Το ’πε, το ’πε ο παπαγάλος

Ήτανε στραβό το κλήμα, το ’φαγε κι ο γάιδαρος. Δεν φτάνει που η μείωση αποδοχών των εργαζομένων, σε συνδυασμό με το φόρο πολυτελείας και τις αλλεπάλληλες αυξήσεις του ΦΠΑ, έχουν ρίξει την αγορά αυτοκινήτου στο 45% του ήδη γκρίζου ’09. Έχουμε τώρα και τα παπαγαλάκια που πάνε να την παγώσουν εντελώς. «Θα επιτραπεί η πετρελαιοκίνηση των ΙΧ», λέει το ένα. «Η κυβέρνηση εξετάζει και πάλι σοβαρά το μέτρο της απόσυρσης», διαλαλεί το άλλο. Έτσι, ελαφρά τη καρδία, χωρίς να υπολογίζουν τις συνέπειες.
Ελάτε στη θέση του εν δυνάμει αγοραστή, που μπορεί να βρει τα λεφτά αλλά λόγω της εποχής είναι κουμπωμένος. Αν ακούει τέτοια πράγματα τι θα πει; «Άσε να δούμε μήπως με συμφέρει το ντίζελ που καίει λιγότερο». Ή «ας μην το αλλάξω τώρα το σαπάκι μου, μήπως και κερδίσω άμα γίνει απόσυρση». Αλλά ούτε η πετρελαιοκίνηση πρόκειται να επιτραπεί στο ορατό μέλλον ούτε βέβαια θα γίνει απόσυρση μέσα στη δεδομένη οικονομική συγκυρία. Το μόνο που γίνεται είναι μια περαιτέρω κατάψυξη της ήδη παγωμένης αγοράς αυτοκινήτου. Με ανυπολόγιστες συνέπειες σε ένα χώρο όπου δραστηριοποιούνται κάπου 30.000 επιχειρήσεις και απασχολούνται σχεδόν 90.000 εργαζόμενοι.
Ας δεχτώ ότι η διασπορά τέτοιων φημών δεν είναι εντελώς εκ του πονηρού. Ότι απλά κάποιοι τις βγάζουν από την κοιλιά τους γιατί δεν ξέρουν πώς αλλιώς να προσελκύσουν αναγνώστες, επισκέπτες ή τηλεθεατές. Υπάρχουν όμως και τα πραγματικά παπαγαλάκια, που διαδίδουν ειδήσεις με σκοπό τη βολιδοσκόπηση του κοινού. Η κοινή Διυπουργική Επιτροπή –λένε– των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος θα εισηγηθεί την ενσωμάτωση των τελών κυκλοφορίας στο φόρο των καυσίμων. Δεν θα πληρώνουμε δηλαδή τέλη μία φορά το χρόνο, αλλά θα αγοράζουμε το λίτρο την αμόλυβδη 2 ευρώ (όπως εκτιμούν οι ειδικοί) ή έστω κάτι λιγότερο από 1,8 ευρώ (όπως εκτιμά ο κ. Παπακωνσταντίνου). Κι αυτό γιατί τα τέλη κυκλοφορίας ως έχουν είναι λέει «άδικα και αντικοινωνικά».
Αλήθεια; Και η έμμεση φορολόγηση έγινε ξαφνικά κοινωνικά δίκαιη; Είναι κοινωνικά δίκαιο ο μεροκαματιάρης με το Aveo 1.2 να πληρώνει τη βενζίνη όσο ακριβώς κι ο επιχειρηματίας με την Cayenne Turbo; Γιατί τα €94 που πληρώνει ετήσια ο πρώτος, αν η βενζίνη ακριβύνει 0,5 €/λίτρο, θα αντιστοιχούν σε μόλις 188 λίτρα ή περίπου 1.900 km. Ενώ τα €562 που δίνει το χρόνο ο δεύτερος θα αντιστοιχούν σε 1.124 λίτρα, που ακόμα κι αν λάβουμε υπόψη τη μεγαλύτερη κατανάλωση της Cayenne, θα του δώσουν πάνω από 6.000 km. Αν δε ο επιχειρηματίας έχει π.χ. και μία SL 500, τα «τζάμπα» χιλιόμετρα διπλασιάζονται. Ενώ ο δύσμοιρος ο μεροκαματιάρης, αν δουλεύει και μακριά απ’ το σπίτι του, για κάθε χιλιόμετρο που θα κάνει το χρόνο πάνω από τα 1.900, θα πληρώνει επιπλέον απ’ όσο πλήρωνε.
Ξέρω κυρία Μπιρμπίλη μου: η φορολόγηση της χρήσης αντί της κτήσης του αυτοκινήτου έχει τη λογική της. Και θεωρητικά ωφελεί το περιβάλλον. Όμως όλα αυτά ισχύουν για χώρες όπως η Ολλανδία, που εφαρμόζει πιλοτικά ένα τέτοιο σύστημα. Χώρες προηγμένες, κοινωνικά πιο δίκαιες σε όλα τους, με μικρότερες ανισότητες – και ήδη σε φάση οικονομικής ανάκαμψης. Ενώ εδώ το μέλλον είναι ζοφερό, μισθωτοί, συνταξιούχοι αλλά και άλλοι επαγγελματίες βρίσκονται μπροστά στο φάσμα της ανέχειας – και παράλληλα το κράτος υπολογίζει σε έσοδα από την κατανάλωση…
Δεν είναι καιρός για τέτοια πειράματα. Δεν είναι καιρός ούτε και για τις αντίστοιχες διαδόσεις, γιατί η οικονομία θα φρενάρει εντελώς. Ας μπουν λοιπόν ξανά οι παπαγάλοι στα κλουβιά τους.
[blockquote]Το νέο μας Kinitron για δράση
Από τώρα και στο εξής οι δοκιμές του DRIVE θα γίνονται με βενζίνη EKO Kinitron 95 Plus. Αμόλυβδη με ειδικά πρόσθετα για τριπλή δράση: καθαρισμό των βαλβίδων, μεγαλύτερη οικονομία βενζίνης, άρα και προστασία του περιβάλλοντος. Και γιατί όχι σούπερ αμόλυβδη Kinitron 100 Speed; Γιατί θέλουμε να συμβαδίζουμε με το πνεύμα της εποχής. Η 100άρα είναι πολύ ακριβότερη και ελάχιστα αυτοκίνητα τη χρειάζονται πραγματικά. Η συντριπτική πλειονότητα αποδίδει εξίσου καλά με την 95+. Αυτή βάζουν πλέον όλοι, αυτή θα έχουμε κι εμείς κοινό παρονομαστή σε όλα τα αυτοκίνητα που δοκιμάζουμε.[/blockquote]