node/10753

Ποδήλατο και περπάτημα για καλή ψυχική υγεία;

Μετά από πολυετή έρευνα στη Μ. Βρετανία προέκυψε ότι όσοι πάνε στο δουλειά τους με ποδήλατο ή πεζοί είναι πιο χαρούμενοι απ' όσους χρησιμοποιούν Ι.Χ.

Τα οφέλη από την καθημερινή άσκηση που προσφέρει η μετακίνηση με ποδήλατο ή με τα πόδια είναι γνωστά. Όμως μια νέα έρευνα φανερώνει ότι η μη χρήση αυτοκινήτου βελτιώνει και τη διάθεση του εργαζόμενου.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από επιστήμονες του University of East Anglia και του University of York. Οι ερευνητές μελέτησαν τα δεδομένα που συνέλεγαν επί 18 χρόνια (!) από 18.000 ενήλικους κατοίκους της Μ. Βρετανίας. Το 73% εξ' αυτών οδηγούσε αυτοκίνητο για τη δουλειά, το 13% πήγαινε με τα πόδια, το 11% χρησιμοποιούσε τα ΜΜΜ και μόλις το 3% πήγαινε με ποδήλατο.

Προέκυψε λοιπόν ότι όσοι πραγματοποιούσαν κάποια μορφή άσκησης για τις καθημερινές τους μετακινήσεις δεν ήταν μόνο πιο υγιείς αλλά είχαν και καλύτερη διάθεση, σε σχέση με αυτούς που χρησιμοποιούσαν αυτοκίνητο. Μάλιστα τα μέλη μιας μιας ομάδας ατόμων που παράτησαν στην πορεία της έρευνας το αυτοκίνητο ή το λεωφορείο για να μετακινούνται με τα πόδια ή με ποδήλατο ήταν τελικά αρκετά πιο χαρούμενα.

Η έρευνα κατέγραφε διαχρονικά στοιχεία όπως η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η αίσθηση δυστυχίας, η αϋπνία και η αδυναμία αντιμετώπισης δυσκολιών από τον κάθε συμμετέχοντα. Και όπως είναι αναμενόμενο λήφθηκαν υπόψη και όλοι οι άλλοι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν τα παραπάνω όπως το εισόδημα, η απόκτηση παιδιών, η μετακόμιση σε άλλη περιοχή και η αλλαγή δουλειάς ή συντρόφου.

Ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Adam Martin σχολίασε: «Βλέπουμε ότι όσο περισσότερο χρόνο ξοδεύει κάποιος στο αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις του τόσο χειροτερεύει η ψυχολογική του κατάσταση. Ενώ αντίστοιχα, οι άνθρωποι νιώθουν καλύτερα όσο περισσότερο περπατάνε για τη δουλειά». Ωστόσο το εντυπωσιακό είναι ότι αντίστοιχα ευρήματα προέκυψαν και για τη χρήση ΜΜΜ.

Ο ίδιος ο κ. Martin περίμενε ότι η πολυκοσμία και οι καθυστερήσεις των ΜΜΜ θα επηρέαζαν αρνητικά τα άτομα που τα χρησιμοποιούν. «Όμως στο Μετρό ή στο λεωφορείο οι άνθρωποι έχουν χρόνο να χαλαρώσουν, να διαβάσουν κάτι ή να μιλήσουν με τον διπλανό τους. Σε συνδυασμό με το περπάτημα που απαιτείται πριν ή μετά τη χρήση του μέσου τελικά βλέπουμε ευεργετικά αποτελέσματα».

Κι αν τα παραπάνω δεν είναι αρκετά πειστικά για να αφήσει κάποιος το αυτοκίνητο και να πάρει το ποδήλατο ίσως τον δελεάσει το bonus μετακίνησης με ποδήλατο που εφαρμόζεται πιλοτικά στη Γαλλία. Ούτως ή άλλως στο μέλλον η κίνηση αυτοκινήτων στο κέντρο αρκετών μεγάλων πόλεων θα περιοριστεί, είτε με δημιουργία ιδανικού δικτύου ΜΜΜ όπως στο Ελσίνκι, είτε με σαφή απαγόρευση όπως στο Αμβούργο.

[Πηγή: BBC]