Αυτό ήταν το λάθος του Rosberg στην Ισπανία!

Αυτό ήταν το λάθος του Rosberg στην Ισπανία!

Αποκαλύπτουμε το λόγο που ο Nico Rosberg έκοψε άθελά του ταχύτητα στον πρώτο γύρο, με τελικό αποτέλεσμα να συγκρουστεί με τον Lewis Hamilton.

Το Ισπανικό GP πήρε μια αναπάντεχη τροπή όταν οι δύο οδηγοί της Mercedes συγκρούστηκαν μεταξύ τους λίγο μετά την εκκίνηση, καθώς μάχονταν για την πρώτη θέση.

Γρήγορα αποκαλύφθηκε ότι η βασική αιτία γι’ αυτή την εξέλιξη, και ειδικότερα η αιτία της μεγάλης διαφοράς ταχύτητας ανάμεσα στις δύο Mercedes, ήταν το γεγονός ότι ο Rosberg ήταν σε λάθος πρόγραμμα λειτουργίας του κινητήρα.

Και παρότι ο Γερμανός είπε την Κυριακή το βράδυ ότι αυτός και η ομάδα ακόμη ερευνούσαν το γιατί ήταν σε λάθος πρόγραμμα, φαίνεται πως απλά δεν είχε επιλέξει τη σωστή ρύθμιση ενώ ήταν στη σειρά εκκίνησης.

Στη φωτογραφία του «αδελφού» μας Motorsport και στο σχέδιο του Giorgio Piola (κάτω) βλέπουμε ότι στο τιμόνι του Rosberg προβάλλεται πληθώρα πληροφοριών για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσει ο οδηγός στον αγώνα. Κι αυτές οι οδηγίες είναι που αποκαλύπτουν τι ακριβώς πήγε στραβά για τον Γερμανό στην Ισπανία.

Μια οδηγία στο δεξί μέρος του τιμονιού έχει σχέση με τη διαδικασία εκκίνησης, δίνοντας βήμα προς βήμα τις κινήσεις που πρέπει να κάνει ο οδηγός στο γύρο σχηματισμού και όταν παίρνει τελικά τη θέση του στη σχάρα εκκίνησης (grid).

Στις οδηγίες –όπως φαίνονται καθαρά στην κύρια εικόνα, επάνω– το προτελευταίο στάδιο είναι η επιλογή του STRAT 3”. Πρόκειται για ένα συνολικό πρόγραμμα λειτουργίας της κινητήριας μονάδας, που ρυθμίζει το πόσο καύσιμο καταναλώνει ο θερμικός κινητήρας, πόση ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιείται και πόση ανάκτηση κινητικής ενέργειας γίνεται από την MGU-K, ανάλογα με την εκάστοτε θέση του γκαζιού. 

Όλες αυτές οι παράμετροι μπορεί να παρακαμφθούν και να ρυθμιστούν με τα διάφορα κουμπιά και τους περιστροφικούς διακόπτες πάνω στο τιμόνι – πράγμα που συνήθως κάνει ο οδηγός κατά τη διάρκεια του αγώνα για να διαχειριστεί την ισχύ και την κατανάλωση καυσίμου.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται πως ο Rosberg παρέλειψε αυτό το στάδιο των οδηγιών και δεν επέλεξε το “STRAT 3”, αλλά παρέμεινε στη ρύθμιση STRAT 12” την ώρα που έπαιρνε τη θέση του (pole) στο grid.

Αυτό σήμαινε ότι ήταν ακόμα στο πρόγραμμα εξοικονόμησης καυσίμου και ηλεκτρικής ενέργειας, που ακολουθείται στο γύρο σχηματισμού ώστε να εξοικονομηθεί βενζίνη για τον αγώνα και να υπάρχει φουλ ρεύμα στην μπαταρία ώστε να βοηθηθεί ο κινητήρας στην εκκίνηση, όταν πλέον επιλεγεί η σωστή ρύθμιση STRAT.

H λάθος επιλογή του STRAT 12 από τον Rosberg στην εκκίνηση δεν ήταν καταστροφική. Ξεκίνησε γρήγορα και μάλιστα κατάφερε να περάσει με slipstreaming τον Hamilton από την εξωτερική της Στροφής 1, αφού είχε στη διάθεσή του την ενέργεια που ήταν ήδη αποθηκευμένη στην μπαταρία.

Όμως, λόγω του τρόπου που το σύστημα ERS χρησιμοποιεί την ενέργεια από την μπαταρία (ES) και απευθείας από τη μονάδα ανάκτησης θερμικής ενέργειας (MGU-H), συνάγουμε ότι το πρόγραμμα STRAT 12 δεν εκμεταλλεύεται και τις δύο πηγές στο μέγιστο για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Αντίθετα, εξαντλεί την μπαταρία και κατόπιν αρχίζει να ανακτά ενέργεια αντί να τη χρησιμοποιεί – μια διαδικασία που οι ομάδες την ονομάζουν derating” («υποβάθμιση» - της ισχύος). Αυτό σήμαινε ότι ο Rosberg στη Στροφή 3 δεν είχε στη διάθεσή του τους επιπλέον 160 ίππους που θα έδινε η MGU-K (το ηλεκτρομοτέρ ανάκτησης κινητικής ενέργειας)

Στα on-board πλάνα από το μονοθέσιο του Hamilton φαίνεται ότι, καθώς ο Rosberg έστριβε στην 3 και άρχισε να κόβει ταχύτητα, το πίσω φως βροχής του μονοθεσίου άρχισε να αναβοσβήνει. Αυτό είναι μια προειδοποίηση στον οδηγό που ακολουθεί ότι ο προπορευόμενος βρίσκεται σε πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας – το “derating” που λέγαμε.

Ο Hamilton αντιλήφθηκε αμέσως το λάθος του Rosberg και έσπευσε να το εκμεταλλευτεί.

Ο Rosberg κατάλαβε και αυτός το λάθος που είχε κάνει. Τα δικά του on-board πλάνα δείχνουν ότι διόρθωσε το πρόγραμμα STRAT, γυρίζοντας τον διακόπτη (κάτω αριστερά στο τιμόνι), από τη θέση STRAT 12, αριστερά, στη θέση STRAT 3, δεξιά.

Αμέσως μετά έκανε μια αλλαγή στην κατανομή πέδησης για τη Στροφή 4 και πάτησε το κίτρινο κουμπί ΟΤ (OverTake: προσπέρασμα) επάνω αριστερά για άμεση αύξηση της ισχύος με τη μέγιστη εκμετάλλευση της ηλεκτρικής ενέργειας.

Όμως η ζημιά είχε ήδη γίνει, αφού ο Hamilton –που ήταν στο σωστό πρόγραμμα STRAT 3– τον πλησίαζε με καταιγιστικό ρυθμό. Ο Rosberg αμύνθηκε κλείνοντας απότομα την πόρτα και αναγκάζοντας τον team-mate του να βγει στο χορτάρι, όπου έχασε τον έλεγχο. Οι δύο Mercedes συγκρούστηκαν και η ομάδα είχε την πρώτη της διπλή εγκατάλειψη από το 2011…

[Πηγή: Motorsport]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube