Test drive: BMW 330e Hybrid

Test drive: BMW 330e Hybrid

Δοκιμάζουμε την υβριδική, επαναφορτιζόμενη έκδοση της BMW 3 Series, με τον δίλιτρο κινητήρα και τους 252 ίππους.

Η αγορά των επαναφορτιζόμενων υβριδικών μοντέλων συνεχώς διευρύνεται και ένα από τα πιο πρόσφατα είναι η BMW 330e.

Η ζήτηση για τέτοιου είδους αυτοκίνητα δεν οφείλεται μόνο στα όλο και αυστηρότερα όρια που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις εκπομπές CO2 της γκάμας κάθε κατασκευαστή, αλλά και σε κίνητρα που παρέχουν ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για την αγορά «καθαρών» αυτοκινήτων.

Μετά τη δημιουργία της φίρμας “i”, περιμένουμε πολλά από την BMW στον τομέα των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων. Η 330e μπορεί να μη διευρύνει τους τεχνολογικούς ορίζοντες όπως έκαναν τα i3 και i8, όμως εκμεταλλεύεται την τεχνογνωσία από αυτά τα μοντέλα, ειδικά σε ό,τι αφορά στην μπαταρία ιόντων λιθίου και τα ηλεκτρονικά ισχύος που ρυθμίζουν τη συνεργασία του ηλεκτρικού μοτέρ με τον βενζινοκινητήρα.

Η 330e προσφέρεται αποκλειστικά με το 4θυρο σεντάν αμάξωμα και, μαζί με τη Mercedes C350e και το VW Passat GTE, φιλοδοξούν να δελεάσουν αγοραστές ώστε να εγκαταλείψουν τα αντίστοιχα συμβατικά βενζινοκίνητα μοντέλα, προσφέροντας –στην περίπτωση της BMW– τη δυνατότητα ηλεκτροκίνησης για έως και 40 km, και μια μέση τυποποιημένη κατανάλωση βενζίνης 1,9 lt/100km.  

Το σημείο εκκίνησης για την 330e είναι η πρόσφατα ανανεωμένη 320i, με την οποία μοιράζεται τον 2λιτρο 4κύλινδρο TwinPower Turbo κινητήρα βενζίνης. Τοποθετημένος κατά το διαμήκη άξονα, ο κινητήρας αυτός αποδίδει εδώ 184 PS και 29,6 kgm ροπής από τις 1.350 μόλις rpm.

Ένας ηλεκτροκινητήρας (χωρίς ψήκτρες) στο εμπρός μέρος του αυτόματου κιβωτίου Steptronic 8 σχέσεων αποδίδει άλλους 88 PS και 25,5 kgm, λειτουργώντας σε συνδυασμό με τον θερμικό κινητήρα ή κινώντας το αυτοκίνητο μόνος του, με μηδενική εκπομπή ρύπων.

Συνδυαστικά, οι δύο κινητήρες της 330e φτάνουν τους 252 PS και τα 42,8 kgm – νούμερα που, κατά την BMW, δίνουν επιδόσεις αντίστοιχες της 330i των επίσης 252 PS. Και στα δύο μοντέλα, η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στους πίσω τροχούς.

Την ενέργεια που τροφοδοτεί το ηλεκτρικό μοτέρ την παρέχει μια μπαταρία ιόντων λιθίου των 7,6 kWh που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του πορτμπαγκάζ και μπορεί να φορτιστεί από μια πρίζα τοποθετημένη πίσω από ένα πορτάκι στο εμπρός αριστερό φτερό του αυτοκινήτου. Η φόρτισή της στο 80% της χωρητικότητας απαιτεί λίγο παραπάνω από δύο ώρες στο έξτρα wallbox (16A) της BMW ή πάνω από τρεις ώρες σε οικιακή πρίζα (12Α).

Η μπαταρία φορτίζεται και εν κινήσει από τον βενζινοκινητήρα, αλλά και με ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση (κλείσιμο του γκαζιού ή/και φρενάρισμα), αλλά από την άλλη κλέβει 110 λίτρα από το πορτμπαγκάζ, που χωράει πλέον 370 λίτρα αντί για τα 480 της συμβατικής 3άρας.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Το κινητήριο σύστημα της 330e της δίνει ζωηρές επιδόσεις και εξαιρετικά ραφιναρισμένη λειτουργία, χωρίς σημαντικές θυσίες σε δυναμική συμπεριφορά και καθημερινή πρακτικότητα, σε σύγκριση με άλλες 3άρες της έκτης γενιάς.

Η αίσθηση ελαστικότητας κατά την ηλεκτρική λειτουργία μέσα στην πόλη είναι πολύ ευχάριστη, και στον ανοιχτό δρόμο ο ηλεκτρικός κι ο θερμικός κινητήρας συνδυάζονται άψογα για να δώσουν αληθινό νεύρο στην 330e. Για να εκμεταλλευτείς όμως όλες τις δυνατότητες οικονομίας, πρέπει να μάθεις πότε να χρησιμοποιείς τα τρία διαφορετικά προγράμματα οδήγησης –eDrive, Max eDrive και Save Battery– και να τα εναλλάσσεις συνεχώς μεταξύ τους.

Εναλλακτικά, μπορείς να αφήσεις το αυτοκίνητο στο αυτόματο πρόγραμμα AUTO eDrive, που θεωρητικά λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους και συντονίζει τους κινητήρες έτσι ώστε να έχεις τη μέγιστη οικονομία. Μην περιμένετε όμως να δείτε τιμές κατανάλωσης κοντά στην τυποποιημένη των 1,9 lt/100km. Η μέση κατανάλωση κατά τη δοκιμή μας ήταν στα 8,4 lt/100km, περίπου ανάλογη με αυτήν μιας εξακύλινδρης 330d. Το τι κατανάλωση θα έχει ο καθένας βέβαια εξαρτάται από το πόσο θα εκμεταλλεύεται την ηλεκτροκίνηση. Σε μικρές καθημερινές διαδρομές μέσα στην πόλη, μπορείς και να μην καταναλώνεις καθόλου βενζίνη.

Ξεκινώντας, η υβριδική BMW είναι προγραμματισμένη να λειτουργεί στο ηλεκτρικό πρόγραμμα eDrive, αν η μπαταρία είναι επαρκώς φορτισμένη. Η ροπή του ηλεκτρικού μοτέρ από μηδέν στροφές δίνει αθόρυβες εκκινήσεις από τα φανάρια, με επιτάχυνση που διαψεύδει τα 1.760 kg βάρους που έδειξε η πλάστιγγά μας.

Χωρίς τη βοήθεια του βενζινοκινητήρα, η αυτονομία μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 40 km κατά την BMW, αν και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με ελαφρύ πόδι στο γκάζι και χωρίς να υπάρχουν μεγάλες ανηφόρες. Αν επιλέξεις το πρόγραμμα Max eDrive, όπου ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί στη μέγιστη απόδοση, μπορείς να φτάσεις και τα 120 km/h με μηδενικές εκπομπές και μηδενική κατανάλωση βενζίνης. Όμως με αυτή τη χρήση η ηλεκτρική αυτονομία μειώνεται δραματικά. 

Αν η διαδρομή που σχεδιάζεις να κάνεις υπερβαίνει την ηλεκτρική αυτονομία, επιλέγοντας το πρόγραμμα Save Battery μπορείς να εξοικονομήσεις ρεύμα για να το χρησιμοποιήσεις αργότερα.

Όταν το επίπεδο φόρτισης πέσει κάτω από το 20%, ο θερμικός κινητήρας μπαίνει αυτόματα σε λειτουργία για να δώσει υβριδική κίνηση. Και οι δύο πηγές ισχύος είναι απευθείας συνδεδεμένες με το κιβώτιο, πράγμα που δίνει μια ευχάριστη αίσθηση ενότητας στη λειτουργία, καθώς δεν νιώθεις δισταγμό ή τράνταγμα αλλά απλά βλέπεις τη βελόνα του στροφόμετρου ξαφνικά να ζωντανεύει.

Στην υβριδική λειτουργία, η 330e είναι γρήγορη, με άμεση απόκριση στο γκάζι χάρη και στη ροπή του ηλεκτροκινητήρα. Οι επιδόσεις είναι στο επίπεδο της παλιότερης –και κατά 230 kg ελαφρύτερης– 328i Steptronic των 245 PS (δεν έχουμε δοκιμάσει ακόμη τη νέα 330i) και σαφώς πιο γρήγορες από στάση από αυτές της πετρελαιοκίνητης 320d ή εκείνες του (επίσης plug-in υβριδικού) Audi A3 e-tron. Για τα 0-100 km/h η 330e χρειάζεται 6,5” και για τα 0-1.000 m 26,8”, ενώ οι αντίστοιχες τιμές για την 328i ήταν 6,6”/27,1”, για την αυτόματη 320d των 190 PS είναι 7,7”/28,7” και για το A3 e-tron 7,6”/28,0”.  

Στις ρεπρίζ εν κινήσει η 330e συνεχίζει να είναι γρήγορη, αλλά φαίνονται οι μακριές σχέσεις και το βάρος της, ιδίως από χαμηλές ταχύτητες. Ο χρόνος 1,6” για τα 30-50 km/h με kickdown είναι καλός, αλλά η 328i είχε πετύχει 1,2” και η 320d 1,4”, όπως και το A3 e-tron. Στο προσπέρασμα των 80-110 km/h πάντως, η υβριδική BMW, με 3,2”, είναι πρακτικά ισόπαλη με την 328i (3,1”) και το A3 e-tron (3,3”) και σαφώς μπροστά από την 320d (4,4”).

Τα 200+ επιπλέον κιλά του υβριδικού συστήματος δεν επηρεάζουν αισθητά την οδική συμπεριφορά της 330e, που διατηρεί την απόκριση και το ζύγισμα τα οποία χαρακτηρίζουν κάθε 3άρα BMW. Οι 19άρες ζάντες του αυτοκινήτου της δοκιμής επηρέαζαν λίγο την άνεση μέσα στην πόλη, αλλά στο ταξίδι το αυτοκίνητο ήταν ιδιαίτερα αθόρυβο και ξεκούραστο.

Να την αγοράσω;
Η τιμή της 330e στον επίσημο τιμοκατάλογο της BMW είναι 49.407 ευρώ. Είναι δηλαδή λίγο ακριβότερη από την ντίζελ υβριδική (αλλά όχι επαναφορτιζόμενη) Mercedes-Benz C300h (€48.500) και αρκετά φθηνότερη από τη βενζινοκίνητη, επαναφορτιζόμενη C350e (€55.000).

Τις δύο Mercedes δεν τις έχουμε δοκιμάσει, αλλά έτσι κι αλλιώς το πιο ενδιαφέρον είναι να δούμε αν ένα τέτοιο επαναφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο αξίζει τα επιπλέον λεφτά σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά. Η 330e κοστίζει 2.134 ευρώ παραπάνω από την αυτόματη 330i και 3.434 ευρώ παραπάνω από την αυτόματη 320d (Δείτε τις τιμές όλων των μοντέλων της BMW εδώ).

Σε σχέση με την 330i, η 330e συμφέρει, αφού υστερεί ελάχιστα σε επιδόσεις και οδική συμπεριφορά, ενώ είναι σημαντικά πιο οικονομική. Σε σχέση με την 320d, τα πράγματα αντιστρέφονται και περιπλέκονται. Η 330e είναι ξεκάθαρα πιο γρήγορη από την 320d, αλλά η ντίζελ 3άρα είναι γενικά πιο οικονομική στη χρήση.

Αν όμως η τιμή του πετρελαίου κίνησης εξισωθεί με αυτή της βενζίνης, το πλεονέκτημα της 320d θα μειωθεί σημαντικά, και αν εκμεταλλεύεται κανείς συχνά την ηλεκτρική αυτονομία της 330e, η υβριδική 3άρα αρχίζει να γίνεται μια δελεαστική αγοραστική πρόταση.

Τι λέει το DRIVE
Μία από τις καλύτερες υβριδικές εφαρμογές σήμερα, που ελάχιστα επηρεάζει τα γνωστά προσόντα της BMW 3 Series. Όμως το αν αποτελεί συμφέρουσα αγοραστική πρόταση εξαρτάται από το πόσο εκμεταλλεύεσαι τη δυνατότητα ηλεκτροκίνησης.
Τιμή από €49.407 (τιμοκαταλόγου)
Τεχνολογία 1.998 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 184 PS/5.000-6.500 rpm, 29,6 kgm/1.350-4.250 rpm. Ηλεκτροκινητήρας 88 PS/2.500 rpm, 25,5 kgm/0-2.500 rpm. Συνδυαστική απόδοση: 252 PS, 42,8 kgm. Μπαταρία: Li-ion 7,6 kWh. Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

0-100 km/h 6,5”
0-160 km/h 15,6”
0-400 m 14,6" @ 155,7km/h
0-1.000 m 26,8" @ 192,3 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 5,2”
60-160 km/h (με αλλαγές) 12,6"
50-80 km/h (kickdown) 1,6”
80-110 km/h (kickdown) 2,3”
110-140 km/h (kickdown) 4,4”
Φρένα 100-0 km/h 39,5 m
Τελική ταχύτητα 225 (120*) km/h
Μέση κατανάλωση 8,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 49 (44**) g/km
Διαστάσεις 4.633 x 1.811 x 1.429 mm
Μεταξόνιο 2.810 mm
Χώρος αποσκευών 370 lt
Βάρος 1.760 kg
Μετρήσεις DRIVE. Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία.
*Με ηλεκτροκίνηση. **Με τα στάνταρ λάστιχα 205/60 R16.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube