Main menu

Γιάννης Κουτσουφλάκης
Τετάρτη, 7 Ιουνίου 2017 - 6:02μμ

Ο Tom Tjaarda, σχεδιαστής του ορίτζιναλ FIAT 124 Sport Spider έφυγε στα 82 του

Ένας από τους πιο παραγωγικούς σχεδιαστές ιταλικών αυτοκινήτων, ο Tom Tjaarda, πατέρας του FIAT 124 Sport Spider και της De Tomaso Pantera πέθανε σε ηλικία 82 ετών.

Γεννημένος το 1934, ο Tjaarda ήταν το μήλο που έπεσε κάτω από μηλιά, καθώς ήταν γραφτό του να γίνει σχεδιαστής όπως και ο Ολλανδός πατέρας του, John Tjaarda, σχεδιαστής της Lincoln Zephyr.

Ύστερα από την αποφοίτησή του από τη αρχιτεκτονική σχολή του University of Michigan και παρότι μεγαλωμένος στη Μέκκα του Αυτοκινήτου, ο Tom Tjaarda μετακόμισε στην Ιταλία για να εργαστεί για τους Ghia και Pininfarina.

Μεταξύ των πρώιμων σχεδίων του στη δεκαετία του ’60, περιλαμβάνονται τα Innocenti 950 S Ghia SpiderChevrolet Corvette Rondine και Ferrari 330 GT 2+2. Η μεγαλύτερη επιτυχία του όμως τα χρόνια εκείνα, κι ενώ εργαζόταν στο ατελιέ του Pininfarina, ήταν το FΙΑΤ 124 Sport Spider που ως όνομα αναβίωσε μέσα από το FΙΑΤ 124 Spider 2017.

O δρόμος του Tjaarda διασταυρώθηκε με αυτόν της Ford όταν το Μπλε Οβάλ εξαγόρασε τη Ghia το 1970. Τότε ως αρχισχεδιαστής για την De Tomaso ηγήθηκε του ντιζάιν της Pantera και της Deauville, πριν σχεδιάσει το πρώτο Ford Fiesta το 1972. Με το μοντέλο που έκανε το σημάδι του να μείνει ανεξίτηλο στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Πέρα από τα παραπάνω, το σχεδιαστικό παλμαρές του περιλαμβάνει τα Isuzu Bellett MX1600 GT και SportsWagon, De Tomaso Longchamp και διάφορες εκδόσεις της Pantera. Αργότερα, όταν μετακόμισε στη FIAT στη δεκαετία του ’80,  εργάστηκε πάνω στα Lancia Thema και FΙΑΤ Croma για την κοινή πλατφόρμα Tipo Quattro (Alfa Romeo, FIAT, Lancia, SAAB).

Τελικά, ο Tjaarda δημιούργησε τη δική του εταιρεία σχεδιασμού με την ονομασία Dimensione Design, αργότερα γνωστή ως Tjaarda Design. Το τελευταιο μεγάλο πρότζεκτ που ανέλαβε ήταν εξατομικευμένες Ford Mustang, περιλαμβανομένων των Shelby Series 2 και Tjaarda Mustang. Μάλιστα, Tjaarda Design Mustang του 2009 παρουσιάστηκε στην ταινία «Fast and Furious 4».

Ο Tjaarda ήταν και θα τον θυμόμαστε ως έναν από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές ιταλικών σπορ αυτοκινήτων όλων των εποχών. Η σχεδιαστική κοινότητα και το αυτοκίνητο γενικότερα μπορεί να έχασε ένα λαμπρό μέλος της, αλλά θα συνεχίσει να ζει μέσα από τη δουλειά του που αποτελεί πλέον σημαντικό και αλησμόνητο μέρος της ιστορίας του αυτοκινήτου.

[Πηγή Tjaarda Design μέσω Facebook, Coachbuild.com]

Κάθε αναγνώστης του drive.gr μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του στα σχόλια, όποιες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο κάθε σχόλιο πρέπει να εγκριθεί από τους διαχειριστές της σελίδας, οπότε δημοσιεύεται λίγη ώρα μετά την καταχώρησή του. Τα μόνα σχόλια που απαγορεύονται και άρα διαγράφονται είναι όσα περιέχουν υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις ή φωτογραφίες, αυτά που γράφονται μόνο για να προκαλέσουν αναταραχή ή προσωπική αντιπαράθεση με άλλους χρήστες (flaming), όσα διαφημίζουν εταιρίες, προϊόντα ή ανταγωνιστικές ιστοσελίδες και βέβαια τα κακόβουλα, βλαπτικά και επαναλαμβανόμενα μηνύματα (spam).
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!

Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Φιλοξενία