Βέλγιο: Οι αγοραστές ηλεκτρικών θα πληρώνουν την ανακύκλωση της μπαταρίας
Από το 2026, κάθε νέο ηλεκτρικό ή εξηλεκτρισμένο αυτοκίνητο στο Βέλγιο θα επιβαρύνεται με περιβαλλοντική εισφορά, ανάλογα με το βάρος και την τεχνολογία της μπαταρίας, με στόχο τη χρηματοδότηση της συλλογής και ανακύκλωσής της.
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, η αγορά ενός καινούργιου ηλεκτρικού οχήματος στο Βέλγιο θα συνοδεύεται από μια νέα χρέωση στο τιμολόγιο.
Πρόκειται για περιβαλλοντική εισφορά που θα χρηματοδοτεί τη μελλοντική συλλογή και ανακύκλωση των μπαταριών κίνησης. Την ανακοίνωση έκανε η Febelauto, ο οργανισμός που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση των οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους και των μπαταριών των εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων.
Το Βέλγιο προετοιμάζεται για τη μαζική άφιξη μπαταριών στο τέλος του κύκλου ζωής τους, ένα κομβικό ζήτημα για τη βιωσιμότητα της ηλεκτρικής κινητικότητας
Η εισφορά θα αφορά όλα τα καινούργια ηλεκτρικά, υβριδικά και plug-in hybrid που διατίθενται στην αγορά του Βελγίου. Δεν περιορίζεται μόνο στα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς περιλαμβάνει επίσης φορτηγά, ελαφρά επαγγελματικά, λεωφορεία, μοτοσικλέτες, αλλά και μπαταρίες ή μονάδες που αντικαθίστανται στο πλαίσιο εργασιών after sales.
Το ύψος της εισφοράς θα εξαρτάται τόσο από τον τύπο όσο και από το βάρος της μπαταρίας. Για μπαταρίες κίνησης με βάρος έως 40 κιλά, το ποσό θα κυμαίνεται από 5 έως 10 ευρώ. Το χαμηλότερο ποσό θα ισχύει για τις μπαταρίες LFP (λίθιο-φωσφορικός σίδηρος), ενώ οι NiMH (νικελίου-μετάλλου υδριδίου), NMC (νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου) και άλλες τεχνολογίες θα επιβαρύνονται με το υψηλότερο τέλος. Όσο αυξάνεται το βάρος της μπαταρίας τόσο αυξάνεται και η εισφορά: Gια μπαταρίες από 350 έως 1.000 κιλά, το ποσό θα φτάνει τα 50 ή 100 ευρώ, ανάλογα με τη χημεία.
Σύμφωνα με τη Febelauto, το μέτρο αποσκοπεί στη διασφάλιση, σε βάθος χρόνου, της ασφαλούς και φιλικής προς το περιβάλλον επεξεργασίας των μπαταριών των εξηλεκτρισμένων οχημάτων. Αν και σήμερα οι ποσότητες μπαταριών στο τέλος ζωής τους παραμένουν σχετικά περιορισμένες, η ανοδική τάση είναι ξεκάθαρη. Η πλειονότητα των ηλεκτρικών που κυκλοφορούν δεν έχει ακόμη φτάσει στο τέλος του κύκλου ζωής της, ενώ οι μπαταρίες παρουσιάζουν μεγάλη διάρκεια χρήσης.
Τα στοιχεία ωστόσο, δείχνουν ραγδαία επιτάχυνση. Ο όγκος των χρησιμοποιημένων μπαταριών ηλεκτρικών που συλλέχθηκαν αυξήθηκε από 31.585 κιλά το 2021 σε 412.400 κιλά τον Δεκέμβριο του 2025, καταγράφοντας άνοδο σχεδόν 1.200% μέσα σε τέσσερα χρόνια! Μια εξέλιξη που αποτυπώνει τη σταδιακή ενίσχυση του κλάδου της ανακύκλωσης, καθώς ο στόλος των εξηλεκτρισμένων οχημάτων γερνά.
Από το 2018, η Febelauto έχει την ευθύνη για την οργάνωση της συλλογής, επεξεργασίας και ανακύκλωσης των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών, τόσο στο Βέλγιο όσο και στο Μεγάλο Δουκάτο του Λουξεμβούργου. Με τη νέα περιβαλλοντική εισφορά, το Βέλγιο προετοιμάζεται για τη μαζική άφιξη μπαταριών στο τέλος του κύκλου ζωής τους, ένα κομβικό ζήτημα για τη βιωσιμότητα της ηλεκτρικής κινητικότητας.
Πηγή rtbf.be



