Κίνα-ΕΕ: Ξανάρχισαν οι συνομιλίες για «ελάχιστη τιμή» στα κινεζικά ηλεκτρικά
Πεκίνο και Βρυξέλλες επαναφέρουν στο τραπέζι μια πιθανή λύση που θα μπορούσε να αποτρέψει τους υψηλούς δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα.
Η Κίνα ανακοίνωσε ότι οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση για ένα πλαίσιο «ελάχιστης τιμής» στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ξεκινήσει ξανά και θα συνεχιστούν και την επόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Εμπορίου της χώρας, οι συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν τις τελευταίες ημέρες, με στόχο να βρεθεί ένας κοινός δρόμος που θα μειώσει τις εντάσεις γύρω από τα μέτρα εμπορικής προστασίας.
«Μόνο μέσα από συνεννόηση μπορούμε να αποφύγουμε έναν εμπορικό πόλεμο που δεν συμφέρει κανέναν», τονίζει το Πεκίνο
Η επανεκκίνηση του διαλόγου έρχεται λίγους μήνες μετά την απόφαση της ΕΕ να επιβάλει δασμούς έως 45,3% στα ηλεκτρικά που εισάγονται από την Κίνα, κατόπιν έρευνας για πιθανές κρατικές επιδοτήσεις που ενδέχεται να ενισχύουν αθέμιτα τους Κινέζους κατασκευαστές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι οι επιδοτήσεις αυτές στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και απειλούν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, οδηγώντας σε κίνδυνο υπερπροσφοράς στην αγορά.
Από την πλευρά του Πεκίνου, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου, He Yadong, υπογράμμισε ότι η Κίνα «καλωσορίζει τη δέσμευση της ΕΕ για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων» και εκτιμά την επιστροφή σε μια πορεία επίλυσης διαφορών μέσω διαλόγου. Την ίδια στιγμή, κάλεσε τις Βρυξέλλες να μην προχωρούν σε μεμονωμένες συνομιλίες με επιμέρους κατασκευαστές, αλλά να διατηρήσουν ενιαία στάση, με στόχο μια συνολική και ισορροπημένη συμφωνία.
Η Κίνα επιμένει πως οι εγχώριες εταιρείες EV δεν επωφελούνται από αθέμιτα πλεονεκτήματα, αλλά είναι απλώς πιο ανταγωνιστικές σε σχέση με τους ευρωπαίους αντιπάλους τους. Η Ευρωπαϊκή αγορά παραμένει κρίσιμη για τους Κινέζους κατασκευαστές, την ώρα που στην εσωτερική αγορά αντιμετωπίζουν πιεσμένα περιθώρια κέρδους λόγω έντονου ανταγωνισμού και διαρκών μειώσεων τιμών.
Ωστόσο, η πρόταση περί «ελάχιστης τιμής» δεν αντιμετωπίζεται χωρίς επιφυλάξεις από την ΕΕ, η οποία έχει επισημάνει ότι τέτοια σχήματα εφαρμόζονται παραδοσιακά σε πιο ομοιογενή προϊόντα -όπως πρώτες ύλες ή βασικά βιομηχανικά αγαθά- και όχι σε πολύπλοκες κατασκευές όπως τα αυτοκίνητα. Σύμφωνα με την Επιτροπή, μια ενιαία ελάχιστη τιμή ίσως δεν αποδειχθεί επαρκής για να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις των επιδοτήσεων και να προστατεύσει αποτελεσματικά την ευρωπαϊκή βιομηχανία.
Παρά τις διαφωνίες, η επανέναρξη των συζητήσεων δείχνει ότι και οι δύο πλευρές επιδιώκουν να αποφύγουν μια παρατεταμένη εμπορική σύγκρουση, η οποία θα μπορούσε να επιβαρύνει τόσο τους κατασκευαστές όσο και τους καταναλωτές. Η πρόταση για «ελάχιστη τιμή» έρχεται ως πιθανή γέφυρα συνεννόησης, αν και μένει να φανεί εάν μπορεί να ικανοποιήσει τις διαφορετικές προτεραιότητες Κίνας και ΕΕ.
Σε κάθε περίπτωση, οι επόμενες ημέρες αναμένεται να είναι κρίσιμες, καθώς η νέα φάση των διαπραγματεύσεων θα δείξει αν υπάρχει περιθώριο για μια συμβιβαστική λύση που θα διατηρήσει την πρόσβαση των Κινέζων κατασκευαστών στην ευρωπαϊκή αγορά, χωρίς να υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Ο διάλογος είναι ο μόνος δρόμος για να αποφευχθούν μέτρα που θα πλήξουν και τις δύο πλευρές», ήταν το χαρακτηριστικό σχόλιο που συνόδευσε τη θέση του Πεκίνου.
Πηγή: Reuters




