Main menu

Κλεάνθης Τριανταφυλλίδης
Πέμπτη, 9 Φεβρουαρίου 2017 - 7:16μμ

Test drive: FIAT Tipo Hatchback 1.6 MJT

Η FIAT προσφέρει ξανά ένα μικρομεσαίο χάτσμπακ, με όνομα γνωστό απ’ τα παλιά, αλλά με διαφορετική φιλοσοφία, προσανατολισμένη περισσότερο προς την καλή σχέση τιμής προς αξία.

Η αναφορά στο παρελθόν έχει γίνει κανόνας για τη FIAT τα τελευταία χρόνια. Το είδαμε με το 500 πριν μια δεκαετία, το ξαναείδαμε πέρσι με το 124 Spider.

Τώρα η ιταλική φίρμα ανασύρει από το –πιο πρόσφατο– παρελθόν και το όνομα Tipo. Και είναι κατανοητό, αφού ένα μοντέλο που θέλει να μπει στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική μικρομεσαία κατηγορία C, χρειάζεται μια ταυτότητα. Όμως εδώ υπάρχει διαφορά: Ενώ στην περίπτωση των 500 και 124 Spider, τα νέα μοντέλα έχουν επί τούτου σχεδιαστεί για να θυμίζουν τα παλιά, στο νέο Tipo δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Η εμφάνισή του είναι σύγχρονη και αρμονική, μη έχοντας καμία σχέση με το όρθιο και τετραγωνισμένο σουλούπι των Tipo και Uno της δεκαετίας του ’80.

Υπάρχει και μια άλλη, ίσως ακόμη πιο σημαντική διαφορά. Ενώ το πρώτο Tipo είχε λανσαριστεί ως ένα μοντέλο αιχμής για να χτυπήσει απευθείας μπεστ-σέλερ της εποχής όμως το Opel Astra και το Ford Escort, το σημερινό Tipo παίζει το χαρτί της καλής σχέσης τιμής προς αξία, απευθυνόμενο (και) σε αναδυόμενες αγορές της περιοχής ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική).

Το πρώτο FIAT Tipo ήταν ένα παγκόσμιο αυτοκίνητο, και κάτι ανάλογο ισχύει για το νέο μοντέλο, ενώ ένα άλλο κοινό σημείο τους είναι η παραγωγή στο εργοστάσιο της Tofas στην Προύσα της Τουρκίας, που κατασκευάζει FIAT εδώ και 46 χρόνια κι έχει κερδίσει το βραβείο “Gold Level” της ιταλικής εταιρείας. Το βασικό κοινό σημείο, πάντως, ανάμεσα στο Tipo του 1988 και το σημερινό, είναι η εκμετάλλευση του χώρου, που η FIAT υποστηρίζει ότι είναι και σήμερα κορυφαία, όπως και τότε. Σ’ αυτό το πλεονέκτημα οφειλόταν η εμπορική επιτυχία του πρώτου μοντέλου, μια επιτυχία που οι Ιταλοί θα γιορτάσουν τρελά αν επαναληφθεί.

Για να δούμε αν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο, δοκιμάσαμε εξαντλητικά το 5θυρο Tipo χάτσμπακ στην κορυφαία του έκδοση με τον κινητήρα ντίζελ 1.6 MultiJet 2 των 120 ίππων.

Σύγχρονη γραμμή, συμβατική κατασκευή
Οι αναγνώστες του DRIVE και του drive.gr έχουν ήδη γνωρίσει την κλασική, 4θυρη έκδοση του Tipo. Πρόσφατα προστέθηκε στην γκάμα μια έκδοση στέισον-βάγκον και η 5θυρη χάτσμπακ της δοκιμής μας, που απευθύνεται κυρίως στις δυτικοευρωπαϊκές αγορές, αντικαθιστώντας το FIAT Bravo που είχε σιωπηρά καταργηθεί από το 2014.

Το Tipo είναι βασισμένο στη “Small Platform”, που εξέλιξαν από κοινού η FIAT με την General Motors και πάνω στην οποία έχουν χτιστεί πολλά μοντέλα, από το Grande Punto και το Opel Corsa μέχρι το Jeep Renegade. Στην περίπτωσή μας, η προσαρμόσιμη αυτή πλατφόρμα από χάλυβα υψηλής αντοχής είναι στην παραλλαγή “Small-Wide LWB”, πράγμα που σημαίνει ότι το Tipo έχει ως στενότερο συγγενή το FIAT 500L – αν και το μεταξόνιό του είναι λιγάκι μακρύτερο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το SEAT Leon 1.6 TDI

Αναμενόμενα, το Tipo έχει και αντίστοιχη ανάρτηση, με τον συνηθισμένο στην κατηγορία συνδυασμό των γονάτων τύπου McPherson μπροστά με τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Τυπική για σύγχρονο μοντέλο της κατηγορίας C είναι και η εξωτερική σχεδίαση η οποία, παρότι έχει γίνει στο Torino, δεν έχει καμία σχέση με εκείνη των 500L και 500Χ. Δεν αναγνωρίζεις ότι πρόκειται για FIAT, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το αυτοκίνητο δεν είναι μοντέρνο και όμορφο στην εμφάνιση.

Η γκάμα κινητήρων βενζίνης και ντίζελ είναι γνωστή από άλλα μοντέλα της FIAT, Alfa Romeo και Jeep. Στην περίπτωσή μας, ο ντίζελ 1.6 MTJ2 είναι ο κορυφαίος για το Tipo, αποδίδοντας 120 PS και 32,6 kgm ροπής, τιμές πολύ καλές για την κατηγορία. Τα αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, ενώ ως εναλλακτική προσφέρεται και το αυτόματο 6άρι διπλού συμπλέκτη DCT με επιβάρυνση €1.000. Kαι οι δύο εκδόσεις έχουν εκπομπές CO2 κάτω από 100 g/km – στην περίπτωσή μας 98 g/km.

Παίρνεις πολλά γι’ αυτά που δίνεις
Κατά τη FIAT, η βασική ιδέα πίσω από το Tipo είναι το σλόγκαν «δίνοντας λιγότερα, αποκτάς περισσότερα». Με άλλα λόγια, η καλή σχέση τιμής προς αξία. Έτσι κι αλλιώς όμως, αυτός που δίνει λιγότερα για ένα αυτοκίνητο δεν είναι διατεθειμένος να κάνει συμβιβασμούς. Και όσον αφορά στο εσωτερικό, αυτό σημαίνει ότι ο υποψήφιος αγοραστής θέλει τη χαμηλότερη τιμή, χωρίς όμως να περιμένει λιγότερα στους τομείς της ποιότητας, των χώρων και του εξοπλισμού.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Nissan Pulsar 1.5 dCi

Εκ πρώτης όψεως, το εσωτερικό του Tipo δεν δίνει την εντύπωση του φθηνού ή του λιτού. Μπορεί να μην είναι ξεχωριστό σε σχεδίαση, αλλά δείχνει αρκετά μοντέρνο και πλούσιο. Η γενική εργονομία είναι σωστή και η ποιότητα των περισσότερων υλικών αποδεκτή. Με μια δεύτερη ματιά όμως βλέπεις ότι το πλαστικό στις πόρτες και την κεντρική κονσόλα είναι σκληρό και γδέρνεται εύκολα. Στο ταμπλό δεσπόζει η έγχρωμη οθόνη αφής 7” του συστήματος πολυμέσων Uconnect HD Live, που έχει τη μορφή και τη λειτουργία ενός τάμπλετ. Προσφέρει Bluetooth hands-free, audio streaming, text reader, αναγνώριση φωνής, θύρες AUX και USB, χειριστήρια στο τιμόνι και, κατόπιν παραγγελίας, κάμερα οπισθοπορείας και σύστημα πλοήγησης TomTom 3D.

Η θέση οδήγησης είναι βασικά σωστή και μπορείς να τη φέρεις κοντά στα μέτρα σου, αν και η κλίση της πλάτης του καθίσματος ρυθμίζεται σκαλωτά. Κάθεσαι σχετικά ψηλά, αλλά η ορατότητα δεν είναι αντίστοιχα καλή, αφού λοξά εμπρός εμποδίζουν οι φαρδιές κολόνες της σκεπής, ενώ προς τα πίσω σε δυσκολεύουν τα μεγάλα πίσω προσκέφαλα.

Ο χώρος είναι αρκετός για έναν ψηλό οδηγό, αλλά σε συνολική ευρυχωρία δεν θα λέγαμε ότι το Tipo είναι κορυφαίο, όπως υποστηρίζει η FIAT. Είναι αισθητά πιο ευρύχωρο από το Ford Focus, για παράδειγμα, όμως όχι τόσο όσο το Nissan Pulsar. Τέσσερις ενήλικοι πάντως μπορούν να ταξιδέψουν με άνεση κι έχουν και αρκετές πρακτικές θέσεις για τα μικροπράγματά τους (12 λίτρα χώρο συνολικά).

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Ford Focus 1.5 TDCi

Το πορτμπαγκάζ των 440 λίτρων είναι κορυφαίο σε χωρητικότητα. Η διαιρούμενη (60/40) πλάτη του πίσω καθίσματος μπορεί να διπλώσει για ακόμη περισσότερο χώρο, αλλά σχηματίζει ένα μεγάλο σκαλοπάτι με το δάπεδο του πορτμπαγκάζ. Το χαμηλό δάπεδο έχει ως αποτέλεσμα κι ένα ασυνήθιστα ψηλό κατώφλι, πάνω από το οποίο πρέπει να σηκώσεις τις βαριές αποσκευές για να τις ξεφορτώσεις.

Πολύ γρήγορο και αρκετά οικονομικό
Το πιο δυνατό ίσως σημείο του Tipo είναι ο κινητήρας ντίζελ – όπου η FIAT έχει παράδοση. Η δύναμη και η ροπή του MultiJet 2 δίνουν εξαιρετικές για την κατηγορία επιδόσεις, παρότι το αυτοκίνητο δεν είναι ελαφρύ (1.400 kg στη μέτρησή μας, αντί των 1.260 kg του SEAT Leon 1.6 TDI, για παράδειγμα). Για το 0-100 km/h το Tipo χρειάζεται 9,7” και για το χιλιόμετρο από στάση 31,6”. Αφήνει δηλαδή καθαρά πίσω το Leon (10,7”/32,2”), το Nissan Pulsar 1.5 dCi (10,8”/32,7”), το Ford Focus 1.5 TDCi (10,5”/32,5”) και κάμποσα άλλα μικρομεσαία ντίζελ, ανεξαρτήτως τιμής. Μόνο το Opel Astra 1.6 CDTI 136 PS (9,5”/30,9”) και το Peugeot 308 BlueHDi 120 (9,4”/31,1”) είναι ταχύτερα – αλλά είναι και σημαντικά ακριβότερα από το FIAT.

H ροπή του κινητήρα, σε συνδυασμό με τις σχετικά κοντές σχέσεις της μετάδοσης, βοηθούν το Tipo και στις ρεπρίζ εν κινήσει. Με χρόνο 5,1” στα 80-110 km/h με 4η, προσπερνά σαφώς πιο γρήγορα από το Leon (6,6”), το Pulsar (6,8”) και το Focus (5,8”), αλλά κι από το 308 (6,3”). Μόνο το Astra των 136 ίππων είναι πιο γρήγορο (4,7”). Τη δυνατή ροπή του κινητήρα τη νιώθεις στο δρόμο, αλλά η απόδοσή της είναι κάπως απότομη. Αν πιαστείς με πολύ χαμηλές στροφές, δεν έχεις δύναμη στη διάθεσή σου και πρέπει να περιμένεις να ανέβουν οι στροφές για να σου έρθει όλη μαζί. Αν κρατάς όμως τον κινητήρα ανάμεσα στις 1.700 και τις 4.000 rpm, μπορείς να κινείσαι γρήγορα. Το κακό είναι ότι, για να το πετύχεις αυτό, πρέπει να δουλεύεις αρκετά εντατικά τον λεβιέ του κιβωτίου, που είναι μάλλον βαρύς, με λαστιχένια και ασαφή αίσθηση στο κούμπωμα, ιδίως αν επιχειρήσεις να κάνεις γρήγορες αλλαγές.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Opel Astra 1.6 CDTI 136 PS

Πάντως, παρά τις κοντές του σχέσεις (για ντίζελ), το Tipo αποδεικνύεται αρκετά οικονομικό. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε για όλο τη δοκιμή ήταν 6,7 lt/100 km – μια τιμή κάπου 0,5 lt/100 km μεγαλύτερη από του άμεσου ανταγωνισμού, αλλά και πάλι χαμηλή με απόλυτα κριτήρια.

Εξαρτάται από τις απαιτήσεις
Από άποψη δυναμικής συμπεριφοράς, το Tipo δείχνει ένα αυτοκίνητο κατά βάση σωστό, που όμως δεν έχει εξελιχθεί με την προσοχή που θα έπρεπε. Δεν νομίζουμε πως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχει εξελιχθεί στην Τουρκία, αφού το εκεί κέντρο εξέλιξης της FCA έχει μακρόχρονη πείρα κι έχει δείξει καλά δείγματα στο παρελθόν. Όμως πιστεύουμε πως πρέπει να γίνει λίγη ακόμη δουλειά, κυρίως στη ρύθμιση της απόσβεσης.

Η ανάρτηση είναι σχετικά σφιχτή, αλλά κάνει τη δουλειά της αθόρυβα και δίνει καλή ποιότητα κύλισης. Απορροφά τις περισσότερες μεμονωμένες ανωμαλίες του δρόμου αποτελεσματικά, χωρίς να χτυπάει. Όμως ο συνδυασμός ανωμαλιών στη σειρά μπορεί να μπερδέψει τα αμορτισέρ και να ταρακουνήσει το αμάξωμα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Peugeot 308 BlueHDi 120

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μικρές παρεκκλίσεις του αυτοκινήτου από την πορεία του όταν στρίβει σε ανώμαλη άσφαλτο. Γενικά πάντως, το Tipo δείχνει σταθερό, με μεγάλο περιθώριο πρόσφυσης στις στροφές και καθησυχαστικά υποστροφική για το μέσο οδηγό συμπεριφορά.

Στην οδήγηση μέχρι και με σβέλτους ρυθμούς, δεν θα έχει κανείς πρόβλημα. Ένας γρήγορος οδηγός όμως θα ενοχληθεί από τη μάλλον βαριά αίσθηση του αυτοκινήτου στις αλλαγές κατεύθυνσης και την έλλειψη πληροφόρησης από το τιμόνι. Το Tipo πάντως ταξιδεύει ξεκούραστα, καθώς στις υψηλότερες ταχύτητες μένει πίσω ο θόρυβος και η τραχύτητα του κινητήρα ντίζελ. Όλοι θα εκτιμήσουν επίσης τα δυνατά φρένα, που έδωσαν πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης στις μετρήσεις μας. Στα επανειλημμένα δυνατά φρεναρίσματα μύρισαν λίγο, αλλά δεν επηρεάστηκε αισθητά η αποτελεσματικότητά τους.

Φθηνό, αλλά όχι τόσο
Η τιμή για το 5θυρο Tipo ξεκινά από τα 12.990 ευρώ για την έκδοση με τον κινητήρα βενζίνης 1.4 των 95 PS. Το μοντέλο της δοκιμής μας, με τον ντίζελ 1.6 MTJ των 120 PS, ξεκινά από τα €18.350 στον τιμοκατάλογο, αλλά με την προωθητική ενέργεια της αντιπροσωπείας η αρχική τιμή πέφτει στα €17.550. Με άλλα λόγια, το Tipo είναι πιο φθηνό από τον 5θυρο ντίζελ ανταγωνισμό του, αν εξαιρέσουμε το Nissan Pulsar που ξεκινά από τα €16.990. Όμως, η διαφορά του Tipo από άλλα μοντέλα δεν είναι τόσο μεγάλη – για παράδειγμα, είναι μόνο 50 ευρώ ακριβότερο από το βασικό SEAT Leon 1.6 TDI 110 PS.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

Πάντως, πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι το Tipo ντίζελ είναι καλά εξοπλισμένο, ακόμα και στη «βασική» του έκδοση Business, έχοντας ως στάνταρ το σύστημα Hill Holder για τις ανηφόρες, το cruise control, ράδιο Uconnect με οθόνη 5”, Bluetooth, ζάντες αλουμινίου 16” και air condition. To μοντέλο Lounge της δοκιμής μας, που κοστίζει €1.400 παραπάνω, έχει επιπλέον αυτόματο κλιματισμό, εξελιγμένο Uconnect με έγχρωμη οθόνη 7”, αισθητήρες βροχής και φώτων, ζάντες 17” και προβολείς ομίχλης.

Όσον αφορά στο κόστος χρήσης, θα πούμε ότι ο βασικός παράγοντας, η κατανάλωση καυσίμου, είναι σε χαμηλό επίπεδο. Τα πάγια είναι αυτά ενός αυτοκινήτου 1.600 κυβικών, δηλαδή λογικά, όπως λογικό είναι και το κόστος συντήρησης, με σέρβις κάθε 20.000 km ή κάθε χρόνο. Τέλος, ως μέρος της προωθητικής ενέργειας, προσφέρεται για το Tipo μια πολύ καλή εγγύηση πέντε ετών με 5ετή οδική βοήθεια.

Τι λέει το DRIVE
Το Tipo είναι φτιαγμένο με τη φιλοσοφία της καλής σχέσης τιμής προς αξία. Κι έτσι πρέπει να το κρίνουμε. Αντικειμενικά, είναι ένα αυτοκίνητο με σύγχρονη εμφάνιση, κορυφαίες επιδόσεις, μεγάλους χώρους, αποτελεσματικά φρένα και καλό εξοπλισμό. Όμως σε άλλους τομείς, όπως η ρύθμιση της ανάρτησης, η λειτουργία του λεβιέ ταχυτήτων και η ποιότητα κάποιων πλαστικών του εσωτερικού, υστερεί σε σχέση με την πλειονότητα του ανταγωνισμού. Αν βάλουμε στην εξίσωση και την τιμή, τα μειονεκτήματα αυτά υποβαθμίζονται σαφώς σε σημασία, όμως η αλήθεια είναι ότι για να τα παραβλέψεις, θα έπρεπε το αυτοκίνητο να είναι ακόμα πιο φθηνό.
Τιμή Από €17.550 (με προωθητική ενέργεια)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, άμεσος ψεκασμός common rail, 120 PS/3.750 rpm, 32,6 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,7”
0-160 km/30,5”
0-400 m 17,0” @ 130,1 km/h
0-1.000 m 31,6” @ 161,6 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,8”
50-80 km/h (3η) 3,1”
80-110 km/h (3η) 5,2”
80-110 km/h (4η) 5,1”
110-140 km/h (4η) 8,2”
110-140 km/h (5η) 8,4”
110-140 km/h (6η) 10,0”
Φρένα 100-0 km/h 37,9 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 98 g/km
Διαστάσεις 4.368 x 1.792 x 1.495 mm
Χώρος αποσκευών 440 lt
Βάρος 1.400 kg
Μετρήσεις DRIVE

Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Φιλοξενία