Χαλαρώνει το «πάγωμα» των κινητήρων

Χαλαρώνει το «πάγωμα» των κινητήρων

H Ferrari και η Renault θα μπορέσουν να εξελίξουν τους κινητήρες τους μέσα στη χρονιά, αφού η FIA παραδέχτηκε ότι υπάρχει σχετικό παραθυράκι στους κανονισμούς

Οι ανταγωνίστριες της Mercedes, η Ferrari και η Renault, είχαν πιέσει στο τέλος του 2014 για χαλάρωση του «παγώματος» των κινητήρων ώστε να έχουν περισσότερο χρόνο για να κάνουν τις αναγκαίες αναβαθμίσεις, αντί να πρέπει αναγκαστικά να ολοκληρώσουν τις αλλαγές πριν αρχίσει η αγωνιστική σεζόν.

Όμως η Mercedes είχε τηρήσει άκαμπτη στάση, αρνούμενη να κάνει σημαντικές παραχωρήσεις, οπότε οι ελπίδες των Ferrari και Renault για επιπλέον χρόνο εξέλιξης έδειχναν να έχουν εξανεμιστεί.

Όμως η κατάσταση άλλαξε άρδην όταν επεσήμαναν στη FIA ότι οι κανονισμοί δεν όριζαν ρητώς πότε έπρεπε να δοθεί ο τελικός κινητήρας για πιστοποίηση το 2015.

Αν και η FIA είχε πάντα την εντύπωση ότι οι νέοι κινητήρες θα έπρεπε να ομολογκαριστούν πριν τον πρώτο αγώνα, αυτό δεν αναφερόταν ρητά στον κανονισμό.

Εκπρόσωπος της FIA δήλωσε: «Πάντα το εννοούσαμε, αν και δεν αναγραφόταν ρητώς στους κανονισμούς, ότι οι κατασκευαστές θα έπρεπε να κάνουν τις μετατροπές στον κινητήρα τους μέσα στα χρονικά περιθώρια των κανονισμών, και στη συνέχεια να υποβάλουν για έγκριση τον κινητήρα του 2015 [στον πρώτο αγώνα].

«Είναι απλό, αλλά όταν το διαβάσεις, οι κανονισμοί δεν το λένε δυστυχώς».

Ο τεχνικός διευθυντής της Ferrari, James Allison, είχε θέσει το θέμα σε μια συνάντηση εργασίας με τη FIA για τους κανονισμούς, στο GP του Abu Dhabi, και έγιναν περαιτέρω συζητήσεις επί του θέματος σε συνέλευση της Ομάδας Στρατηγικής, πριν τα Χριστούγεννα.

Αφού η FIA παραδέχτηκε ότι το γράμμα των κανονισμών ήταν ανοιχτό σε ερμηνείες, είπε στις ομάδες ότι η πιο «λογική και στιβαρή» λύση ήταν να δεχτεί ότι δεν υπάρχει στην πραγματικότητα ημερομηνία για την πιστοποίηση των κινητήρων του 2015.  

Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές έχουν τώρα την ευχέρεια να κάνουν αναβαθμίσεις των κινητήρων τους όλη τη χρονιά – με την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν θα υπερβαίνουν το όριο των 32 μονάδων εξέλιξης (βλ. παρακάτω) και των 4 κινητήρων ανά μονοθέσιο ετησίως.  

Σε ένα σημείωμα που έστειλε ο Charlie Whiting της FIA στις ομάδες, ξεκαθαρίζεται ότι οι αναβαθμίσεις θα επιτρέπεται να γίνουν οποτεδήποτε μέσα στο 2015.

«Η βασική πιστοποιημένη κινητήρια μονάδα θα παραμείνει αυτή που ομολογκαρίστηκε για το 2014, συμπεριλαμβανομένων των τυχόν αλλαγών που έχουν γίνει σύμφωνα με την παράγραφο 1(c) του παραρτήματος 4 των κανονισμών». 

ΚΑΜΙΑ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑΓΩΝ ΓΙΑ ΤΗ HONDA

Η ερμηνεία αυτή των κανονισμών, που επιτρέπει στις Mercedes, Ferrari και Renault να κάνουν αναβαθμίσεις μέσα στο 2015, δεν θα ισχύσει για τη Honda επειδή είναι νέος κατασκευαστής.

Αν και οι κανονισμοί δεν αναγράφουν συγκεκριμένες ημερομηνίες όπου ο Ιάπωνας κατασκευαστής να πρέπει να πιστοποιήσει τον κινητήρα του, η FIA εμμένει στη γνώμη της ότι πρέπει η Honda να το κάνει μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου όπως ίσχυσε για τους άλλους πέρσι.

Το σημείωμα του Whiting έγραφε σχετικά: «Αφού οι υπάρχοντες κατασκευαστές ήταν υποχρεωμένοι να πιστοποιήσουν τους κινητήρες τους μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2014, θα θεωρούσαμε δίκαιο και αντικειμενικό να ζητήσουμε από τον νέο κατασκευαστή να ομολογκάρει τον κινητήρα του πριν τις 28 Φεβρουαρίου του 2015.

«Συνεπώς θεωρούμε αυτό ως απαίτηση προς τον νέο κατασκευαστή κινητήρων»

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ «ΠΑΓΩΜΑ» ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ

Όταν συζητούνταν οι τεχνικοί κανονισμοί των νέων κινητήριων μονάδων V6 τούρμπο, συμφωνήθηκε η επιβολή παγώματος της εξέλιξης ώστε να μην ξεφύγει εκτός ελέγχου το κόστος.

Αφού τα σχέδια του κάθε κινητήρα υποβλήθηκαν στη FIA στις 28 Φεβρουαρίου 2014, οι μόνες αλλαγές που θα γίνονταν δεκτές θα ήταν «για λόγους αξιοπιστίας, ασφάλειας και οικονομίας χρημάτων».

Παρ’ όλα αυτά, κάθε χειμώνα θα επιτρεπόταν ένας περιορισμένος αριθμός μετατροπών.

Οι μετατροπές αυτές θα περιορίζονταν από ένα σύστημα «μονάδων» που αντιστοιχούσαν στα επιμέρους εξαρτήματα του κινητήρα και του υβριδικού του συστήματος.

Ολόκληρο το κινητήριο σύστημα θεωρείται ότι αποτελείται από 66 «μονάδες», η καθεμία από τις οποίες βαρύνει με συντελεστή από 1 έως 3 ανάλογα με τη σπουδαιότητά της.

Πριν από το 2015, πέντε από αυτές τις μονάδες «πάγωσαν» εντελώς, όμως υπήρχε η δυνατότητα να αναθεωρηθούν οι υπόλοιπες 61 μονάδες αν το ήθελε ο κατασκευαστής.

Όμως δεν θα επιτρεπόταν να αλλαχτούν όλα τα εξαρτήματα. Ο κανονισμός ξεκαθαρίζει ότι μόνο 32 μονάδες ελευθερίας (περίπου το 48% του κινητήριου συστήματος) θα μπορούσαν να «ξοδευτούν» το 2015.

Το πότε θα έπρεπε να γίνουν οι αντίστοιχες αναβαθμίσεις ήταν τελικά ανοιχτό σε ερμηνείες – οπότε οι Ferrari και Renault κέρδισαν την υπόθεση και δεν θα υπάρξει συγκεκριμένη ημερομηνία.

Τα επόμενα χρόνια όμως οι περιορισμοί στις επιτρεπόμενες αναβαθμίσεις θα αυξάνονται σταδιακά.

Το 2016 θα επιτρέπεται να αλλάξει το 38% του κινητήρα, με το ποσοστό να μειώνεται στο 30% για το 2017, στο 23% για το 2018 και στο 5% για το 2019 και 2020.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube