111 χρόνια από το πρώτο Ford Model T

Το πρώτο Model T βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στην Piquette Avenue στο Detroit σαν χτες, πριν από 111 χρόνια, την 1η Οκτωβρίου του 1908.

Αυτοδίδακτος μηχανικός και χαρισματικός επιχειρηματίας, ο Henry Ford ήταν ένας οραματιστής. Και προέβλεψε πριν από τον καθένα ότι το αυτοκίνητο θα μετέβαλλε δραστικά το σύγχρονο τοπίο αλλά και την ίδια την κοινωνία. Υπό την προϋπόθεση όμως ότι δεν θα αποτελούσε αντικείμενο μόνο για την οικονομική ελίτ. 

Το Ford Model T λοιπόν, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε υπό αυτή την οπτική. Η υιοθέτηση της γραμμή παραγωγής για την κατασκευή και συναρμολόγηση του αυτοκινήτου στα εργοστάσιά του στο Detroit έδωσαν στον Ford τα μέσα για να δώσει σάρκα και οστά στις φιλοδοξίες του. 

Ford Model T
H  έκδοση «Touring» με τέσσερις πόρτες και ψηλή τέντα (δύο μέτρα από το έδαφος) ήταν και η πιο δημοφιλής.


Θριαμβευτικό αδιέξοδο
Στιβαρό και απλό προκειμένου να αποτελεί ιδιωτικό μέσο μετακίνησης για τον καθένα, το Ford Model T καινοτομούσε όπου χρειαζόταν εξορθολογισμός: Ο στόχος ήταν η δραστική μείωση του κόστους. Έτσι, με αγροτική εμφάνιση, το Model T ήθελε να είναι αποτελεσματικό σε κάθε είδους δρόμο με τη σημαντική απόστασά του από το έδαφος, με ελαστικό μοτέρ για να μην σκορτσάρει και στις πιο απότομες πλαγιές, διτάχυτο σασμάν που μπορούσε να το χειριστεί με άνεση το αρχάριο κοινό και μια χρωματική παλέτα που περιοριζόταν στο… μαύρο.

Το Model T κατήγαγε θρίαμβο από το λανσάρισμά του την 1η Οκτωβρίου του 1908. Παρόλα αυτά, το αυτοκίνητο παρέμενε ακόμα ακριβό για τα δεδομένα της εποχής, με τιμή εκκίνησης τα $850. Ποσό δυσβάστακτο για το μέσο Αμερικανό και ως εκ τούτου εμπόδιο στον εκδημοκρατισμό του αυτοκινήτου για να γίνει TO ΙΧ.

Ford Model T
Ψηλό και στιβαρό, το Ford Model T ήταν ιδανικό για την εποχή του, όπου το οδικό δίκτυο έξω από τις πόλεις ήταν ένα χαοτικό σύμπλεγμα από καρόδρομους. 


H μεγάλη στροφή συντελέστηκε το 1913. Δημιουργημένο πάνω σε γερές βάσεις, ο Ford αποφάσισε να συμπιέσει κι άλλο την τιμή του Τ. Η κινητή γραμμή παραγωγής εισήχθη σε όλες τις φάσεις παραγωγής και συναρμολόγησης, και η διάρκεια για την κατασκευή ενός Model T κατέβηκε από τις 12 ώρες και 28’ στις 2 ώρες και 38’. Αυτή δε του κινητήρα μειώθηκε στο μισό.

Όλα τα παραπάνω οδήγησαν την παραγωγή σε ένα ετήσιο ρυθμό 170 χιλιάδων αυτοκινήτων, όσα κατασκεύαζαν όλοι οι Αμερικανοί κατασκευαστές μαζί. Έτσι η τιμή έπεσε και οι πωλήσεις απογειώθηκαν, μαζί και τα κέρδη της Ford. 

Ford Model T
Μίνιμαλ θέση οδήγησης, αλλά και οικεία σήμερα με τρία πεντάλ: Συμπλέκτης, φρένο, γκάζι; Λάθος! 1η και 2η ταχύτητα, όπισθεν και φρένο. Το γκάζι βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.


H εμπορική ευφορία κράτησε δέκα χρόνια. Το 1923, το Model T έφτασε τον αριθμό-ρεκόρ των δέκα εκατομμυρίων κατασκευασμένων αυτοκινήτων. Την ίδια χρονιά όμως το best-seller της Ford έφτασε και στο όριό του. Με εξαίρεση κάποια αισθητικά φρεσκαρίσματα (πιο χαμηλό σασί, πλουσιότερη χρωματική παλέτα…) το Τ παρέμενε απαράλλαχτο και αν και ήδη υπερήλικο, ο Ford επέμενε να το κρατά στην παραγωγή. Πίστευε ότι πρόκειται για το «αιώνιο μοντέλο» και δεν σκεφτόταν καν την αντικατάστασή του από ένα πιο σύγχρονο.

Ford Model T
Ο νεωτερισμός του 4κύλινδρου μοτέρ ήταν η αποσπώμενη, μονοκόμματη κεφαλή. Με βιομηχανοποιημένη παραγωγή, η συναρμολόγησή του ήταν γρήγορη και η συντήρησή του εύκολη και φθηνή.


Έπρεπε να φτάσει το 1927 για να υποκλιθεί το Model Τ στο κοινό και να πέσει η αυλαία. Μαζί και η πρωτοκαθεδρία του Μπλε Οβάλ στις παγκόσμιες πωλήσεις.

Το Model T με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Χωρητικότητα 2.896 cc
Ισχύς 20 PS
Τελική ταχύτητα 60 km/h
Παραγωγή πάνω από 15 εκατ. αυτοκίνητα (1908-1927)