
BYD: Οι προσφορές στην Κίνα δεν αρκούν - τα στοκ πνίγουν
Η κινεζική BYD, δεύτερη παγκοσμίως πίσω από την Tesla, αναγκάζεται να μειώσει παραγωγή και να καθυστερήσει νέα εργοστάσια λόγω αποθεμάτων-ρεκόρ. Ένα σημάδι πως η εποχή της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης ίσως τελειώνει.


Η κινεζική BYD, ο παγκόσμιος κολοσσός των ηλεκτρικών και Νο 1 στην Κίνα, πατάει για πρώτη φορά... φρένο. Όπως μεταδίδει το Reuters, η εταιρεία αναγκάζεται να περιορίσει την παραγωγή της εξαιτίας υπερβολικά μεγάλων αποθεμάτων, οδηγώντας σε περικοπές βαρδιών και καθυστερήσεις σε νέες γραμμές συναρμολόγησης.
Το 2024 η BYD έκλεισε με 4,3 εκατ. πωλήσεις, βάζοντας στόχο-μαμούθ 5,5 εκατ. για εφέτος. Όμως η πραγματικότητα μοιάζει πιο σκληρή: Τουλάχιστον τέσσερα εργοστάσια της εταιρείας στην Κίνα έχουν μειώσει την παραγωγή τους κατά περίπου 30%, κόβοντας νυχτερινές βάρδιες. Πηγές αναφέρουν πως τα φιλόδοξα σχέδια για νέες παραγωγικές μονάδες «παγώνουν», καθώς η BYD προσπαθεί να διαχειριστεί στοκ που ξεπερνά κάθε προσδοκία. Η ακριβής έκταση του προβλήματος δεν έχει ακόμα αποσαφηνιστεί, αλλά οι πρώτες κινήσεις δείχνουν πως ο ρυθμός ανάπτυξης της BYD ίσως να... χτύπησε ταβάνι.
Το μοντέλο της ραγδαίας ανάπτυξης και της επιθετικής επέκτασης της BYD, του Νο 2 κατασκευαστή στον κόσμο στα ηλεκτρικά, δοκιμάζεται στην πράξη
Από τον Μάιο, η BYD προχωρά σε μαζικές εκπτώσεις σε αρκετά μοντέλα -με μειώσεις έως και 53.000 γιουάν (περίπου 6.000 ευρώ). Στόχος; Να αδειάσουν οι αποθήκες. Όμως, παρά τις προσφορές, οι αντιπρόσωποι δυσκολεύονται να πουλήσουν. Σύμφωνα με μελέτη της Ένωσης Κινέζων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ο μέσος όρος αποθέματος της BYD φτάνει πλέον τους 3,21 μήνες, πάνω από το διπλάσιο της εθνικής μέσης τιμής (1,38 μήνες). Πρόκειται για ένα επικίνδυνο όριο, λένε οι ειδικοί, που καλούν για δραστικό ανασχεδιασμό της παραγωγής με βάση την πραγματική ζήτηση.
Η BYD εξακολουθεί να σημειώνει αύξηση πωλήσεων: +11% στην Κίνα και +112% στο εξωτερικό για το πρώτο 5μηνο του 2025. Ωστόσο, τα νούμερα δεν επαρκούν για να απορροφηθούν τα αποθέματα, ενώ κάποιοι διανομείς έχουν παγώσει προσωρινά τις δραστηριότητές τους.
Μπορεί ο κινεζικός γίγαντας να ξεκίνησε τη δεκαετία με φόρα, όμως η κατάσταση σήμερα ίσως αποτελεί καμπή. Το μοντέλο της ραγδαίας ανάπτυξης και της επιθετικής επέκτασης δοκιμάζεται στην πράξη. Και όλοι παρακολουθούν τι θα κάνει ο Νο 2 παίκτης παγκοσμίως.
Η παραπάνω κατάσταση επηρεάζει τη Ευρώπη –κατά συνέπεια και την Ελλάδα; Παρότι η κρίση αποθεμάτων αφορά κυρίως τη σινική αγορά, οι επιπτώσεις για την Ευρώπη δεν είναι αμελητέες. Η BYD έχει επενδύσει στρατηγικά σε εργοστάσιο στην Ουγγαρία, όχι για να καλύψει την ντόπια ζήτηση, αλλά για να παρακάμψει τους ευρωπαϊκούς δασμούς και να «εγκατασταθεί» εντός τειχών.
Τα αποθέματα-ρεκόρ στην Κίνα σχετίζονται περισσότερο με το μαζικό πινακίδωμα αυτοκινήτων από τους ίδιους τους εμπόρους -ώστε να καταγράφονται ως πωλήσεις- και λιγότερο με πραγματική ζήτηση. Πολλά από αυτά τα αυτοκίνητα επανεμφανίζονται ως «μεταχειρισμένα» με... μηδέν χιλιόμετρα.
Τι μπορεί λοιπόν να δούμε στην Ευρώπη; Ενδεχομένως μεγαλύτερη πίεση για εξαγωγές από Κίνα προς Ευρώπη (ειδικά πριν τεθούν πλήρως οι δασμοί). Προσφορές και εκπτώσεις στα ήδη διαθέσιμα BYD σε επιλεγμένες αγορές, για να απορροφηθεί το πλεόνασμα. Καθυστέρηση σε λανσαρίσματα ή αλλαγή προτεραιοτήτων για νέα μοντέλα.
Για την Ελλάδα, όπου η BYD βρίσκεται μόλις στην αρχή της εμπορικής δραστηριότητά της, η κατάσταση δεν φαίνεται να την επηρεάζει άμεσα. Αν θα ήταν κάτι που θα του ρίχναμε μια δεύτερη ματιά, αυτό θα ήταν η διαθεσιμότητα ανταλλακτικών και after-sales υποστήριξη. Όμως, το πάρκο της φίρμας είναι ακόμη μικρό για μια τέτοια ανησυχία. Μακροπρόθεσμα θα μπορούσε ίσως να επηρεάσει τη μεταπωλητική αξία, αν κάποιος κρίνει ότι η ανάπτυξη της φίρμας είναι πολύ γρήγορη, ως εκ τούτου πιθανόν εύθραυστη.