node/41071

Ένα αμορτισέρ γεννιέται στο Nürburgring

Στο άκρως απαιτητικό Nürburgring Nordschleife, χρειάζεσαι μια ανάρτηση εξελιγμένη ειδικά για εκεί. Ας δούμε τι σημαίνει αυτό στην πράξη.

Η παλιά χάραξη του Nürburgring, τo Nordschleife, είναι μια πίστα που όμοιά της δεν υπάρχει στον κόσμο. Και για μια εταιρία που φτιάχνει αναρτήσεις, είναι πραγματικός εφιάλτης, αφού απαιτεί από το αυτοκίνητο δύο αντιφατικά χαρακτηριστικά: Καλή απόσβεση των ανωμαλιών, για να μη χάνεται η επαφή του τροχού με το ταλαιπωρημένο οδόστρωμα ή τα κερμπ, αλλά και εξαιρετικό έλεγχο του πλαισίου, για σταθερότητα ακόμα και στα πολύ γρήγορα κομμάτια της πίστας.

Η KW Automotive έχει χτίσει τη φήμη της στην «Πράσινη Κόλαση» εδώ και 20 χρόνια. Χάρη στις αναρτήσεις της, αγωνιστικά τα οποία ήταν σκληρά και απρόβλεπτα έγιναν φιλικά, πιο εύκολα για τον οδηγό, χωρίς συμβιβασμούς σε σταθερότητα. Το πιο καινούργιο προϊόν της, το οποίο χρησιμοποιούν κορυφαία αγωνιστικά όπως οι εργοστασιακές Porsche 911 GT3, είναι ένα αμορτισέρ «4-way». Δηλαδή με ξεχωριστές ρυθμίσεις για αργή και γρήγορη ταχύτητα και στη συμπίεση (bump) και στην έκταση (rebound), το οποίο επιπλέον διαθέτει και συμπαγές έμβολο –χωρίς βαλβίδες.

KW

O Thomas Rechenberg, επικεφαλής του αγωνιστικού τμήματος της KW, εξηγεί: «Κάναμε ταυτόχρονα τη μετάβαση σε αμορτισέρ με 4 ρυθμίσεις και με συμπαγές έμβολο. Δεν είναι καινούργια ιδέα, το έχουν κάνει και άλλες εταιρίες στο παρελθόν. Αλλά εμείς τη συνδυάσαμε με ανασχεδιασμένες βαλβίδες και με σχεδίαση διπλού σωλήνα, κάτι που περιορίζει πολύ την υστέρηση απόκρισης του αμορτισέρ (hysteresis)».

Οι βαλβίδες συμπίεσης και επαναφοράς της KW έχουν πολύ μικρό μήκος, και ο μηχανισμός που ελέγχει την απόσβεση στην αργή ταχύτητα βρίσκεται εντός της βαλβίδας της γρήγορης ταχύτητας. Αυτό επιτρέπει την ενσωμάτωση αυτής της λύσης ακόμα και σε αμορτισέρ χωρίς εξωτερικές μπουκάλες αζώτου, κάτι σωτήριο σε περιπτώσεις περιορισμένου χώρου. Στις βαλβίδες συμπίεσης υπάρχουν ελατήρια Belleville, τα οποία μπορούν να ελευθερώσουν μεγάλη επιφάνεια σε πολύ μικρή διαδρομή.

Έτσι, το αμορτισέρ «ανοίγει» τελείως μόλις σε 0,5 mm διαδρομής, εκτονώνοντας άμεσα την πίεση του λαδιού. Οπότε μπορείς να έχεις μια σκληρή ρύθμιση απόσβεσης, η οποία να εξαφανίζεται όταν καβαλήσεις ένα κέρμπ, για να μην αποσταθεροποιείται το αυτοκίνητο. Το έμβολο του αζώτου στεγανοποιείται με Χ-ring, κάτι που περιορίζει σημαντικά την τριβή που αναπτύσσει.

KW

Το νέο αμορτισέρ της KW εξελίχθηκε αρχικά πάνω στην BMW M6 GT3, όταν η εταιρία κλήθηκε να βρει λύση στο πρόβλημα των συχνών σπασμένων εμπρός αμορτισέρ που αντιμετώπιζε η BMW με τον προηγούμενο προμηθευτή της. Οι καμπύλες απόδοσης διαμορφώθηκαν με εκτενείς δοκιμές στην υπερσύγχρονη πλατφόρμα δοκιμών της KW (7-post rig), που μεταξύ άλλων εξομοιώνει τα τεράστια αεροδυναμικά φορτία που προκύπτουν στο Nordschleife. «Στις πρώτες προσομοιώσεις του περάσματος από την ευθεία Dottinger Hohe με την Μ6 φοβηθήκαμε, για την ακεραιότητα του αυτοκίνητου αλλά και της ίδιας της πλατφόρμας», θυμάται ο Rechenberg.

Η KW μπορεί να προσομοιώσει στην πλατφόρμα δοκιμών της τις δυνάμεις που δέχεται κάθε γωνία του αυτοκινήτου σε κάθε στροφή του Ring, με περιθώριο σφάλματος μόλις 4%, και να δοκιμάσει κάθε πιθανή λύση στο εργαστήριο, γρήγορα και οικονομικά. Υπάρχουν τουλάχιστον πέντε σημεία της πίστας στα οποία τα αμορτισέρ κινδυνεύουν να τερματίσουν, οπότε και το τελευταίο χιλιοστό διαδρομής της ανάρτησης είναι πολύ σημαντικό.

KW

Η ιδανική απόσταση του πατώματος από το έδαφος σε υψηλή ταχύτητα από άποψη αεροδυναμικής είναι 30-40 mm, όμως η κατηγορία GT3 ορίζει ελάχιστη απόσταση 70 mm, στατικά. Αρκετοί σκέφτηκαν να βάλουν μαλακότερα ελατήρια, για να «κάθεται» το αυτοκίνητο λόγω downforce και να καλύπτεται η διαφορά, σε συνδυασμό με σκληρά bump stops. Όμως οι οδηγοί συχνά διαμαρτύρονται για κακή αίσθηση και έλλειψη γραμμικότητας όταν η ανάρτηση είναι αρκετά συμπιεσμένη.

Για να δώσει λύση σε αυτό το πρόβλημα, η KW εξέλιξε ένα νέο υλικό για τα bump stops με ελεγχόμενη επαναφορά. Έτσι, μετά από μια μεγάλη συμπίεση, η ανάρτηση εκτονώνεται πολύ πιο ομαλά, κάτι που ευνοεί τη σταθερότητα. Αυτό επιτρέπει τη χρήση ακόμη μαλακότερων ελατηρίων. Η σκληρότητά τους παραπέμπει σε αυτοκίνητο κατηγορίας GT4, παρά το σημαντικά αυξημένο downforce των GT3, και η απορρόφηση των ανωμαλιών της πίστας γίνεται πιο αποτελεσματικά από ποτέ. Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνονται με τις επιτυχίες των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν την ανάρτηση της KW. Ένα από αυτά είναι η BMW M6 GT3 της ROWE Racing, που κέρδισε τις 24 Ώρες του Nürburgring το 2020.

KW

Η εξέλιξη κορυφαίων αμορτισέρ για αυτό το απαιτητικό περιβάλλον επηρεάζει θετικά και τα υπόλοιπα προϊόντα της KW. Τις αναρτήσεις που προσφέρει για το δρόμο ή για αγώνες σε τελείως διαφορετικά τερέν. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις λύσεις της KW μπορείτε να επικοινωνήσετε με την ελληνική αντιπροσωπεία: kw-suspensions.gr.