node/35172

Άμστερνταμ: Τέλος στα θερμικά από το 2030

Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου της πόλης, την Πέμπτη που μας πέρασε, άλλη μια μεγάλη μητρόπολη θα απαγορεύσει καθολικά την κυκλοφορία των θερμικών αυτοκινήτων.

Βενζίνοκίνητα και ντίζελ θα απαγορευτούν στο Άμστερνταμ από το 2030 «για τον καθαρισμό του αέρα της πόλης», αποφάσισε την περασμένη Πέμπτη το δημοτικό συμβούλιο της ολλανδικής πρωτεύουσας. Ακόμα και τα πλοιάρια που κυκλοφορούν στα πολλά κανάλια της πόλης μπήκαν στο στόχαστρο. «Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ένας σιωπηλός δολοφόνος και ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για την υγεία στο Άμστερνταμ», λέει ο Sharon Dijksma, αντιδήμαρχος υπεύθυνος για την κινητικότητα.

Παρά τη ευρεία χρήση ποδηλάτου από πολλούς Ολλανδούς, οι τιμές της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις Κάτω Χώρες υπερβαίνουν τακτικά τα ανώτατα επίπεδα που επιτρέπουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες σε αυτόν τον τομέα, λόγω της βαριάς κυκλοφορίας στις μεγάλες πόλεις όπως το Άμστερνταμ και το Rotterdam. Σύμφωνα με το ολλανδικό υπουργείο Υγείας, τα σημερινά επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του αζώτου και σωματιδίων είναι υπεύθυνα για ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος, ενώ η χρόνια έκθεση μειώνει το προσδόκιμο ζωής κατά περισσότερο από ένα χρόνο.

Άμστερνταμ

Ο στόχος των αρχών του Άμστερνταμ είναι να αντικαταστήσουν μέχρι το τέλος της επόμενης δεκαετίας όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα με «καθαρές» εναλλακτικές λύσεις, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή αυτοκίνητα υδρογόνου. «Ο στόχος δεν είναι να τιμωρηθούν οι οδηγοί, ενώ μέχρι τότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι φθηνότερα από τα άλλα, χώρια που θα υπάρχουν όλο και περισσότερα φτηνά ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε εκπρόσωπος του Sharon Dijksma. Ωστόσο, από το 2020, τα ντίζελ που κυκλοφόρησαν στην αγορά πριν από το 2005 θα απαγορευτούν από την πόλη, η οποία σταδιακά θα επεκτείνει το φάσμα των απαγορευμένων οχημάτων κατά τα επόμενα χρόνια. Έτσι, από το 2022 θα απαγορευτούν λεωφορεία και πούλμαν με μοτέρ ντίζελ και το 2025 θα έρθει η σειρά των φορτηγών, των επαγγελματικών βαν, των ταξί και των τουριστικών πλοιαρίων.

Η πόλη επισημαίνει ότι θα παρέχει επιδοτήσεις, φοροαπαλλαγές και εγκαταστάσεις στάθμευσης για καθαρά οχήματα, ενθαρρύνοντας έτσι τους πολίτες της να υιοθετήσουν πιο πράσινες συμπεριφορές.

Άμστερνταμ

Το Άμστερνταμ σαφώς δεν είναι πρωτοπόρο στον τομέα αυτό. Όπως γνωρίζουμε, βενζινοκίνητα και ντίζελ θα απαγορευτούν και στο Παρίσι, επίσης από το 2030. Από το Λονδίνο μέχρι το Mexico City και από το Auckland μέχρι το Vancouver, παρόμοιες απαγορεύσεις έχουν ανακοινωθεί τα τελευταία χρόνια από τις τοπικές αρχές. Από το επόμενο έτος, για παράδειγμα, το κέντρο της Οξφόρδης θα είναι κλειστό για βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα.

node/39064
Tyre microplatics

Μικροπλαστικά: Tο λάστιχο, ένας αόρατος και συχνά ξεχασμένος ρυπαίνων

Το Σουηδικό Ινστιτούτο Έρευνας για την Ασφάλεια των Μεταφορών, δείχνει σε μελέτη του, ότι ο ρόλος των ελαστικών στη ρύπανση με μικροσωματίδια και ιδιαίτερα οι επιπτώσεις στο περιβάλλον -και όχι μόνο στην ανθρώπινη υγεία, εξακολουθεί να εξετάζεται ελάχιστα

Δευτέρα, 25 Μαΐου 2020 | Επικοινωνία

Μικροπλαστικά: Tο λάστιχο, ένας αόρατος και συχνά ξεχασμένος ρυπαίνων

Ακούμε συχνά για τα μικροσωματίδια, αυτά τα μικροσκοπικά σωματίδια που εκπέμπονται από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, επιβλαβή για το αναπνευστικό σύστημα των ανθρώπων. Ωστόσο, έχουν πραγματοποιηθεί λίγες μελέτες σχετικά με τη φθορά των ελαστικών, η οποία έχει μεγάλη ευθύνη -μαζί με τα φρένα- γι’ αυτήν την αόρατη ρύπανση που δυνητικά είναι πολύ επικίνδυνη.

Το VTI (Σουηδικό Ινστιτούτο για την Ασφάλεια των Μεταφορών) μόλις διενήργησε μια μακρά μελέτη, μεταφρασμένη στα αγγλικά, σχετικά με τις μεθόδους μέτρησης των «μικροπλαστικών» που εκπέμπονται από τα λάστιχα των τροχοφόρων. Πρόκειται για σωματίδια μεγαλύτερα από τα διάσημα μικροσωματίδια, υποθετικά λιγότερο επικίνδυνα για την αναπνευστική οδό μας αλλά επικίνδυνα σε άλλους βαθμούς. Αυτά τα μικρά κομμάτια ελαστικού και χημικών πολυμερών στη συνέχεια περνούν στο έδαφος και στο νερό, και όλη η δυσκολία είναι η επεξεργασία του νερού ακριβώς στους ειδικούς σταθμούς για την εξάλειψή τους. Ή μήπως αυτό δεν συμβαίνει στο βαθμό που απαιτείται;

Στη συνέχεια έρχεται το πρόβλημα της δημόσιας υγείας: Το VTI αναγνωρίζει ότι προς το παρόν, κανείς δεν έχει αντιμετωπίσει πραγματικά αυτά τα προβλήματα. Τα μικροπλαστικά στους ωκεανούς (λόγω των απορριμμάτων) αποτελούν πλέον αντικείμενο συζήτησης, αλλά όχι αυτά που προέρχονται από τις μεταφορές. Και όμως το επίπεδό τους θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα υψηλό:

«Με βάση τις τρέχουσες γνώσεις μας στη Σουηδία, μπορούμε να πούμε ότι τουλάχιστον οι μισές από τις εκπομπές μικροπλαστικών της χώρας προέρχονται από τη φθορά των ελαστικών. Άλλες πηγές εκπομπών μικροπλαστικών περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, τη φθορά των σημάνσεων στην άσφαλτο. Ένα μεγάλο μέρος της διασποράς στο περιβάλλον αυτών των πλαστικών σωματιδίων προέρχεται από τις μετακινήσεις στους δρόμους, από τους ανέμους, από τον εκχιονισμό και τον καθαρισμό του δρόμου». Η μελέτη διευκρινίζει ότι αυτά τα μικρά κομμάτια πλαστικού στη συνέχεια τα βρίσκουμε στις αρόσιμες γαίες.

Προς το παρόν, η γνώση σχετικά με την επιδράσεις αυτών των πλαστικών σωματιδίων όταν καταναλώνονται από τον άνθρωπο (σε πόσιμο νερό ή σε τρόφιμα) είναι πενιχρή, επισημαίνει το VTI.

node/39028

Ένα πατίνι από τη Škoda για μέσα στην πόλη

Το νέο πατίνι της Škoda πιάνει ελάχιστο χώρο, ζυγίζει μόλις 5 kg και μπορεί να μεταφέρει ενήλικα βάρους μέχρι 100 kg.

Πέμπτη, 21 Μαΐου 2020 | Θοδωρής Τσίκας Επικοινωνία

Ένα πατίνι από τη Škoda για μέσα στην πόλη

Σκεφτείτε ότι θέλετε να πάτε κάπου στο κέντρο της πόλης, όπου το αυτοκίνητο δεν φτάνει. Δύο είναι οι λύσεις: Ή το... κόβετε με τα πόδια ή έχετε ένα μικρό πατίνι που σας πηγαίνει παντού. Αυτό το δεύτερο είναι και η λύση που προκρίνει η Škoda και για το λόγο αυτό παρουσιάζει ένα μίνι σκούτερ που ταιριάζει απόλυτα σε δύο μοντέλα της. 

Καταρχήν να πούμε ότι έχει διαστάσεις μόλις 49x42x11 cm (όταν αναδιπλωθεί), και ότι σχεδιάστηκε έτσι ώστε να αποθηκεύεται εύκολα στο πορτμπαγκάζ των Scala και Kamiq, στο χώρο του εφεδρικού τροχού. Όντας κατασκευασμένο από ατσάλι και αλουμίνιο αντέχει βάρος 100 kg, που σημαίνει ότι ένας ενήλικας μπορεί να μετακινηθεί άνετα. Το βάρος του φτάνει μόλις τα 5 κιλά, που σημαίνει ότι μπορεί να μεταφερθεί εύκολα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά και στο γραφείο. Τέλος να πούμε πως τα χρώματά του (μαύρο και πράσινο) παραπέμπουν ευθέως στα εταιρικά χρώματα της μάρκας. 

Για όσους θα πουν ότι η Škoda τώρα ανακάλυψε την κίνηση στους δύο τροχούς θα πρέπει να τους υπενθυμίσουμε ότι οι ιδρυτές της Laurin και Klement ξεκίνησαν την επιχείρηση με καινοτόμα για την εποχή τους ποδήλατα, προτού στρέψουν την προσοχή τους στα αυτοκίνητα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Όλα τα μοντέλα της Škoda στο site της εταιρίας

[Πηγή: Carscoops]