Test drive: XEV Yoyo, μικρομέγαλη κινητικότητα

Test drive: XEV Yoyo, μικρομέγαλη κινητικότητα

Το XEV Yoyo είναι η τελευταία άφιξη στην κατηγορία των μικροαυτοκινήτων στην Ελλάδα. Συνδυάζοντας πακέτο εξοπλισμού, εμφάνισης, τιμής και αυτοκινητικής ουσίας που δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο.

Για πολλούς, η μικροκινητικότητα είναι το μέλλον της αυτοκίνησης. Σε άμεση συνάρτηση με τον εξηλεκτρισμό, φυσικά. Εκτός λοιπόν από τα διάφορα δίτροχα και πατίνια που έχουν κάνει την εμφάνισή τους εδώ και χρόνια στη χώρα μας, το «παρών» δίνουν τελευταία και ορισμένες τετράτροχες επιλογές. Με το XEV Yoyo που εισάγεται στη χώρα μας από τη Spanos Group, να εξελίσσεται στην πιο ενδιαφέρουσα προσθήκη.

Μπορεί η έδρα της XEV να βρίσκεται στη Σαγκάη, ωστόσο ιδρύθηκε και έχει το σχεδιαστικό κέντρο της στο Τορίνο, το όχι και τόσο μακρινό 2018. Με έναν ξεκάθαρο στόχο. Να προωθήσει τη βιώσιμη κινητικότητα, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων. Προσφέροντας ένα ελκυστικό microcar, σε μια κατηγορία που σταδιακά αποκτά όλο και περισσότερο ενδιαφέρον.

Παρατηρώντας το εξωτερικά, δεν μπορείς παρά να αναγνωρίσεις την ξεχωριστή και χαριτωμένη εμφάνιση, έκφραση του ιταλικού ταμπεραμέντου του. Αδιάψευστος μάρτυρας τα πολλά χαμόγελα, αλλά και η περιέργεια των περαστικών και των άλλων οδηγών, όταν έβλεπαν το XEV Yoyo στο διάβα τους. Ρόλο σε αυτό έπαιξε το παστέλ, φιστικί χρώμα του δικού μας Yoyo. Αλλά και το όλο σουλούπι, με τις φωτιστικές μονάδες εμπρός και πίσω σε στιλ μπούμερανγκ, ακροβολισμένες στους προφυλακτήρες.

Το XEV Yoyo με το ιταλικό ταπεραμέντο έρχεται να μας δείξει πως η μικροκινητικότητα, εκτός λύση ανάγκης, μπορεί να αποτελέσει συνειδητή επιλογή

Test drive: XEV YOYO, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η εμφάνιση του XEV Yoyo είναι funky και σαφώς χαριτωμένη, συγκεντρώνοντας πλείστα όσα βλέμματα θαυμασμού και περιέργειας. Τα πίσω φώτα LED του XEV Yoyo είναι ιδιαίτερα λεπτά και φίνα.

Όσο ευχάριστο είναι εξωτερικά το XEV Yoyo, άλλο τόσο είναι και στην καμπίνα. Πέρα από μερικές λεπτομέρειες, το αντιλαμβάνεσαι ξεκάθαρα ως κανονικό αυτοκίνητο… χωρίς όμως να βρίσκεσαι σε ένα κανονικό αυτοκίνητο! Σαφώς οικονομικό, αλλά συνολικά ως τυπικό αυτοκίνητο. Οι θέσεις για τους επιβάτες είναι αυτό που περιμένεις από ένα microcar. Αν είσαι ψηλός θα ζοριστείς και θα δυσκολευτείς να βρεις βολική θέση οδήγησης: Το τιμόνι -που δεν ρυθμίζεται σε καμία κατεύθυνση- κάθεται αρκετά έξω και κοντύτερα απ’ όσο θα ήθελες στο σώμα σου. 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Microlino Competizione

Σε σύγκριση πάντως με άλλα αυτοκινητάκια του είδους που έχουμε δοκιμάσει, τα καθίσματα είναι πιο άνετα και κοντά σε αυτά που έχουμε συνηθίσει, ενώ ρυθμίζεται η πλάτη τους σε κλίση και το έδρανο σε απόσταση. Όσον αφορά τη σύνθεση της καμπίνας, προφανώς όλα είναι κατασκευασμένα από σκληρό πλαστικό, αλλά υπάρχουν μερικές πινελιές χρώματος για να δώσουν το απαραίτητο νεανικό και μοντέρνο πνεύμα του Yoyo.

Test drive: XEV Yoyo, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το Yoyo είναι το μόνο microcar της αγοράς που παρέχει τη δυνατότητα υποτυπώδους πλευρικής στήριξης στα καθίσματα. Στα θετικά όμορφος σχεδιασμός και η δυνατότητα ρύθμισης στην κλίση της πλάτης. Μειονέκτημα η κλίση του εδράνου προς τα πίσω.

Οι συναρμογές μεταξύ των υλικών είναι καλής ποιότητας και είναι σαφώς πιο πολυτελείς από ό,τι στο Microlino, χωρίς να φτάνουν βέβαια στο επίπεδο ενός τυπικού αυτοκινήτου. Το XEV Yoyo διαθέτει επίσης διπλή πανοραμική γυάλινη οροφή που παρέχει πολύ καλό φως στην καμπίνα.

Το εσωτερικό μπορεί να φαίνεται γυμνό, αλλά εξακολουθεί να έχει τα απαραίτητα, και ακόμη περισσότερα. Την παράσταση κλέβει η κεντρική οθόνη αφής 10,25” (από την έκδοση εξοπλισμού Joy και πάνω). Μέσω αυτής της οθόνης, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του όλες τις απαραίτητες λειτουργίες, όπως η ταχύτητα (δεν υπάρχει πίνακας οργάνων ή παραδοσιακό κοντέρ), η αυτονομία της μπαταρίας, η λειτουργία του ραδιοφώνου, αλλά και η συνδεσιμότητα με το smartphone των επιβατών. Είναι μεν αργή στην απόκριση, ωστόσο είναι ένα στοιχείο που δεν συναντάς στον ανταγωνισμό. Καλοδεχούμενη, για τα δεδομένα και τον χαρακτήρα του μοντέλου, είναι επίσης η ύπαρξη A/C, με περιστροφικούς διακόπτες μάλιστα, ενισχύοντας έτσι την εργονομία. Όπως και τα ηλεκτρικά παράθυρα και οι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι καθρέφτες.

Test drive: XEV Yoyo, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Δεν χωρά αμφιβολία πως το εσωτερικό του Yoyo είναι το κορυφαίο ανάμεσα στα υπόλοιπα microcar. Και ευχάριστο στη θέα, παρά το «ελαφρύ» φινίρισμα Η οθόνη του μπορεί να είναι αργή, συνδέεται όμως με smartphone, τη στιγμή που υπάρχει A/C αλλά και ηλεκτρικοί καθρέφτες. Πάντως, αν είσαι ψηλός θα δυσκολευτείς να βρεις την ιδανική θέση οδήγησης, εν τη απουσία ρύθμισης του τιμονιού προς καμία κατεύθυνση.

Το Yoyo παίρνει πολύ καλό βαθμό και στο κομμάτι της πρακτικότητας. Υπάρχουν αρκετές θήκες για μικροαντικείμενα, (ακόμα και υποβραχιόνιο), τρεις θύρες USB και πρίζα 12V. Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, η καμπίνα με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και την καλή ορατότητα που προσφέρουν, εκτός από ευάερη και ευήλια είναι ίσως η πιο όμορφη ανάμεσα σε όλα τα μικροαυτοκίνητα της αγοράς.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε κι ένα μικρό ειδικό χαρακτηριστικό. Το XEV Yoyo δεν διαθάτει χειρόφρενο αλλά ποδόφρενο. Δηλαδή, ένα πετάλι που βρίσκεται στα αριστερά των πεντάλ. Με τη θέση απελευθέρωσης αρκετά ψηλά, οπότε και το ψάχνεις μέχρι να εξοικειωθείς. Όσον αφορά την αποθηκευτική ικανότητα, το Yoyo με χώρο αποσκευών που φτάνει τα 180 lt δεν θα δυσκολευτεί να μεταφέρει τα ψώνια της εβδομάδας. Η προσβασιμότητα ωστόσο είναι περίπλοκη, με αρκετά ψηλό κατώφλι φόρτωσης. Κάτω από το δάπεδο δεν υπάρχει επιπλέον πορτμπαγκάζ, καθώς ο χώρος αυτός καταλαμβάνεται από τις μπαταρίες. Για να εξοικονομήσεις λίγο χώρο, μπορείς επίσης να αναδιπλώσεις την πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού.

Test drive: XEV Yoyo, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Παρά το υψηλό κατώφλι φόρτωσης, το Yoyo θα μεταφέρει άνετα τα ψώνια της εβδομάδας, με την χωρητικότητα του χώρου αποσκευών να ακουμπά τα 180 lt. Μην το φορτώσεις όμως φουλ, διότι αν είστε δύο, κάποιος θα πάρει το καλώδιο φόρτισης αγκαλιά. 

Πάντως, η παραπάνω χωρητικότητα θα ήταν για τους εχέφρονες μάλλον αχρείαστη, καθώς είναι οξύμωρο θέλει κάποιος να ταξιδέψει. Όχι μόνο με το Yoyo, αλλά με οποιοδήποτε microcar. Ειδικά αν αναλογιστούμε πως δεν διαθέτει κανέναν αερόσακο, οπότε η παθητική ασφάλεια βρίσκεται χαμηλά. Ναι μεν συμμορφώνεται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας αφού έχει κατασκευαστεί από ατσάλι υψηλής αντοχής και βασίζεται σε αυτοφερόμενο αμάξωμα, όμως η μικτή κίνηση αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων με αυτοκίνητα του είδους δεν ενδείκνυται σε καμία περίπτωση. Αντιθέτως, τα μικροαυτοκίνητα αυτά προορίζονται για να κυκλοφορούν αποκλειστικά σε hub αστικών κέντρων, όπου τα μόνα μέσα ΙΧ που επιτρέπονται είναι αυτά της μικροκινητικότητας.

Οδηγώντας το XEV Yoyo εντός πόλης, καταλαβαίνεις από τα πρώτα κιόλας μέτρα πόσο βολικό, πρακτικό και συνεργάσιμο είναι το λιλιπούτειο αυτό όχημα. Με μήκος 2,5 m και πλάτος 1,5 m, μπορεί να παρκάρει κυριολεκτικά παντού. Ή για να είμαστε ακριβείς, σε μέρη που μόνο δίκυκλα θα χωρούσαν. Την ίδια στιγμή, ο μικρός κύκλος στροφής με διάμετρο περίπου οκτώ μέτρα το καθιστά ασύγκριτα ευέλικτο στα στενά της πόλης. Τόσο που μπορείς να κάνεις αναστροφή χωρίς μανούβρα… 

Αν απομονώσεις τη σκληρή αίσθηση του τιμονιού, από το οποίο απουσιάζει η επαναφορά, το XEV Yoyo είναι ίσως το πιο κοντινό σε αυτοκίνητο, microcar. Στο κομμάτι της άνεσης, η κανονική εμπρός ανάρτηση (γόνατα McPherson) βοηθά στο κορυφαίο για την κατηγορία φιλτράρισμα των ανωμαλιών του οδοστρώματος. Σαφώς και «κοπανάει», ειδικά όταν ξεπερνάς τα 50 km/h, όχι όμως στον βαθμό που θα περίμενες.

Test drive: XEV Yoyo, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το XEV Yoyo θα κινηθεί με μεγάλη αξιοπρέπεια εντός πόλης και διασκεδαστικά σε B δρόμους. Προφανώς οι δεύτεροι δεν είναι το προτεινόμενο πεδίο δράσης του, αλλά το Yoyo έχει συμπεριφορά και χαρακτήρα που θυμίζει μίνι μιας άλλης, νοσταλγικής εποχής... Και μας αρέσει!

Η οδική συμπεριφορά σε δρόμους με στροφές είναι υγιής, αλλά πρέπει να έχεις κατά νου ότι το XEV Yoyo έχει ζωηρή συμπεριφορά, βάρος μόλις 664 kg και ότι είναι ένα μικρό πισωκίνητο χωρίς ESP. Και ότι το φρενάρισμα από τους τέσσερις δίσκοι είναι μάλλον «ελαφρύ» λόγω της απουσίας υποβοήθησης και το ABS του με αρκετή αδράνεια.

Όλα τα παραπάνω βέβαια, είναι που κάνουν την οδήγηση διασκεδαστική. Ειδικά επειδή η ανάρτηση από άποψη άνεσης δεν είναι της πλάκας, το κάθισμα φιλτράρει κάμποσα από αυτά που «τρυπούν» την ανάρτηση και η στεγνή τραχύτητα του Yoyo κατά κάποιο τρόπο «αγωνιστική». Προσοχή όμως, στις μικρές/μέσες ταχύτητες, σε γλιστερό δρόμο και χωρίς φειδώ στο γκάζι… Υπό αυτές τις συνθήκες, η υπερστροφή ισχύος είναι εφικτή και η πολική ροπή αδράνειας που δίνει το μεταξόνιο των 1,68 m, αιφνιδιαστική.

Στο κομμάτι των επιδόσεων, μπορεί οι 20,4 ίπποι να ακούγονται λίγοι στα χαρτιά, εντούτοις κινούν το Yoyo με μεγάλη άνεση. Και σπιρτάδα. Ειδικά όταν επιλέξεις το πρόγραμμα «S», όπου η απόκριση στο δεξί πεντάλ γίνεται ακόμα πιο έντονη, βλέποντας την τελική των 80 km/h (εμείς είδαμε στο κοντέρ 90+) να έρχεται όχι ύστερα από πολύ μεγάλη προσπάθεια. Σαφώς πάντως, οδηγώντας στην πόλη δεν θα νιώσεις πουθενά πως δεν έχεις επαρκή δύναμη. Μπορεί στο πρόγραμμα «D» η απόκριση να είναι πιο ράθυμη, καθώς περιορίζει την ισχύ στα δέκα άλογα και την τελική λίγο πάνω από τα 50 km/h, φτάνει όμως και περισσεύει στις αστικές μετακινήσεις.

Test drive: XEV Yoyo, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Οδηγώντας το XEV Yoyo δεν μπορέσαμε να δούμε τα 150 km αυτονομίας που ανακοινώνει η εταιρεία. Στην πράξη θα δεις μάξιμουμ αυτονομία 110 km, με στοιχειώδη προσοχή.

Ως προς τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, ο ηλεκτροκινητήρας του Yoyo βρίσκεται στο πίσω μέρος, κάτω από τον χώρο αποσκευών. Όσο δε για την ενέργεια του μοτέρ, φροντίζει μια συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου και χημείας φωσφορικού σιδήρου (LiFePO4), συνολικής χωρητικότητας 10,4 kWh. Βασισμένο στην πλατφόρμα X-Plalform που εξελίχτηκε εστιάζοντας στην αστική μετακίνηση, το Yoyo είναι το πρώτο μικρό που μπορεί περιλαμβάνει σύστημα εύκολης εναλλαγής μπαταρίας. 

Το σύστημα αυτό επιτρέπει στον χρήστη να έχει ένα δεύτερο σετ συσσωρευτών έτσι ώστε να μην χρειάζεται να περιμένει φορτίζοντας: Το ένα σετ να φορτίζει και το άλλο να βρίσκεται πάνω στο αυτοκίνητο. Αυτό θα γίνεται και μέσω της υπηρεσίας Battery Swapping που θα είναι διαθέσιμη σε λίγο καιρό και ο οδηγός θα μπορεί να αλλάζει μπαταρίες με άλλες φορτισμένες μέσα σε πέντε λεπτά. Μέχρι να γίνει αυτό, σύμφωνα με την XEV, η μπαταρία σε οικιακή πρίζα φορτίζει 30%-100% σε λιγότερο από τέσσερις ώρες. Επίδοση πέρα για πέρα αποδεκτή. Σε wallbox, η διαδικασία πλήρους φόρτισης απαιτεί σχεδόν τρεισήμισι ώρες.

Test drive: XEV Yoyo, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
H μπαταρία του XEV Yoyo, σε wallbox (που δεν χρειάζεται) ή σε οικιακή 10άρα πρίζα, καθώς ο εσωτερικός φορτιστής δίνει μάξιμουμ ισχύ 2,3 kW, απαιτεί για την πλήρη φόρτισή της από το 0, σχεδόν πέντε ώρες.

Αντίθετα, η ονομαστική αυτονομία των 150 km απέχει κατά τι από την πραγματικότητα. Σε ρεαλιστικές συνθήκες, από τη στιγμή που δεν υπάρχει η δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας μέσω του φρεναρίσματος , η μικτή αυτονομία του Yoyo φλερτάρει με τα 100 km -δέκα πάνω δέκα κάτω. Με την κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας να ανέρχεται στις 8,5 kWh/100 km, με καλό καιρό και χωρίς ιδιαίτερη χρήση του συστήματος κλιματισμού. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι τέτοια που καλύπτει άνετα τις καθημερινές αστικές ανάγκες. Και, σε συνδυασμό με τον χρόνο φόρτισης, μπορείς άνετα να το αφήσεις να φορτίσει το βράδυ και την επόμενη μέρα να ξεκινήσεις γεμάτος για τη δουλειά σου. Πάντως να σημειώσουμε ότι το (πολύ) ακριβότερο Microlino πάει μακρύτερα σχεδόν 70 km.

Το Υoyo είναι διαθέσιμο σε εννέα διαφορετικούς χρωματικούς συνδυασμούς, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο τις δυνατότητες εξατομίκευσης. Kαι διατίθεται σε τέσσερις εκδόσεις εξοπλισμού. Η βασική έκδοση (Εntry) κοστίζει €12.990, με την αμέσως επόμενη Easy στις €13.300 να διαθέτει επιπλέον σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση. Ακολουθεί η Joy στις €13.750 με οθόνη 10'' και τέλος η κορυφαία Sprint της δοκιμής μας στις €14.500, η οποία συνδυάζεται και με ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών. Όλες οι τιμές περιλαμβάνουν την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» (€3.000) αλλά και την επιδότηση για νέους έως 29 ετών (€1.000).

Test drive: XEV Yoyo, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Σαφώς δεν πρόκειται για ένα φθηνό μέσο μικροκινητικότητας, είναι όμως αρκετά πιο προσιτό από τον άμεσο ανταγωνιστή του, το Microlino. Και λέμε το Microlino, διότι τα λοιπά μικροαυτοκίνητα (βλ. Citroën Ami) οδηγούνται με δίπλωμα μοτοποδηλάτου, κάτι που δεν ισχύει στην προκειμένη περίπτωση. Αυτό που οφείλουμε να παραδεχτούμε είναι πως το XEV Yoyo είναι το πιο ολοκληρωμένο και γουστόζικο microcar της ελληνικής αγοράς.

XEV Yoyo

Τι λέει το DRIVETo XEV Yoyo με τη funky εμφάνιση, τον πλούσιο εξοπλισμό και τον ολοκληρωμένο  χαρακτήρα, είναι συνολικά το microcar της ελληνικής αγοράς με την καλύτερη σχέση τιμής/αξίας.
Τιμή  Από €12.990 (€14.500 η Sprint)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤεχνολογίαBEV, σύγχρονο ηλεκτρομοτέρ μόνιμου μαγνήτη, αρθωτή μπαταρία ιόντων λιθίου 10,4 κWh, κίνηση πίσω, αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης
Απόδοση 20 PS/90 Nm 
Διαστάσεις2.530 x 1.500 x 1.570 mm
Χώρος αποσκευών180 lt
Βάρος449 kg (χωρίς μπαταρίες)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-50 km/h5" 
Τελική ταχύτητα80 km/h
Μέση κατανάλωση*8,5 kWh /100 km
Αυτονομία110 km
ΦΟΡΤΙΣΗ
AC, 30%-100%3,5 ώρες
Μετρήσεις DRIVE
Φωτογραφίες Drive Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης

 

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube