Test drive: Hyundai IONIQ 5 77 kWh 230 PS RWD

Ποτέ άλλοτε τα πράγματα δεν ήταν τόσο εύκολα για την Hyundai όσο είναι σήμερα με τη δημιουργία του IONIQ 5.

Ήταν αναπόφευκτο να συμβεί. Η Hyundai μαζί με την Kia είχαν εκπονήσει το πλάνο τους εδώ και κάμποσες δεκαετίες, πίστεψαν σε αυτό και τώρα ήρθε η ώρα να γευτούν τους καρπούς των προσπαθειών και των επενδύσεων που έκαναν όλα αυτά τα χρόνια. Με πιο πρόσφατο το Hyundai IONIQ 5.

Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι οι Κορεάτες είχαν ξεκινήσει την πορεία τους στο αυτοκινητικό γίγνεσθαι ως εταιρείες με προϊόντα αξιόπιστα μα πάνω όλα low budget. Με αυτοκίνητα εν ολίγοις που απευθύνονταν στον λαό.

Αυτό ήταν εξ αρχής το business plan των Κορεατών. Μπορεί τα Hyundai της δεκαετίας του '90 ή των αρχών του '00 να μην τα έβλεπες στις εύπορες συνοικίες ανά την επικράτεια, αλλά πουλούσαν. Και μάλιστα πολύ καλά. Το χρήμα έρεε στα ταμεία του ομίλου διότι άπαντες –όχι μόνο το ελληνικό κοινό- εμπιστεύονταν τα ταπεινά μεν, απροβλημάτιστα στη χρήση τους δε μοντέλα. Και κάπου εκεί, στα μέσα του '00, ξεκίνησε η μεγάλη αντεπίθεση.

Το Hyundai IONIQ 5 δεν είναι ένα ακόμη ηλεκτρικό μοντέλο. Είναι το σημαντικότερο αυτοκίνητο στην ιστορία της Hyundai μέχρι σήμερα.

Χωρίς να πάψει ποτέ να δημιουργεί αυτοκίνητα με κορυφαία σχέση τιμής/αξίας, ο βιομηχανικός κολοσσός που ονομάζεται Hyundai άρχισε να χτίζει με προσοχή τη νέα εικόνα του. Κατόπιν προχώρησε σε μεγάλες μεταγραφές με κορυφαίους σχεδιαστές και μηχανικούς από BMW M, Lamborghini, Audi κ.ά. να ενσωματώνονται στο δυναμικό της εταιρείας.

Παράλληλα έριξε πολλά δισεκατομμύρια σε υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις επί ευρωπαϊκού εδάφους, ενώ μπήκε δυναμικά στο WRC. Και πλέον, στη νέα ηλεκτρική εποχή που ανατέλλει, έχει επενδύσει και εξελίξει τόσο πολύ το πρότζεκτ «ηλεκτρικό αυτοκίνητο» που δείχνει πανέτοιμη για τις νέες προκλήσεις. Τόσο έτοιμη όσο λίγοι ανταγωνιστές για την ακρίβεια.

Test drive: Hyundai IONIQ 5 77 kWh 230 PS RWD, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Το IONIQ 5 δεν είναι ένα ακόμη ηλεκτρικό μοντέλο. Είναι το σημαντικότερο αυτοκίνητο στην ιστορία της Hyundai μέχρι σήμερα. Είναι ο πατριάρχης της νέας ηλεκτρικής οικογένειας IONIQ και το μοντέλο που ουσιαστικά εγκαινιάζει τη νέα εποχή για τον κορεατικό κολοσσό.

Το Hyundai IONIQ 5 έχει ήδη δώσει τα διαπιστευτήρια του. Έχει ανακηρυχθεί Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς για το 2022, καλύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο, το πιο όμορφο και φυσικά αποτελεί τo πρώτο Hyundai που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε ως αμιγώς ηλεκτρικό.

Οι πρωτιές και οι διακρίσεις ενδεχομένως να μην αποδεικνύουν τίποτα από μόνες τους, όμως μαρτυρούν σαφώς πολλά για το πού βαδίζει η Hyundai. Η οποία θυμίζω ότι έχει στοχοθετήσει δημοσίως τα 1,7 εκατ. EV έως το 2026...

Αυτό το φουτουριστικό ντιζάιν του Hyundai IONIQ 5 έχει ονοματεπώνυμο. Ονομάζεται «Parametric Pixels» και είναι η νέα αισθητική φιλοσοφία της Hyundai. Ο Luc Donckerwolke (πρώην σχεδιαστής της Lamborghini ο οποίος αντικατέστησε ως επικεφαλής σχεδιασμού στον όμιλο τον Peter Schreyer, μέλος πλέον του ΔΣ) που ανέλαβε να φέρει εις πέρας το πρότζεκτ, εμπνεύστηκε για το Hyundai IONIQ 5 από τις αισθητικές φόρμες του πρώτου επιβατικού μοντέλου της φίρμας, του Pony. Και τις μετέφερε στο σήμερα με τρόπο υποδειγματικό.

Test drive: Hyundai IONIQ 5 77 kWh 230 PS RWD, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Oι συστοιχίες φώτων εμπρός και πίσω που παραπέμπουν σε πίξελ, το νέο καπό τύπου «clamshell» που καλύπτει όλο το πλάτος του αυτοκινήτου, η σχεδίαση «V» τόσο του εμπρός όσο και του πίσω μέρους, καθώς και οι κρυμμένες χειρολαβές στις πόρτες που αναδύονται αυτόματα και συμβάλλουν στην καθαρότητα των γραμμών δημιουργούν ένα σύνολο κομψό, μυώδες και -αν μη τι άλλο;- δυναμικό. 

Η Hyundai υποστηρίζει ότι το IONIQ 5 είναι ένα ηλεκτρικό crossover (16 cm απόσταση από το έδαφος), μάλλον όμως ο τίτλος του «εναλλακτικού» χάτσμπακ του ταιριάζει καλύτερα.

Η καμπίνα ακολουθεί τις μίνιμαλ και φουτουριστικές φόρμες του εξωτερικού σχεδιασμού. Το μοτίβο «Living Space» είναι αυτό που χαρακτηρίζει το εσωτερικό του αυτοκινήτου με βασικό στοιχείο του το Universal Island. Πρόκειται για την κεντρική κονσόλα που μπορεί να μετακινηθεί έως και 14 cm εμπρός πίσω και, σε συνδυασμό με το εντελώς επίπεδο πάτωμα, επιτρέπει μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων.

Test drive: Hyundai IONIQ 5 77 kWh 230 PS RWD, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Με μήκος 4.635 mm και μεταξόνιο τρία μέτρα, το Hyundai IONIQ 5 προσφέρει τεράστιους χώρους και υψηλό επίπεδο πρακτικότητας. Πέντε ενήλικοι επιβάτες θα μεταφερθούν με χαρακτηριστική ευκολία στην καμπίνα. Ανάλογα δε με τις μεταφορικές ανάγκες τους, μπορούν να παίξουν και με τη διαμόρφωση του χώρου αποσκευών, σύροντας τα πίσω καθίσματα! 

Υπό κανονικές συνθήκες, ο χώρος φόρτωσης προσφέρει 527 lt, ενώ επιπλέον 57 lt (στις δικίνητες εκδόσεις) βρίσκεις και στο... εμπρός πορτπαγκάζ. Στην υποδειγματική ευρυχωρία βέβαια συμβάλλουν και άλλα χαρακτηριστικά. Η Hyundai έχει μειώσει, για παράδειγμα, το πάχος στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων κατά 30%, εξασφαλίζοντας περισσότερο χώρο για τα πόδια των πίσω, με θήκες για μικροαντικείμενα να υπάρχουν παντού.

Οι δύο οθόνες που βρίσκονται εμπρός από τον οδηγό (12’’ έκαστη), έχουν κορυφαίες δυνατότητες συνδεσιμότητας, πλήθος εφαρμογών και ενημερώσεων. Και ειδικά στο λευκό αυτό φόντο (υπάρχει δυνατότητα επιλογής και μαύρου φόντου για όποιον επιθυμεί) είναι πιο φωτεινές και σαφώς πιο ξεκούραστες στο μάτι.

Δεν χρειάζεται να διανύσεις κάποια μεγάλη απόσταση για να καταλάβεις ότι το Hyundai IONIQ 5 είναι ένα άνετο, ήσυχο, και φιλικό στις αντιδράσεις του αυτοκίνητο.

Η Hyundai προσφέρει επίσης στο IONIQ 5 την πιο αναβαθμισμένη έκδοση υπηρεσιών αυτοκινήτου με σύνδεση Bluelink®, η οποία επιτρέπει στον οδηγό να ελέγχει το αυτοκίνητο με το smartphone ή φωνητικά, έτσι ώστε να κάνει την οδήγηση πιο βολική και ευχάριστη.

Το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό ντύνεται με αφρώδη υλικά και μόνο στις πόρτες και στην κεντρική κονσόλα συναντάς σκληρά πλαστικά, τα οποία θα μπορούσαν να έχουν και ελαφρώς καλύτερη υφή. Λεπτομέρειες βέβαια που δεν είναι ικανές να αλλοιώσουν ένα συνολικά αψεγάδιαστο εσωτερικό.

To Hyundai ΙΟΝΙQ 5 είναι το πρώτο μοντέλο της νέας ηλεκτρικής οικογένειας της κορεατικής εταιρείας που κάνει χρήση της ολοκαίνουργιας πλατφόρμας E-GMP.  Με την τεχνολογία εξαιρετικά γρήγορης φόρτισης μπαταρίας αλλά και την πρωτότυπη λειτουργία Vehicle-to-Load (V2L), μπορεί για παράδειγμα να υποστηρίξει ενεργειακά υποδομές φόρτισης 400V και 800V, στάνταρ, χωρίς την ανάγκη για πρόσθετα εξαρτήματα ή αντάπτορες.

Test drive: Hyundai IONIQ 5 77 kWh 230 PS RWD, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Το σύστημα πολλαπλής φόρτισης είναι η πρώτη πατενταρισμένη τεχνολογία στον κόσμο με λειτουργία boost στο σύστημα κίνησης και μετατροπέα από τα 400V στα 800V για σταθερή συμβατότητα φόρτισης.

Σε φορτιστή 240 kW για παράδειγμα, το Hyundai IONIQ 5 μπορεί να φορτίσει έως το 80% της μπαταρίας του σε σχεδόν 15’, ενώ δύναται μέσα σε μόνο πέντε λεπτά  να ανακτήσει ενέργεια που θα του εξασφαλίσει 100 km αυτονομίας.

Επιπλέον, το Hyundai IONIQ 5, χάρη στην καινοτόμο λειτουργία V2L, επιτρέπει την ελεύθερη σύνδεση ή φόρτιση ηλεκτρικών συσκευών, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα, σκούτερ ή εξοπλισμό κάμπινγκ. Η λειτουργία V2L μπορεί να παρέχει ισχύ έως και 3,6 kW, μέσω μιας θύρας που βρίσκεται κάτω από τα πίσω καθίσματα.

Περνώντας στα μηχανικά μέρη, το IONIQ 5 διατίθεται προς το παρόν σε δύο εκδόσεις. Η αρχή γίνεται με 58άρα μπαταρία, 170 ίππους και κίνηση στους πίσω τροχούς. Ακολουθεί η έκδοση με την μπαταρία των 77 kWh η οποία διατίθεται σε δυο εκδοχές: Πισωκίνητη με 230 ίππους και τετρακίνητη με δυο ηλεκτρομοτέρ και ισχύ 325 ίππων. 

Λέω προς το παρόν, διότι σε μερικούς μήνες θα παρουσιαστεί και η top of the line έκδοση του μοντέλου. Την  επιμελείται ήδη ο βραχίονας N της Hyundai και σύμφωνα με τις φήμες θα αποδίδει 600 ίππους, 700+ Νm ροπής, ενώ θα έχει drift mode και αληθινά σπορ φιλοσοφία.

Μέχρι τότε βέβαια έχουμε χρόνο, οπότε ας δούμε σε αυτή τη φάση τι γίνεται σε επίπεδο αίσθησης και οδικής συμπεριφοράς, με το πισωκίνητο Hyundai IONIQ 5 των 230 ίππων που έχουμε στα χέρια μας.

Test drive: Hyundai IONIQ 5 77 kWh 230 PS RWD, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Η αλήθεια είναι πως δεν χρειάζεται να διανύσεις κάποια μεγάλη απόσταση για να καταλάβεις ότι το αυτοκίνητο είναι άνετο, ήσυχο, και φιλικό στις αντιδράσεις. Η ανάρτηση (γόνατα ΜacPherson εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) δεν αντιμετωπίζει το παραμικρό πρόβλημα με το ανάγλυφο του ελληνικού οδοστρώματος. Επιπλέον, χωρίς να είναι σφιχτή, κοντρολάρει υποδειγματικά τους δύο τόνους του αμαξώματος, δίνοντας ουσιαστικά και το κίνητρο να ανεβάσεις ρυθμό.

Το τιμόνι στα προγράμματα ECO και Normal έχει κάπως τεχνητή αίσθηση, ωστόσο στο Sport αλλάζει ως προς την υποβοήθηση προσφέροντάς σου πολύ πιο σωστό βάρος.

Τα φρένα είναι ισχυρά και με σωστή αίσθηση, στοιχείο που δεν συναντάς συχνά σε ηλεκτρικά μοντέλα. Τα paddles που υπάρχουν πίσω από το τιμόνι δεν αλλάζουν σχέσεις στο κιβώτιο αλλά ρυθμίζουν το επίπεδο ανάκτησης της ενέργειας σε τέσσερις σκάλες. Στην τέταρτη βαθμίδα που είναι ουσιαστικά και η λειτουργία one pedal, σου δίνεται η δυνατότητα να οδηγείς σχεδόν το σύνολο της διαδρομής μόνο με το δεξί πεντάλ. 

Μάλιστα είναι τόσο προοδευτική η αντίδραση στο άφημα του γκαζιού που, όσο υπερβολικό κι αν ακουστεί, βολεύει πολύ την οδήγηση σε γρήγορο τέμπο. Έχεις μαζέψει χιλιόμετρα, σηκώνεις το πόδι από το γκάζι, κόβει όσο χρειάζεται από την ταχύτητα, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες για ένα σωστό turn-in στη στροφή.

Απενεργοποιώντας δε -στο βαθμό που γίνεται- τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας, το πίσω μέρος συμμετέχει με μικρή μεν γωνία άλλα προοδευτικά για να σου δώσει τη δυνατότητα να βυθίσεις το πόδι στο γκάζι και ακαριαία να λάβεις τη δύναμη που αναζητάς για να βγεις στην έξοδο της στροφής με ασφάλεια.

Test drive: Hyundai IONIQ 5 77 kWh 230 PS RWD, Photos © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Για να μην παρεξηγηθώ, δεν έχουμε να κάνουμε με κάποια σπορ κατασκευή αλλά για ένα ηλεκτρικό μοντέλο, με ζωηρή κατευθυντικότητα που αφήνει μια εντύπωση στο πίσω μέρος του μυαλού πως οδηγείς ένα μικρότερο και πιο ελαφρύ αυτοκίνητο. 

Που επιπλέον σε κερδίζει και με τον τρόπο που διαχειρίζεται την ηλεκτρική ενέργεια: Ακόμα και στο πρόγραμμα Sport κάψαμε κοντά στις 23 kWh/100 km, πράγμα που σημαίνει ότι έχεις μίνιμουμ αυτονομία πάνω από 300 km. Στο βασικό πρόγραμμα (Normal), μιλάμε για μέσον όρο 19,5 kWh/100 km, τιμή η οποία μπορεί να πέσει αισθητά στα πρόγραμμα Eco.

Σε ότι αφορά τις τιμές πώλησης του IONIQ 5, η βασική version (58 kWh, 170 PS, RWD, Premium) κοστίζει έπειτα από την έκπτωση που «τρέχει» η Hyundai και φυσικά την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», €35.990. Ακολούθως, η εκδοχή με την 77άρα μπαταρία, τους 230 ίππους και την κίνηση στους πίσω τροχούς, έχει ως τιμή εκκίνησης τις €40.790 (επίσης με έκπτωση και κρατική επιδότηση), ενώ η κορυφαία εκδοχή του IONIQ 5, με τα δύο ηλεκτρομοτέρ (77 kWh, AWD) και τους 325 PS, τιμάται €44.290 (με έκπτωση και κρατική επιδότηση).


Τι λέει το DRIVE
Εάν τα ηλεκτρικά μοντέλα στο εγγύς μέλλον είναι όπως το Hyundai IONIQ 5, τότε ακόμα και οι πλέον δύσπιστοι θα μπουν στη διαδικασία να δουν την ηλεκτροκίνηση με άλλο μάτι. 
Τιμή Από €40.790 (με έκπτωση και κρατική επιδότηση)
Τεχνολογία, BEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ, μπαταρία 77 kWh, 230 PS, 350 Nm, κίνηση πίσω, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,3”
Τελική ταχύτητα 185 km/h
Μέση κατανάλωση* 19,5 lt/100 km
Εκπομπές CO20 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.635 x 1.890 x 1.605 mm
Χώρος αποσκευών 527 lt, 54 lt (εμπρός)
Βάρος 2.010 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης