Test drive: Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC

Αρχικά τη γνωρίσαμε ως EQA 250, ως το πρώτο EV της ευρύτερης γκάμας Α-Class, με μοτέρ τοποθετημένο εμπρός. H Στουτγάρδη ωστόσο, έσπευσε να εμπλουτίσει την γκάμα του SUV της και με ισχυρότερες εκδόσεις, όπως η Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC που δοκιμάζουμε.

Επόμενος σταθμός λοιπόν, η Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC. Το ίδιο premium ηλεκτρικό SUV, με τη διαφοροποίηση πως εδώ για την κίνηση δεν φροντίζει ένας, αλλά δύο ηλεκτροκινητήρες. Έτσι ώστε δικαίως να μπορεί να φέρει το διακριτικό «4MATIC» που χαρακτηρίζει την τετρακίνητη φύση του.

Στην προκειμένη περίπτωση ο ασύγχρονος κινητήρας παραμένει για τους εμπρός τροχούς. Συσκευασμένος σε μία ιδιαίτερα κόμπακτ μονάδα (eATS), μαζί με το κιβώτιο σταθερής σχέσης, το διαφορικό, τα ηλεκτρονικά του και το σύστημα ψύξης. Για πίσω όμως, η Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC ακολούθησε άλλη συνταγή. Φόρεσε έναν ολοκαίνουργιο -μόνιμα διεγερμένο- σύγχρονο κινητήρα, εξίσου κόμπακτ σε διαστάσεις.

Στη συγκεκριμένη διάταξη ο ρότορας του κινητήρα έχει μόνιμους μαγνήτες. Οι μαγνήτες αυτοί -και επομένως ο ρότορας- ακολουθούν το πεδίο εναλλασσόμενου ρεύματος στις περιελίξεις του στάτη. Το μοτέρ παίρνει την ονομασία του σύγχρονου καθώς ο ρότορας ακολουθεί τον ίδιο ρυθμό περιστροφής με το μαγνητικό πεδίο του στάτορα. Η συχνότητα του προσαρμόζεται από τα ηλεκτρονικά ελέγχου, με βάση την ταχύτητα κίνησης. Ο παραπάνω σχεδιασμός εξασφαλίζει μία σειρά από πλεονεκτήματα, όπως υψηλή πυκνότητα ισχύος και υψηλή απόδοση.

Test drive: Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Πώς μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη; Με δεδομένο ότι α. η Mercedes-Benz αποφεύγει επιμελώς να αναφέρει την ισχύ των δύο συνόλων και β. δεν υπάρχει ουσιαστική διαφοροποίηση στη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, εικάζουμε πως ο πίσω κινητήρας της Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC είναι σαφώς χαμηλότερης ισχύος από τον εμπρός. Δεν έρχεται να αλλοιώσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που γνωρίζαμε από την EQA 250 αλλά, αντιθέτως, να ενισχύσει περαιτέρω τις επιδόσεις και παράλληλα να δώσει επιπλέον πρόσφυση, όπου χρειάζεται.

Το εντυπωσιακό δε, είναι πως με αυτή τη διάταξη -και παρόλη την ελαφρά αύξηση του βάρους, η Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC καταφέρνει να περιορίσει τις ενεργειακές απαιτήσεις της κατά τη χρήση. Ο κατασκευαστής δίνει 17,6 έναντι 17,9 kWh/100 km, η δική μας όμως μέτρηση έδειξε πως το όφελος εύκολα μπορεί να αυξηθεί με οικονομική οδήγηση, ξεπερνώντας ακόμα και τη μία κιλοβατώρα στα 100 km. Μάλιστα σε μια διαδρομή 21 km με ιδανικές συνθήκες, χωρίς κίνηση, κατάφερε να δώσει το εξαιρετικό 10,6 kWh/100 km. Και υπό φυσιολογικές συνθήκες όμως, δύσκολα θα ξεφύγεις πάνω από τις 20 kWh/100 km που και πάλι είναι απόλυτα ανταγωνιστικό νούμερο.

Με δεδομένο τον συσσωρευτή ιόντων λιθίου των 66,5 kWh, αυτονομία άνω των 350 km είναι απόλυτα εφικτή (411-438 km σύμφωνα με τον κατασκευαστή) για τη Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC.

Όσο για τη φόρτιση, σε οικιακό ταχυφορτιστή 11 kW απαιτεί πέντε ώρες και 45 λεπτά, ενώ σε τερματικό συνεχούς ρεύματος (DC) 100 kW ανακτά το 80% της ενέργειας σε μόλις 32 λεπτά.

Test drive: Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC δίνει έμφαση στην άνεση και όχι στο δυναμισμό. Με καλύτερες όμως επιδόσεις και βελτιωμένη κατανάλωση, σε σύγκριση με την 250.


Στο θέμα των επιδόσεων, τα πρώτα 100 km/h έρχονται στον ψηφιακό πίνακα οργάνων σε 7,7” σύμφωνα με τον κατασκευαστή, με την τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h. Το πεντάλ του γκαζιού έχει ευπρόσδεκτη γραμμικότητα, ενώ μέσω των paddles αλλά και με βάση το προφίλ οδήγησης, ο οδηγός μπορεί να μεταβάλλει τον βαθμό ανάκτησης της κινητικής ενέργειας. Έτσι προσομοιώνεται η λειτουργία «one pedal», χωρίς όμως να επιτυγχάνεται πλήρης ακινητοποίηση της Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC.

Το σύστημα πέδησης από την άλλη, εξασφαλίζει με τη δύναμή του την απαιτούμενη επιβράδυνση για τα 2.105 kg του αυτοκινήτου, η αίσθηση όμως που δίνει το πεντάλ θα μπορούσε να είναι καλύτερη λιγότερο τεχνητή και περισσότερο γραμμική.

Στα της οδικής συμπεριφοράς, όπως προαναφέραμε δεν παρατηρούνται ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Συνεχίζουμε να μιλάμε για ένα premium ηλεκτρικό SUV, με προσεκτικά ρυθμισμένη ανάρτηση που παραμένει άνετη σε κάθε περίσταση. Πρακτικά ελάχιστες ανωμαλίες του οδοστρώματος θα περάσουν στο εσωτερικό, σημάδι πως τα γόνατα MacPherson εμπρός και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω κάνουν καλά τη δουλειά τους.

Αντίστοιχα, η κλίση στις στροφές παραμένει σε λογικό επίπεδο, με την ευστάθεια της Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC να δίνει αίσθηση ασφάλειας. Το τιμόνι με τη σειρά του, έχει ιδανικό βάρος για την καθημερινή μετακίνηση. Κόβει επαρκώς -χαρίζοντας κύκλο στροφής διαμέτρου 11,4 m, η πληροφόρηση όμως που μεταδίδει στα χέρια του οδηγού δεν εντυπωσιάζει.

Test drive: Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το σαλόνι Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC χαρακτηρίζεται από την προσοχή στην ποιότητα αλλά και για τους καλούς εσωτερικούς χώρους που προσφέρει, δεδομένων των συνολικών διαστάσεων του αυτοκινήτου.


Όποιος επιλέξει τη Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC, θα έχει να απολαμβάνει -μεταξύ άλλων- άνετο, πολυτελές σαλόνι, με πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού.

Στην προκειμένη περίπτωση, οι δερμάτινες επενδύσεις με τις κόκκινες ραφές και οι νικελένιες λεπτομέρειες δίνουν δυναμικό και συνάμα premium χαρακτήρα.

Οι διαδοχικές οθόνες του MBUX, διαγωνίου 10,25” διαθέτουν σχεδόν ατελείωτο βάθος πληροφοριών και εξατομίκευσης. Αντίστοιχα και ο εκτεταμένος εσωτερικός φωτισμός προσδίδει με τη σειρά του μία ακόμα ευχάριστη κι εντυπωσιακή νότα στην όλη εμπειρία. 

Εν κατακλείδι, εάν βάλουμε στη ζυγαριά αυτά που φαίνονται αλλά και αυτά που δε φαίνονται -όπως τη στάνταρ αντλία θερμότητας που περιορίζει την κατανάλωση του συστήματος κλιματισμού- το πρόσημο είναι σαφώς θετικό για την Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC.

Η ηλεκτρική πρόταση της Mercedes-Benz δεν είναι απλώς premium στην κατασκευή και στα υλικά, αλλά κυρίως, αντάξια των προσδοκιών σε τεχνολογικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, αποτελεί μία ενδιαφέρουσα επιλογή για τα χρήματα που καλείσαι να εκταμιεύσεις και ίσως ακόμα πιο ενδιαφέρουσα από την έκδοση 250. Ειδικά αν συνυπολογίσει κάποιος το όφελος από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Test drive: Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Στο εσωτερικό, μεταξύ άλλων, συναντάμε το γνώριμο ψηφιακό πίνακα του MBUX, με δύο οθόνες 10,25” που διαθέτουν τεράστια προσαρμοστικότητα και άφθονες λειτουργίες.


Τι λέει το DRIVE
Με δεδομένη τη σχετικά μικρή διαφορά στην τιμή από τη μικρότερη EQA 250, αξίζει τον κόπο η EQA 300. Η τετρακίνηση, οι καλύτερες επιδόσεις και η χαμηλότερη κατανάλωση αναδεικνύουν καλύτερα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του μικρότερου ηλεκτρικού SUV της Mercedes-Benz.

Τιμή Από €60.400
Τεχνολογία BEV, εμπρός ηλεκτρικό μοτέρ ασύγχρονο, πίσω ηλεκτρικό μοτέρ σύγχρονο μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία ιόντων λιθίου 66,6 kWh (ωφέλιμη), τετρακίνηση, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Συνδυαστική απόδοση 228 PS, 390 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,7”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση* 19,8 lt/100 km
Αυτονομία* 350-380 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.463 x 1.834 x 1.620 mm
Χώρος αποσκευών 340 lt
Βάρος 2.105 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μετρήσεις DRIVE 

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης