Αυτόματο ή χειροκίνητο;

Όλα όσα παλαιότερα ακούγαμε για τα αυτόματα κιβώτια, είναι ένας τεράστιος μύθος.
Κι’ όμως, υπάρχει ακόμη μια φοβία του Έλληνα καταναλωτή-οδηγού απέναντι στα αυτόματα κιβώτια, που αδυνατούμε να την κατανοήσουμε, πόσω δε μάλλον να την δικαιολογήσουμε.

Δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν: Ή εγώ γέρασα, ή τα αυτόματα κιβώτια έχουν εξελιχθεί τόσο πολύ που δεν βρίσκω το λόγο να αγοράζουμε (στις περισσότερες περιπτώσεις) αυτοκίνητο με λεβιέ- «κούνα πέρα δώθε».


Η αλήθεια (πέραν του γήρατος που επέρχεται αδυσώπητον) είναι πως τα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια δεν θυμίζουν σε τίποτα αυτά τα προ δεκαετίας. Είτε πρόκειται για μονού είτε για διπλού συμπλέκτη, είτε ακόμη και για συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT), οι τεχνολογίες που ενσωματώνουν έχει κάνει άλματα εμπρός. Τα τελευταία δεν τα προτιμώ αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Κάτι παραπάνω από την ταπεινότητά μου θα ξέρουν οι κατασκευαστές που ακόμη επιμένουν σε αυτήν τη λύση.


Σε κάθε περίπτωση πάντως αδυνατώ να κατανοήσω τους λόγους που ο Έλληνας οδηγός δεν βάζει ελάχιστα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη (ενίοτε δεν χρειάζεται καν αυτή η «θυσία») για να εξασφαλίσει άνεση στις εντός πόλης μετακινήσεις, οικονομία στην κατανάλωση και ασφάλεια.
Ακόμη περισσότερο εκπλήσσομαι με τους επαγγελματίες του χώρου (ΤΑΧΙ) που επιμένουν να ανακατεύουν την κουτάλα στο σταμάτα-ξεκίνα της πόλης, να τρώνε δίσκους-πλατό ξεκουράζοντας το ζερβί τους πόδι πάνω στον συμπλέκτη ή να αλλάζουν ταχύτητες στη λογική «πρώτη- τρίτη- πέμπτη- νεκρά στην κατηφόρα» για να κάνουν λίγη οικονομία στο καύσιμο, αντί να κάνουν τη ζωή τους πολύ πιο εύκολη.

Και αυτό διότι όλες οι «δικαιολογίες» του παρελθόντος έχουν καταρριφθεί.
Μας έλεγαν ότι χαλάνε εύκολα κάτι που δεν ισχύει. Όπως δεν ισχύει ότι τα αυτοκίνητα με τα αυτόματα κιβώτια καίνε περισσότερο, έχουν λιγότερες σχέσεις σε σύγκριση με τα χειροκίνητα, είναι «τεμπέλικα» και όχι σπορτίφ και άλλα τέτοια.
Τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει πλέον.

Ειδικά για όσους προβάλλουν ως δικαιολογία την απώλεια του σπορ χαρακτήρα με την ενσωμάτωση αυτόματου κιβωτίου, οι απαντήσεις/λύσεις που έρχονται από τα τεχνικά τμήματα των εταιρειών είναι έως και αποστομωτικές, με τα περισσότερα των μοντέλων της συγκεκριμένης κατηγορίας να έχουν πλέον αυτόματα κιβώτια.

Σε ό,τι αφορά δε την καθημερινότητα δεν τίθεται θέμα. Από τα μικρά πόλης μέχρι τα μεγάλα και τα SUV, ειλικρινά πρόκειται περί αυτομαστιγώματος η επιλογή χειροκίνητου κιβωτίου και αν ακούγεται υπερβολή, πιστέψετε με, δεν είναι.
Xώρια που είναι ασφαλέστερη (και τα δύο χέρια στο τιμόνι), βολικότερη (επιλέγεις ό,τι παπούτσια θέλεις) και μηχανολογικά ασφαλέστερη (το μοτέρ ποτέ δεν βγαίνει εκτός φακέλου λειτουργίας).

Ωστόσο, για όσους επιμένουν στη θέση «μα θα βγάλω άχρηστο ολόκληρο αριστερό πόδι;», θα προτείναμε δύο λύσεις: Η πιο απλή λέει πηγαίνετε να κάνετε ένα test drive ενός αυτόματου, οποιουδήποτε. Η δεύτερη είναι λίγο πιο δύσκολη: Μάθετε να φρενάρετε (και) με το αριστερό, έχει πλάκα!