Λόλα, να ένας κυκλικός κόμβος

Εκτός από το πόσα θα πληρώνει όποιος παραβιάζει το κόκκινο, ίσως πρέπει να αναρωτηθούμε και για το αν θα έπρεπε να υπάρχουν τόσα κόκκινα.
Δεν φτάνουν μερικές λέξεις για να περιγράψουν πόσο ασφαλέστερη, αποτελεσματικότερη και σωστότερη λύση είναι στο 90% των διασταυρώσεων ένας κυκλικός κόμβος.

Η πρόσφατη κουβέντα για τη μείωση ή όχι του προστίμου για παραβίαση κόκκινου σηματοδότη μου θύμισε ότι αυτή είναι μια συζήτηση που δεν θα έπρεπε να έχει και τόση σημασία. Όχι διότι θα ήταν ιδανικός ο κόσμος και δεν θα περνούσαν άνθρωποι με κόκκινο, αλλά διότι δεν θα έπρεπε να υπάρχουν τόσα κόκκινα.

Εντάξει, σε κάποιες διασταυρώσεις των πόλεων δεν υπάρχει πρακτικά ούτε η δυνατότητα ούτε ο χώρος για εναλλακτικές λύσεις. Στις υπόλοιπες όμως; Στην έξοδο των εθνικών οδών και των κεντρικών λεωφόρων; Σε διασταυρώσεις δρόμων της περιφέρειας; Σε όλα τα σημεία του οδικού δικτύου στα οποία κάθε μέρα, εκτός των ωρών αιχμής, χιλιάδες άνθρωποι κάθονται και περιμένουν ένα κόκκινο που κρατάει αιώνες, ενώ από το δρόμο που θέλουν να διασχίσουν δεν περνά ούτε μύγα; Αυτοί θα μπουν στον πειρασμό να φύγουν με κόκκινο μεν, με απόλυτη ασφάλεια δε. Υπάρχει λύση γι’ αυτό, εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη με επιτυχία: Ο κυκλικός κόμβος.

Εδώ βέβαια, το έχουμε πάρει στραβά το θέμα από πολύ παλιά. Για να μη διαταραχθεί η εκ δεξιών προτεραιότητα, ο κανόνας στις ελληνικές πλατείες είναι να προηγείται αυτός που μπαίνει κι όχι αυτός που βρίσκεται ήδη σε κυκλική τροχιά. Έτσι, ακυρώνεται εντελώς η ίδια η φιλοσοφία του κόμβου που είναι ότι όσοι βρίσκονται μέσα σε αυτόν πρέπει να φεύγουν όσο πιο γρήγορα γίνεται προς την κατεύθυνση που επιθυμούν, έτσι ώστε να κάνουν χώρο για τους επόμενους. Ευτυχώς, σε κάποιες περιοχές έχει προτιμηθεί ο δρόμος της λογικής: Όσοι εισέρχονται στον κόμβο έχουν STOP και το «πείραμα» φαίνεται να δουλεύει μια χαρά, τουλάχιστον σε όλες τις περιπτώσεις που έχω υπόψη μου.

Άλλωστε, είναι και θέμα ασφάλειας. Σε έναν κυκλικό κόμβο είσαι αναγκασμένος να κόψεις. Η ταχύτητα κίνησης γύρω από αυτόν εξαρτάται από τη διάμετρό του, όμως στις περισσότερες περιπτώσεις είναι μικρότερη από 50 km/h. Έτσι, ο θερμόαιμος που γυρνά ξημερώματα στο σπίτι του βιαστικά και περνάει τα κόκκινα όπως έρχεται σκεπτόμενος, «σιγά μην έρχεται κανείς τέτοια ώρα», σε έναν κυκλικό κόμβο θα αναγκαζόταν να φρενάρει.

Δεν φτάνουν μερικές λέξεις για να περιγράψουν πόσο ασφαλέστερη, πιο αποτελεσματική και σωστότερη λύση είναι στο 90% των διασταυρώσεων ένας κυκλικός κόμβος. Έστω σε συνδυασμό με φανάρια, για τις περιπτώσεις και τις ώρες κατά τις οποίες υπάρχει μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος. Κι όμως εν έτει 2017, ακόμα βλέπουμε στην Ελλάδα να ξεφυτρώνουν σκέτα φανάρια σε διασταυρώσεις που μέχρι χτες δεν είχαν. Και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, παρά να περιμένουμε στο κόκκινο.