Οδηγούμε το Hyundai ix35 Fuel Cell

Το ix35 με την ενεργειακή κυψέλη υδρογόνου μπορεί να καταναλώνει το ανάλογο των 4,7 lt/100km με μηδενικές εκπομπές ρύπων

Αυτό είναι το υδρογονοκίνητο ix35 που η Hyundai ανακοινώνει ότι θα μπει σε μεσαίας κλίμακας παραγωγή –έως 10.000 μονάδες το χρόνο– από το 2015.

Η Hyundai λέει ότι άρχισε την έρευνα πάνω στις ενεργειακές κυψέλες υδρογόνου, ως βιώσιμη λύση για κινητήριο σύστημα, το 1998 και έφτιαξε το πρώτο της πρωτότυπο το 2001. Σημειώνει επίσης ότι είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που διεξάγει τέτοια έρευνα σε συνεργασία με άλλους.

Βασισμένο στο Santa Fe, το πρωτότυπο του 2001 είχε μια ενεργειακή κυψέλη των 75 kW, ένα ρεζερβουάρ υδρογόνου 72 λίτρων, τελική ταχύτητα 124 km/h και αυτονομία περίπου 160 km. Το βασισμένο στο Tucson πρωτότυπο του 2007 είχε κυψέλη 100 kW, ρεζερβουάρ 152 λίτρων, τελική 150 km/h και αυτονομία 300 km.
To σημερινό αυτοκίνητο, που βασίζεται στο ix35, έχει επίσης κυψέλη 100 kW, ρεζερβουάρ 144 λίτρων, τελική 160 km, αλλά αυτονομία που φτάνει και τα 600 km! H Hyundai λέει ότι θα φτιάξει 1.000 τέτοια αυτοκίνητα –με μικρές αλλαγές για να μπουν στην παραγωγή– από σήμερα έως το 2015.

Μετά το 2015, η κορεατική εταιρεία σχεδιάζει να παράγει έως και 10.000 μονάδες το χρόνο, καθώς ήδη αρχίζουν να ανοίγουν τα πρώτα πρατήρια υδρογόνου σε όλο τον κόσμο.

Τόσο έξω όσο και μέσα –αν εξαιρέσουμε το λίγο μικρότερο πορτμπαγκάζ– το ix35 Fuel Cell είναι εντελώς συνηθισμένο. Ακόμα και ο λεβιές ταχυτήτων είναι ίδιος με αυτόν ενός συμβατικού αυτόματου κιβωτίου. Κάτω από το αμάξωμα όμως όλα είναι διαφορετικά.

Οι εμπρός τροχοί κινούνται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ 65 kW (88 ίππων) μέσω ενός κιβωτίου υποπολλαπλασιασμού, 1 σχέσης. Κάτω από το καπό βρίσκεται επίσης η συστοιχία κυψελών καυσίμου που μετατρέπει το αέριο υδρογόνο σε ηλεκτρικό ρεύμα.

Κάτω από το δάπεδο βρίσκεται μια μπαταρία 29 kWh –αρκετή για να δώσει αυτονομία μόλις 1 km– της οποίας ο ρόλος είναι να βοηθάει την ενεργειακή κυψέλη όταν η απαίτηση για ισχύ είναι μεγάλες. Η μπαταρία επίσης αποθηκεύει ενέργεια που ανακτάται κατά την επιβράδυνση του αυτοκινήτου.

Υπάρχουν δύο ρεζερβουάρ υδρογόνου: ένα μικρότερο 40 λίτρων μπροστά από τον πίσω άξονα κι ένα μεγάλο 104 λίτρων πίσω από τον άξονα, το οποίο και κλέβει λίγο χώρο από το πορτμπαγκάζ.

Τα ρεζερβουάρ παραγωγής θα φτιάχνονται με τη συνεχή περιτύλιξη ενός νήματος πλαστικού γύρω από ένα αλουμινένιο ρεζερβουάρ, έτσι ώστε το πάχος του πλαστικού τοιχώματος να φτάνει τα 80 mm. Τα ρεζερβουάρ αυτά, εκτός του ότι είναι 85% φθηνότερα από τα αλουμινίου-ανθρακονήματος που έχει το σημερινό πρωτότυπο, είναι επιπλέον σχεδιασμένα έτσι ώστε να αντέχουν πρακτικά σε οποιαδήποτε σύγκρουση.
 
Τα ρεζερβουάρ μπορούν επίσης να αποθηκεύουν το αέριο σε πολύ υψηλή πίεση (700 bar), κι αυτός είναι ένας από τους λόγους που το αυτοκίνητο έχει μεγάλη αυτονομία.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Ακριβώς όπως όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: εξαιρετικά αθόρυβο, ομαλό και ξεκούραστο. Το εσωτερικό και οι λειτουργίες αυτού του ix35 είναι ακριβώς ίδια με των αντίστοιχων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων. Όμως το Fuel Cell είναι ασύγκριτα πιο πολιτισμένο και ραφιναρισμένο.

Σε μια σύντομη διαδρομή στο δυτικό Λονδίνο, το ix35 FC είχε εξαιρετικά ποιοτική κύλιση και απορροφούσε με εκπληκτικό τρόπο τα σαμαράκια μείωσης ταχύτητας. Στην καλή συμπεριφορά του συνέβαλλαν δίχως άλλο οι μπαταρίες και τα ρεζερβουάρ υδρογόνου που είναι όλα τοποθετημένα πολύ χαμηλά, κάτω από το δάπεδο.

Σε σύγκριση με το Nissan Leaf και το Chevrolet Volt που έχουμε επίσης οδηγήσει σε αυτούς τους δρόμους, το Hyundai έδειχνε ακόμη πιο ατάραχο και συγκροτημένο, απομονώνοντας σε αξιοσημείωτο βαθμό τους επιβάτες από τους θορύβους και κραδασμούς. Σύμφωνοι: το αυτοκίνητο αυτό δεν πρόκειται ποτέ να συγκινήσει τον ενθουσιώδη οδηγό, όμως στην άνετη διάσχιση μεγαλουπόλεων υπόσχεται να είναι εντυπωσιακά καλό.

Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η Hyundai περιμένει η ενεργειακή κυψέλη να έχει «την ίδια διάρκεια ζωής με το υπόλοιπο αυτοκίνητο». Παραδέχεται όμως ότι η μακροβιότητά της επηρεάζεται τόσο από την ποιότητα του χρησιμοποιούμενου υδρογόνου όσο και από αυτήν του αέρα σε τοπικό επίπεδο. Το δεύτερο ζήτημα αντιμετωπίζεται με τη χρήση πολύ αποδοτικών φίλτρων άνθρακα.

Να το αγοράσω τελικά;
Μόνο αν έχετε πρόσβαση σε πρατήριο υδρογόνου. Τα πρώτα 1.000 αυτοκίνητα μάλλον θα διατεθούν σε εταιρικούς στόλους, όμως από το 2015 το ix35 FC θα πωλείται κανονικά στις εκθέσεις της Hyundai.

Μέχρι τότε, οι σταθμοί ανεφοδιασμού σε υδρογόνο, στην Kαλιφόρνια και ορισμένες περιοχές της Γερμανίας, θα είναι αρκετά πολυάριθμοι ώστε να είναι βιώσιμη η καθημερινή χρήση ενός υδρογονοκίνητου αυτοκινήτου. Δεν θα μπορείτε όμως να περιπλανηθείτε μακριά αφού τα υδρογονοκίνητα σαν το ix35 χρειάζονται ειδικά πρατήρια ανεφοδιασμού και όχι μια απλή οικιακή πρίζα όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Επιπλέον, η Hyundai δεν συζητά ακόμη για τιμές. Αναμφισβήτητα όμως πρόκειται για πανάκριβα στην κατασκευή τους αυτοκίνητα. Όχι μόνο λόγω της μικρής παραγωγής των κυψελών, αλλά και λόγω της μπαταρίας.

Αν το ηλεκτρικό Nissan Leaf κοστίζει στην Ευρώπη γύρω στα 35.000 ευρώ, το ix35 με την πανάκριβη ενεργειακή κυψέλη θα πρέπει να ξεπερνά τα 47.000 ευρώ. Με τόση τεχνολογία αιχμής που ενσωματώνει το αυτοκίνητο, είναι πιθανό η Hyundai απλά να το χρονομισθώνει.

Αυτό το αυτοκίνητο μπορεί να έχει μόνο ακαδημαϊκό ενδιαφέρον για εμάς, όμως πολλές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες προσβλέπουν σε ένα υδρογονοκίνητο μέλλον. Πράγματι, η τιμή του υδρογόνου, που παράγουν τοπικοί σταθμοί διάσπασης του νερού με ηλεκτρισμό, είναι πιθανό να πέσει σύντομα στα 9-9,5 ευρώ ανά κιλό (στην Ευρώπη), φέρνοντάς το στο ίδιο επίπεδο με το ντίζελ.

Με την τοπική παραγωγή υδρογόνου να δείχνει βιώσιμη, η πραγματικότητα ενός καυσίμου που δίνει μηδενικούς ρύπους και τοπικά μηδενικό CO2 μπορεί να είναι πιο κοντινή απ’ ό,τι νομίζουμε.

Τι λέει το DRIVE
Το υδρογονοκίνητο Hyundai δουλεύει σωστά, είναι πανεύκολο στην οδήγηση και εξαιρετικά πολιτισμένο και ραφιναρισμένο. Θα πρέπει όμως να το περιμένουμε μέχρι το 2015 και οπωσδήποτε δεν θα είναι φθηνό. Χώρια που θα πρέπει μέχρι τότε να έχουν ανοίξει και στην Ελλάδα πρατήρια υδρογόνου (λέμε τώρα…)
Τιμή Από € 50.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία Κυψέλη υδρογόνου 100 kW, ηλεκτροκινητήρας 65 kW (88 PS), ροπή 30,5 kgm/0 rpm, μπαταρία 29 kWh, κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού 1 σχέσης, κίνηση μπροστά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,5”
Τελική Ταχύτητα 150 km/h
Κατανάλωση (ισοδύναμη) 4,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (τοπικά)
Διαστάσεις 4.410 x 1.820 x 1.660 mm
Βάρος 1.921 kg
Τιμές κατασκευαστή