του μέλλοντος μπορεί να είναι αυτόνομη, αλλά η ευθύνη της παραμένει στα ανθρώπινα χέρια.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube