Test drive: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE

Δοκιμάζουμε το ανανεωμένο σουπερμίνι της Toyota με τον νέο οικονομικό κινητήρα που τεχνολογικά πάει κόντρα στο ρεύμα.

To Yaris είναι ένα μεγάλο success story για την Toyota στην Ευρώπη. Από το 2001 που άρχισε να κατασκευάζεται στη Valenciennes της Γαλλίας, η παραγωγή του έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα και το μερίδιό του στην ευρωπαϊκή αγορά των σουπερμίνι (κατηγορία Β) ολοένα και αυξάνεται. Στην Ελλάδα δε, είναι το απόλυτο μπεστ-σέλερ της αγοράς.

Με άλλα λόγια, η ομάδα κερδίζει. Και όταν κερδίζει δεν κάνεις αλλαγές. Ή, στην περίπτωσή μας, τις κάνεις μεν, αλλά στα σημεία. Σε 900 σημεία για την ακρίβεια, δαπανώντας σχεδόν 90 εκατομμύρια ευρώ.

Η επιτυχημένη βασική συνταγή του Yaris, λοιπόν, έμεινε η ίδια, αλλά οι βελτιώσεις σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο του 2011 είναι πολλές και αφορούν σε διάφορους τομείς: στην εξωτερική εμφάνιση, στο εσωτερικό, στον κινητήρα και στον εξοπλισμό ασφάλειας, μεταξύ άλλων.

Φρεσκαρισμένο μέσα-έξω
Την εμφανισιακή ανανέωση του Υaris ανέλαβε το στούντιο ED2 της Toyota στη Νίκαια της Γαλλίας. Η βασική του επιδίωξη ήταν να κάνει το αυτοκίνητο να δείχνει χαμηλότερο και πιο δυναμικό, στο πρότυπο του αγωνιστικού Yaris WRC. Γι’ αυτό έχει δοθεί σχεδιαστική προτεραιότητα στις οριζόντιες γραμμές και, τόσο το εμπρός όσο και το πίσω τμήμα έχουν όψη «καταμαράν». Τραπεζοειδής είναι αντίστοιχα και η μάσκα, που είναι επίσης μεγάλη και απλουστευμένη, ενώ νέα είναι τόσο τα μπροστινά όσο και τα πίσω φανάρια. Τέλος, υπάρχει ένα καινούργιο, τονισμένο πλευρικό νεύρο χαμηλά στα μαρσπιέ.

Στο εσωτερικό, οι αλλαγές είναι λιγότερες κι έχουν στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της απτής ποιότητας. Ο πίνακας οργάνων είναι νέος, με οθόνη πληροφοριών TFT 4,2” στη μέση, καινούργιο είναι επίσης το τριάκτινο τιμόνι, οι αεραγωγοί του ταμπλό και τα πλήκτρα χειρισμού του συστήματος πολυμέσων Toyota Touch 2, ενώ αναβαθμισμένα είναι τέλος τα υλικά και χρώματα των επενδύσεων σε ταμπλό, πόρτες και καθίσματα.

Κινητήρας κόντρα στο ρεύμα
Η πιο σημαντική αλλαγή όμως, στη δική μας περίπτωση, αφορά στον κινητήρα, όπου ο γνωστός μας από χρόνια 1.33 VVT-i έχει δώσει τη θέση του στον νέο 1.5 VVT-iE. Πρόκειται για κινητήρα της νέας γενιάς ESTEC, που δεν ακολουθεί το ρεύμα του “downsizing+turbo”, αλλά δίνει προτεραιότητα στη θερμική απόδοση και την οικονομία εν όψει των επερχόμενων αυστηρότερων προδιαγραφών καυσαερίων και των νέων μετρήσεων κατανάλωσης σε ρεαλιστικές συνθήκες.

Η σχέση συμπίεσης έχει ανέβει στο πολύ υψηλό 13,5:1, οι απώλειες τριβής έχουν μειωθεί, υπάρχει σύστημα ψύξης των ανακυκλωμένων καυσαερίων EGR, υγρόψυκτη πολλαπλή εξαγωγή και ηλεκτρονικός έλεγχος του χρονισμού του εκκεντροφόρου εισαγωγής ώστε η λειτουργία του κινητήρα να μπορεί να εναλλάσσεται ανάμεσα στον κύκλο του Otto, για τα υψηλά φορτία, και σε αυτόν του Atkinson, για μείωση των αντλητικών απωλειών στα μικρομεσαία φορτία. Ο χρονισμός του εκκεντροφόρου εξαγωγής ελέγχεται υδραυλικά.

Όλη αυτή η τεχνολογία αιχμής έχει ως αποτέλεσμα έναν κορυφαίο –για βενζινοκινητήρα– συντελεστή θερμικής απόδοσης 38,5%, που σε συνδυασμό και με τις μακρύτερες σχέσεις μετάδοσης, σημαίνει μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Όχι όμως εις βάρος των επιδόσεων, αφού η ιπποδύναμη έχει αυξηθεί κατά 12 PS σε σχέση με τον παλιό 1.3 VVT-i, και η ροπή κατά 0,4 kgm, αν και αποδίδεται 600 rpm ψηλότερα.

Λείπει η ροπή των τούρμπο
Στην πράξη, ο νέος κινητήρας έχει καλύτερη απόκριση στο γκάζι από τον 1.33, αν και πάλι αργεί λίγο να «πάρει», δυσκολεύοντας ελαφρά τα ξεκινήματα, τις μανούβρες και τις ομαλές αλλαγές ταχυτήτων. Όσοι έχουν συνηθίσει σε κινητήρες τούρμπο, θα βρουν ότι του λείπει και ροπή χαμηλά, γεγονός που, σε συνδυασμό με τις κατά σχεδόν 6% μακρύτερες σχέσεις μετάδοσης, σε αναγκάζει να κατεβάζεις μία ή και δύο ταχύτητες αν θέλεις να επιταχύνεις ή να αντιμετωπίσεις μια ανηφόρα. Ο κινητήρας αποδίδει ψηλά στο φάσμα των στροφών, όπου αισθάνεται μεν άνετα, αλλά κάνει αρκετό θόρυβο.

Για να μιλήσουμε με αριθμούς, τα 10,5” που μετρήσαμε στο 0-100 km/h και τα 32,4” στο χιλιόμετρο από στάση είναι επιδόσεις αντίστοιχες με εκείνες των περισσότερων ανταγωνιστικών 1.0 και 1.2 τούρμπο, αν λάβουμε υπόψη και το ότι το Yaris είχε μόνο 690 km στο οδόμετρο όταν το μετρήσαμε. Στις ρεπρίζ εν κινήσει όμως το Toyota δεν μπορεί να συναγωνιστεί τα παραπάνω μοντέλα τούρμπο. Για τα εικονικά προσπεράσματα των 80-110 km/h με 3η και 4η χρειάζεται αντίστοιχα 6,2” και 9,4”, ενώ το νέο SEAT Ibiza 1.0 TSI 95PS χρειάζεται αντίστοιχα 5,5”/7,5”, το Citroen C3 1.2 PureTech 110, 5,1”/6,9” και το Skoda Fabia 1.2 TSI 110PS 5,0”/7,0”. Πάντως, το Yaris είναι ανταγωνιστικό στις ρεπρίζ με το Nissan Micra 0.9 IG-T 90, που χρειάζεται 6,4”/9,0” στις ίδιες μετρήσεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το νέο Nissan Micra 0.9 IG-T

Γενικά, λοιπόν, το Yaris 1.5 απαιτεί οδήγηση με πιο συχνές αλλαγές ταχυτήτων, πράγμα που δεν σε δυσκολεύει αφού ο λεβιές του κιβωτίου είναι ακριβής, εύχρηστος και γρήγορος. Το γεγονός όμως ότι οδηγείς με ψηλότερες στροφές και περισσότερο γκάζι δεν αφήνει τον κινητήρα να δείξει όλες του τις δυνατότητες για οικονομική λειτουργία, που θα έδειχνε για παράδειγμα στις οδικές και κυκλοφοριακές συνθήκες της Ολλανδίας, ενώ δεν υπάρχει και σύστημα stop/start για μέσα στην πόλη.

Στα χέρια μας, η μέση κατανάλωση ήταν 7,8 lt/100km, δηλαδή λίγο χαμηλότερη από του 1.33, πρακτικά η ίδια με αυτήν ενός Citroen 1.2 PureTech 110 ή ενός Renault Clio 1.2 TCe 120, αλλά 1-1,5 lt/100km υψηλότερη από εκείνη των μοντέλων του VW Group με τον κινητήρα 1.0 TSI.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Renault Clio 1.2 TCe 120 

Στα μέτρα του μέσου οδηγού
Κατά τα άλλα, το Yaris παραμένει λίγο-πολύ όπως το ξέρουμε. Δηλαδή, ιδιαίτερα εύκολο κι ευχάριστο στην καθημερινή οδήγηση, με ελαφρά χειριστήρια και τιμόνι που κόβει πολύ για ευελιξία στην πόλη και απροβλημάτιστο παρκάρισμα.

Παρότι η Toyota δεν ανακοινώνει αλλαγές, η ανάρτηση μας φάνηκε πιο απορροφητική και ήσυχη από του προηγούμενου μοντέλου, και στο ταξίδι το επίπεδο του θορύβου είναι σχετικά χαμηλό. Όμως ο οδηγός που θα θελήσει να κινηθεί γρήγορα σε δρόμο με στροφές, θα βρει μεν το αυτοκίνητο σταθερό, προβλέψιμο και σίγουρο στις αντιδράσεις του, αλλά δεν θα ενθουσιαστεί από την αίσθηση του τιμονιού, την απόκριση του εμπρός μέρους στις αλλαγές κατεύθυνσης, το υποστροφικό ζύγισμα και το παρεμβατικό VSC. To Yaris είναι φανερό ότι έχει φτιαχτεί ως πρακτικό και ασφαλές εργαλείο για τον μέσο οδηγό, που θα εκτιμήσει επίσης την απόκριση και τη δύναμη των φρένων του (αν και οι αποστάσεις ακινητοποίησης που μετρήσαμε δεν ήταν τόσο καλές, μάλλον λόγω των ελαστικών χαμηλής τριβής κύλισης που έχουν τοποθετηθεί για λόγους οικονομίας βενζίνης).   

Ο μέσος χρήστης θα εκτιμήσει επίσης το γεγονός ότι οι εσωτερικοί χώροι εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα άνετοι για τις διαστάσεις του αυτοκινήτου, η καμπίνα πρακτική και το πορτμπαγκάζ επαρκέστατο. Η εργονομία είναι καλή, αν και θα προτιμούσαμε το τιμόνι να ερχόταν ακόμα πιο κοντά στον οδηγό και η πλάτη του καθίσματος να είχε συνεχή και όχι σκαλωτή ρύθμιση.

Η γενική εντύπωση είναι αυτή ενός ποιοτικού αυτοκινήτου, όπου όλα λειτουργούν λογικά και σωστά, η συναρμογή των διαφόρων κομματιών είναι στιβαρή και η αίσθηση πιο premium από του προηγούμενου μοντέλου.

Πολύ καλή σχέση τιμής προς αξία
Οι τιμές για το Yaris 1.5 VVT-iE ξεκινούν από τα €13.100, δηλαδή από ιδιαίτερα ανταγωνιστικό επίπεδο για την κατηγορία, ανάλογο με εκείνο των SEAT Ibiza 1.0 TSI 95PS και Skoda Fabia 1.2 TSI 110PS. Όλα τα άλλα αντίστοιχα σουπερμίνι είναι ακριβότερα, με μόνη εξαίρεση το Suzuki Swift 1.2 των 90 ίππων. Επιπλέον, η βασική έκδοση του Yaris 1.5, η Live, είναι και καλά εξοπλισμένη, αφού ουσιαστικά λείπουν μόνο οι ζάντες αλουμινίου, ο αυτόματος κλιματισμός και τα ηλεκτρικά πίσω παράθυρα. Αν τα θέλει κανείς και αυτά, θα πρέπει να δώσει €15.040 για την έκδοση Active Plus, ενώ υπάρχουν και οι ακόμα πιο πλούσιες Style, Bi-Tone και Chic.

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι όλες οι εκδόσεις έχουν στάνταρ το πακέτο ασφάλειας Toyota Safety Sense, που περιλαμβάνει σύστημα πρόληψης συγκρούσεων Pre-Collision System με αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης ΑΕΒ, σύστημα προειδοποίησης για ακούσια αλλαγή λωρίδας, αυτόματη ρύθμιση σκάλας προβολέων και αναγνώριση των σημάτων κυκλοφορίας, Στάνταρ είναι, επίσης, ακόμα και στη βασική έκδοση, ο αισθητήρας βροχής για τους καθαριστήρες, το σύστημα υποβοήθησης της εκκίνησης σε ανηφόρα HAC και το σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών TPMS. Και φυσικά, όπως για κάθε Toyota, παρέχεται εγγύηση 6 ετών/180.000 km για τα μηχανικά μέρη, σε συνδυασμό με 3 χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια.

Τι λέει το DRIVE
Το νέο Yaris είναι βελτιωμένο στα σημεία, παραμένοντας πιστό στην επιτυχημένη βασική συνταγή του μοντέλου. Δεν θέτει νέα μέτρα σύγκρισης σε κάποιον τομέα, αλλά είναι ένα εύχρηστο και πρακτικό αυτοκίνητο που προσφέρεται σε πολύ ανταγωνιστική τιμή.
Τιμή Aπό €13.100 
Τεχνολογία 4κύλινδρος, 1.496 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός, 111 PS/6.000 rpm, 13,9 kgm @ 4.400 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,5”
0-400 m 17,4” @ 127,4 km/h
0-1.000 m 32,4” @ 158,9 km/h
50-110 km/h με αλλαγές 9,2”
50-80 km/h (3η) 5,8”
80-110 km/h (3η) 6,2”
80-110 km/h (4η) 9,4”
110-140 km/h (4η) 11,6”
110-140 km/h (5η) 19,7”
Φρένα 100-0 km/h 42,2 m
Τελική ταχύτητα 175 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 g/km
Διαστάσεις 3.945 x 1.695 x 1.510 mm
Μεταξόνιο 2.510 mm
Χώρος αποσκευών 279 lt
Βάρος 1.030 kg
Μετρήσεις DRIVE