node/41205

Είδος προς εξαφάνιση: 3πορτα χάτσμπακ

Το ότι δεν βλέπουμε καινούργια 3πορτα αυτοκίνητα στο δρόμο οφείλεται σε έναν απλό λόγο: Κανείς δεν ενδιαφέρεται να τα αγοράσει, οπότε καταργούνται.

Πρόσφατα διάβασα την είδηση για την επικείμενη κατάργηση των Citroen C1 και Peugeot 108 στο τέλος του 2021. Πρώτα όμως θα καταργηθούν, λέει, οι 3θυρες εκδόσεις τους. Αυτή η πληροφορία μου προκάλεσε μια απορία: Αλήθεια, έβγαιναν 3πορτα; Χμ... Ναι, τώρα που το σκέφτομαι, φέρνω την εικόνα των δύο μικρών γαλλικών με 3πορτο αμάξωμα στο μυαλό μου. Έχω οδηγήσει κιόλας. Αλλά ούτε που θυμάμαι από πότε έχω να δω κάποιο στο δρόμο.

Καιρό έχω επίσης να δω κάποιο 3πορτο της τριάδας Mii/Citigo/Up!. Αλλά κι αυτά καταργήθηκαν. Οι ηλεκτρικές, αποκλειστικά 5πορτες εκδόσεις τους είναι οι μόνες που συνεχίζουν –αν και η ζήτηση για αυτές είναι μεγάλη, και η αναμονή τόση που δεν είναι σαφές αν θα ξανανοίξουν τα βιβλία παραγγελιών. Το μοναδικό 3πορτο της κατηγορίας Α που έκανε μεγάλη καριέρα και συνεχίζει ακάθεκτο στη νέα, ηλεκτρική γενιά του, είναι το FIAT 500. Άλλωστε, το κοινό στο οποίο απευθύνεται βάζει το στιλ ψηλότερα από την πρακτικότητα στα κριτήρια επιλογής.

Το ίδιο ισχύει και στην αντίστοιχη πρόταση της κατηγορίας Β, το ΜΙΝΙ, το οποίο επίσης ίσως βλέπουμε συχνότερα 3πορτο, παρά 5πορτο. Αλλά το άμεσα ανταγωνιστικό του Audi Α1, σε αυτή τη γενιά του είναι μόνο 5πορτο Sportback. Και αναζητώντας άλλα σουπερμίνι που να διατίθενται σήμερα με τρεις πόρτες, βρίσκω μόνο ένα: Το Ford Fiesta. Με μόνο δύο εκδόσεις διαθέσιμες στη χώρα μας, ST-Line 125 PS και ST 200 PS. Φαντάζομαι ότι στην επόμενη ανανέωση του μοντέλου, θα τις «κλάψουμε» κι αυτές. Υπάρχει βέβαια και το Toyota GR Yaris. Μια ιδιαίτερη περίπτωση 3πορτου «homologation special» που ενθουσιάζει πολλούς από εμάς, αλλά λόγω τιμής απευθύνεται σε ελάχιστους.

Στα χάτσμπακ της ακόμα μεγαλύτερης κατηγορίας C, ο πλήρης αφανισμός των 3πορτων έχει ήδη συντελεστεί. Η ταφόπλακα του είδους μπήκε πέρυσι, όταν η Volkswagen δεν παρουσίασε 3πορτη εκδοχή της 8ης γενιάς του Golf, για πρώτη φορά στην ιστορία του μοντέλου, ενώ το ίδιο έγινε και στο SEAT Leon. Τα Ford Focus, Opel Astra, Toyota Auris/Corolla κ.ά. ήταν αποκλειστικά 5πορτα από αρκετά νωρίτερα.

Όλα τα παραπάνω δεν συμβαίνουν επειδή κάποιος νέος νόμος, βγαλμένος από τη φαντασία κάποιου χαρτογιακά, επιβάλλει την άμεση έξοδο των πίσω επιβατών από δική τους πόρτα σε περίπτωση ανάγκης. Συμβαίνουν επειδή οι αγοραστές δεν επιλέγουν πια 3πορτες εκδόσεις. Επειδή το μερίδιό τους συρρικνώθηκε με τα χρόνια τόσο, που οι ο ένας μετά τον άλλο οι κατασκευαστές αποφάσισαν ότι η εξέλιξη και παραγωγή ενός 3πορτου αμαξώματος δεν τους συμφέρει πια.

Σκεφτείτε, λοιπόν, ότι σε λίγους μήνες, σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, ανεξαρτήτως κατηγορίας και μεγέθους, τα μοναδικά 3πορτα χάτσμπακ θα είναι το 500, το MINI και το Fiesta –εντάξει, και το τρελό Yaris. Είναι μια «είδηση» η οποία δεν αφορά σχεδόν κανέναν υποψήφιο αγοραστή, όπως φαίνεται. Αλλά όλοι εμείς που ενηλικιωθήκαμε περιμένοντας να μαζέψουμε λεφτά για να πάρουμε το γρηγορότερο 3πορτο μικρό που μπορούμε, ίσως στενοχωρηθούμε λίγο. Ίσως συνειδητοποιήσουμε ότι η αυτοκίνηση που ξέραμε, άλλαξε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ Αγοράζοντας αυτοκίνητο με την καρδιά