Το Μεγάλο Μπέρδεμα

Όπως τα έκαναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι πολιτικοί σχετικά με τα ντίζελ, να δούμε τώρα πώς θα τα ξεμπερδέψουν…
Δυόμισι χρόνια αφότου ξέσπασε το σκάνδαλο “Dieselgate”, η αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και οι κάτοχοι αυτοκινήτων ντίζελ βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρές επιπτώσεις. Υπάρχει λύση στο μπέρδεμα και ποια μπορεί να είναι αυτή;

Η είδηση των προηγούμενων ημερών ήταν αναμφισβήτητα η απόφαση του Ανώτατου Ομοσπονδιακού Διοικητικού Δικαστηρίου της Γερμανίας, που ανοίγει το δρόμο σε δήμους και τοπικές κυβερνήσεις για να απαγορεύσουν τα ντίζελ αυτοκίνητα χωρίς την άδεια της κεντρικής κυβέρνησης.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι αν αποφασιστεί από κάποιους η απαγόρευση, θα αποβληθούν αμέσως από τις συγκεκριμένες πόλεις τα πετρελαιοκίνητα προδιαγραφών Euro 5, ενώ τα τελευταίας τεχνολογίας Euro 6 θα εκδιωχθούν από τον Σεπτέμβριο του 2019. Κι αυτό διότι η απόφαση λέει ότι τα ντίζελ μπορούν να αποβληθούν από συγκεκριμένες περιοχές αφού οι προδιαγραφές ρύπων τους κλείσουν 6 χρόνια. Οι Euro 5 θεσπίστηκαν το 2010.

Εβδομήντα πόλεις της Γερμανίας ξεπερνούν τακτικά τα όρια ατμοσφαιρικής ρύπανσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και οικολογικές οργανώσεις πιέζουν το Dusseldorf και τη Στουτγάρδη να λάβουν άμεσα και δραστικά μέτρα για να καθαρίσει ο αέρας τους.

Η Στουτγάρδη αποτελεί έναν διακεκριμένο στόχο λόγω του ότι είναι η έδρα της Mercedes-Benz και της Porsche. Κι επιπλέον, τόσο ο τοπικός υπουργός Εσωτερικών όσο κι ο Δήμαρχος ανήκουν στους Πράσινους. Αυτός ο συνδυασμός της αυτοκινητοβιομηχανίας με την οικολογία είναι το καλύτερο δώρο για τους ακτιβιστές, που θεωρούν ότι η δικαστική απόφαση τους δικαιώνει πανηγυρικά. Και πράγματι, όλα δείχνουν ότι η απαγόρευση των ντίζελ από το κέντρο των πόλεων είναι πιθανό να διαδοθεί σε ολόκληρη τη Γερμανία – και όχι μόνο.

Το μόνο παραθυράκι που αφήνει η δικαστική απόφαση είναι ότι οι απαγορεύσεις πρέπει να είναι «οικονομικά λογικές» – πράγμα που μπορεί να οδηγήσει π.χ. στην εξαίρεση των εργατών από το μέτρο.

Μετά την απόφαση, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είπε ότι θέλει να δει τους κατασκευαστές να τοποθετούν retrofit συστήματα καθαρισμού καυσαερίων στα παλιότερα ντίζελ. Όμως ούτε η τεχνολογία είναι έτοιμη ούτε είναι εύκολο να τροποποιηθούν τα 12 εκατομμύρια αυτοκίνητα που εμπλέκονται.

Πολλοί πιστεύουν ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει βίαιες αντιδράσεις από τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων τους οποίους είχε ενθαρρύνει να αγοράσουν ντίζελ για να μειωθούν οι εκπομπές CO2. Και βέβαια, οι θιγόμενοι πολίτες θα στραφούν και κατά της αυτοκινητοβιομηχανίας που παρέβαινε τόσο εξόφθαλμα τους κανονισμούς στις δοκιμές καυσαερίων.

Ακόμη πιο σοβαρή μπορεί να είναι η πιθανή κατάρρευση των τιμών των ντίζελ, η οποία θα επηρεάσει δραματικά την τσέπη των ιδιοκτητών τους. Θα καταπιούν τις συνέπειες και θα αγοράσουν καινούργια αυτοκίνητα άλλων προδιαγραφών ή θα στρέψουν την οργή τους προς την κυβέρνηση και την αυτοκινητοβιομηχανία;

Πάντως οι νομοθέτες δεν φταίνε. Για καλό είχαν προωθήσει τα ντίζελ ώστε να μειωθούν οι συνολικές εκπομπές CO2. Πάνε 20 χρόνια από τότε που η ΕΕ ξεκίνησε τις ενέργειες για μείωση του διοξειδίου και των επιπτώσεών του στο κλίμα. Αν το πλάνο είχε πάει κατ’ ευχήν, το μέσο επίπεδο εκπομπών CO2 για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία θα είχε μειωθεί στα 95 g/km έως το 2021.

Όμως, τώρα που οι κινητήρες ντίζελ είναι υπό διωγμόν, τα πλάνα αυτά δείχνουν ανέφικτα καθώς οι αγοραστές στρέφονται προς «καθαρότερα» μεν αλλά ενεργειακά λιγότερο αποδοτικά βενζινοκίνητα μοντέλα. Κι από την άλλη, αν οι κατασκευαστές δεν πιάσουν το στόχο του 2021, θα τους επιβληθούν βαριά πρόστιμα…

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και οι νομοθέτες έχουν δημιουργήσει ένα χάος: πόλεις με νέφος, ιδιοκτήτες ντίζελ αυτοκινήτων που θα πληρώσουν τη νύφη και στόχους για το CO2 που είναι απίθανο να επιτευχθούν. Πώς θα αντιμετωπιστεί αυτό το Μεγάλο Μπέρδεμα;

Ο Herbert Diess, επικεφαλής της Volkswagen, της εταιρείας που είναι υπεύθυνη γι’ αυτό τον εφιάλτη, χαρακτήρισε την απόφαση του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου «τρομακτική κι εντελώς αχρείαστη». Υποστηρίζει πως το πρόβλημα ρύπανσης στις πόλεις βελτιώνεται θεαματικά αφού «πριν λίγα χρόνια στη Στουτγάρδη είχαμε 800 ώρες υπέρβασης των ορίων ρύπανσης το χρόνο, ενώ πέρσι ήταν μόνο 3 ώρες επειδή τα αυτοκίνητα έγιναν πιο καθαρά».

Και συνεχίζει: «Πριν τρία χρόνια είχαμε 90 πόλεις πάνω από τα όρια ρύπων. Πέρσι ήταν 70 και οι 50 από αυτές ήταν πολύ κοντά στο όριο, οπότε θα καθαρίσουν φέτος ή του χρόνου». Εκτιμά ότι το πρόβλημα θα λυθεί σύντομα με την ανανέωση του στόλου των ΙΧ, αλλά και των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που έχουν μέση ηλικία 13 ετών.

Και καταλήγει λέγοντας ότι «τα ντίζελ δεν είναι το πρόβλημα, αλλά μέρος της λύσης του».

Από την άλλη, η Toyota παρουσίασε το νέο Auris μόνο ως βενζινοκίνητο και υβριδικό, ενώ ντίζελ στην γκάμα της είναι πλέον μόνο τα ειδικού σκοπού Land Cruiser και Hilux, που σπάνια κυκλοφορούν σε κέντρα πόλεων.

Πού βρίσκεται τελικά η λύση; Ίσως στις υβριδικές, επαναφορτιζόμενες, ντίζελ Mercedes-Benz C και E-Class που παρουσιάστηκαν στη Γενεύη και είναι μηδενικών εκπομπών στην πόλη ενώ έχουν χαμηλή κατανάλωση κι εκπέμπουν ελάχιστο CO2 στα ταξίδια.

Το αυγό του Κολόμβου;