Κόντρα σε όλους

Κίνητρα ανανέωσης του στόλου των ταξί πρέπει να δοθούν, όχι παράταση ζωής των ήδη πολύ παλιών…
Ενώ άλλες χώρες δεσμεύονται για απαγόρευση των ντίζελ και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στο ορατό μέλλον, εμείς συζητάμε την αύξηση του ορίου απόσυρσης των παλιών ταξί…

Ο Nicolas Hulot, ο υπουργός Περιβάλλοντος της νέας γαλλικής κυβέρνησης Macron, έκανε πριν λίγες μέρες μια ανακοίνωση που τάραξε τα νερά: «Ανακοινώνουμε το τέλος των πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων [στη Γαλλία] από το 2040».

Ο Γάλλος υπουργός χαρακτήρισε την απόφαση «πραγματική επανάσταση» κι εξήγησε ότι αποτελεί «δύσκολο στόχο», αλλά η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία «έχει αρκετές ιδέες στο συρτάρι για υλοποιήσει αυτή την υπόσχεση, που είναι και θέμα δημόσιας υγείας».

Η Γαλλία μάλιστα δεν είναι η μόνη χώρα που έχει βάλει τέτοιο στόχο. Η Νορβηγία, που έχει τη μεγαλύτερη παγκοσμίως διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά της, έχει αποφασίσει να επιτρέπει την πώληση μόνο ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων από το 2025.

Υπάρχουν κι άλλες χώρες που σκέπτονται την απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης για λόγους βελτίωσης της ποιότητας του αέρα και αναχαίτισης της κλιματικής αλλαγής, όμως δεν έχουν βάλει ακόμα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Η Ολλανδία μιλάει για ενδεχόμενη απαγόρευση από το 2025, κάποια ομοσπονδιακά κρατίδια της Γερμανίας για σταδιακή εξάλειψη έως το 2030, ενώ την ίδια χρονολογία αναφέρει και η Ινδία, που λέει ότι θέλει να φέρει την ηλεκτροκίνηση με «εμφατικό τρόπο».

Το είχαμε προβλέψει ότι το σκάνδαλο Dieselgate” της VW θα επιτάχυνε τον εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων. Όμως εδώ το πράγμα εξελίσσεται σε χιονοστιβάδα. Σύμφωνα με το Bloomberg, το 54% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται παγκοσμίως το 2040 θα είναι ηλεκτρικά!

Και ποια είναι η θέση της Ελλάδας μέσα σε όλα αυτά; Συζητά την αύξηση του ορίου απόσυρσης των ταξί από τα 15 στα 22 χρόνια!

Δυστυχώς, στη χώρα μας, ανάμεσα στα πρώτα θύματα της κρίσης και των περικοπών είναι το περιβάλλον και η δημόσια υγεία. Κι εδώ, όταν μιλάμε για δημόσια υγεία, εννοούμε ότι τα 16.900 ταξί της Αττικής εκπέμπουν συνολικά, στον κύκλο της ζωής τους, 46.000 τόνους μικροσωματίδια αιθάλης και 600.000 τόνους οξείδια του αζώτου και υδρογονάνθρακες, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΑ.

Ενώ λοιπόν σε άλλες χώρες δίνονται κίνητρα εξηλεκτρισμού των αυτοκινήτων και θεσπίζονται αντικίνητρα στην αγορά βενζινοκίνητων και ντίζελ, εδώ συζητείται να αυξηθεί η παλαιότητα του στόλου των πετρελαιοκίνητων ταξί.

Αντιλαμβάνομαι τις δυσκολίες του κλάδου, όπως γνωρίζω και ότι λεφτά δεν υπάρχουν στα κρατικά ταμεία. Όμως πρέπει να βρεθούν, διότι το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις είναι πολύ σοβαρό και μας αφορά όλους. Όχι μόνο δεν μας παίρνει να αυξήσουμε το όριο απόσυρσης των ταξί, αλλά αντίθετα πρέπει να δοθούν κίνητρα για την ευρύτερη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, μπόνους για τα πιο καθαρά αυτοκίνητα και επιδοτήσεις για την αντικατάσταση των πιο παλιών. Όπως λέει ο ΣΕΕΑ, μέρος αυτής της δαπάνης μπορεί να καλυφθεί από κοινοτικά κονδύλια ή και από τη λήψη μέτρων όπως π.χ. η επιβολή διοδίων στον πράσινο δακτύλιο της Αθήνας – πράγμα που ήδη γίνεται εδώ και καιρό στο Λονδίνο.

Κι επειδή για τη ρύπανση δεν ευθύνονται μόνο τα ταξί, θα πρέπει κάποτε να υπάρξουν και κίνητρα ανανέωσης του στόλου των ιδιωτικών αυτοκινήτων. Ο βουλευτής Λευκάδας της ΝΔ, Θανάσης Καββαδάς, ήδη πρότεινε την επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής.

Δεν ξέρουμε αν το κόμμα του θα το θυμάται όποτε έρθει στην κυβέρνηση, όμως γνωρίζουμε πολύ καλά, όπως γνωρίζει και ο πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής κ. Ουρσουζίδης, ότι η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, πέρα από το περιβαλλοντικό όφελος, θα έχει ευεργετικό αποτέλεσμα και στην οδική ασφάλεια. Τα χρήματα που θα δοθούν, θα εξοικονομηθούν από τα 5 δις που κοστίζουν τα τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο.