Nexperia: Νέα κρίση ημιαγωγών αναστατώνει ξανά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία

Nexperia: Νέα κρίση ημιαγωγών αναστατώνει ξανά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία

Η ολλανδική κυβέρνηση καταλαμβάνει τον έλεγχο της Nexperia και η Κίνα απαντά με απαγόρευση εξαγωγών, αποκαλύπτοντας την επικίνδυνη εξάρτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών από φθηνά αλλά κρίσιμα εξαρτήματα.

Nexperia

Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια νέα, σοβαρή αναταραχή στις αλυσίδες εφοδιασμού εξαιτίας της γεωπολιτικής κρίσης γύρω από την εταιρεία ημιαγωγών Nexperia.

Μια φαινομενικά «χαμηλής τεχνολογίας» γραμμή παραγωγής ημιαγωγών στην Κίνα έχει εξελιχθεί σε κρίσιμο σημείο συμφόρησης, με παγκόσμιες συνέπειες για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έμαθαν από την προηγούμενη κρίση με τους ημιαγωγούς

Τον Σεπτέμβριο, η ολλανδική κυβέρνηση επικαλέστηκε ειδικό νομικό πλαίσιο για να αναλάβει τον έλεγχο της Nexperia, επικαλούμενη ανησυχίες ότι η τεχνογνωσία θα περνούσε στην κινεζική μητρική εταιρεία Wingtech. Η κίνηση πυροδότησε άμεση αντίδραση από το Πεκίνο, το οποίο απέκλεισε τις εξαγωγές ολοκληρωμένων τσιπ από τις εγκαταστάσεις της Nexperia στην Κίνα.

Στον πυρήνα του ζητήματος βρίσκεται μια βασική, αλλά συχνά παραβλεπόμενη, αλήθεια: πολλά από τα τσιπ που παράγει η Nexperia είναι όχι πολύπλοκα, αλλά κρίσιμα για την αυτοκινητοβιομηχανία. Χρησιμοποιούνται σε συστήματα φρένων, παράθυρα, αισθητήρες ή άλλα μέρη των ηλεκτρονικών κάθε αυτοκινήτου. Παρά το χαμηλό τους κόστος, η έλλειψή τους έχει ήδη αναγκάσει εταιρείες όπως η Nissan και η Honda να περιορίσουν την παραγωγή τους.

Η κρίση έδειξε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είχαν αποκομίσει τα διδάγματα από τις προηγούμενες ελλείψεις. Η πρακτική της «just in time» αποθεματοποίησης, σε συνδυασμό με περιορισμένη διαφοροποίηση προμηθευτών, άφησε την αγορά εκτεθειμένη σε γεωπολιτικούς κραδασμούς. Εταιρείες όπως η Bosch βασίζονται στα τσιπ της Nexperia για κρίσιμα υποσυστήματα, τα οποία δεν μπορούν να αντικατασταθούν απλώς, καθώς απαιτούνται μακροχρόνιες διαδικασίες δοκιμών και πιστοποιήσεων.

Nexperia

Η Nexperia αποτελεί παράδειγμα για το πώς η Κίνα χρησιμοποιεί την κυριαρχία της σε βασικά εξαρτήματα για να ασκήσει πίεση στην παγκόσμια παραγωγή. Η κρίση δείχνει ότι η στρατηγική ευπάθεια των κατασκευαστών αυτοκινήτων δεν περιορίζεται μόνο σε προηγμένα τσιπ ή σπάνιες πρώτες ύλες, αλλά αγγίζει ακόμη και τα πιο «κοινά» εξαρτήματα, που όμως είναι απαραίτητα για την παραγωγή.

Μερική αποκλιμάκωση της κρίσης φαίνεται να υπάρχει, με κάποιες εξαγωγές να επανεκκινούν μετά από διαπραγματεύσεις, αλλά η παραγωγή παραμένει ευάλωτη. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται ξανά να βρουν ισορροπία ανάμεσα στο κόστος και την ασφάλεια προμήθειας, ενώ η κρίση της Nexperia υπογραμμίζει ότι η ευρωστία της αλυσίδας εφοδιασμού είναι ακριβή αλλά αναγκαία επένδυση για τη διασφάλιση της παραγωγής.

Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με το δίλημμα: πώς θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία της όταν ακόμα και χαμηλού κόστους εξαρτήματα μπορούν να γίνουν όπλο γεωπολιτικής πίεσης. Η κρίση της Nexperia λειτουργεί ως προειδοποίηση ότι η εξάρτηση από συγκεκριμένες χώρες μπορεί να παραλύσει την παραγωγή σε λίγες μόνο εβδομάδες.

Πηγή: Reuters
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube