Stellantis: Υπό αίρεση τα πάντα. Όγκοι, μερίδια, περιθώρια, μάρκες...
Ο Antonio Filosa αλλάζει ριζικά πορεία για τον Όμιλο Stellantis: Επιστροφή σε υψηλούς όγκους, εγκατάλειψη της στρατηγικής «pricing power», προσωρινή θυσία της κερδοφορίας και επαναξιολόγηση ακόμη και της ύπαρξης ολόκληρων σημάτων..
Ο νέος ισχυρός άνδρας του Ομίλου Stellantis, Antonio Filosa, θέλει να διαγράψει όλα όσα έκανε ο Carlos Tavares.
Ενώ ο Tavares εστίαζε στις υψηλές αποδόσεις στο περιθώριο κέρδους, ο Antonio Filosa προτιμά να κυνηγήσει όγκους πωλήσεων και περισσότερα μερίδια αγοράς. Ακόμη κι αν χρειαστεί να θυσιάσει τη βραχυπρόθεσμη κερδοφορία του ομίλου. Και, σε αντίθεση με τον Tavares, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να καταργήσει μάρκες όπως η Abarth, η Lancia ή η DS Automobiles.
Η νέα στρατηγική του Ομίλου Stellantis θα είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με την προηγούμενη -άντε να δούμε...
«Pricing power». Κανείς δεν ξέχασε αυτές τις δύο λέξεις που συχνά πρόφερε ο Carlos Tavares όταν εξηγούσε τη στρατηγική του ως CEO του Ομίλου Stellantis. Στόχος του; Η αύξηση των περιθωρίων κέρδους με μια ελιτίστικη πολιτική τιμών, ακόμη κι αν αυτό σήμαινε μείωση όγκων και επενδύσεων.
Η στρατηγική αυτή επέτρεψε πράγματι στον Όμιλο Stellantis να εμφανίσει εντυπωσιακό περιθώριο, σχεδόν 13% το 2023, μια χρονιά που ικανοποίησε τους μετόχους και χάρισε στον Tavares αμοιβή-ρεκόρ. Παράλληλα όμως, οδήγησε σε κάθετη πτώση των πωλήσεων σε ΗΠΑ και Ευρώπη -κάτι που ο ίδιος αποδεχόταν πλήρως. Ωστόσο, οι πωλήσεις έπεσαν τόσο χαμηλά που άρχισαν πλέον να πλήττουν και την κερδοφορία του ομίλου στις βασικές του αγορές, γεγονός που τελικά οδήγησε στην απομάκρυνσή του και στην άφιξη του Antonio Filosa.
Σύμφωνα με δημοσιογράφους του Reuters, ο νέος επικεφαλής σχεδιάζει να κινηθεί στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση. Ενώ προετοιμάζει το νέο στρατηγικό πλάνο που θα παρουσιαστεί επίσημα τις προσεχείς εβδομάδες, οι πρώτες εσωτερικές πληροφορίες αποκαλύπτουν ότι ο Όμιλος Stellantis ουσιαστικά θα «μηδενίσει το κοντέρ».
Ο Filosa θέλει να επικεντρωθεί πλέον στους όγκους πωλήσεων και να ανακτήσει τα μερίδια αγοράς που χάθηκαν από το 2020. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, ο όμιλος έχει πέσει στο 8% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2025, από 12,5% το 2020. Πέρα από μεγάλες επενδύσεις σε νέα μοντέλα, ο Filosa αποδέχεται πλέον και τη χρήση «τακτικών» πωλήσεων (π.χ. σε εταιρείες ενοικίασης), παρότι προσφέρουν χαμηλά κέρδη. «Αυτά τα κανάλια έχουν μικρή κερδοφορία, αλλά κάνουν τα μοντέλα μας γνωστά», τονίζει. Επιπλέον, η ενίσχυση της παραγωγής σε εργοστάσια που σήμερα υπολειτουργούν φαίνεται να αποτελεί σημαντικό παράγοντα της εξίσωσης.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι το περιθώριο κέρδους για το 2025 θα είναι πολύ χαμηλό -πιθανόν κάτω από 5%. Η εταιρεία ελπίζει σε επιστροφή σε πιο ικανοποιητικά περιθώρια από το 2027 και μετά, όταν αυξηθούν εκ νέου οι όγκοι και μπορέσουν να ενεργοποιηθούν νέοι μοχλοί κερδοφορίας.
Άλλος ένας στρατηγικός άξονας που αλλάζει: Ο Filosa υποβαθμίζει την εξέλιξη των ηλεκτρικών μοντέλων εντός Stellantis. Το παγκόσμιο περιβάλλον έχει αλλάξει σημαντικά, με τις αποφάσεις της αμερικανικής κυβέρνησης και τις αναθεωρημένες -πλέον ανεδαφικές- προβλέψεις για πωλήσεις EV σε όλο τον κόσμο.
Παράλληλα, ο Filosa θέλει να επαναφέρει στην αγορά πιο προσιτά νέα αυτοκίνητα, κάτι που διευκολύνεται από τη χαλάρωση των αμερικανικών κανονισμών ρύπων από την κυβέρνηση Trump.
Τέλος, ο Filosa δεν αποκλείει πλέον την κατάργηση ολόκληρων σημάτων -κάτι που ο Tavares αρνιόταν κατηγορηματικά. Οι δύο μάρκες που εξετάζονται περισσότερο είναι οι DS Automobiles και Lancia, λόγω χαμηλών πωλήσεων, αδύναμης θέσης και περιορισμένων προοπτικών. Η νέα διοίκηση πραγματοποιεί ήδη εις βάθος αξιολόγηση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας και των 14 κατασκευαστριών του ομίλου.
Με δεδομένο το παρελθόν του Filosa και τη μεγαλύτερη εγγύτητά του με τις μάρκες της πρώην FCA, είναι πιθανό η Lancia να έχει περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης από τη μικρού στρατηγικού βάθους Abarth και την DS.
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται η επίσημη παρουσίαση του στρατηγικού πλάνου του Filosa για το μέλλον του Ομίλου Stellantis. Και σε ορισμένες μάρκες του ομίλου… μάλλον επικρατεί έντονη ανησυχία.



