Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος

Μια εταιρεία που κατασκευάζει ηλεκτρικές σκούπες ετοιμάζεται να φτιάξει ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Θέλετε κι άλλη απόδειξη ότι το τοπίο στην αυτοκίνηση αλλάζει και η τράπουλα ξαναμοιράζεται;
Η κινεζική κυβέρνηση έχει δει τη μοναδική ευκαιρία που προσφέρει η τάση προς την ηλεκτροκίνηση για να κατακτήσει τον κόσμο, παίρνοντας τα σκήπτρα από τις παραδοσιακές αυτοκινητοπαραγωγές χώρες και τους κατασκευαστές τους

Έχετε ακούσει για την Dyson; Είναι μια καινοτόμος εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών συσκευών, που εφεύρε την ηλεκτρική σκούπα «κυκλωνικού» φυγοκεντρικού φίλτρου, χωρίς σακούλα, και η οποία γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη και επιτυχία.

Τώρα η Dyson ανακοίνωσε ότι επενδύει 2,2 δις ευρώ για την εξέλιξη και κατασκευή του δικού της ηλεκτρικού αυτοκινήτου, που θα έχει μια καινοτόμο μπαταρία στερεάς μορφής, υψηλής απόδοσης και δικής της κατασκευής.

Δεδομένης της περιορισμένης και αργής διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή και την αμερικανική αγορά, η οποία επιπλέον εξαρτάται ακόμη από οικονομικά κίνητρα, απορεί κανείς γιατί να κάνει η Dyson μια τέτοια επένδυση, που θα αργήσει πολύ να αποσβεστεί αφού το περιθώριο κέρδους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά μικρό.

Κάτι κρύβεται πίσω από αυτή την ενέργεια, όπως και πίσω από τις δηλώσεις της Volvo ότι όλη η γκάμα της θα εξηλεκτριστεί ή της VW ότι θα πουλάει 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα το χρόνο το 2025, αλλά και από τη στροφή 180 μοιρών της Toyota και της Honda που δεν έβλεπαν μέχρι πρόσφατα μέλλον στα EV παρά μόνο στα υβριδικά…

Είναι το Dieselgate” και η μεταστροφή της κοινής γνώμης που έχει φέρει; Όχι, το πολύκροτο αυτό σκάνδαλο είναι μόνο ο καταλύτης. Είναι οι μελλοντικές προδιαγραφές εκπομπής CO2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Ναι, αλλά η πραγματική αιτία είναι η Κίνα. Η χώρα με τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, που ήταν πέρσι στα 28 εκατομμύρια και αναμένεται να φτάσει τα 35 έως το 2025. Η κινεζική κυβέρνηση, με τον κεντρικό σχεδιασμό της, έχει δει τη μοναδική ευκαιρία που προσφέρει το ρεύμα προς την ηλεκτροκίνηση για να κατακτήσει τον κόσμο, παίρνοντας τα σκήπτρα από τις παραδοσιακές αυτοκινητοπαραγωγές χώρες και τους κατασκευαστές τους.

Γι’ αυτό έχει δηλώσει ότι θέλει το 20% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται εκεί από το 2025 να είναι ηλεκτρικά. Πράγμα που σημαίνει 7 εκατομμύρια αυτοκίνητα το χρόνο ή όλη πρακτικά την ανάπτυξη της αγοράς. Η κυβέρνηση ωθεί δυνατά την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας προς αυτή την κατεύθυνση, συγχωνεύοντας αναγκαστικά τις εταιρείες ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και επιβάλλοντας τη δημιουργία κοινοπραξιών με αυτές σε όποια ευρωπαϊκή, αμερικανική ή ιαπωνική βιομηχανία θέλει να παράγει αυτοκίνητα στην Κίνα.

Έτσι, πέρα από τις επενδύσεις που θα γίνουν, η Κίνα θα αποκτήσει επίσης την τεχνολογία και τεχνογνωσία που χρειάζεται η αυτοκινητοβιομηχανία της για να πετύχει αυτό που δεν έχει καταφέρει μέχρι τώρα: να επεκταθεί και να κατακτήσει αγορές του λεγόμενου Δυτικού Κόσμου.

Οι «δυτικοί» κατασκευαστές ξέρουν ότι θα πρέπει αναγκαστικά να παραχωρήσουν την τεχνολογία τους στα EV, αλλά το δέλεαρ της κινεζικής αγοράς είναι μεγάλο. Τόσο μεγάλο, που προσελκύει ακόμη και κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών.